تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۴۳۴۰۴۶
شست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی برگزار شد

گلخانه‌داران کهگیلویه و بویراحمد در بلاتکلیفی / جنگ نماینده گلخانه‌داران و تأمین اجتماعی / 41 واحد مرغداری کهگیلویه و بویراحمد راکد است

۰
کبنا ؛امسال در مسئله‌ی تنظیم بازار نقاط ضعف و توانمندی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد مشخص گردید. به عنوان مثال کارخانه روغن نباتی گچساران یک ظرفیت خوبی برای استان بوده و در حالی که در سایر استان‌ها در صف روغن بودند ما وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها داشتیم، در خصوص بحث سیمان، در سایر استان‌ها قیمت سیمان دو الی سه برابر قیمت سیمان در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش داشته و علت اینکه سیمان با قیمت مصوب به دست مردم رسید کارخانه سیمان یاسوج بود، در بخش کرونا تعداد زیای از واحدهای تولید در بخش بهداشتی،  الکی و.. خودشان را نشان دادند.
به گزارش کبنا؛ صبح امروز (سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) شصتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به ریاست معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
عباس نور محمدی مدیرکل تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پرداخت بیمه توسط گلخانه دارها، گفت: گلخانه‌دارها در دیوان عدالت اداری طرح دعوا کردند و ما منتظریم که رأی نهایی صادر شود که اگر رأی به نفع آن‌ها بود طبق رأی عمل می‌کنیم و اگر رأی به نفع آن‌ها نبود برای آن‌ها ۳۰ درصد را حساب می‌کنیم و قرار بر این شده تا زمانی که رأی دیوان عدالت اداری بیاید گلخانه‌دارها همان نرخ قدیم یعنی ۱۰ درصد را پرداخت کنند.
جبار کیانی‌پور رئیس اتاق بازرگانی یاسوج پیرامون مسئله گلخانه‌دارها و پرداخت بیمه، اظهار داشت: این بحث بیمه و معافیت گلخانه‌دارها در جلسه شورای گفت و گو و کمیته حمایت قضایی مطرح شده و در همه جلسات مقامات عالی استان (استاندار و رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد) تاکید جدی بر این داشتند که سازمان تأمین اجتماعی استان کما فی السابق عمل کند نه با عنوان ده درصد با عنوان معافیت مثل گذشته عمل شود و حتی رئیس کل دادگستری استان، سازمان بررسی را مأمور به انجام تحقیقات در ارتباط با این موضوع کرده است.
کیانی در ادامه اضافه کرد: با توجه به تاکیدات استاندار، ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و فضای کسب و کار در استان، نگاه  سازمان تأمین اجتماعی باید به سمت کمک و حل مشکل به نفع گلخانه دارها باشد. اما برخی افراد هستند به جای اینکه تلاششان در این سو باشد، جور دیگری عمل می‌کنند.
باید جلسه‌ای کارشناسی با استاندار، معاون اقتصادی استانداری با آقای نورمحمدی برگزار شود تا اتمام حجتی شود و ما باید این صنعت (گلخانه) را حمایت کنیم و اگر قرار باشد تأمین اجتماعی نقطه مقابل بایستد این اتفاق رخ نمی‌دهد. تمام این وقت گذاشتن‌ها و تلاش‌ها برای این است که سازمان تأمین اجتماعی استان با نگاه معافیت به این قضیه نگاه کنند.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: استنباط من این است که این مشکل در استان کهگیلویه و بویراحمد متأثر از رفتار دو نفر است، یکی، آقای گورابی از تأمین اجتماعی و دیگری آقای فتحی از اتحادیه گلخانه‌دارها و یک جنگی بین این دو نفر شکل گرفته و هرکدام از این دو نفر می‌خواهند حرف خود را به کرسی بنشاند.
الیاس تاج الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد پیرامون بررسی وضعیت زمین‌های واگذاری شده به واحدهای گردشگری در استان، گفت: همه ادارات خودشان باید نظارت کنند و گزارشش را هر ۶ ماه یکبار به کمیسیون ماده ۳۳ بفرستند. در بررسی‌های ما ۴۱ طرح پیدا شد که تعیین تکلیف نشده بودند و راکد بودند که ما این ۴۱ طرح در کمیسیون ماده ۳۳ بررسی می‌کنیم و جلسات کمیسیون هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود و این کمیسیون خود زمانبر است. در این مدت ما توانستیم مجوز ۴ طرح را فسخ  کنیم.
صمیمی دوست معاون امور اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص، گفت: حداکثر یک ماه فرصت دارید تا ۳۷ طرح دیگر را هم تعیین تکلیف کنید.
بنام از اداره شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد پیرامون مشکلات اصلی شیلات داران، گفت: ۳۰۰ مزرعه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد داریم که ظرفیت بالایی برای تولید دارند و در صورت توجه به این ظرفیت می‌توانیم اسم خود در این حوزه در سطح کشور خیلی بالا بیاوریم. من قبول دارم برخی مشکلات حل شدند اما مشکلات اصلی هنوز پابرجای هستند. مشکلات ما عبارتند از: ۱-تمدید پروانه ۲-تسهیلاتی که شیلات داران می‌گیرند هیچ پوئنی برایشان قائل شوند ۳_تناقض در مجوزها (امور آب به راحتی می‌تواند این مشکل را حل کند) ۴_داروها به شدت گران هستند و نظارت در کارخانه‌های غذای ماهی‌ها در استان و استان‌های هم جوار وجود ندارد و غذای سالم به ماهی‌ها نمی‌رسد ۵_بیمه فقط در جایی ورود می‌کند که برایشان نفع داشته باشد و در بخش‌هایی سیل و بیماری ورود نمی‌کند ۶_آزمایشگاهی برای پرورش ماهی باید در سطح استان وجود داشته باشد که وجود ندارد و بسیاری مشکل دیگر که این‌ها اصلی‌ترینشان بود.
