تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۴۴۸۱۴۴
در آیین بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در شهرستان گچساران مطرح شد؛

هر روستایی باید روی هویت و محل زندگی خود تعصب داشته باشد / آمادگی داریم در هر روستا موزه ایجاد کنیم

۰
کبنا ؛همایش بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در شهرستان گچساران با حضور فرماندار شهرستان گچساران، دادستان، معاون مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد، رئیس اداره گردشگری گچساران و نیروهای نظامی و انتظامی برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز از گچساران، امروز پنج شنبه (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) در این همایش، خردمند رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گچساران اظهار کرد: دو موضوع اساسی که باید مطرح کرد این است که سازمان صنایع دستی و میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سه هدف مجزا دارد که امروز اختصاصا در خصوص میراث فرهنگی و چالش های موجود این بخش صحبت گفته می شود.
خردمند اظهار کرد: کشور ما تمدن و فرهنگ بسیار غنی و بالایی دارد و می طلبد به عنوان متولی دستگاه میراث فرهنگی بتوانیم با سرمایه گذاری در این حوزه، ظرفیت های ملی و محلی و دینی و فرهنگی خود را به دنیا معرفی کنیم.
وی گفت: می طلبد که در حوزه میراث فرهنگی نیروهای نظامی و انتظامی کما فی السابق فعالیت داشته باشند و دست افراد سودجو در این حوزه را قطع کنیم و از میراث فرهنگی شهرستان پاسبانی کنیم.
خردمند افزود: نیروهای امنیتی و نظامی ما با کمبود نیرو مواجه هستند اما این نیروها و همینطور نیروهای گمنام امام زمان، نیروهای اطلاعاتی و بسیجی، بدون هیچ چشمداشتی زحمت می کشند، تقدیر و تشکر از این عزیزان را دارم.
دادی نژاد معاون مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد در این آیین اظهار کرد: شهرستان گچساران به دلیل موقعیت جغرافیایی در دوره تاریخی و ماقبل تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.
دادی نژاد بیان کرد: سکونت گاه هایی در برخی از مناطق مثل پشت کوه باشت و جاده شاهی وجود دارند که مربوط به ۷ هزار سال تا ۱۴ هزار سال پیش هستند.
گچساران در دوره ماقبل تاریخی
وی افزود: در دوره ایلامیان نیز گچساران از اهمیت زیادی برخوردار بوده، ایلامیان مردمان کوچ رویی بوده اند و کوه ها و دشت های گچساران همیشه مورد توجه این قوم بوده است.
معاون مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بیان کرد: تابلوهای گلی در گچساران یافت شده که از زمان ابتدای نگارش انسان است، سندهای تجاری هستند که در میان انسان های آن زمان مبادله می شد.
دوره تاریخی و آغاز شهرنشینی در تپه ده وه
وی عنوان کرد: در دوره تاریخی، و در زمان یکحانشینی و روستانشینی نیز این شهرستان مورد توجه بوده است.
دادی نژاد بیان کرد: آغاز شهرنشینی در استان ما نیز در تپه «ده وه» گچساران در جاده خیرآباد اتفاق افتاده است.
دادی نژاد گفت: در دوره هخامنشی، تاسیساتی که در جاده شاهی کچساران بنا شده، روستاهایی بنا می شود، رونق و آبادی بسیار بالایی داشته است.
وی اظهار کرد: بعد از هخامنشیان، در دوره اشکانی و ساسانی، تحولی در معماری این منطقه ایجاد شده و طاق و پوشش های گنبدی مثل چهارطاقه خیراباد و دیگر چهارطاقه هایی که از بین رفته اند، مربوط به این دوره اند.
دادی نژاد بیان کرد: شکوفایی تاریخی در دوره اسلامی باعث رونق بسیار بالایی در منطقه می شود و شهرهایی مثل ملکان، پورشهرو، مناطق حاشیه رودخانه خیراباد، مناطقی هستند که در اواخر دوره ساسانی و ابتدای دوره اسلامی به وجود آمدند. حکومت های نیمه مستقلی در تنگ سولک ایجاد شده اند.
اهمیت حفظ اشیای تاریخی و ارتباط آن با هویت جامعه
وی گفت: موزه ها به عنوان مکان های فرهنگی می توانند به عنوان یک پتانسیل اقتصادی و اجتماعی در نسل های اینده ما تاثیر داشته باشد.
موزه ها محل نگهداری اسناد هویتی ما است، هر شیئی که بتواند بار فرهنگی  و ارزشی را به نسل های اینده انتقال دهد، ارزشمند است.
