معاون دفتر وزارتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با ارسال متنی مطرح کرد
سخنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛ رتبه عملکردی استان در جذب سرمایهها را با سایر استانها مقایسه کنید تا شناخت بهتری از مدیران پیدا کنی!
10 دی 1398 ساعت 23:18
از اینرو شایسته نیست مدیران محترم صرفا بعنوان مدیران هزینه ای از پشت میز اتاق کارشان چشم انتظار تخصیص و پرداختهای اعتبارات مصوب دولتی و توزیع آن در زیرمجموعه باشند. شایسته نیست مدیران استانی شرایط تحریمی را دلیلی موجه بر راکد ماندن پروژه های عمرانی بدانند و کم کاری خود را در این شرایط توجیه نمایند.
به طور طبیعی شرایط تحریمی بی سابقهای که بر اقتصاد ایران تحمیل شده است، آهنگ رشد و توسعه کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است. کاهش درآمدهای حاصل از صادرات نفت و تحریم مبادلات بین المللی بانکی ایران موجب تشدید تنگناهای تأمین منابع مالی لازم برای پیشبرد پروژههای عمرانی در سراسر کشور شده است.
چاره اندیشی برای رشد سرسام آور هزینههای اجتناب ناپذیر همچون تأمین حقوق کارکنان و بازنشستگان به عنوان اولویت اول دولت، دیگر مجالی به مدیریت اجرایی کشور نمیدهد که منابع لازم برای اتمام پروژههای عمرانی را تأمین نمایند.
سادهتر بگویم؛ در شرایط فعلی پولی نیست که هم جوابگوی حقوق و هزینههای جاری باشد و هم به پروژههای عمرانی تزریق گردد. چاره چیست؟ موثرترین و در عین حال پایدارترین راه، مشارکت دادن بخش خصوصی البته با تعریف مشوقهایی برای آنان است که تفصیل آن در این مقال نمیگنجد.
استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد ظرفیتهای بی نظیری در حوزههای مختلف دارد که به قدر مکفی در رسانهها به آن پرداخته شده است و نیازی به تشریح آن در این نوشتار نیست. در اینمجال فرصت را مغتنم شمرده و به استاندار محترم بعنوان عالیترین مقام اجرایی استان پیشنهاد مینمایم هر کدام از مدیران اقتصادی استان را به تعریف حداقل یک یا چند پروژه در حوزه کاری خودشان با سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و حتی در صورت امکان سرمایه گذار خارجی که البته در شرایط فعلی و بویژه با تحریم مبادلات بین المللی بانکی دشواریهای مضاعفی دارد، ملزم نماید و در مرحله نخست پیشبرد آن را مدیران مربوطه حداقل تا مرحله انعقاد تفاهمنامه (بعنوان نقطه صفر اقدام) متعهد گردند. علاوه بر این استاندار محترم نیز بعنوان نماینده عالی دولت در استان حمایت از پروژههای مزبور را در صدر اولویتهای کاریشان قرار دهد. چرا که تعریف پروژه تولیدی/ خدماتی و پای کار آوردن سرمایه گذاران بخش خصوصی مستلزم حمایتهای همه جانبه دولت در زمینههایی چون تسهیل صدور مجوزها، تضمین اصل و سود سرمایهها و حمایت از محصولات تولیدی آنان در مصاف با کالای های مشابه وارداتی است. در مقابل اما سرمایه گذار موظف به انجام منظم و بهنگام تعهدات و بویژه تأمین سرمایه مورد نیاز و ارائه محصول با کیفیت میباشد.
تعامل سازنده بین این دو حلقه یعنی مدیریت عالی استان و فعالان اقتصادی سرمایه گذار منوط به اهتمام و فعالیت دوچندان ادارت کل استانی علی الخصوص معاونت هماهنگی امور اقتصادی و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری بعنوان حلقه واسط میباشد. فرض ما بر این است که مدیران استانی بهتر از دیگران از پتانسیلهای استانی تحت مسئولیت خود واقف هستند و به گمانم هر کدام از آنان اکنون لیستی از این طرحها را در اختیار دارند. شاید مهمترین چیزی که که کاستی و خلأ آن احساس میشود اعتبارات لازم برای اجرایی نمودن طرحهای مزبور است که پای کار آوردن آنها نیازمند جد و جهدی وافری است.
خوشبختانه تا آنجا که از وضعیت استان اطلاع دارم سایر مقامات استانی همچون فرماندهی معظم سپاه استان توجه ویژهای به مقوله بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید در استان دارد و برای این مهم جلساتی را با فعالان اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار کردهاند.
همین دغدغه مندی سایر مقامات ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص لزوم جد و جهد ویژه در حوزههای اقتصادی خود ظرفیت مهمی است که به راهبرد اصلی مدیریت استان تبدیل گردد.
از اینرو شایسته نیست مدیران محترم صرفاً بعنوان مدیران هزینهای از پشت میز اتاق کارشان چشم انتظار تخصیص و پرداختهای اعتبارات مصوب دولتی و توزیع آن در زیرمجموعه باشند. شایسته نیست مدیران استانی شرایط تحریمی را دلیلی موجه بر راکد ماندن پروژههای عمرانی بدانند و کم کاری خود را در این شرایط توجیه نمایند.
نگاه راقم این سطور بر این فرض استوار است که مدیران استانی بر اساس شایستگیهای لازم به مسئولیت گماشته شدهاند و اکنون که با تحریمهای ظالمانه آمریکا منابع درآمدی کشور با مشکلات حادی مواجه شده است و مرتفع شدن آن چه بسا سالها به طول انجامد، از توانایی لازم برای به مشارکت گرفتن سرمایههای بخش خصوصی برخوردارند و مرحله نخست اثبات این سخن، الزام آنان به تعریف حداقل یک یا چند پروژه تولیدی/ خدماتی در حوزه تحت مسئولیتشان با سرمایه بخش غیردولتی است. نمیتوان امکانات مدیریتی حوزه مهمی از استان را در اختیار داشت اما همچون مردم عادی چشم انتظار گشایش در کلان امور مملکت بود تا شاید از رهگذر آن اتفاق مثبتی نیز در استان ما رقم بخورد.
چنانچه مدیران محترم از انجام این مهم عاجز باشند آیا نمیتوان نتیجه گرفت که منصبی را نابجا اشغال کرده است؟
در آخر ذکر این نکته را لازم میدانم استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد رتبه عملکردی استان در جذب سرمایههای خارجی و داخلی در مقایسه با سایر استانها را از مراجع ذی ربط اخذ نمایند تا به شناخت و قضاوت بهتری از وضعیت مجموعه تحت امرشان پی ببرند.
-----------------------------------------------------
نویسنده: سید رازق بهیارمقدم (بلادی نیا)
معاون دفتر وزارتی وزارت امور اقتصادی و دارایی
کد مطلب: 416116