کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

محمد رحیم دهراب‌پور عضو شورای اسلامی شهر یاسوج می‌گوید

حراج بزرگ

26 آبان 1399 ساعت 17:13

این زمین‌ها اکنون قطعه بندی شده و توسط تعاونی‌های ذکر شده در حال واگذاری هستند. من این تقسیم بندی‌ها را در حق مردم شهر ظلم و نتیجه بی‌توجهی و بی‌صاحبی شهر می‌دانم. شهرداری بی‌توجهی کرده و تصرف شده‌اند. من به مسئولان مربوطه، معاونت عمرانی استانداری، مدیرکل امور شهری استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مربوطه تذکر می‌دهم، تکلیف این قضیه را زودتر روشن کنند.


جلسه علنی شورای اسلامی شهر یاسوج به ریاست محمد رحیم دهراب پور در محل این شورا برگزار شد.
به گزارش کبنا، عصر روز یکشنبه (25 آبان ماه 99) جلسه علنی شورای اسلامی شهر یاسوج به ریاست محمد رحیم دهراب پور برگزار شد که به دلیل عدم حضور سه تن از اعضای شورای اسلامی [هدایت اکبری، کیوان آشنا و فرشید احمدی کیش] این جلسه از رسمیت افتاد. این چندمین جلسه شورای اسلامی شهر یاسوج است که به دلیل غیبت کردن این سه عضو شورا از رسمیت می‌افتد و کارهای مردم بر روی زمین معطل می‌ماند.
محمد رحیم دهراب پور رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج در این جلسه به فروش املاک و واگذاری زمین‌های شهرداری به مردم، ادارات، نهاد و مؤسسات پرداخت و اظهار داشت: شورای اسلامی شهر وظیفه دارد که در واگذاری زمین‌ها، تقاضاها را مورد بررسی قرار دهد و در چارچوب قوانین و موازین نظرش را اعلام کند.
دهراب پور در ادامه افزود: زمین‌ها سرمایه‌های بالقوه شهر و شهرداری است، و در واگذاری زمین‌ها، سرمایه‌های شهرداری و شهر از بین نمی‌روند، بلکه سرمایه‌ها بالفعل می‌شوند. در واقع این کار باعث می‌شود که زمین‌ها ماندگار شوند ولی در فروش املاک این سرمایه‌ها از دسترس شهرداری و عموم مردم خارج می‌شوند.
 وی گفت: در پارک‌های بعضی از شهرهای بزرگ کشور، همانند استان فارس، مراکز فرهنگی و خدماتی، هتل‌های بزرگ، مراکز درمانی و ... ساخته می‌شود. در شهر شیراز و حاشیه یک رودخانه خشک، هم پارک و فضای سبز را خوب ساخته‌اند و هم مراکز فرهنگی، خدماتی و گردشگری خوب ساخته‌اند که می‌توان از چند بیمارستان و بزرگترین هتل شهر در پارک چمران نام برد. رودخانه بشار چندین برابر آن رودخانه خشک ظرفیت و قابلیت ایجاد یک مکان گردشگری و سرمایه گذاری دارد و می‌توان کارهای بزرگی در حاشیه آن انجام داد.
رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج با بیان اینکه باید در پارک‌ها بیشترین خدمات ارائه شود، افزود: شورای اسلامی یاسوج بنا به خواست نهادها و ادارات و مؤسسات زمین‌های شهرداری را که جانمایی شده، بخشی از آنها را به منظور فعالیت‌های فرهنگی و سرمایه گذاری در اختیار سایرین قرار می‌دهد. به طور مثال؛ محل سینمای قدیم یاسوج که یک مکان متروکه بود، در اختیار سرمایه گذار قرار گرفت و او در این مکان، پارکینگ، مجتمع فرهنگی و هنری احداث می‌کند که شهرداری یاسوج سود خوبی از آن می‌برد و در واقع یک منبع درآمد پایدار محسوب می‌شود. به زودی به اتمام می‌رسد. ۴۹ درصد این پروژه متعلق به شهرداری است و به صورت مشارکتی ساخته شده است. ما اعتقاد داریم که زمین‌های مرکز شهر متعلق به شهرداری باید چنین استفاده‌هایی از آنها شود.
 دهراب پور گفت: با واگذاری زمین به بنیاد مهدویت کارهای بسیار خوب و بزرگی انجام می‌گیرد و قرار است در این زمین‌ها علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی، برای عموم مردم زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی فراهم شود.
وی افزود: همچنین کار بسیار خوبی که سپاه در تپه نورالشهدا انجام می‌دهد و نزدیک به اتمام است یکی از کارهای خوب فرهنگی در شهر ماست و باید مورد تقدیر قرار گیرد. یا تالار لاله که استفاده عمومی زیادی از این ظرفیت می‌شود و مرکز آموزشی قوه قضاییه که این کارها سرمایه گذاری برای شهر و مردم خود یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد است.
 وی بیان کرد: واگذاری زمین به نهادها و ادارات سرمایه گذاری است و منافع آن به عموم مردم می‌رسد و وظیفه شورای اسلامی این است که با کسانی که می‌خواهند در سطح شهر سرمایه گذاری کنند، همکاری کند.
 دهراب پور تاکید کرد: سرمایه گذاری با فروش املاک فرق دارد. فروش املاک شهرداری به معنای پایان دادن به منابع پایدار و بالقوه شهر و شهرداری است. نباید املاک شهرداری را به جای اینکه از ظرفیت‌ها و منابع درآمدی شهرداری استفاده کنیم، بفروشیم. باید از زمین‌ها و املاک شهرداری استفاده بهینه و منابع پایدار ایجاد شود. این زمین‌ها متعلق به گذشتگان و الان نیست و به آیندگان نیز تعلق دارد.
وی تصریح کرد: باید از اموال و املاک شهرداری به گونه‌ای استفاده شود که هم منابع درآمد برای شهرداری و هم سرمایه گذاری انجام گرفته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج گفت: در واگذاری زمین به سازمان اقتصادی کوثر برای ساخت مجتع فرهنگی معترض بودیم و تذکر داده شد. این زمین متعلق به شهروندان یاسوج است و باید شهرداری در این سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشد که متاسفانه شهرداری یاسوج در این پروژه هیچ سهمی ندارد. شهرداری می‌توانست در این پروژه‌ها مشارکت و سهم داشته باشد و اینها منابع درآمد پایدار برای شهرداری باشد و یا در واگذاری بخشی از زمین به اداره کل اوقاف می‌توانست به گونه‌ای عمل کند که سهمی از آن عاید شهرداری یاسوج شود و تا این منابع باشد، شهرداری کیسه‌اش خالی نمی‌شود. اما وقتی زمین‌ها را فروخت و املاکش را به حراج گذاشت، دیگر منابعی برای آینده خود ندارد. ما می‌گوییم که شهرداری یاسوج باید سرمایه گذاری کند نه املاکش را به تاراج بگذارد. لذا شهرداری بجای این که از ردیف‌های بودجه‌ای و درآمدی شهرداری استفاده کند، هزینه‌ها را تأمین کند، دست روی دست می‌گذارد و بعد از دو سال که کیسه شهرداری خالی شد به فکر فروش اموال شهرداری می افتد.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427592-2.jpeg

