تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب : ۴۵۴۰۴۵
با حضور پُررنگ دانشجویان برگزار شد

مناظره داغ گنجی و زیدآبادی در دانشگاه شریف ( + فیلم و تصاویر )

۴
کبنا ؛مناظره «اعتراض دارم!» با حضور احمد زیدآبادی روزنامه نگار و دبیر کل ادوار تحکیم وحدت و عبدالله گنجی روزنامه نگار و مدیرمسوول روزنامه همشهری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
به گزارش کبنا، عصر روز سه شنبه  10 آبان مناظره دانشجویی تحت عنوان «اعتراض دارم» با موضوع بررسی امکان اعتراض و حد و حدود قانونی آن در جمهوری اسلامی ایران به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و تشکل انجمن اسلامی دانشجویان(مستقل)دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
این مناظره که با حضور دکتر احمد زیدآبادی روزنامه نگار و دبیر کل ادوار تحکیم وحدت و دکتر عبدالله گنجی روزنامه نگار و مدیر مسئول روزنامه همشهری برگزار شد با استقبال گرم دانشجویان شریف همراه بود.
نظر گنجی درباره گشت ارشاد:
*شما دولت دینی را قبول ندارید.
*۳۲ سال دولت دست اصولگرا نبوده است.
*اجرای احکام اجتماعی، گشت ارشاد دلیل صداقت جمهوری اسلامی است.
*در حوزه آزادی، جمهوری اسلامی بعضی از موضوعات را نمی‌تواند به هیچ وجه از آن عدول کند.
زیدآبادی: امر به معروف باید معطوف به دولت باشد نه از سوی دولت
*اگر احکام به صورت دگم‌های تاریخی، غیرقابل تطبیق با شرایط زمانی و مکانی بگیرید، همان داعش می‌شود.
*دولت شرعی نمی‌تواند در دولت ملی مستقر کنید.
گنجی:
*در ماجرای هواپیمای اوکراینی، ۱۰ نفر در زندان هستند.
*من، همه هستی‌ام را برای انقلاب داده‌ام، تصویری که از جمهوری اسلامی ارائه می‌شود تصویر واقعی نیست.
*اگر جمهوری اسلامی ایراد دارد باید اصلاحش کنیم به قول آقای زیدآبادی بالاتر از جمهوری اسلامی سراب است.
*باید دید دلیل اینکه مردم به اغتشاشگران نمی‌پیوندند چیست؟ پاسخ واضح است مردم به دنیال اصلاح هستند نه براندازی حکومت.
مناظره «اعتراض دارم! » در دانشگاه شریف
بخش‌های مهم سخنان عبدالله گنجی:
* من این صحبت آقای زیدآبادی را قبول دارم که حوزه فکری جریان انقلاب اسلامی کمرنگ و ضعیف شده است. این حرف درستی است و از دیگر سو معتقدم که حوزه فکری در جریان اصلاح طلب نیز حوزه فکری ترجمه است. در مجموع باید گفت که حوزه فکری در کشور ما لاغر شده است. *ما خصلت‌های دانشجویی را نباید سیاسی و امنیتی ببینیم، بلکه این‌ها روان شناختی است. جوانان دانشجو همیشه به قدرت سوءظن دارند و بدبین هستند با هر بینش سیاسی. *من دیروز در کلاس درس از دانشجویان خود پرسیدم که کودتا یعنی چه؟ و متأسفانه هیچ کدام از آن‌ها نتوانستند تعریف دقیقی از این موضوع ارائه کنند و این نبود عمق فکری، یک آسیب جدی است. *بخشی دیگر از آسیب جنبش دانشجویی می‌تواند این باشد که گاهی بین نقد حاکمیت و نفی حاکمیت هیچ فاصله‌ای ندارد. *هیچ کسی اندازه مقامات جمهوری اسلامی که من خیلی‌ها را قبول ندارم این حضور را در بین دانشجویان نداشتند، از خاتمی تا احمدی نژاد و روحانی، بیشترین توهین هم به آن‌ها شده است. کدام کشور و رئیس جمهور این گونه وقت می‌گذارد. پدیده‌هایی که در کشور رخ می‌دهد مثلاً متروپل آمده پایین و قوه قضاییه چهار شهردار آبادان و ۲۰ نفر را گرفته است و وزیر کشور و معاون اول و مسئولان رفتند و دیه متوفیان را حاکمیت داد اما شما "هشتگ تفنگت را زمین بگذار" می‌زنید. پیچیدگی مسائل‌مان این گونه است. *راهبرد نظام این است که تا می‌توانیم کشته شویم، ولی کشته ندهیم. در تهران از معترضان یک نفر کشته نشد. من در توئیتر گفتم در تهران شش نفر شهید شدند و از معترضان یک نفر کشته نشده است. *در همین اتفاقات اخیر تیم‌های سه نفره بازیگر و کارگردان گرفتند که سوژه‌ای را کارگردانی می‌کردند. *ما با این سه دسته روبه روییم ولی حرف را دقیق بزنیم و دچار فضای جوزده نشویم. این که بگوییم هر کسی بدحجاب است و با نیروی انتظامی درگیر است این طور نیست، ولی باید روند اصلاح شود. مگر همه مردم ضدانقلاب و دشمن هستند؟ * اگر کیهان و صدا و سیما را کسی نمی‌بیند یا نمی‌خواند چرا شما از محتوای آن‌ها آن قدر حرص می‌خورید. اگر آن‌ها کاری می‌کنند که به ضرر جمهوری اسلامی است و به نارضایتی مردم منجر می‌شود این که به نفع شماست.
