تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۰
کد مطلب : ۴۵۳۷۳۴
کبنا گزارش می‌دهد:

برگزاری جشنواره دو سالانه قصه‌گویی برای اولین بار در کهگیلویه و بویراحمد/ جبارنژاد: انتقال و جامعه پذیرکردن ارزش‌های اخلاقی بین نسل‌ها از خدمات قصه است

۱
کبنا ؛دومین دو سالانه قصه‌گویی (صحنه‌ای و دیجیتالی) در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی آیت‌الله ملک‌حسینی یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا؛ دومین جشنواره دو سالانه قصه‌گویی برای اولین بار در استان کهگیلویه و بویراحمد؛ در سالن اجتماعات آِیت‌الله ملک‌حسینی یاسوج در روز سه‌شنبه (3 آبان ماه 1401) برگزار شد.  ۲۰۰ نفر در این جشنواره شرکت کردند که ۱۲ نفر از آن‌ها انتخاب و به مرحله منطقه‌ای راه یافتند. اگر در مرحله منطقه‌ای امتیاز کسب کنند به مرحله کشوری- ملی راه خواهند یافت.
محسن جبارنژاد_مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد_ در این‌باره گفت:  هدف از برگزاری این جشنواره احیای فرهنگ قصه‌گویی و مَتیل‌های مادر بزرگ و پدربزرگ‌هاست.  فرهنگ قصه و متیل‌های محلی- منطقه‌ای استان که در معرض مخاطره و فراموشی است را زنده و احیا کنیم در حالیکه قصه‌گویی اثرات مهمی بر شخصیت کودک دارد ممکن است والدین این ارزش را ندانند؛ اما فرهنگ قصه‌گویی در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار غنی است و تقریباً همه بچه‌های منطقه با قصه‌های مادربزرگ و پدربزرگ‌شان قد کشیدند و این بهانه‌ای شد تا گرد فراموشی را از فرهنگ قصه‌گویی و متیل‌های مادربزرگ‌ها بزداییم و این فرهنگ غنی را احیا کنیم.
 جبارنژاد در ادامه گفت: قصه‌گویی امری فطری است و نزد همه پذیرش دارد. در درون همه انسان‌ها تمنا و طلب قصه وجود دارد؛ همان‌طور که میل به زیبایی، عدالت و... وجود دارد. روح کودک نیز به قصه نیاز دارد و شنیدن قصه روح او را سیراب می‌کند. وظیفه ماست که این فضا را برای کودکان ایجاد کنیم و نباید فکر کنیم تکنولوژی اصل قصه را کمرنگ و بی‌تأثیر کرده است.
وی با اشاره به تاثیر رشد تکنولوژی‌ها بر قصه‌گویی، اضافه کرد: تکنولوژی در واقع باعث توسعه روش‌های قصه‌گویی شده است؛ نه در مقابل قصه‌گویی که در خدمت قصه‌گویی به ما یاری رسانده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: فرهنگ‌های انسانی، اسلامی و اخلاقی مثل؛ دوستی، یاریگری، تعامل، احترام و... در قصه آسان‌تر انتقال به کودکان و نوجوانان می‌یابد و به مراتب اثرگذاری بیشتری از پندگفتن مستقیم دارد. در واقع خصلت غیرمستقیم بودن و همزاد پنداری قصه باعث اثر بیشتر بر مخاطب می‌شود. اکنون که خودبینی و خودمحوری بین نسل کودک و نوجوان در حال رواج است ما می‌توانیم با استفاده از پیشینه غنی قصه و داستان ( مرزبان‌نامه، کلیله و دمنه، شاهنامه، حکایت‌های سعدی، داستان‌های عامیانه، مَتیل‌های بزرگ‌تر‌ها و... )  ارزش‌های اخلاقی را به این نسل منتقل و در وجود آن‌ها نهادینه کنیم. بی‌شک انتقال ارزش‌های اخلاقی در بین نسل‌های مختلف و جامعه‌پذیر کردن ارزش‌های اخلاقی بین نسل‌ها و کشف معنای هستی و جهان‌بینی از خدمات قصه است.
وی در ادامه افزود: آدمی در زندگی پیوسته به دنبال کشف معنای هستی خود است ما با قصه گویی به مرور می‌توانیم معمای هستی را حل کنیم و راز هستی را بگشایم.  هویت پرسش از چیستی و کیستی خود است. کودک با شنیدن قصه، هویت؛ کیستی و چیستی خود را درمی‌یابد و ساختار شخصیتی فرد از طریق قصه می‌تواند به درستی تکامل یابد.
به گزارش کبنا،
شرکت‌کنندگان در این برنامه در یک مرحله قصه‌های خود را برای نهاد کتابخانه‌های عمومی استان ارسال کرده و راه‌یافته‌گان به مرحله نهایی قصه‌های خود را در برنامه اجرا کردند. داوران حاضر در برنامه، ۵ قصه‌گوی برتر را برای حضور در مرحله منطقه‌ای انتخاب کردند و با لوح از آنان تقدیر کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1