دهراب پور گفت: شهرداری یاسوج از 20 محل می‌تواند برای شهرداری درآمد کسب و از این منابع مالی هزینه‌های خود را تأمین و حقوق کارگران خدوم و زحمت کش را پرداخت کند. نه اینکه برای جبران ندانم کاری‌ها و سهل انگاری‌های خود، چوب حراج به املاک شهرداری بزند. امروز با فروش املاک حقوق کارگرانش را پرداخت کند، فردا چگونه می‌خواهد، هزینه‌هایش را تأمین کند. اگر املاک، منابع مالی و درآمد پایداری نداشته باشد. اگر شهرداری چند تا از این منابع را داشته باشد هیچوقت کیسه‌اش خالی نمی‌شود. در شهرداری ما بیش از ۲۰ مورد ردیف درآمدی داریم که می‌توان به صورت قانونی درآمدهای بسیار خوبی داشته باشد. لذا سرمایه گذاری کاملاً با فروش املاک تفاوت دارد. و بین سرمایه گذاری و از دست دادن املاک تفاوت زمین تا آسمان است.
رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج گفت: ما جزء برای منافع و دفاع از حقوق مردم هیچ چیزی نداریم و خدمت به مردم نعمت و فرصت ارزشمند که این فرصت فعلاً در اختیار ما قرار گرفته است. جز منافع مردم و دفاع از حقوق آنها هیچ حرف دیگری نداریم. این که آنقدر خود را درگیر کرده‌ایم و شبانه روزی در حال تلاش و فعالیت هستیم برای دفاع از حقوق مردم به وظیفه خود می دانیم هست. افتخار هم می‌کنیم.
 دهراب پور در ادامه به 45 متری آیت الله ملک حسینی گریزی زد و اظهار داشت: اینکه می گویند، 80 درصد از معضلات اجتماعی این پروژه مرتفع شده و این کار و آن کار صورت گرفته، تبلیغات و هیاهیوی کذب است.
وی در ادامه افزود: چیزی که در اینجا برای شورای اسلامی شهر یاسوج خیلی مهم است، نوار 30 متری بالای ۴۵ متری که از بلوار انقلاب مجاور زمین‌های تعاونی‌های جهاد کشاورزی و... است. این نوار 30 متری فضای سبز در سال 75 کمیسیون ماده ۵ در استانداری کهگیلویه و بویراحمد شد که بنا به تقاضا تعاونی‌ها ۱۵۰ متری فضای سبز به ۳۰ متر تقلیل پیدا کند مشروط بر اینکه آن ۳۰ متر فضای سبز برای شهرداری محفوظ باشد یا اگر تغییر کاربری صورت گرفت، متعلق به شهرداری باشد. در حالی که هنوز تغییر کاربری آن در کمیسیون ماده ۵ قطعی نشده است. شهرداری نیز باید از این زمین‌ها برای رفع مشکل تملک ۴۵ متری و معابر دیگر استفاده کند.
وی افزود: این زمین‌ها اکنون قطعه بندی شده و توسط تعاونی‌های ذکر شده در حال واگذاری هستند. من این تقسیم بندی‌ها را در حق مردم شهر ظلم و نتیجه بی‌توجهی و بی‌صاحبی شهر می‌دانم. شهرداری بی‌توجهی کرده و تصرف شده‌اند. من به مسئولان مربوطه، معاونت عمرانی استانداری، مدیرکل امور شهری استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مربوطه تذکر می‌دهم، تکلیف این قضیه را زودتر روشن کنند.
 رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج در ادامه به موضوع خیابان جمهوری اسلامی گریزی زد و گفت: شهرداری یاسوج قرار بود که با تعریض این خیابان بخشی از معضل ترافیک این شهر را برطرف نماید. اما به نظر می‌رسد، دست‌های اجازه همچنین کاری را نخواهد داد. بخشی از این خیابان، نرسیده به امامزاده عبدالله همچنان بلاتکلیف مانده است و ترافیک خسته کننده‌ای در این خیابان همه روزه به وجود می‌آید.