بخش‌های مهم سخنان زید آبادی:
* اگر دولت‌ها بالغ باشند به جای این‌که با این جنبش مقابله کنند آن را مدیریت می‌کنند. *دور نشستن و داوری کردن دهه هشتادی‌ها منصفانه نیست. *امروز دهه هشتادی‌هایی به دانشگاه آمده‌اند که به حرف پدر و مادر خودشان تن نمی‌دهند و با یک فرهنگ جهانی بزرگ شده‌اند. یک حالت عصیانی در این‌ها رخ داده و روی حرف خودشان هم می‌ایستند. * بله آقای گنجی درست می‌گویند که مطالعه نیست، اما زمانی که دانشجو مطلع می‌شود، اسیر زندان و دچار ترک تحصیل می‌شود برای همین می‌گوید برای چه مطلع شوم. * در بهار مطبوعات، ما روزنامه‌هایی داشتیم که همه را یک شبه قاضی مرتضوی تعطیل کرد و یک خلأ ایجاد شد و روزنامه‌ها دست جناح اصولگرا افتاد. صدا و سیما هم دست اصولگرا‌ها افتاد. * تصورم این است که دوستان اصولگرا سال هاست دچار یک زوال فکری شده‌اند و هیچ تولیدی در عرصه نظریه و بحث‌های سیاسی ندارند. در غیاب نظریه و‌اندیشه جدید، سکوت کرده‌اند. دو طیف همیشه تهدید و توهین می‌کنند و روزنامه‌کیهان عصاره این طرز فکر است و می‌گوید بگیرید و ببندید و خبرگزاری فارس هم به آن اضافه شده و تولیدی ندارند و از گفت‌وگوی رودر رو هم بیم دارند. * من هفت سال، به علت نوشته‌هایم دستگیر شدم و هزاران ساعت بازجویی راجع به کلماتم را پس دادم. مثلاً گفته بودم "نهاد‌های مدنی برای کشور لازم است... " سر این جمله این قدر به من فشار آمد و به قدری فشار بازجو در ذهن من است که من حرف بزنم یک کلمه و واژه را ۱۰ بار در ذهنم تداعی می‌کنم تا بگویم، زیرا هر واژه‌ای جرم شده است. * فحش باد هواست و مگر چیست؟ درست نیست برای فحش کسی را بزنند و دانشگاه را ببندند. واکنش‌ها خیلی تند است راجع به آن چه که انجام شده است. فحش‌ها خوب نبود و تأیید نمی‌کنم، باید احترام هم را نگه داریم، ولی وقتی فحش‌زده شد باد هواست. *وضعیت کنونی نتیجه دولتی است که بر اساس مقتضیات دولت مدرن شکل نگرفته است، بلکه بر اساس یک نگاه فکری و فقهی مربوط به ماقبل مدرن شکل گرفته است.

