تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۴۵۸۶۸۸
پرونده ویژه کبنانیوز؛

بخش دوم) ملک‌حسینی: ریشه بسیاری از جرائم و اختلافات عدم گفت‌وگو است / گاهی اوقات گفتمان‌های نزدیک به هم، یکدیگر را تکفیر می‌کنند / در کهگیلویه و بویراحمد با کوچکترین صحبت علیه یک فرد یا جریان، سریع بازار شایعات داغ می‌شود / اگر فردی مسیر را اشتباه می‌رود به او تذکر دهیم، نه اینکه او را تکفیر کنیم

۱
۰
بخش دوم) ملک‌حسینی: ریشه بسیاری از جرائم و اختلافات عدم گفت‌وگو است / گاهی اوقات گفتمان‌های نزدیک به هم، یکدیگر را تکفیر می‌کنند / در کهگیلویه و بویراحمد با کوچکترین صحبت علیه یک فرد یا جریان، سریع بازار شایعات داغ می‌شود /  اگر فردی مسیر را اشتباه می‌رود به او تذکر دهیم، نه اینکه او را تکفیر کنیم
کبنا ؛
در مورد ضرورت یا عدم ضرورت گفت‌وگو مناقشه پایان‌ناپذیری وجود دارد؛ برخی از فعالان، گفت‌وگو را حلقه مفقوده توسعه می‌دانند و برخی دیگر بر لزوم فراهم بودن بسترهای گفت‌وگو تأکید دارند. قائلان به گفت‌وگو در مقابل، از وجود تخریب‌ در لوای نقد اظهار نارضایتی دارند و راه مقابله با این نوع رفتارها را دامن زدن به گفت‌وگو عنوان می‌کنند. مناقشات این حوزه دهه‌هاست در ایران وجود دارد. اما کهگیلویه و بویراحمد به‌طور خاص با این مسأله دست به گریبان است. کبنا نیوز در نظر دارد طی سلسله‌مطالبی در مورد اهمیت و ضرورت گفت‌وگو و راه‌های مقابله با تخریب و گزازش‌نویسی افراد علیه یکدیگر، با برخی از نخبگان، فعالان سیاسی و اجتماعی و اساتید دانشگاه گفت‌وگوهایی انجام دهد تا زوایای پنهان این پدیده روشن شود.
سید علی ملک حسینی _دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد_ دومین فردی است که در گفت‌وگو با این پایگاه خبری از گفت‌وگو برایمان گفته است.
وی با بیان اینکه خداوند انسان را ناطق و دارای فهم، عقل و شعور و آفرید، گفت: انتقال مفاهیم، نیازمند سخن گفتن و گفت‌وگوست. خداوند وقتی پیامبران را مبعوث می‌کند، با آنها در قالب وحی گفت‌وگو می‌نماید. به آنها می‌گوید با مردم گفت‌وگو کنند و حرف بزنند.
وی ادامه داد: اساس ترویج دین پیامبر نیز گفت‌وگو بوده است.
ملک حسینی گفت: انسان که موجودی اجتماعی است در زندگی خود به گفت‌وگو نیاز دارد؛ چه در روابط اولیه در خانواده و چه در روابط اجتماعی.
وی اظهار داشت: در تمام شئون اجنماعی، بین یک کارکنان و بین مدیر و کارکنان یک دستگاه، بین مسئولین مختلف، احزاب سیاسی و فعالین اجتماعی در کشور باید گفت‌وگو وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه آداب گفت‌وگو یک دریای بی‌نهایت است، گفت: انسان برای رشد و رسیدن به کمال، نیاز به گفت‌وگو دارد که در قالب آن کسب علم کند.