دهراب پور با بیان اینکه از مسئولان و دستگاه‌های مربوطه می‌خواهیم که برای رفع این مشکل به کمک شورا بیایند، اظهار داشت: عده‌ای از مالکان آن جا چیزی به جز همان مغازه‌ها و خانه ندارند و باید به آنها کمک شود.
وی به مصوبه‌ای در خصوص مشکل این خیابان اشاره کرد و گفت: مصوبه‌ای در زمان شورای دور چهارم مبنی بر فروش املاک شهرداری برای تأمین بودجه خرید زمین‌های کنار خیابان جمهوری و تعریض این خیابان تصویب شد که متأسفانه شهرداری یاسوج آن مصوبه را که صرفاً برای این موضوع بوده، دست آویزی قرار داده برای زدن چوب حراج به اموال شهرداری. دستگاه‌های ذی ربط، استانداری و اداره کل راه شهرسازی زودتر تکلیف این قضیه را روشن کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج در ادامه با بیان اینکه چشمه نباتی یکی از شاخصه‌های معرف شهر یاسوج است، افزود: چشمه نباتی و آبشار یاسوج دو شاخصه مهم و معرف شهر یاسوج است که متأسفانه در چشمه نباتی اتفاقاتی افتاده که صحیح نبوده و باید سریعتر جمع شود و این پارک برای دسترسی کودکان، پیران و زنان است. در واقع چشمه نباتی مرکز و قلب آبشار است، چون در مسیر آبشار تا بشار است و سرمایه گذاری که در دوره قبل انجام شده اصلاً درست نبوده و باید بازنگری انجام شود.
دهراب پور گفت: ما می‌خواهیم مردم در جریان کارها قرار بگیرند و به خصوص کارگران زحمتکش شهرداری در ذهن خود این را نداشته باشند که اگر با فروش املاک مخالفت می‌شود برای این است که به شما حقوقی داده نشود. حقوق کارگران و کارمندان شهرداری باید از جاهای دیگر تأمین شود. ۴ سال پیش آقای مقدم وقتی شهردار شد باید به فکر امروز می‌بود و باید از ردیف‌های اعتباری دیگر، استفاده و آنها را فعال می‌کرد. تا بتوانند حقوق کارگران را فراهم کند. سرمایه بالقوه شهرداری چوب حراج زده نشود. شهرداری یاسوج اگر می‌خواهد ملکی را بفروشد باید از طریق شورا تعیین تکلیف شود ما مخالف اینگونه فروش‌ها هستیم. باید این املاک برای پایداری منابع و درآمدی شهرداری‌ها استفاده شود.
رئیس شورای شهر یاسوج گفت: در میدان دفاع از حقوق مردم گیر افتاده‌ایم و مردم خوب و فهمیم شهر یاسوج باید در جریان کارها قرار بگیرند. حقوق کارگران باید از محل‌ها و منابع دیگر پرداخت شود و منابعی که الان تعطیل هستند، فعال شوند. کارگران شهرداری مظلوم هستند که به صورت شبانه روزی کار می‌کنند و وظیفه ما است که برای تأمین حقوقشان تلاش کنیم. املاک شهرداری یاسوج شرعاً، قانوناً و عقلاً سرمایه مردم است و باید از آنها بهترین استفاده شود.


کد مطلب: 427592

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/427592/حراج-بزرگ

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1