مشروح این مناظره در ادامه آمده است:
به گزارش کبنا به نقل از همشهری آنلاین، در ابتدای این مناظره، احمد زیدآبادی دبیر کل ادوار تحکیم وحدت گفت: چیزی که به عنوان گفتگو مطرح می‌شود اگر با اصول خود همراه نباشد، مشکلاتی را بدنبال می‌آورد. وقتی دو نفر با هم بحث می‌کنند پایه‌ای را مشخص کنند که طرف مقابل عدم انسجام آن را بیان کند، ولی آنچه که می‌بینم من تصورم این است که دوستان اصولگرا سالهاست دچار یک زوال فکری شده اند و هیچ تولیدی در عرصه نظریه و بحث‌های سیاسی ندارند. در غیاب نظریه و اندیشه جدید، سکوت کرده اند.
براندازی را راه پرهزینه برای کشور و ناممکن می‌دانم
وی ابراز عقیده کرد: دو طیف همیشه تهدید و توهین می‌کنند و روزنامه‌کیهان عصاره این طرز فکر است و می‌گوید بگیرید و ببندید و خبرگزاری فارس هم به آن اضافه شده و تولیدی ندارند و از گفت‌وگوی رودرو هم بیم دارند. دو سه روزنامه هم در داخل داریم و یکی روزنامه هم‌میهن است که طیف دیگر مقصر همه اتفاقات را این روزنامه می‌دانند و طیف دیگر می‌گویند ما اهل گفتگو هستیم. در دوره اصلاحات یک سری بودند که به آن‌ها می‌گفتیم بولتن ساز.
وی تاکید کرد: اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید ملزومات یک بحث و گفتگو رعایت شود. من راه براندازی را راه پرهزینه برای کشور و ناممکن می‌دانم و از قدیم گفت‌ام که مااهل گفتگو هستیم.
حوزه فکری در کشور ما لاغر شده است
عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه همشهری نیز در ابتدای سخنان خود در این مناظره با بیان اینکه به دو دلیل عمده علی رغم وضعیت جسمانی‌ام در این برنامه شرکت کردم، گفت: از یک طرف اعتقاد دارم که آقای زیدآبادی اهل گفتگو است و با ایشان می‌شود صحبت کرد. از طرف دیگر معتقدم که دانشگاه به خصوص دانشگاه شریف باید محل گفتگو و بیان نظر باشد.
وی با بیان اینکه من در این نشست جریان اصولگرایی را نمایندگی نمی‌کنم، افزود:، ولی اگر اعتقاد به انقلاب اسلامی به معنای اصولگرایی باشد من اصولگرا هستم و اگر آقای زیدآبادی که اکنون در روزنامه هم میهن و با آقای کرباسچی همکاری می‌کند در اینجا به نمایندگی از اصلاح طلبان آمده است بگویند تا من کانتکس صحبت‌هایم را عوض کنم.
وی افزود: قبول دارم که آقای زیدآبادی دارای غرابت فکری و سیاسی نزدیک به جریان اصلاح طلب است، ولی فکر نمی‌کنم که متعلق و ملتزم به این جریان باشد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: من این صحبت آقای زیدآبادی را قبول دارم که حوزه فکری جریان انقلاب اسلامی کمرنگ و ضعیف شده است. این حرف درستی است و از دیگر سو معتقدم که حوزه فکری در جریان اصلاح طلب نیز حوزه فکری ترجمه است. در مجموع باید گفت که حوزه فکری در کشور ما لاغر شده است.
اتفاقات این روز‌های دانشگاه تابعی از شرایط کلی جامعه است
در ادامه این مناظره که در دانشگاه شریف برگزار شده و رئیس دانشگاه شریف نیز حضور پیدا کرد، زیدآبادی در پاسخ به سوال مجری برنامه در ارتباط با ارزیابی‌اش از تحولات این روز‌های دانشگاه افزود: در ابتدا لازم است در پاسخ به آقای گنجی عرض کنم که من هیچ وقت نماینده و جزئی از تشکیلات اصلاح طلب نبودم. خاستگاه من ملی مذهبی است و اکنون یک مقداری از آن‌ها نیز فراتر رفتم. البته مشی من اصلاح طلبانه است، ولی نماینده فکری آن‌ها نیستم. من در روزنامه هم میهن با آقای کرباسچی همکاری می‌کنم و همانطور که می‌دانید آقای کرباسچی مدت‌هاست که از حزب کارگزاران بیرون آمده است و ما در روزنامه هم میهن کار فکری می‌کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه جنبش دانشجویی همیشه تابعی از شرایط عمومی اجتماع است، گفت: بنابراین آنچه که این روز‌ها در دانشگاه‌ها اتفاق افتاد، تابعی از شرایط کلی جامعه است که از اوضاع خشمگین است، افقی را برای خود متصور نیست و احساس می‌کند که نمی‌تواند آینده خود را تامین کند و این خود به خود خشم ایجاد می‌کند و خشم نیز به دنبالش پرخاش وجود دارد و ممکن است حرف‌های تند و حرف توهین آمیزی نیز مطرح شود؛ بنابراین اگر دولت‌ها بالغ باشند به جای مقابله باید مدیریت کنند و این فقط مختص ایران نیست.