ملک‌حسینی در ادامه با اشاره به اینکه خداوند انسان را آزاد آفرید، عنوان کرد: وقتی خدا می‌گوید ما شما را از قومیت‌های مختلف آفریدیم ، به نظر بسیاری از علمای تفسیر،  یک دلیل آن این که انسان آزاد و مختار باشد و خود مسیر صحیح را کسب کند. خداوند این اختلاف را یکی از آیات خلقت خود می‌داند، پس گفت‌وگو جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.
وی در ادامه به آثار عدم گفت‌وگو اشاره کرد و گفت: ریشه بسیاری از جرائم، اختلافات و پرونده‌هایی که به دادگستری ارجاع می‌شوند، شاید از یک نگاه، همین عدم گفت‌وگو باشد.
ملک‌حسینی عنوان کرد: اختلافات خانوادگی که امروزه شاهد آن هستیم و بین زوجین در حال افزایش است، از یک نگاه ناشی از عدم گفت‌وگو است. بسیاری اوقات هر دو طرف انسان‌های خوبی هستند، اما در زندگی مشترک به اختلاف بر خورده‌اند. بنابراین آنها آداب زناشویی را یاد نگرفته‌اند و نمی‌توانند با یکدیگر صحبت کنند. اگر هم گفت‌وگویی داشته باشند، در مورد اختلافات است. اما یکی از اصول گفت‌وگو این است که ما از مشترکات شروع کنیم.
وی ادامه داد: این موضوع بین والدین و فرزندان، کارکنان دولت و مدیران و به تبع آن بین احزاب و فعالین اجتماعی هم هست.
ملک حسینی با بیان اینکه یکی از اصول گفت‌وگو، حق‌طلبی است، گفت: حقیقت را باید آنگونه که هست عنوان کنیم. اما گاهی اوقات خوبی‌های خودمان را نمی‌بینیم و بدی‌ها را بسیار برجسته می‌کنیم.
وی اظهار داشت: ما باید ببینیم هدفمان از گفت‌وگو چیست؛ آیا می‌خواهیم طرف مقابلمان را تخریب کنیم یا هدفمان اصلاح امور است؟ اگر هدف اصلاح امور باشد، مبانی‌ای را برای خودم تعیین می‌کنیم؛ نیکو گفت‌وگو می‌کنیم؛ یعنی از دشنام، توهین، تهمت و تمسخر پرهیز می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در خیلی از رسانه‌ها و فضای مجازی، نقدها سراسر توهین، تهمت و حرف‌های نارواست، گفت: این گفت‌وگو سازنده نیست.
وی اظهار داشت: ما باید بی‌طرف و حق‌جو باشیم و اگر طرف مقابل، حرف درستی می‌زند بپذیریم؛ اگر این‌طور باشد قطعاً به سمت اصلاح امور خواهیم رفت.
دادستان مرکز استان در ادامه به فیلم‌های اول انقلاب از مناظرات مسئولین عالی‌رتبه کشوری اشاره کرد و گفت: فیلم‌هایی از اول انقلاب وجود دارد که شهید مطهری وبهشتی با افرادی گفت‌وگو می‌کنند که تفکرات سراسر الحادی دارند، اما نسبت به آنها بددهنی نمی‌کنند و با با زبان منطق و استدلال با آنها حرف می‌زنند.
وی گفت: اما امروز شاهد هستیم گفتمان‌های نزدیک به هم، بعضاً هم با ادعای انقلابی، همدیگر را تکفیر می‌کنند.
وی عنوان کرد: گفت‌وگو باید سازنده و با نیت خیر باشد، اما بعضی اوقات می‌خواهیم با تخریب دیگران خودمان را اثبات کنیم.
ملک حسینی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد ویژگی‌های بسیار خوبی دارد، گفت: اما جاهایی که مشکلات هست را نیز باید ببینیم و در مورد آنها حرف بزنیم.
وی با انتقاد از بازنشر برخی اخبار غلط در استان گفت: ما ظرفیت بسیار خوبی داریم در پیگیری فضای مجازی داریم، اما گاهی اوقات برخی اخبار دروغ در استان منتشر می‌شود و افراد هم کمترین زحمتی به خود نمی‌دهند که بررسی کنند این خبر صحیح است یا خیر.
