تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۴۴۸۳۴۵
سوم خرداد؛ شكوه جاودانه وحدت و استقامت ملت

خرمشهر؛ میدان مردانگی؛ از «قباد روشنفکر» تا «شهید دولتخواه»

۱
۱
کبنا ؛ «خرمشهر را خدا آزاد کرد» امروز سوم خرداد است و روز بسيار مهمي در تاريخ ملي و کشور و دفاع مقدس ما است. شايد شادماني سوم خرداد از ياد رفتني نباشد، هميشه به ياد مردم ما باقي بماند. سوم خرداد سال 61 که رزمندگان عزيز ما از سپاه، ارتش و بسيج و ساير نيروها، عشاير نيروي انتظامي همه در کنار هم آن غرور بزرگ و آن پيروزي عظيم را براي تاريخ ما رقم زدند و مردم ما يادشان است که ساعت 2 بعد از ظهر روز سوم خرداد وقتي صدا و سيماي ما پيروزي را اعلام کرد و فتح خرمشهر يا آن روزها که خونين‌شهر نام گرفته بود چه ول‌وله‌اي در سراسر کشور ايجاد شد و در تمام خيابان‌ها مردم شيريني پخش مي‌کردند اظهار شادماني مي‌کردند به درگاه خداوند بزرگ شکر مي‌کردند. در واقع سوم خرداد پايان يک توطئه عظيم استکبار جهاني و بين‌المللي و منطقه‌اي عليه ملت ايران پايان داده شد و ملت ما در سوم خرداد سال 61 نشان داد که اگر تمام کشورهاي مخالف ما در منطقه و جهان پشت به پشت هم بدهند و مدرن‌ترين سلاح‌ها را در اختيار دشمنان ما قرار دهند، اراده ملت ما بر همه آنها غالب و پيروز خواهد بود و اين روز تاريخي براي ما ماند. البته در دفاع مقدس روزهاي زيبا و شادماني‌هاي ديگري هم داشتيم. در سراسر سال‌هاي پر افتخار دفاع مقدس، روزهاي بزرگي به ثبت رسيده است که عظمت و اهميت آن همواره در اذهان باقي خواهد ماند و سوم خرداد، روز آزادسازي خرمشهر در خلال جنگ تحميلي هشت ساله رژيم بعثي صدام ديکتاتور معدوم عراق ضد ايران نيز از همين افتخارات دوران هشت سال دفاع مقدس است. آزادسازي خرمشهر از مهم‌ترين اهداف عمليات بيت المقدس در سال 1361 در جنگ تحميلي عراق با ايران بود که اين شهر پس از 578 روز از اشغال رژيم بعث عراق آزاد شد.
پیروزی‌های بزرگ با الگوگیری از «خرمشهرها» در پیش است

 سردار حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح صبح امروز در مراسم گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر بیان کرد: استحکاماتی که دشمن در این شهر طراحی کرده بود باعث شده بود هیچ تئوریسین نظامی باور نکند خرمشهر بازپس‌گیری شود؛ ۱۹ هزار اسیر، حدود ۱۷ هزار کشته از سوی عراق، ۳۰۰ تانک، ۵۰۰ خودرو، ۴۰ هواپیما ۲ فروندبالگرد از بین رفتند و عده‌ای فرار کردند.
 وی ادامه داد: با وجود این حجم از استحکامات و نیرو در یک منطقه کوچک چگونه می‌شود که توسط سربازان امام زمان این شهر مجدداً بازپس‌گیری شود؛ جز امداد الهی و حمایت خداوند متعال نبود.
 وی افزود: اتفاق بزرگی در عملیات بیت‌المقدس صورت گرفت که برای اولین بار اتحاد و هماهنگی بین ارتش قهرمان، سپاه پاسداران و بسیج برقرار شد به گونه‌ای که پیش از آن چنین وضعیتی نداشتیم اما در عملیات الی بیت‌المقدس این اتفاق صورت گرفت.