وی ادامه داد: این تصور وجود داشت که دانشگاه کارش تمام شده و گروه‌ها و تشکل‌های انقلابی بر دانشگاه حاکم شده است و امور را در دست دارند، ولی تحولات اخیر نشان داد که کار به این سادگی نیست. ورودی‌های جدید در دانشگاه با یک فرهنگ جهانی بزرگ شده‌اند و دارای سطحی از توقعات هستند. بر استقلال شخصی خود تاکید دارند و ما حتی در خانواده‌ها نیز می‌بینیم که این نسل جوان عموما نافرمان هستند و بر روی خواسته خود پافشاری دارند. این بچه‌ها سرسخت هستند و روی حرف خود می‌ایستند و ما نمونه رفتار‌های آن‌ها را در خانواده‌های خود می‌بینیم.
این روزنامه نگار ادامه داد: اصل فرهنگ و فرهنگسازی نیز در ایران دچار مشکل شده است و دستگاه‌های مربوطه در این حوزه ناکارآمد هستند و بعضا حرف‌هایی را مطرح می‌کنند که با ذهن و اندیشه بچه‌های نسل جدید کاملا فاصله دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور نه تولید فکری صورت گرفته و نه تولید فرهنگ و ما اثرات این موضوع را می‌بینیم.
زیدآبادی ادامه داد: وضعیت کنونی دانشگاه‌ها و تحولات رخ داده در آن در طی این مدت می‌تواند عوارض مثبت و منفی داشته باشد.
نباید خصلت‌های دانشجویی را سیاسی و امنیتی ببینیم
عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه همشهری نیز در پاسخ به این سوال گفت: من تقریبا ۲۰ سال کامل در تشکل‌های دانشجویی بودم و در این سال‌ها نیز بار‌ها در همین دانشگاه و همین سالن حضور پیدا کرده‌ام.
وی با برشمردن خصلت‌های دانشجویی از جمله موضوع سن، عنصر دانشجو بودن و برند دانشگاه اظهار کرد: ما خصلت‌های دانشجویی را نباید سیاسی و امنیتی ببینیم، بلکه این‌ها روانشناختی است. جوانان دانشجو همیشه به قدرت سوءظن دارند و بدبین هستند و با هر بینش سیاسی عدالت خواه هستند و بر اساس همین چارچوب می‌گویم اگر به این خصایص نگاه روانشناختی داشته باشیم به جای نگاه سیاسی و امنیتی راحت‌تر می‌توانیم گفتگو و چارچوب آن را مشخص کنیم.
وی با بیان اینکه دانشجویان عمدتا چپ به معنای عدالت خواه و ضد محافظه کار هستند، افزود: ما در دورانی در کشور جنبش دانشجویی داشتیم که در آن دفتر تحکیم وحدت در ۱۶ آذر سال ۸۳ که آقای خاتمی در دانشگاه حضور پیدا کرده بود ویژه نامه‌ای را منتشر کرده بود و در آن دبیر تحکیم وحدت گفته بود که اگر دموکراسی آمریکایی نیز در این کشور پیاده شود ما از آن استقبال می‌کنیم. دفتر تحکیمی که در حال حاضر اعضای شورای مرکزی آن اکثرا در آمریکا هستند.
گنجی با بیان اینکه آنچه که می‌تواند به جریان جنبش دانشجویی ما آسیب وارد کند تزریق پذیری آن‌ها از نظر فکری از بیرون از دانشگاه است، ادامه داد: ما بعضا می‌بینیم که از بیرون دانشگاه خط داده می‌شود و کلیدواژه‌هایی استفاده می‌شود که مربوط به فلان آقا است و این بخاطر این است که بعضا دانشجویان ما مطالعه عمیق ندارند و با اندیشه‌ها آشنا نیستند. من دیروز در کلاس درس از دانشجویان خود پرسیدم که کودتا یعنی چی؟ و متاسفانه هیچ کدام از آن‌ها نتوانستند تعریف دقیقی از این موضوع ارائه کنند و این عدم عمق فکری، یک آسیب جدی است.
