تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۴۴۳۴۵۶
با همکاری بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انجام شد؛

از طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور تا طرح روستای بدون بیکار در کهگیلویه و بویراحمد / راه‌اندازی کارگاه چرم‌دوزی برای ناشنوایان یاسوجی با اقدام قابل تقدیر یک معلم

۲
کبنا ؛
«روز اول می‌ترسیدم که چطور باید ارتباط برقرار کنم. اما شروع کردم، کم‌کم نزدیک شدیم، طوری شد که نتوانستم دیگر از آنها جدا شوم. این‌ عزیزان، خانواده‌ی من هستند و اصلا نمی‌توانم تصور کنم که آنها را نبینم؛ اینها برکت زندگی هستند. وقتی ازدواج کردند، بیشترشان بیکار بودند. نمی‌دانستند چطور باید خرج زندگی را دربیاورند. تا اینکه این کارگاه را با حمایت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) راه‌اندازی کردیم.» این‌ها بخشی از گفته‌های مدیر مدرسه دلسوزی است که با پیگیری‌های بسیار و کار وتلاش فراوان، توانسته است کارگاه چرم‌دوزی ویژه ناشنوایان در یاسوج راه‌اندازی کند.
به گزارش کبنا، در هر جامعه‌ای بخشی از افراد وجود دارند که عنوان قشر آسیب‌پذیر بر آنها اطلاق می‌شود. این اقشار، افرادی را شامل می‌شوند که به دلایل متعدد در معرض آسیب قرار دارند. معلولین یکی از مهمترین افراد آسیب‌پذیر در هر جامعه‌ای هستند. دولت و دستگاه‌های زیرمجموعه‌ی آن که حکمرانی را بر عهده دارد، یکی از وظایف مهم‌شان، حمایت از چنین گروه‌هایی است.
مشکلات این قشر زمانی بیشتر می‌شود که از جوانب دیگر نیز در تنگنا قرار داشته باشند. کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های کم‌برخوردار که در اغلب شاخص‌های توسعه از وضعیت نامناسبی قرار دارد، خود یکی از بسترهای تشدیدکننده‌ی میزان آسیب‌پذیری معلولین است. در واقع معلولین کهگیلویه و بویراحمدی علاوه بر معلولیت، از جوانب متعدد نیز از بستر توسعه‌نیافته‌ی استان آسیب می‌بینند.
حال در چنین وضعیتی یکی از معلمان فداکار یاسوجی دست به ابتکار جالب توجهی زده است. این معلم هم‌استانی پس از مشاهده‌ی وضعیت نامناسبی که برای ناشنوایان در شهر یاسوج وجود دارد، اقدام به راه‌اندازی کارگاه چرم‌دوزی در یاسوج کرده است. در این کارگاه که تمام نیروهای آن از ناشنوایان هستند، 15 نفر مشغول به کارند.
وی در گفت‌وگو با کبنا گفت: از سال 1380 ارتباطم را با این عزیزان شروع کردم، ارتباط اولیه خیلی سخت بود. اما کم‌کم با آنها ارتباط گرفتم، این عزیزان برکت زندگی هستند. بعد که برخی از آنها ازدواج کردند، بیکار بودند، حتی برخی از آنها ممکن بود افسرده شوند. کم کم استارت کار را زدیم. استارت کار از تیر ماه امسال (1400) زده شد. بعد بنیاد برکت آمدند که  خیلی حمات کردند. سریعاً وام را پرداخت کردند. به ما گفتند هر چقدر نیاز دارید وام در اختیارتان قرار می‌دهیم. اما به دلیل مشکلات در بازپرداخت، درخواست دریافت 150 میلیون تومان کردیم. وی افزود: اگر نهادهای مختلف در بازاریابی ما را کمک کنند، قطعا کار ما خیلی بهتر می‌شود.
این ناشنوایان، به دلیل استفاده بیشتر از بینایی، میدان دید بسیار گسترده و قوی‌تری دارند و اگر آنها در مدرسه مهارت‌ها را یاد بگیرند، می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیلی به راحتی درآمد کسب کند. اما مشکل کمبود تجهیزات در کارگاه‌های مدارس استثنایی استان، این اجازه را نمی‌دهد. با تجهیز این کارگاه‌ها می‌توان از مشکلات اجتماعی و فردی‌ای که ممکن است برای این دانش‌آموزان پیش بیاید به راحتی جلوگیری کرد.
در این کارگاه چرم‌دوزی، انواع محصولات چرم، کیف چرم، کمربند، جاکارتی و ... تولید می‌شود. یکی از افراد مشغول به کار در کارگاه گفت: قبلا که بیکار بودیم خیلی ناراحت بودیم و از وقتی اینجا کار می‌کنیم خیلی خوشحال هستیم.
     