 سردار خرم‌دل با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که  «خرمشهرها در پیش است» بیان کرد: این سخن از یک‌جهت ناظر بر این است که فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ ماست که با وجود مشکلات و مصائب و اتفاقات مهمی که در طول تاریخ افتاد لذا پیروزی‌ها هم در انتظار ماست چون با الطاف الهی و اتحاد همه نیروهای مسلح اعم از نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، وزارت دفاع، سپاه پاسداران و ارتش قهرمان و همچنین مسئولین خدوم و مردم باوفا حتماً خرمشهرها در پیش است.
 فرمانده سپاه فتح ادامه داد: خرمشهر به‌عنوان یک نماد و الگو در پیش روی ماست، شاید در دفاع مقدس هیچ‌چیزی سخت‌تر از این نبود که ما نتوانستیم شهرمان را مجدداً بازپس‌گیری کنیم، حدود ۲۰ ماه خرمشهر در اسارت دشمن بود اما انسجام و اتحاد و توکل بر خدا و امدادهای الهی باعث شد این اتفاق بزرگ صورت بگیرد.
 وی با اشاره به این که اسم عملیات الی بیت‌المقدس بود بیان کرد: بخش عظیمی از این خواسته برآورده شد و آرزو می‌کنیم به‌زودی به بیت‌المقدس برسیم و کاری که در سال ۶۱ آغاز کردیم به بیت‌المقدس برسیم و پرچم اسلام را آن‌جا به اهتزاز در بیاوریم؛ این اتفاق شدنی است و این آرزوی دیر و محالی نیست که با رهبری عالمانه و فرزانه رهبر انقلاب این اتفاق صورت خواهد گرفت.
 سردار خرم دل در پایان گفت: رژیم صهیونیستی امروز، رژیم ۱۰ سال و ۲۰ سال پیش نیست، این رژیم یک‌روز برنامه از نیل تا فرات داشت اما امروز در مرزهای خودش محصور است جرات نمی‌کند یک قدم بیرون بگذارد و در مرزهای خودش هم امنیت ندارد.
  استکبار یک جنگ جهانی 8 ساله علیه ایران راه انداخت

آیت‌الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد
در مراسم بزرگداشت حماسه سوم خرداد که در محل سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد اظهار داشت: انقلاب اسلامی به همت مردم و به رهبری امام موجب شد تا ایران از چنگال استبداد و استعمار و تحقیر های آنها رها شود و اتفاق بزرگی در آن قرن صورت گرفت.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: این انقلاب به رهبری یک عالم فرزانه و حکیم بزرگ و سیاستمدار دانا و فقیه و مرجع عالیقدر به پیروزی رسید و آرمان ها و اندیشه های بزرگ جهانی وی عالمگیر شد.
امام جمعه شهر یاسوج که در جمع نیروهای نظامی و انتظامی و بسیجیان به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر سخن می گفت یادآور شد: انقلاب ایران اسلامی مانند یک بمب اتم همه کاخ‌های مستکبران عالم را درهم شکاند از مستضعفان و محرومان عالم حمایت کرد و هر جا صدای مظلومی را شنید به یاری او شتافت.
این استاد حوزه های علمیه تصریح کرد: هم قبل از انقلاب و هم بعد از آن و در روزهای آغازین پیروزی نهضت دشمن تحرکات زیادی کرد و دیدیم که در 8 سال دفاع مقدس یک جنگ جهانی علیه ایران به راه انداخت و این انقلاب در برابر تمام جبهه استکبار ایستادگی کرد و به پیروزی رسید.
وی افزود: صدام بعثی هرچه نیاز داشت از آنها گرفت و جنگ بزرگی را علیه ملت ایران تحمیل کرد و به صراحت می گفتند به دنبال تسخیر کل ایران هستند تا سرزمین ویران و سوخته را بر جای بگذارند.
حسینی گفت: اگر دست آنها به همین یاسوج ما و تهران و سایر نقاط می‌رسید قتل عام و کشتار بی رحمانه به راه می انداختند آمده بودند تا عزت و شرافت و استقلال ما را در هر بکشند اما مردم به فرمان امام و با نفس قدسی آن عالم بزرگ در صحنه حضور پیدا کردند و با امدادهای غیبی خرمشهر آزاد شد و امام فرمود که خرمشهر را خدا آزاد کرد و پیروزی های پی در پی نصیب ملت ایران و شکست نصیب جبهه استکبار شد.