این روزنامه نگار در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: بخشی دیگر از آسیب جنبش دانشجویی می‌تواند این باشد که بعضا بین نقد حاکمیت و نفی حاکمیت هیچ فاصله‌ای ندارد، در حالیکه تاکید بر این است که باید بین مخالف، منتقد و معاند فرق بگذاریم، شاخص‌هایی را مشخص کنیم که بتوانیم بر آن اساس آن‌ها را از هم تفکیک کنیم و در همین چارچوب اولویت‌ها برای گفتگو مشخص شود.
زیدآبادی گفت: در تمام دوره دانشجوییم، عضو هیچ تشکل اسلامی نبودم.
وی خطاب به دانشجویان گفت: هیچ حاشیه امنی که شماآدم آگاهی شوید نبوده است. نمونه آن بچه‌های دفتر تحکیم. دانشجو در هیچ کجای دنیا این طور نیست که اینقدر آگاهی سیاسی کسب کند، در همه دانشگاه‌ها با نیرویی در بیرون ارتباط برقرار می‌کنند، براساس آن بده بستان فکری ایجاد می‌شود. پدرخانم بنده را می‌شناسید و از این ادم مدنی‌تر وجود ندارد تمام بچه‌هایی که کلاس ایشان می‌آمدند بلااستثنا یا احضار شدند یا برای ادامه تحصیل دچار مشکل شدند، لذا در این شرایط هر فعالیت سیاسی و انتقادی که مایه دردسر می‌شود، چرا دانشجو این کار را کند؟
وی با اشاره به تعطیلی گسترده رسانه‌ها در دوران قاضی مرتضوی اظهار عقیده کرد: خلائی ایجاد شد و تمام روزنامه‌ها دست جریان اصولگرا افتاد و کالایی تولید می‌کرد که خواننده نداشت و بیشتر مخرب اعصاب بود. یک دوره ماهواره‌ها را گرفتند و نهایتا گفتند نمی‌شود و بیخیال ماهواره شدند. امروز هم مردم رسانه‌های خارجی را می‌بینند که ما را تخریب می‌کنند، ولی این چیزی است که سیستم درست کرده است.
زیدابادی ادامه داد: من‌۷ سال، به جهت نوشته هایم دستگیر شدم و هزاران ساعت بازجویی راجع به کلماتم را پس دادم. مثلا گفته بودم "نهاد‌های مدنی برای کشور لازم است... " سر این جمله اینقدر به من فشار آمد و بقدری فشار بازجو سر ذهن من است که من حرف بزنم یک کلمه و وواژه را ده بار در ذهنم تداعی می‌کنم تا بگویم، زیرا هر واژه‌ای جرم شده است.
زیدآبادی بیان کرد:در دوره اصلاحات یک عده روزنامه‌های اصلاح‌طلب را می‌خواندند سر و ته آن‌ها را می‌زدند و به جا‌هایی مثل حوزه علمیه می‌دادند که ببینید اصلاح‌طلب‌ها این‌ها هستند. بعد همین افراد می‌آیند و این بولتن‌ها را حفظ می‌کنند و در مناظرات با ما می‌گویند. سیستمی درست کردیم و ادعای گفتگو هم داریم.
برای مهسا امینی نباید اینقدر تلفات دهیم
در ادامه گنجی مدیر مسوول همشهری گفت: هیچ کسی اندازه مقامات جمهوری اسلامی که من خیلی‌ها را قبول ندارم این حضور را در بین دانشجویان نداشتند، از خاتمی تا احمدی نژاد و روحانی، بیشترین توهین هم به آن‌ها شده است. کدام کشور و رییس جمهور این گونه وقت می‌گذارد. پدیده‌هایی که در کشور رخ می‌دهد مثلا متروپل آمده پایین و قوه قضاییه ۴ شهردار آبادان و ۲۰ نفر را گرفته است و وزیر کشور و معاون اول و مسولان رفتند و دیه متوفیان را حاکمیت داد، اما شما "هشتگ تفنگت را زمین بگذار" می‌زنید. پیچیدگی مسایلمان این گونه است.
