تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۳
کد مطلب : ۴۳۶۴۸۸
با حضور مسئولان کهگیلویه و بویراحمد:

همایش منطقه‌ای اعتیاد، چهره‎ها و چالش‌ها در گچساران برگزار شد (+ تصاویر )

۰
کبنا ؛دومین همایش منطقه‌ای اعتیاد، چهره‌ها و چالش‌ها با محورهای جوانان و اعتیاد، اعتیاد و چالش‌ها، بررسی عوامل خطرزا و زمینه ساز اعتیاد، تغییر چهره اعتیاد و علل گرایش به مواد صنعتی و محرک‌های جدید در سالن جلسات تالار فرهنگیان گچساران برگزار شد.
بهگزارش کبنا،
این همایش با همکاری نیروی انتظامی، ناحیه مقاومت بسیج، هلال احمر، فرمانداری، شرکت بهره برداری نفت و گاز، آموزش و پرورش، بهزیستی، اداره زندان، شبکه بهداشت و درمانحوزه مقاومت بسیج ادارات و اصناف شهرستان گچساران برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز: فرماندار گچساران در این همایش اظهار کرد: تذکری می‌دهم چرا که حقیقتاً راضی به برگزاری این همایش نبودم و عزیزان نیز تلاش کنند این جلسه مختصرتر برگزار شود، چرا که درمحیطی بسته قرار داریم و وضعیت شهرستان از حیث کرونا چندان هم مطلوب نیست.
علیرضا اتابک افزود: تدبیر و اقداماتی باید صورت بگیرد که زمینه‌های اعتیاد در جامعه کمتر شود که باید فرهنگ سازی کرد، اما بحث سوداگری مواد مخدر خودش مقوله دیگری دارد که در این همایش نمی‌گنجد، دربحث مبارزه با مواد مخدر نیز در شهرستان گچساران کارهای خوبی صورت گرفته که اکثر مردم شاید هم در جریان این مقابله‌ها نباشند اگرچه بحث امحاء و مبارزه با کشت خشخاش نیز ازجمله اقدامات موثردر این شهرستان بوده است.
اتابک تصریح کرد: اقدامات خوبی صورت گرفته تا مردم گرایش کمتری به مواد مخدر داشته باشند، بنابراین هرجا نقش مردم در اجتماع پررنگ شد جواب گرفته‌ایم، هرچند وجود تشکل‌های مردم نهاد در مقابله با اعتیاد بسیار حائز اهمیت هستند.
وی عنوان کرد: در گچساران تغییر بافت شهری خودش به نوعی تأثیر گذار است، چرا که اگر سیمای شهر تغییر کند به مقابله با اعتیاد هم کمک می‌کند و اعتیاد از مکان‌های فرسوده و پرخطر نیز رخت خواهد بست بنابراین توسعه فضاهای آموزشی، ورزشی، پارک‌ها، کتابخانه و... در کاهش اعتیاد جوانان بسیار هم مؤثر است.
فرماندار گچساران تصریح کرد: معتقدم اگر ما به سمت تغییر محیط برویم وزمینه های محیطی برای آرامش مردم و اشتغال زایی بوجود بیاوریم، یقیناً با کاهش اعتیاد روبرو هستیم گرچه در بحث کاهش اعتیاد شهرستان گچساران شرایط مطلوبی دارد.
 در ادامه جانشین فرمانده سپاه ناحیه گچساران اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی بلاهای خانمان سوزی هستند که در هر جامعه‌ای هم اگر رسوخ کنند تا نابودی جامعه پیش خواهد رفت.
سعادت الله عزیزی افزود: یکی از مهمترین دغدغه‌های حضرت آقا هم مقابله با آسیب‌های اجتماعی است، هرچند مشکلات اقتصادی، تورم و گرانی‌ها خودش به نوبه خود آسیب زا هستند که می‌توان در سطح کلان به این موضوعات هم رسیدگی کرد تا مرتفع شوند، اما آسیب‌های اجتماعی به تبع هم می‌تواند تنها درمنطقه ای شکل بگیرد و مشکلاتی فراوانی نیز برای آن منطقه بوجود بیاورند.
عزیزی عنوان کرد: انتظار این است که مسئولین، متولیان امر و مردم در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تلاش کنند، امروز اعتیاد در سطح دنیا هم گسترش پیدا کرده است. سه گروه درشهرستان وجود دارد که مبتلا به اعتیاد هستند گروه اول به نوعی از افراد ثروتمند شهر هستند که به عنوان سرگرمی و تفریح به چنین بلایی دچارمی شوند، دوم نیز افرادی که بخاطر فشارهای مختلف زندگی در دام اعتیاد افتاده‌اند و گروه سوم نیزجوانانی هستند که بخاطر اقتضای سن، دوستان ناباب و محیط به چنین معضلی دچار شده‌اند.