وی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه زیرساخت ضعیف است گفت: اما با همه این مشکلات، به برکت انقلاب اسلامی، حجم زیادی از خدمات حاکمیتی در استان وجود دارد.
ملک حسینی تأکید کرد: اگر گفت‌وگوی ما سازنده نباشد، می‌بینیم فضایی شکل می‌گیرد که گویی نظام هیچ کاری در استان کهگیلویه و بویراحمد نکرده است. گاهی اوقات رسانه‌ها نظام سراسر نکبت و ظلمِ پهلوی را تطهیر می‌کنند. حتی فیلم‌های از شاه هست که به فساد و ظلم در مملکت اقرار می‌کند، اما با این‌حال برخی افراد در صدد تطهیر رژیم پهلوی هستند.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی قابل مقایسه با رژیم پهلوی نیست گفت: متأسفانه نسل جوان ما کمی دورافتاده و دشمن هم خوب کار کرده و ما هم خوب تبیین نکرده‌ایم.
ملک حسینی ادامه داد: اگر مشکلی هست، از امثال بنده است نه نظام، چرا که نظام جمهوری اسلامی صد درصد مردمی است.
وی تأکید کرد: به جای اینکه این شاخ‌و‌برگ‌های شکسته را از درخت نظام جمهوری اسلامی پاک کنیم، متأسفانه تبر برمی‌داریم و تیشه به رشه می‌زنیم و این از آثار گفت‌وگوی ناصحیح است.
وی ادامه داد: در استان ما با کوچکترین صحبت علیه یک فرد یا جریان، سریع بازار شایعات داغ می‌شود. این پدیده عرصه را بر مسئولین خدوم تنگ خواهد کرد.
دادستان مرکز استان با بیان اینکه حاشیه‌ها برخی مواقع، از متن پررنگ‌تر می‌شود، اظهار داشت: بخش عظیمی از توان بسیاری از مسئولین، صرف پاسخگویی به حاشیه می‌شود.
وی تأکید کرد: نقد باید در یک فضای شیشه ای باشد؛ اختیارات، امکانات و وضعیت قبل و بعد را ببینیم و سپس نقد کنیم؛ برخی اوقات، ادارات کاری می‌توانستند، اما نکردند، باید نقد شوند، اما گاهی اوقات امکان یک کار را نداشته‌اند، آنجا باید نگاه ما منصفانه باشد.
وی گفت: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم رو به اصلاح هستیم که همه ارکان جامعه اعم از مردم و حاکمیت به فکر اصلاح باشند؛ ما باید به این فکر باشیم در یک خانه به نام جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم؛ اگر ما از مقام معظم رهبری عقب بیفتیم یا جلو بزنیم اشتباه است.
وی ادامه داد: اگر فردی جایی مسیر را اشتباه می‌رود به او تذکر دهیم، نه اینکه او را تکفیر کنیم.
ملک‌حسینی با بیان اینکه نقد ما باید دلسوزانه و اصلاح‌گر باشد، گفت: گفت‌وگو باید بر اساس آداب باشد؛ مشترکات را ببینیم و سپس در مورد تفاوت‌ها صحبت کنیم؛ اگر در همین مسیر حرکت کنیم، قطعاً بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بخش پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
جناب دادستان لطفآ فکری به حال مسیرکریک بیاره بکنیدوالا ماشین هامون دیگه نابودشدندوهرروزداریم مسافرمیاریم سیسخت...ببینیدسهل انگاری ازاداره راه است یا شخص؟والادیگه آبروی شهرستان دنارفته بااین دویست مترخاکی که انگارهیچ اراده ای برای حل مشکلش نیست...الان دیگه جنبه همومی داره ودادستان بایدمدعی العموم باشه....
​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
1