تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۴۵۴۵۹۵
در گفت‌وگو با رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

اکوانی: سیاست بنیاد حمایت از طرح‌های مسأله‌محور در کهگیلویه و بویراحمد است / 20 درصد ظرفیت استخدام‌ها به نخبگان اختصاص داده شده است / شش دانشجو به‌‎واسطه شرکت در طرح‌های بنیاد استخدام شدند / نخبگان و سرآمدان تکریم می‌شوند / معرفی نخبه نباید باعث دامن زدن به شکاف‌ها و تعارضات شود / تسهیلات نظام وظیفه برای مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی

۱
۱
اکوانی: سیاست بنیاد حمایت از طرح‌های مسأله‌محور در کهگیلویه و بویراحمد است / 20 درصد ظرفیت استخدام‌ها به نخبگان اختصاص داده شده است / شش دانشجو به‌‎واسطه شرکت در طرح‌های بنیاد استخدام شدند / نخبگان و سرآمدان تکریم می‌شوند / معرفی نخبه نباید باعث دامن زدن به شکاف‌ها و تعارضات شود / تسهیلات نظام وظیفه برای مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی
کبنا ؛
رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز، از طرح‌ها، اقدامات و برنامه‌های این بنیاد در راستای تحقق شعار سال خبر داد.
به گزارش کبنا، حمدالله اکوانی اظهار داشت: بنیاد نخبگان یکی از ارکان مهم اکوسیستم دانش بنیان کشور و بخشی از سیستم اقتصاد دانش‌بنیان استان است که برنامه‌های آن به‌طور طبیعی حرکت در جهت توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان است.
وی افزود: امسال در همه حوزه‌هایی که امکان فعالیت داشته‌ایم، برنامه‌هایمان را به سمت شعار سال جهت‌دهی کرده‌ایم و در این راستا اولویت نخست ما، حمایت از فعالیت‌ها و طرح‌های مسأله‌محور دانش‌بنیان است.
اکوانی گفت: بنیاد نخبگان سه طرح مهم در استان در حال اجرا دارد که ذیل آن تلاش می‌کند به بهبود فعالیت‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بپردازد.
رئیس بنیاد نخبگان عنوان کرد: اولین طرح ما «طرح شهید احمدی روشن» است که در قالب آن، ما نقش یک رابط بین دانشگاه‌ها و جامعه و صنعت استان را ایفا می‌کنیم؛ این طرح به این شکل است که در قالب یک فراخوان از شرکت‌ها و نهادهای اجرایی تقاضا می‌کنیم مسائل مهم خود را به ما اعلام کنند و ما این مسائل را به اساتید، متخصصین و دانشجویان، اعلام و از آنها درخواست راهکار می‌کنیم و در نهایت، راهکارها و پیشنهادها را بررسی و از بین آنها، بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم.
اکوانی در مورد این طرح گفت: حاصل این طرح در استان بسیار خوب بوده؛ شش طرح را اجرا و هزینه آن را به دو شکل تأمین کرده‌ایم. برخی از طرح‌ها که به طرح‌های نوع سه معروف هستند را بنیاد نخبگان به طور کامل تأمین مالی کرده است.
وی افزود: 75 نفر از دانشجویان استان و 6 استاد راهبر در این طرح‌ها شرکت کرده‌اند و بررسی‌های ما نشان می‌دهد رضایتمندی از آنها بسیار بالا بوده است.
رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد
اکوانی بیان کرد: دو طرح متناسب با راهکارها و نیازمندی‌های استان بوده که در هفته پژوهش از آن‌ها رونمایی می‌کنیم.
وی
تصریح کرد: یکی از آنها، طرح حفاظت هوشنمد از عرصه‌های منابع طبیعی استان است که آماده‌ایم آن را در اختیار منابع طبیعی استان بگذاریم.
اکوانی در ادامه به یکی دیگر از طرح‌ها اشاره کرد و گفت: طرح بعدی که در حوزه صنایع غذایی قرار دارد، تهیه یک مخمر غذایی است که اثری قابل توجه در بهبود کیفیت مواد غذایی دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از طرح‌ها قابلیت تجاری‌سازی دارد، گفت: طرح دهانشویه پروبیوتیک را با اساتید راهبر به اجرا رساندیم و در هفته پژوهش به نمایش می‌گذاریم.
اکوانی تأکید کرد: یکی از مزیت‌هایی که طرح شهید احمدی روشن برای دانشجویان دارد، حمایت مالی از طرف بنیاد نخبگان است که به طور میانگین ماهانه بین سه تا پنج میلیون تومان از ابتدا تا انتهای طرح به آنها کمک هزینه داده می‌شود.
وی گفت: امسال چهار طرح داریم که در دسته طرح‌های نوع دو قرار می‌گیرند؛ در هر کدام از این طرح‌ها فراخوان می‌زنیم و حدود 10 دانشجو را جذب می‌کنیم.
اکوانی ادامه داد: بنیاد نخبگان یک طرح «شهید بهشتی» را نیز اجرا کرده است که از طرح‌های مسأله‌محورِ هیئت علمی‌ها است. در قالب این طرح، مسأله را شناسایی و در کارگروه پژوهش و فناوری استان در مورد آن نشست داشته‌ایم.