وی افزود: با این پیروزی لرزه بر اندام دشمنان ملت افتاد ملتی که با دست خالی در شرایط سخت و دشوار کاری بزرگ انجام داد آنها ما را در شعب ابی‌طالب قرار داده بودند و امام این تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و اکنون تبدیل به توسعه و قدرت بی نظیر جمهوری اسلامی در منطقه و دنیا شده است امروز شاهدیم که جمهوری اسلامی کاخ های عالم را در هم نوردیده کشوری که در دوران قاجار و رژیم پهلوی از تحقیر چیز دیگری نصیب آن نشده بود.
 
به یاد فاتحان خرمشهر
سیده مریم پیروزان در مطلبی نوشت؛ سوم خرداد ۱۳۶۱ نقطه عطف در تاریخ مقدس جمهوری اسلامی ایران از آن یاد می‌شود که پس از ۵۷۸ روز اشغال خرمشهر، با ایثارگری رزمندگان و پیچیده‌ترین فنون نظامی حلاوت شیرینی را برای ملت ایران در پی داشت و برای همیشه در تاریخ ماندگار شد.
 در این عملیات حدود چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر از خاک کشور که به اشغال دشمن درآمده بود آزاد شد.
 ایثارگران دلاور ایران اسلامی در جنگ هشت سال دفاع مقدس رشادت‌های فراوانی را برای نظام جمهوری اسلامی رقم زدند و داستان‌های عبرت‌آموز زیادی در جنگ تحمیلی هشت ساله وجود دارد.
 اما متاسفانه آن‌گونه که باید این افتخارات بیان نمی‌شود و در ارائه این افتخارات کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد لذا هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد باید قهرمانان کشور خود را به جهانیان معرفی نماید.
 و اما قلم قاصر از نوشتن حماسه سوم خرداد است از آن مردی که لقب سردار مقاومت خرمشهر به خود گرفت، شهید محمد جهان‌آرا.
 او با ایمان به خدا می‌گفت "مقاومت در برابر دشمن متجاوز اشغالگر تکلیف ما است" و این مقاومت در خرمشهر به الگویی برای دفاع در برابر متجاوزین تبدیل شد.
 جوانان مخلصی از جنس شهید جهان‌آرا با استراتژی خاص خود، ۳۵ روز با دست خالی مقابل لشکرهای مجهز زرهی عراقی که با قبضه توپ‌های خود شبانه‌روز بر خرمشهر می‌باریدند مقاومت کردند.
 شهرستان کهگیلویه نیز سهم قابل توجهی در این فتح غرورآفرین داشت که اکنون در قامت شهید، جانباز و بسیجی در تاریخ سرافراز ایران اسلامی جاودانه می‌درخشند.
 شهید سید جمال‌الدین دولتخواه از کهگیلویه از جمله فاتحان خرمشهر بود که با شروع جنگ تحمیلی با توطئه امپریالیسم‌ها به سرکردگی آمریکا و دست نشانده‌ای چون صدام تکریتی آغاز شده بود با توجه به علاقه خاص شهید دولتخواه که به امام راحل داشتند ایثارگرانه همراه با سایر اقشار مختلف مردم ایران به فرمان رهبرش لبیک گفت و راهی میدان جنگ شد.
 این شهید والامقام افتخارات زیادی را در عملیات‌ها در کارنامه خود به ثبت رساند که یکی از این افتخارات، عملیات افتخارآفرین فتح‌المبین بود که همراه با سایر همرزمانش شرکت کرد و در آزادی سایت ۴ و ۵ نقش بزرگی داشتند.
 او همیشه می‌گفت من باید با خون خود بر حصار خونین‌شهر بنویسم خرمشهر عزیز سلام و با این نوشتن آثار ننگ صدام و بنی‌صدر خائن را محو سازم.