وی ادامه داد: در خصوص مهسا امینی آقای رییسی با خانواده او صحبت کرده و فرمانده انتظامی صحبت کرده و قول مساعد برای رسیدگی دادند. در قصه زاهدان رییس جمهور تیم ویژه گذاشته شد؛ بنابراین بستگی دارد از چه زاویه نگاه می‌کنید. در حوادث تلخ این روز‌ها تیم‌های سه نفره بازیگر خانم، کارگردان و فیلمبرداران متعدد در شهر‌های مختلف دستگیر شدند. باورتان می‌شود؟ لذا فضا به این سادگی نیست. تصوری از جمهوری اسلامی ساختند و مثلا نشان می‌دهند که عده‌ای اعم از دانشجو یا غیردانشجو در میدان انقلاب می‌آیند و می‌گویند به مساله مهسا امینی باید رسیدگی شود، ولی پلیس او را می‌زند تصویر این گونه است، ولی در حوادث، راهبرد نظام این است که تا می‌توانیم کشته شویم، ولی کشته ندهیم. در تهران از معترضین یک نفر کشته نشد.
در این هنگام دانشجویان گفتند مهسا و نیکا شاکرمی.
گنجی ادامه داد: موضوع مهسا امینی پیگیری می‌شود و کسی نمی‌تواند در کشور بگوید حوادث اخیر فقط بحث مهسا امینی بوده است. برای مهسا امینی نباید اینقدر تلفات دهیم.
در ادامه زیدابادی گفت: در خصوص مهسا امینی خیلی راحت‌تر می‌شد عمل کرد و تیمی که مسوول واقعه بود اول تعلیق می‌شدند تا رسیدگی قضایی صورت گیرد و در عین حال هم بی تدبیری نمی‌شد و هم سیستم از نیرو‌های خود دفاع می‌کرد. مرتضوی معلوم بود جنسش چیست و هزاران بار گفتیم و بعد از چند سال عزلش کردند. چرا این آدم‌ها را تا ته حفظ می‌کنند؟!
وی در ادامه مدعی شد: مساله گشت ارشاد مساله دینی نیست، ما در صدر اسلام گشت ارشاد نداشتیم که کم‌حجاب و بی حجاب را بگیرد. بعضی‌ها نمی‌خواهند حجاب را. اساس مشکل جمهوری اسلامی این است که حقوق برابر شهروندی را به رسمیت نمی‌شناسد و همه اتباع را یکسان نمی‌بیند.
گنجی گفت: من در توییتر گفتم در تهران ۶ نفر شهید شدند و از معترضین یک نفر کشته نشده است.
درست نیست بخاطر فحش کسی را بزنند
در ادامه نشست، زیدابادی در پاسخ به سوالی درباره اینکه رفتار برخی از دانشجویانی که رفتار‌های هنجارشکنانه داشتند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: تبعیض سیاسی عادی است و اظهر من الشمس است. ما در جامعه مدنی کار کردیم و راه به قدرت ندارم. راه باید باز باشد. سال ۸۸ در ستاد اقای کروبی بودم. فردایی که نتیجه انتخابات اعلام شد مصاحبه کردم گفتم اعتراض خیابانی جواب نمی‌دهد و اصلا نگفتم تقلب شده، ولی شب مرا گرفتند و من را بردند و گفتند تقلب و فتنه بوده و ۶ سال زندان و ۵ سال تبعید و محرومیت دو ساله گرفتم. اقای گنجی گفته که تذکری به ما داده نمی‌شود، طبیعی است که داده نشود، زیرا شما نقد نمی‌کنید.
وی افزود: فحش باد هواست و مگر چیست؟ درست نیست بخاطر فحش کسی را بزنند و دانشگاه را ببندند. واکنش‌ها خیلی تند است نسبت به آن چه که انجام شده است. فحش‌ها خوب نبود و تایید نمی‌کنم، ولی باید احترام هم را نگه داریم، ولی وقتی فحش زده شد باد هواست.
گنجی گفت: قرار شد گفتگو کنیم و شما با فضای شوخی رفتید. من برای آقا‌ی زیدآبادی احترام قائلم و من‌هنر خنداندن شما را ندارم، ولی آقای زیدابادی دارد.
گنجی درباره موضوع گشت ارشاد گفت: گشت ارشاد در تهران فقط سه ماشین دارد.
این صحبت‌ها با خنده و دست دانشجو‌ها همراه شد که گنجی گفت به خودتان بخندید.