وی تصریح کرد: در قالب این طرح، بنیاد نخبگان حدود 500 میلیون تومان کمک هزینه پرداخت می‌کند تا یکی از مسائل استان با مشارکت یک دستگاه دولتی و یا بخش خصوصی حل شود.
رئیس بنیاد نخبگان استان با اشاره به «طرح شهید بابایی» گفت: این طرح، کاملاً دانشجویی است و در قالب آن، بنیاد برخی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.
اکوانی با اشاره به نقش نیروی انسانی در پیشرفت هر جامعه و جایگاه بنیاد نخبگان در شناسایی و پرورش نیروی متخصص گفت: ما نیروی انسانی صاحب دانش و تخصص را در بخش‌های مختلف سیستم اداری و غیراداری معرفی می‌کنیم تا این نیروها بتوانند منشأ تحول شوند.
اکوانی در مورد برنامه‌های بنیاد در این خصوص گفت:
ما برنامه‌های مختلفی برای این کار داریم؛ یکی از آنها این است که امسال برای نخستین بار، 20 درصد از ظرفیت جذب دستگاه‌های دولتی در سراسر کشور در اختیار بنیاد نخبگان قرار داده شده و با دو فراخوان که اعلام شده، افراد واجد شرایط استخدام می‌شوند.
وی ادامه داد: ما یک بانک اطلاعاتی از نیروها و افراد برجسته در اختیار داریم و هر نهادی از ما تقاضا کند، ما بهترین نیروها را در اختیار او قرار دهیم.
اکوانی گفت: حتی با اجرای طرح شهید احمدی روشن، تاکنون شش دانشجوی استانی توانستند به واسطه ارتباطی که بنیاد برقرار کرد، استخدام شوند.
یکی دیگر از این طرح‌ها، «طرح شهید وزوایی» است. کارویژه این طرح، انتخاب دانشجویان برتر، آموزش و توانمندسازی آنها برای حضور در محیط و میدان عمل است؛ در حالی که در سال‌های گذشته، دو تا پنج نفر حمایت می‌شدند، امسال این تعداد به 11 نفر افزایش پیدا کرده است.
اکوانی گفت: ظرفیت ما حدود 40 نفر است. اما به دلیل اینکه در دانشگاه‌ها کمتر با تسهیلات بنیاد آشنا هستند، تعدا کمتری درخواست داده شده که مورد انتظار نیست.
وی با اشاره به تعدد دانشگاه‌های پذیرفته شده گفت: امسال برای اولین بار دو نفر از دانشگاه علوم پزشکی، دو نفر از دانشگاه فرهنگیان و هفت نفر از دانشگاه یاسوج توانستند در طرح شهید وزوایی پذیرفته شوند. و امیدواریم سال آینده از طرح شهید وزوایی به طور کامل استفاده کنیم.
اکوانی با اشاره به طرح «پسادکتری شهید چمران» است گفت: فارغ‌التحصیلان دکتری تا زمانی که جایی استخدام نشده‌اند، در این فاصله می‌توانند در این طرح شرکت کنند. اگر شرایط لازم علمی را داشته باشند، بنیاد نخبگان آنها را انتخاب و تحت نظر یک استاد، یک طرح مسأله‌محورِ مؤثر در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را اجرا می‌کنند؛ در طول این یک یا دو سال نیز، معادل حقوق استادیار پایه یک به آنها حقوق پرداخت می‌شود.
یکی دیگر از طرح‌های بنیاد نخبگان، «طرح مرحوم کاظطمی آشتیانی» است. اکوانی در
مورد آن گفت: در این طرح، ما از استادیاران جوانِ تازه استخدام‌شده که دارای ظرفیت مناسب علمی هستند، می‌خواهیم با ثبت نام در سامانه سینا، مدارک خود را بارگزاری کنند و چنانچه واجد شرایط بودند، مبلغ 100 میلیون تومان به آنها پرداخت می‌شود تا یک طرح مسأله‌محور در حوزه تخصصی خود انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه دو طرح شهید چمران و مرحوم آشتیانی از جوایز بسیار سطح بالا هستند، گفت: در طرح شهید چمران امسال یک نفر و در طرح شهید آشتیانی دو نفر توانستند جوایز را کسب کنند.
رئیس بنیاد نخبگان استان با اشاره به ظرفیت خیرین برای کمک به توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان استان گفت: برای استفاده از ظرفیت خبرین، با یک کار ابتکاری، با شرکت‌ها و افراد دارای وجاهت علمی رایزنی‌هایی داشته‌ایم. پیرو آن مجموعه‌ای را تشکیل داده‌ایم که منابع خیریه را جذب می‌کند و از افراد صاحب ابتکار و خلاقیت حمایت می‌کنیم و در همین خصوص تا الأن پنج جایزه خیریه طراحی کرده‌ایم که در هفته پژوهش از آنها رونمایی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: این جوایز را در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویانی قرار می‌دهیم که مستعد هستند و می‌توانند به عنوان نیروی انسانیِ اقتصاد دانش‌بنیان بعداً فعالیت کنند.
رئیس بنیاد نخبگان استان یکی دیگر از برنامه‌های این بنیاد را حضور نخبگان در ریزبنده‌های اکوسیستم فناوری نوآوری و اقتصاد استان اعلام کرد و گفت: سازمان استخدامی ابلاغیه‌ای صادر کرده را داد که بر اساس آن تمام دستگاه‌های استان بدون نیاز به تعریف پست جدید، یکی از نخبگان را به عنوان دستیار و مشاور انتخاب کنند.