وی تصریح کرد: ازجمله اقدامات سپاه شهرستان در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی این است که معاونتی به عنوان معاونت اجتماعی در زمینه کاهش، رفع آسیب‌های اجتماعی و نیز آگاهی دادن به مردم تشکیل شده است.
عزیزی بیان کرد: ناحیه مقاومت بسیج گچساران در زمینه مسائل امنیتی و نیز درمبارزه با مواد مخدر در کنار عزیزان نیروی انتظامی نیز کارهای علمی، آموزشی و اجتماعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی را در برنامه دارد، هرچند برخی محلات آسیب پذیر شهر هم شناسایی شده‌اند و اقدامات موثری در راستای پیشگیری از مواد مخدر نیز صورت گرفته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد در دومین همایش منطقه‌ای اعتیاد، چهره‌ها و چالش‌ها که در تالار فرهنگیان گچساران برگزار شد، اظهار کرد: پیشگیری و مقابله با پدیده شوم اعتیادحاصل تلاش‌های عزیزان در سطح کشور بوده است، هرچند درسطح استان و شهرستان نیز اقدامات قابل توجهی در این حوزه صورت گرفته است و گچساران شهرستان نمونه در بحث مبارزه با مواد مخدر بوده است.
سید ناصر رضایی افزود: چه در کشفیات، چه در بحث مقابله، چه در بحث پیشگیری و چه در بحث درمان اقدامات خوبی در این شهرستان انجام شده و حتی دربحث ترک اعتیاد بانوان مرکز نمونه‌ای درسطح جنوب دارد.
رضایی عنوان کرد: در همه نظام نقشه راهی برای ادامه مسیر آن جامعه طراحی می‌شود، بنابراین بیانیه گام دوم انقلاب به نوعی مهتمرین استراتژی است که در نظام اسلامی وجود دارد و کلمه و کلمه باید بروی آن بحث شود چرا که حضرت آقا فرمودند خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی باید مورد توجه قرار گیرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نیروی انسانی که دچار آسیب باشد جامعه نیز دچار مشکل خواهد شد در حالی که انسان دانا و مؤمن محور توسعه در یک جامعه به شمار می‌رود. حدود چهار هزار شهید والامقام در حوزه مبارزه با مواد مخدر تقدیم انقلاب کرده‌ایم و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۵ شهید تقدیم انقلاب شده است که ۱۵ جانباز هم در زمینه مبارزه با مواد مخدر در استانمان داریم.
وی بیان کرد: امروز با چهار چالش نابودی محیط زیست، بحران‌های اتمی، بحران فقر و بحران سوء مصرف مواد مخدر درجهان روبرو هستیم، در بحث تجارت هم تجارت بالای اسلحه و مواد مخدر را درسطح دنیا شاهد هستیم.
رضایی افزود: امروز نیز افزایش درجه خلوص مواد برای تخریب بیشتر را در سطح دنیاداریم که درایالت های آمریکا چنین است که میزان وابستگی افراد را بالا می‌برند، در کشور ما ۴.۷ درصد دانشجویان ما سابقه مواد دارند که 3.5 درصد کانابیس (حشیش و ماری جوانا) مصرف می‌کردند، در بین دانش آموزان ما که حدود 2 درصد ضریب شیوع و سابقه تجربه مواد را دارند در سطح دبیرستان نیز ماده اولیه مصرف ماری جوانا و دیگر مشتقات مواد مخدر است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد افزود: امروز با تغییر در باور و کاهش نگاه منفی به مواد مخدر روبرو هستیم، چرا که حرمت عدم مصرف مواد مخدر دارد شکسته می‌شود در حالی که یکی از ارزان‌ترین نوع مواد مخدر همین ماری جوانا است که درکشور ما بعداز کشفیات تریاک، کشفیات ماری جوانا را داشته‌ایم.
وی خاطر نشان کرد: تنوع مواد روان گردان در حال کاهش است، افغانستان ۸۵ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند که اخیراً به سمت تولید مواد مخدر شیشه گیاهی با اثرگذاری بالا و ارزان قیمت رفته است، در حوزه قاچاق نیز عمده مواد از طریق دریا است و حتی فضای مجازی هم به عرصه توزیع ورود کرده است.
رضایی تصریح کرد: کاهش سن اعتیاد از مهمترین چالش‌هایی است که روبرو هستیم، و مهم این است که همه اندیشمندان، دلسوزان و حتی مقام معظم رهبری براین عقیده‌اند که 50 درصد از توان نیروی انسانی باید صرف پیشگیری شود، چرا که درحوزه مبارزه مشکلی نداریم.
وی تصریح کرد: بنابراین، باید فرهنگ سازی، بحث مشارکت اجتماعی و نیز انعطاف پذیری شناختی داشته باشیم اینکه اولویت فرزندانمان اول این باشد که سالم بماند و بعد باقی موارد پیشرفت‌های تحصیلی و شغلی و... را داشته باشیم.
در پایان با اهدای لوح تقدیر از فعالان حوزه مبارزه با مواد مخدر شهرستان گچساران تجلیل بعمل آمد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1