گنجی ادامه داد: در رابطه با گشت ارشاد با سه دسته روبروییم. یک دسته سیالیت جنسی دارند و باید دقت کرد که دختر است یا پسر. دوم اینکه ادمی است از رختخواب آمده در خیابان و دسته سوم عناد است و مبارزه با حجاب، سیاسی است.
دانشجو‌ها پرسیدند حرف مهسا چه بود؟
گنجی پاسخ داد: ما با این سه دسته روبروییم، ولی حرف را دقیق بزنیم و دچار فضای جوزده نشویم. اینکه بگوییم هر کسی بدحجاب است و با نیروی انتظامی درگیر است این طور نیست، ولی باید روند اصلاح شود. مگر همه مردم ضدانقلاب و دشمن هستند؟
در اعتراض باید حریم پلیس نیز رعایت شود
زیدآبادی در ادامه سخنان خود با ابراز این عقیده که ابزار اعتراضی در کشور وجود ندارد و با اعتراض‌ها برخورد می‌شود، گفت: در همین چارچوب تصور جامعه این است که در کشور نمی‌توان اعتراض کرد و اعتراض مورد تحمل قرار نمی‌گیرد.
وی با اعتقاد بر اینکه متاسفانه از سوی مسئولان کشور شاهد یک نوع بی تحملی و نامدارایی با اعتراضات و مخالفت‌ها هستیم، در بخش دیگری از صحبت‌های خود، افزود: به نظرم دولت مجری احکام نیست. دولت باید امنیت ایجاد کند و دولت مدرن دارای یک سری وظایف مشخص است. در جامعه ممکن است یک سری به مسائلی اعتقاد داشته باشند و یک سری اعتقاد نداشته باشند و افراد در جامعه در کنار هم باید به یک تفاهمی برسند و ما شاهد تنوع دیدگاه‌ها و عقاید باشیم. دولت نباید در این حوزه دخالت کند و وقتی دولت در این مسائل ریز دخالت می‌کند این تصور به وجود می‌آید که راه مسدود است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه من معتقدم در بحث اعتراض باید حریم پلیس نیز رعایت شود، افزود: وقتی خشم در جامعه وجود داشته باشد، فردی که اعتراض می‌کند ممکن است به دنبال آن بد و بیراهی نیز بگوید و یا سنگی هم بیندازد، ولی قدرت در جامعه ما کاملا نسبت به این اتفاقات بی تحمل است. ما اگر می‌خواهیم کشور را حفظ کنیم باید برای این مسائل راه و چار داشته باشیم.
وی افزود: وضعیت کنونی نتیجه دولتی است که بر اساس مقتضیات دولت مدرن شکل نگرفته است، بلکه بر اساس یک نگاه فکری و فقهی مربوط به ماقبل مدرن شکل گرفته است.
بین حوزه رسانه و امنیت در کشور فاصله وجود دارد
در ادامه این مناظره عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان خطاب به زیدآبادی گفت: کسی که در این دانشگاه درس می‌خواند و فحش رکیک می‌دهد با کدام آپارتاید دینی آمده است. به نظرم شما دارای یک پیش داوری هستید.
وی ادامه داد: در بحث گشت ارشاد نیز معتقدم که انسان به ما هو انسان نباید تحقیر شود حتی اگر مجرم باشد. من مخالف این هستم که اگر یک جوانی برای مسئله‌ای به کلانتری رفت در آنجا تحقیر شود.
وی ادامه داد: من از شما سوال می‌کنم که آیا برای جمهوری اسلامی ایران یک عده‌ای به خیابان بیایند و یک مطالبه مشخصی را معین کنند و شب به خانه برگردند این برای حاکمیت خوب است یا زشت است؟ من به شما می‌گویم که حاکمیت می‌خواهد که مردم بیایند و حرفشان را بزنند و بروند. آقای زیدآبادی خود شما یک کیس هستید که منتقد و مخالف هستید، در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا می‌کنید حرف‌تان را می‌زنید. در دانشگاه نیز حضور پیدا می‌کنید و حرفتان را می‌زنید. جمهوری اسلامی ایران ولع این را دارد که در خیابان‌هایش مردم بیایند و اعتراض کنند و این را به دشمنان بفروشد و کسانی که نمی‌گذارند برای نفروختن این موضوع در همین ایام در نازی آباد اعتراض رخ داد. مردم در خیابان آمدند و اعتراض خود را مطرح کردند و پلیس نیز در کنار آن‌ها بود یا در همین مجلس هیچ هفته‌ای نیست که تجمعی جلوی مجلس برگزار نشود. بر اساس آمار در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷۰۰ تجمع در برابر مجلس برگزار شده است.