کیانی: مشکلات شیلات دسته‌بندی شدند و بخش زیادی از آن‌ها حل شده و بخش کوچکی هنوز حل نشده است.
تاج‌الدینی هم در پاسخ گفت: مشکلات را بررسی کردند و بخش زیادی را گفتند مشکل قانونی دارند پس مشکلی حل نشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص واحدهای تولید گوشت در سطح استان گفت: ۱۴۳ واحد تولیدی گوشت داریم و بالغ برا ۱۰۰ واحد فعال و نیمه فعال هستند و در سال ۹۸ و ۹۹ توانستیم ۲۹ واحد تولید گوشت را به چرخه‌ی تولید برگردانیم. در امسال ما ۷۱ درصد رشد در جوجه یکروزه داشتیم.
وی در خصوص مجوز نیز گفت: برای مجوز جدید و تسهیلات افرادی که از بخش خصوص وارد می‌خواهند وارد شوند و تسهیلات نخواهند مجوز می‌دهیم با توجه به صحبت‌های معاونت توسعه بازگانی برای استان ما مشکل مجور وجود نخواهد داشت و مجوز با تسهیلات هم صحبت‌های لازم انجام شده و در آینده از این بابت هم مشکلی نخواهیم داشت.
سید حشمت الله صمیمی دوست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه وبویراحمد در این جلسه اظهار داشت: در سال گذشته در سطح استان و بخش‌های مختلف تلاش‌های خوبی انجام گرفت. در بخش جهش تولید، ۳۳ پروژه داشتیم که تعدادی به بهره برداری رسیدند و تعدادی دیگر در حال اجرا هستند و تفاهم نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شد که تغییراتی خوبی بدنبال خواهد داشت.
کارگاه تسهیل و رفع موانع تولید را داشتیم که بازدهی این کارگاه در سال گذشته نسبت به سال قبلش ۶۰ درصد رشد داشته است.
صمیمی دوست در خصوص تنظیم بازار گفت: امسال در مسئله‌ی تنظیم بازار نقاط ضعف و توانمندی‌های استان مشخص گردید. به عنوان مثال کارخانه روغن نباتی گچساران یک ظرفیت خوبی برای استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و در حالی که در سایر استان‌ها در صف روغن بودند ما وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها داشتیم، در خصوص بحث سیمان، در سایر استان‌ها قیمت سیمان دو الی سه برابر قیمت سیمان در استان افزایش داشته و علت اینکه سیمان با قیمت مصوب به دست مردم رسید کارخانه سیمان یاسوج بود، در بخش کرونا تعداد زیای از واحدهای تولید در بخش بهداشتی،  الکی و.. خودشان را نشان دادند.
معاون اقتصادی استاندار در خصوص نقاط ضعف گفت: یکی از ضعف‌های ما که در این ایام مشخص شد مسئله مرغ بود و ما باید در این زمینه برنامه ریزی لازم را انجام دهیم و ظرفیت‌های بالقوه‌ای در استان وجود دارد و باید زنجیره تأمین و توزیع مرغ را تکمیل کنیم.
حشمت الله صمیمی دوست در ادامه مصوبات جلسه را اینگونه اعلام کرد: با توجه به ظرفیت و وضعیتی که اکنون استان دارد و مشکلاتی در زمینه آب بوجود آید صدور هرگونه مجوز برای شیلات فعلاً ممنوع است. در جلسات گذشته ۱۷ واحد شیلات که دچار مشکل بودند مشکلاتشان کارشناسی و بررسی شد و مشکلاتشان حل شد در آینده هم موارد دیگری بود این آمادگی لازم جهت رفع مشکلات در کارگروه بازرگانی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وجود دارد.
وی اضافه کرد: در خصوص تأمین گوشت در استان کسری  داریم.۴۱ واحد مرغداری راکد در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۱۱ واحد از رده خارج هستند و ۳۰ واحد راکد دیگر قابلیت احیا دارند و جهاد کشاورزی باید یک برنامه زمانبندی مشخص کند تا این واحدها احیا شوند. لیستی از صاحبان این واحدها تهیه شوند و این لیست به اتاق بازرگانی داده شود تا از واحدهایی که امکان حمایت برای احیا وجود دارد حمایت لازم صورت گیرد. با وجود احیا واحدهای راکد مرغداری ما نیاز به احداث ۲۵ واحد دیگر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد داریم تا کمبود تولید گوشت در استان رفع شود. برای احداث این واحدها مجوزهای لازم از وزرات بگیرید و بحث تسهیلات را هم پیگیری کنید و برای جذب سرمایه گذار فراخوان زنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازگشت به‌انتخابات تک‌قطبی

بازگشت به‌انتخابات تک‌قطبی

تأثیر و وزن اکبر هاشمی‌رفسنجانی هم که نه کاملا درون اصلاح‌طلبی و نه اصولگرایی می‌گنجید،...
کشاکش حقوقی ثبت نام در انتخابات

کشاکش حقوقی ثبت نام در انتخابات

نانچه به دنبال تحقق این مشارکت حداکثری هستیم قطعا باید رویه‌ها ی فعلی تغییر یافته و دوباره ...
نامه سعید محمد به داوطلبان ریاست‌جمهوری

نامه سعید محمد به داوطلبان ریاست‌جمهوری

. با توجه به نکات عرض‌شده، می‌توان انتخابات پیش‌رو را که در آغازین سال‌های گام دوم انقلاب ...
1