در بازدیدی که مدیر عامل بنیاد برکت و مدیر عامل ستاد اجرایی فرمان امام (در) در کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز (22 دی ماه 1400) از این کارگاه تولیدی داشتند، قرار شد از این دست کارگاه‌ها در دهدشت و گچساران نیز راه‌اندازی، و از توسعه چنین کارگاه‌هایی حمایت شود. بنیاد برکت قول دادند هر چه بخواهید کارتان را توسعه دهید ما حمایت می‌کنیم.  همچنین قرار شد به دو نفر از افراد مشغول به کار در انی کارگاه چرم‌دوزی جهیزیه اعطا شود و کمک‌هایی برای کاشت حلزون گوش یکی از آنها صورت گیرد.
مدیر عامل بنیاد برکت، ضمن بازدید از این کارگاه عنوان کرد: اشتغال‌های اجتماع‌محور که بنیاد برکت به طور ویژه بر روی آن تمرکز دارد، جزء طرح‌های خرد ما هستند. در استان کهگیلویه و بویراحمد که یکی از استان‌های هدف ما بوده، تعداد شش هزار طرح برای امسال پیش‌بینی شده بود. تا به امرزو چهار هزار طرح اقتصادی اجتماع‌محور انجام شده و دو هزار طرح هم تا پایان سال انجام می‌شود. قریب 18 هزار فرصت شغلی در این طرح‌ها دیده شده است.
وی افزود: امروز از کارگاه‌های مختلف بازدید داشتیم. ما در استان 57 روستا در طرح روستای بدون بیکار تا امروز شرکت کردیم و در این روستاها کسی نیست که امروز تقاضای شغل داشته باشد و این قابل افزایش هست به تعداد بیشتری و به تمام روستاها و حتی برخی از شهرستان‌های استان. انشاالله برای سال آینده روستا و شهرستان بدون بیکار را در استان هدفگذاری کردیم و این اتفاق برای اولین بار در کشور می‌افتد.
وی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که بنیاد برکت انجام داده بحث بازگشت به روستا و مهاجرت معکوس به روستا است. تا به امروز 5 هزار خانواده در حاشیه شهر به روستاها وارد شده‌اند. برای سال آینده نیز ما آن را تا 20 هزار خانواده هدف‌گذاری کرده‌ایم.
وی ادامه داد: طرح‌های اجتماعی‌محور ما علاوه بر اینکه اقتصادی هستند، ابعاد اجتماعی گسترده‌ای دارند. همین کارگاه ظرفیت بسیار خوبی دارد که گسترش یابد. ما کنار این دوستان خواهیم بود و تا تبدیل به یک بنگاه بزرگتر که بتوانند حتی محصولاتشان را صادر کنند. بنیاد برکت حضور دارد و حمایت‌های خود را انجام می‌دهد.
مدیر عامل بنیاد برکت در مورد طرح‌های اشتغالزایی این بنیاد در سطح کشور گفت: تا به امروز 169 هزار طرح اقتصادی اجتماع‌محور در سراسر کشور انجام شده است. این طرح‌ها در رسته ها و موضوعات است. هر جایی در کشور نیاز و کمبودی وجود داشته باشد بنیاد برکت متمرکز بر آن طرح‌های اشتغالزایی را ایجاد می‌کند.
وی افزود: ما برای زنان بی‌سرپرست، خانواده زندانی‌ها، و معلولین به طور ویژه طرح‌های اشتغالزایی گسترده‌ای داریم.
به گزارش کبنا، در این بازدید، شایان نادری مدیر عامل ستاد اجرایی فرمان امام در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز قول دادند کمک‌ها و تسهیلاتی از قبیل تأمین جهیزیه و کاشت حلزون گوشت را برای برخی از افراد شاغل در این کارگاه چرم‌دوزی فراهم کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
حلزون گوش درسته
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
فایل های مرتبط
1