وی با انتقاد از صحبت‌های زیدآبادی در مورد صدا و سیما و کیهان خطاب به وی گفت: اگر کیهان و صدا و سیما را کسی نمی‌بیند و یا نمی‌خواند چرا شما از محتوای آن‌ها آنقدر حرص می‌خورید. اگر آن‌ها کاری می‌کنند که به ضرر جمهوری اسلامی است و منجر به نارضایتی مردم می‌شود اینکه به نفع شماست.
این روزنامه نگار با بیان اینکه در مورد کیس خانم امینی یک موضوعی که به آن معتقدم این است که بین حوزه رسانه و امنیت در کشور فاصله وجود دارد، افزود: من به آقای اشتری فرمانده نیروی انتظامی نیز همین را گفتم. شما صحبت‌های پدر خانم امینی را در بالای سر وی ببینید. آن دیالوگی که وجود دارد. اگر این فیلم همان هفته اول منتشر می‌شد وضعیت فرق می‌کرد، ولی این گفتگو سه هفته بعد منتشر شد و در همین جاست که می‌گویم بین حوزه امنیت و رسانه فاصله وجود دارد و باید این مشکل برطرف شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: من به عنوان مدیرمسئول یک رسانه شهادت می‌دهم که در این مدت ۴۸ روز یک بار از یک جا به ما نگفتند که این خبر را نزن یا چنین چیزی را ننویس، اینجور نیست که ما را سانسور کنند. هر کس سهم خود را از صحنه دارد و روایت خود را مطرح می‌کند.
گنجی گفت: من در توییت گفتم در تهران ۶ نفر شهید شدند و از معترضین یک نفر کشته نشده است.
گنجی ادامه داد: باید مساله را بشناسیم نه فضای جمهوری اسلامی است و نه دانشگاه نمایندگی جمهوری اسلامی را می‌کند و فضای دانشگاه فضای روشنفکری است و باید نسبت به پدیده‌ها با دقت صحبت کنیم.
وی خطاب به دانشجو‌ها گفت: بعضی از اسم‌هایی که می‌آورید در حوادث کشته نشدند و هشتگ می‌زنید و بعضی‌ها را نمی‌دانید و اگر علت مرگشان گفته شود فاجعه برای خانواده اش درست می‌شود.
ادامه گشت ارشاد تشنج دایمی در حکومت است
در ادامه زیدابادی گفت: در رابطه با گشت ارشاد باید بپذیریم که اینگونه نبود که تک تک خانم‌ها را بگیرد، اما تعداد انگشت شمار را می‌گیرد که تاثیر روانی اش روی تک تک افراد جامعه بود. ما را نگرفتند، ولی نسل جوان از نظر جمهوری اسلامی‌نامتعارفند و وقتی با آن‌ها بیرون برویم از لحظه‌ای که می‌رویم دلهره داریم که اگر مامور خواست او را ببرد چه کار کنیم بگوییم ببرد یا با آن‌ها درگیر شویم؟ حس این درگیری یک دفعه فوران کرد.
وی افزود: الان هر زنی که اعتراضش را می‌خواهد نشان دهد روسری اش را برمی دارد و دردسر ایجاد می‌کند. کسانی که اصولگرا هستند با نسل جدید و نیروی سیاسی ارتباط ندارند و این رویه باید اصلاح شود.
وی با تاکید براینکه ادامه گشت ارشاد تشنج دایمی در حکومت است گفت: حکومت از طغیان‌ها و شعار‌ها بیم دارد در صورتی که نباید بترسد و آنچه که باید از آن بترسید فروپاشی اقتدار حاکمیت است که ده‌ها نهادی که معلوم نیست چه کاره است در آن فعالیت دارند. متاسفانه سیستم راجع به موضوعات نمی‌تواند تصمیم بگیرد مثلا در مورد برجام نتوانست تصمیم بگیرد.
           
زیدآبادی: فحش دانشجویان اصلا مورد تایید نیست ولی فحش باد هواست، دلیل نمی‌شود به دانشگاه‌ها هجوم بیاورند. گنجی: اینکه بگوییم هرکس بدحجاب است با نیروی انتظامی و گشت ارشاد درگیر است، اصلا اینطور نیست. معتقدم حاکمیت باید دست به اصلاح بزند.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1