تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : ۴۳۹۴۹۳
گزارش ارسالی

تیرهای چراغ برق خطرآفرین در بلوار امامت‌ یاسوج (+ تصاویر)

۱۱
کبنا ؛
تیرهای چراغ برق و شبکه‌ی سیم‌کشی از زیرساخت‌های بنیادین خطوط انتقال هوایی شهری هستند که مانند هر تجهیزات خدماتی دیگر در حیطه توزیع و انتقال نیرو، عمر مفید و مشخصی دارند که با گذر زمان و متناسب با شرایط محیطی محل نصب، نیاز به تعمیر و به‌سازی و در نهایت جایگزینی و تعویض دارند.
با یک جست‌وجوی چندثانیه‌ای در اینترنت به راحتی می‌توان موارد متعدد خسارات جانی و مالی ناشی از سقوط تیرهای برق در نقاط مختلف ایران را مشاهده کرد که نشانه‌ی تسامح و فروگذاری مسئولان و متصدیان ادارات برق استانی است.
تیرهای چراغ برق قدیمی و فرسوده بلوار امامت (شهید آیت الله سعیدی) در مرکز شهر یاسوج علاوه بر ایجاد خطرات و خسارات احتمالی مالی و جانی به شبکه توزیع برق و ساکنین این منطقه، مصداق بارز آلودگی بصری و موجب آزردگی خاطر عابرین و شهروندان هستند.
وضعیت تیرهای چراغ برق منطقه امامت تنها مشتی است که خبر از اوضاع نامساعد خروار نابسامان دیگر مناطق حاشیه‌ای یاسوج می‌دهد و برای رؤیت این جلوه‌های نازیبای دیداری در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیازی نیست چندان به خودتان زحمت بدهید و به‌راحتی می‌توانید نمونه پرشمار دیگر، از این تیرهای برق خمیده که چوب تنه آنها دچار پوسیدگی و یا بتن آنها دچار فساد و خوردگی شده و اسکلت فلزی داخلی آنها به رهگذران دهن کجی می کند، را مشاهده کنید. 
در چند مورد نیز دیده شده که نمای ظاهری تیرهای بتنی مخروبه چراغ برق با روش سنتی قالب‌گیری بتنی و یا حتی ملات پاشی دستی به اصطلاح مرمت و تعمیر شده است. که با توجه میزان خوردگی بتن پی تیرها به هیچ وجه نمی توان نام بهسازی بر آن نهاد و هرگز پاسخگوی مطالبات شهروندان نیست و بیشتر جنبه رفع و رجوع و از سر وا کردن دارد تا اصلاح سامانه انتقال نیروی برق.
بهره‌وری از این تاسیسات مستهلک و فرسوده در نقاط مختلف شهر یاسوج در حالی هست که شهروندان با قطعی مکرر برق مواجه هستند و به انحاء و بهانه‌های مختلف توسط اداره برق بابت مصرف زیاده نکوهش شده و گاها توسط اداره برق با جرایم سنگین روبرو می‌شوند. شهروندان به هیچ وجه از ارائه خدمات اداره برق رضایت ندارند.
در جهان امروز که بیش از پیش بر اهمیت مسائل مربوط به گردشگری و اصول زیبایی‌شناسانه المان‌های بصری شهری تاکید می‌شود، سعی بر اجتناب در استفاده از خطوط انتقال هوایی نیرو و جایگزینی آن با شیوه‌های مدرن‌تر و خوش‌منظرتر است. این تغییر رویه تا جایی پیش رفته که از فرایند جایگزینی تیرهای چراغ برق قدیمی با خطوط زیر زمینی با عنوان پاکسازی یاد می‌شود.
با در نظر گرفتن وضعیت خدمات برق کنونی شهر یاسوج درخواست خطوط زیرزمینی انتقال برق حتی در مرکز شهر یاسوج مطالبه‌ای رویاگونه و بیهوده به نظر می‌رسد و با توجه به وضعیت اسفناک تجهیزات برق استان و شرایط اضطراری موجود بهترین پیشنهاد، جایگزینی و تعویض تجهیزات خدماتی شهری پس از پایان عمر مفید است که از وظایف بدیهی و ابتدایی مجموعه‌های مدیریت و توزیع انرژی شهری است و اهمال و پشت‌گوش‌اندازی در این امر موجب نارضایتی بیشتر شهروندان و دو چندان شدن خسارت مالی و جانی احتمالی خواهد بود.
در پایان نیز پسنندیده است متصدیان امر گوش به نصایح شیخ اجل سعدی شیرازی بسپارند که می‌سراید:
علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد
دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست
و اجالتا دستی به سر و روی سامانه توزیع برق شهر بکشند و خطر جانی و مالی که عابران بیگناه و خودروهای عبوری را تهدید می‌کنند، مرتفع سازند پیش از آن‌که دیگر کار از کار گذشته باشد.
_______
گزارش: امید علوی‌تبار
نام شما

آدرس ايميل شما

عابد
Iran, Islamic Republic of
خیلی از این تیرهای برق مال پنحاه سال پیشه، دونم آخرش ایفتن یکینه ناکار ایکنن
Romania
په آسفالت لکه گیری ایکنن تیر برق. د چه صیغه ای ی
آخ و بخت عسکر؟!!؟
م... ف
Iran, Islamic Republic of
به شتر گفتن که گردنت کجه. شتر گفت که کجام صافه که گردنم کجه.. حالا شهر مرکز استان و پایتخت طبیعت که باید گفت پایتخت بی مدیریتی ونالایقی مدیریتی در چه موضوعی مشکل نداره که بخواهیم در رابطه با تیر برق ایراد وانتقاد نماییم.. یاسوج شهری که پول وبودجه در ان فقط وفقط با فرمالیته کاری خرج میشود ونه بر اصول
یوسف
Iran, Islamic Republic of
وقتی استانی باشی که داخل دید مسویلن نباش سر گذشت تلخی هم داره این یک عکس و هزاران سوال بی جواب واسه مردم شهر
Iran, Islamic Republic of
مسولین پیگیری می نمایند ان شاالله
محمد
Iran, Islamic Republic of
تو یاسوج فرهنگ رانندگی هم خیلی پایینه،افتضاحه
بانوی لر
Iran, Islamic Republic of
کو من یاسوج چ و قانونه تاته
وحید
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای مسولین 😔😔 فقط پول بیاد توجیبشون فوری میان بع طرف ش اما برای هم چین چیزی طرفش نمیان 😡😡😡
مسعود شجاعی
Iran, Islamic Republic of
واقعا یکیمونه یه بار ایکشه £
گجستان
Iran, Islamic Republic of
الحمدلله اقدامات خوبی درحوزه برق اتفاق افتاده
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1