 سرانجام و بعد از رشادت‌های فراوان، این شهید والامقام در تاریخ ۱۳۶۱/۲/۱۹ با اصابت گلوله توپ به آرزوی دیرینه‌اش شهادت رسید.
 شهید قباد روشنفکر از دیگر فاتحان خرمشهر بود که بنا به گفته یکی از همرزمان این شهید والامقام، شهید بدون تشکیل پرونده به جبهه رهسپار شد و برای حضور در جبهه التماس‌های زیادی به مسئولان ذیربط کرده بود و حتی گفته بود امروز زمان نبرد و اثبات حقانیت است و باید در این جبهه‌ها برای امت اسلام جنگید.
 شهید روشنفکر همیشه به دنبال راه حق بود و می‌گفت امت اسلام باید خودش برای خودش تصمیم بگیرد و نعمت ولایت می‌تواند این امت را از این ننگ و خواری نجات دهد.
 این شهید والامقام با آغاز جنگ تحمیلی گفتارش را با کردارش محک زد و به زیبایی در صحنه عمل پیروز شد و سرانجام در تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ درعملیات بیت المقدس عملیات آزاد سازی خرمشهر قهرمان، در منطقه فکه به بوستان با طراوت همیشه شاداب شهادت هجرت نمود. 
شهید ابوذر سعادتی‌فر، شهید عیدی آهونبر، شهید جان‌محمد قیصری، شهید علی‌صفدر دژن، شهید امرالله تقوی، شهید الیاس بادگیو، شهید رستم دستار، شهید حسین عادل زاده، شهید حسین سیاهپورنژاد، شهید عزیز دبستان، شهید عبدالطیف راستگو، شهید عیسی خورند، شهید عیدی فاطمی، شهید نصرالله اتابک، شهید محمدمراد عیال‌بار و شهید قاسم صالحی از دیگر فاتحان خرمشهر شهرستان کهگیلویه هستند که با نثار جان خود و در لبیک به فرمان امام راحل و با تلاش‌های ایثارگرانه خود دشمن را ناکام در 35 روز اوج وفاداری خود را به کشور، انقلاب و اسلام و امام نشان دادند، راهشان پررهرو.
مراسم گرامیداشت سوم خرداد در گچساران برگزار شد
مراسم گرامیداشت سوم خرداد با حضور مسئولان نظامی، انتظامی، استانی و اقشار مختلف مردم در گچساران برگزارشد.
مراسم گرامیداشت سوم خرداد و آزاد سازی خرمشهر با سردار «سید نصرت حسینی»، مسؤولان نظامی و انتظامی و استانی، خانواده شهدا و اقشار مختلف بسیجیان در سپاه ناحیه این شهرستان برگزار شد.









 به احترام داغديدگان آبادان؛ جشن‌هاي سالگرد آزادسازي خرمشهر لغو شد
ستاد مردمي سالگرد گراميداشت آزادسازي خرمشهر«شهري در آسمان»، به احترام داغديدگان حادثه متروپل آبادان، جشن بزرگ چهلمين سالگرد آزادسازي خرمشهر را لغو کرد. امروز سوم خردادماه، سالروز آزادسازي خرمشهر است. در اين ايام که مردم آبادان و خرمشهر مشغول شادي بابت ايثار همشهريان خود در ابتداي جنگ بودند متاسفانه دوم خردادماه اتفاقي رخ داد که کام همه مردم ايران را تلخ کرد. اين فاجعه همزمان با جشن‌هاي آزادسازي خرمشهر پيش آمد. بر اساس اين خبر؛ قرار بود امروز سوم خرداد در محوطه بيروني مسجد جامع خرمشهر شاهد جشن بزرگ چهلمين سالگرد آزادسازي خرمشهر باشيم، اما ستاد مردمي اين برنامه تصميم گرفت به احترام درگذشتگان اين حادثه تلخ، جشن امروز تعطيل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف داره که جانشین استاندار در یک جلسه حضور داره و صحبت های بقیه رو پخش میکنن
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1