دادی نژاد عنوان کرد: هر روستایی باید روی هویت و محل زندگی خود تعصب داشته باشد، اگر چنین نباشد در سالهای اینده با مشکل مواجه می شویم.
وی گفت: کشورهای غربی تلاش می کنند که آثار تاریخی ما را از کشور خارج و بایگانی کنند یا از آنها درآمد اقتصادی داشته باشند.
وی گفت: ارتباط های فرهنگی با دوره های گذشته را می توانیم از روی اشیای تاریخی به جامانده به راحتی بیابیم، که باید مردم و دولت از انها محافظت و پاسداری کنند، یک روستایی باید از اشیای تاریخی محلی خود مراقبت کنند و آن را حفظ کنند.
دادی نژاد گفت: ما فقط نمی خواهیم اشیا را حفظ کنیم بلکه می خواهیم درست مطالعه شوند و ارتباطات اشیا و اثار تاریخی را با مناطق مختلف و فرهنگ امروز ما بیابیم.
هر روستا یک موزه
دادی نژاد افزود: اگر بخواهیم براورد کنیم و یک موزه در گچساران ایجاد کنیم ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه اولیه دارد، اما می توانیم در هر روستایی یک اتاق متروکه را اماده کنیم و هویت و اسناد روستا، اشیای تاریخی روستا و موارد فرهنگی مختلف را در انجا نگهداری کنیم.
وی گفت: اسیاب ها در گچساران در دوره های گذشته تاریخی، یک صنعت بوده، نزدیک به ۱۱ اسیاب در دیل داشتیم، تعداد زیادی اب انبار در بخش لیشتر داشتیم. الان سد کوثر را داریم، اما اگر مطالعه کنیم این سدسازی چیز جدیدی نیست، از دوره های گذشته در کنار جاده شاهی قنات و سد سازی صورت می گرفته است.
وی گفت: میراث فرهنگی ما دارند از بین می روند، اما هنر گلیم بافی ما و هنرها در صنایع دیگر ما باید از طریق شورا و دهیار و مسئولان شهرستانی حفظ شوند.
وی گفت: در بحث میراث صنعتی، موزه شرکت نفت را ثبت کرده ایم، مکان هایی که الهام گرفته از معماری خود ما و هم معماری که خارجی ها در اینجا احداث کردند، و صنایع اولیه برداشت نفت نیز در حال ثبت شدن هستند.
وی گفت: این امادگی را داریم که در هر روستایی برای پاسداشت و نگهداری فرهنگ و هویت روستاها موزه هایی را ایجاد کنیم تا هر شی یا شناسنامه ای را بتوانیم به عنوان میراث روستا حفظ کنیم.
فرماندار شهرستان گچساران نیز گفت: گچساران جزو شهرستان هایی است که از نظر میراث فرهنگی غنی است و کارهای خوبی در این مدت در زمینه حفظ میراث فرهنگی صورت گرفته است.
وی گفت: مرمت سازی بناهای تاریخی تا شناسایی و حفظ این آثار تاریخی از فعالیت های خوبی بوده که این اداره در شهرستان در این مدت انجام داده است.
دیهیمی خوب گفت: در دنیای امروز ۲۵ درصد درامدها در دنیا از گردشگری معنوی است. ما امام زادگان زیادی داریم اما استفاده زیادی نمی کنیم، ما می توانیم در امامزادگان، هم در حوزه اقتصادی و مذهبی و هم معنوی فعالیت های خوبی داشته باشیم.
وی افزود: طرح گردشگری سد چمشیر اعتباراتی دارد اما به دلیل مشکل زمین هنوز اجرایی نشده است که به دنبال اجرایی سازی آن هستیم.
در انتهای این آیین، از فعالان حوزه میراث فرهنگی، همچنین فعالان رسانه ای تجلیل شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بهزادی ریس شورای دیل
Iran, Islamic Republic of
از روزی که اداره میراث پا گذاشته در روستای دیل واطرافو نشان داده جاهای قدیمی وجاهای که نشان از باستان شناسی بوده است از قبیل قلعه ووجاهای دیگر که قرار بود بعضی از انها مرمت شوند کاری که نکردند بعضی از جاها تخریب شده وکنده کاری وگود برداری کردندخلاصه امنیت انها کم شده است فقط اداره میراث قول به مردم داده است اگر انها میدانستند که نمیتوانند کاری کنند نباید این قدر تبلیغ بکردند که این نتیجه باشد
Iran, Islamic Republic of
زمانی که تاجگردون نماینده گچساران بود طرحهایی با هزار میلیارد تومان در شهرستان اجرا میشد الان لنگ صد میلیارد هستیم
Iran, Islamic Republic of
هر جا بودی جان کوچولو با صد نفر همرات بود
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1