وی افزود: یک ظرفیت دیگر که امسال فعال شده است تهیه گزارش سیاستی در اتاق‌های فکر تحت عنوان هیئت‌های اندیشه‌ورز است؛ ما بر این اساس، در حال برنامه‌ریزی هستیم که در چند حوزه از حوزه‌های اساسی استان، چند هیئت اندیشه‌ورز تشکیل دهیم که هر کدام، یکی از مسائل اساسی استان را پیگیری کرده و با حضور نخبگان،
راهکار ارائه دهند.
وی یکی دیگر از برنامه‌های بنیاد نخبگان را طرح حمایت از سربازی اعلام کرد و گفت: دانشجویان پسرِ مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، گر در حوزه پزوهشی فعالیت کرده باشند از همان لحظه که طرح پیشنهادی آنها تصویب شود، به آنها یک گواهی اعطاء می‌شود که به منزله کارت پایان خدمت است.
اکوانی با اشاره به یک خبر خوش برای مستعدان فرهنگی گفت: بنیاد نخبگان در سطح ملی تصمیم گرفته که در سال آینده، دامنه حمایت از نخبگان و پشتیبانی برای حوزه‌های سیاستگذاری و تولید فکر را توسعه دهد و از نخبگانی که تاکنون حمایت نکرده، حمایت کند.
وی تصریح کرد: در سال آینده بنیاد نخبگان در نظر دارد از مستعدان برتر حوزه رسانه‌ای، فرهنگی و قرآنی حمایت کند.
وی با بیان اینکه بنیاد تا جایی که بتواند از مستعدان برتر حمایت می‌کند، گفت: میانگین استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حدود 5 درصد است. اما میانگین نخبگانی که از فیلتر بنیاد عبور کرده‌اند، 76 درصد است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر موانع قابل توجهی برای به‌کارگیری نخبگان وجود دارد، اظهار داشت: اما بنیاد در حال تلاش است با اجرای بخشنامه‌های مختلف، این موضوع را پیگیری و برطرف کند و سیاست ما همین پیگیری امورات نخبگان برای پاسخگویی به مشکلات آنهاست.
اکوانی یکی از طرح‌های موفق بنیاد در استان کهگیلویه و بویراحمد را تکریم نخبگان و سرآمدان عنوان کرد و گفت: از این افراد باید قدرشناسی شود و ما این کار را شروع کرده‌ایم.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار کبنا مبنی بر دلایل عدم تکریم نخبگان سیاسی و اجتماعی گفت: معیار بنیاد نخبگان، اجماع در مورد نخبگی و پذیرش افکار عمومی و همچنین دامن نزدن به تعارضات است. از این رو تنها در زمینه‌هایی ورود می‌کند که معرفی نخبه، باعث تعارضات و شکاف‌ها نشود. بنابراین در مورد نخبگان اجتماعی و سیاسی، به دلیل تضادها و تعارضاتی که در استان وجود دارد، ورود به عرصه شناسایی و تکریم آنها بسیار دشوار است.
نام شما

آدرس ايميل شما

نت
Iran, Islamic Republic of
حرف ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1