تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۴۳۰۳۱۴
در آئین تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره)

چرا سخنان سید حسن خمینی در تلویزیون قطع شد ( + تصاویر )

۵
کبنا ؛سانسور يادگار بنيانگذار انقلاب اسلامي در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي از عجايب است که البته از صداوسيماي ايران بعيد نبود چون بار نخست نيست که چنين در حق آیت‌الله سيدحسن خميني جفا مي‌کند. روز گذشته مراسم تجديد ميثاق رئيس‌جمهور و اعضاي دولت با آرمان‌هاي بنيان‌گذار انقلاب اسلامي در حرم مطهر امام خميني (ره) برگزار شد که به‌صورت زنده از صداوسيما پخش مي‌شد اما زمان سخنراني يادگار امام که رسيد، صداوسيما پخش مراسم را متوقف کرد و نگذاشت آنچه آیت‌الله سيدحسن خميني بيان کرد، به آگاهي آناني برسد که در حال تماشاي تلويزيون بودند. اين اقدام صداوسيما با واکنش‌هايي همراه بود چنانکه جواد امام عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات از نحوه برخورد صداوسيما با يادگارامام به‌شدت انتقاد کرد و در توئيتي نوشت: «استارت دهه فجر با حذف بيت حضرت امام (ره) مبارک! پخش زنده حضور هيات دولت در مرقد حضرت امام (ره) با شروع سخنراني حاج سيدحسن خميني قطع شد. اين صداوسيماي ملي و انقلابي ايران است!؟» او در ادامه اين اقدام صداوسيما را ناشي از برخي اخبار و شايعات درباره احتمال حضور سيدحسن خميني در انتخابات دانست و افزود: «دلواپسان نگران حضور ايشان در 1400 شده‌اند! ...»
 
هراس از کانديداتوري يادگار امام
 
آنچه جواد امام بدان اشاره کرد يعني نگراني از حضور سيدحسن خميني را نمي‌توان انکار کرد چرا که طيف همفکر اين رسانه يعني اصولگرايان دلواپس بارها نشان دادند از هر ابزاري براي ممانعت از کانديدا شدن يادگار امام استفاده خواهند کرد؛ همانطور که در سال 94 تمام هم و غم خود را معطوف به رد صلاحيت سيدحسن خميني کردند، اکنون هم تلاش دارند تا يادگار امام را از کانديداتوري براي انتخابات رياست‌جمهوري منصرف کنند؛ به عنوان نمونه، مشرق‌نيوز رسانه خاصو دلرباي دلواپسان مي‌نويسد که «چرا سيدحسن خميني دائما با طيف منتظري نشست و برخاست دارد؟» يا کيهان به اصل 115 قانون اساسي که شرايط لازم براي رياست‌جمهوري است اشاره مي‌کند و مي‌نويسد: «صرف‌نظر از ميزان انطباق يا عدم انطباق سيدحسن خميني با بخش عمده‌اي از اين شرايط، محرز است که وي فاقد کمترين سابقه اجرايي (حتي در حد اداره يک شهر و اداره کوچک) براي احراز شرط مدير و مدبر بودن است. تنها فعاليت او توليت آستان امام خميني(ره) و موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام(ره) است.» بنابراين قطع پخش زنده مراسم تجديد ميثاق رئيس‌جمهور و اعضاي دولت با آرمان‌هاي بنيان‌گذار انقلاب اسلامي در زمان سخنراني آیت‌الله سيدحسن خميني را هم بايد در همين راستا ارزيابي کرد. در سال 94 هم صداوسيما رفتاري مانند روز گذشته داشت، در آن سال قرار بود انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود و وظيفه صداوسيما هم جلوگيري از راي‌آوري يادگار امام بود. در خرداد آن سال حاج‌سيدحسن خميني مانند هر سال به‌مناسبت سالگرد رحلت بنيانگذار انقلاب اسلامي به سخنراني پرداخت اما صداوسيما به سانسور و حذف بخشي از سخنراني يادگار امام پرداخت. سايت جماران در آن مقطع نوشت: «صدا و سيما، دو فراز مهم از سخنان حاج سيدحسن خميني را که در سال‌هاي گذشته بارها از سوي وي مطرح و بر آن تاکيد شده بود، سانسور کرد. چه بسيار از سخنان امام که هرگز از صداوسيماي جمهوري اسلامي پخش نمي‌شود و چه بسيار از سخنان ايشان که بدون توجه به زمينه تاريخي آن مورد سوءاستفاده‌هاي فراوان در اين به اصطلاح رسانه‌اي واقع مي‌شود که گاه به بنگاهي امنيتي شباهت مي‌يابد.» 9 خرداد 94 که يادگار امام به گرگان رفت، شبکه استاني صداوسيما از پخش سخنراني او خودداري کرد. آن‌طور که نوشته بودند، يکي از دبيران خبري صداوسيما علت سانسور يادگار امام و برخي ديگر از چهره‌هاي انقلابي از جمله آیت‌الله هاشمي را چنين بازگو کرد که پخش تصاوير اين افراد بدون نظر مسئولان ارشد صداوسيما امکان‌پذير نيست. صداوسيماي مرکز گرگان که به پيشنهاد دعوت‌کنندگان از آیت‌الله سيدحسن خميني، قصد پخش زنده سخنراني يادگار امام در مصلي اين شهرستان را داشت، پس از استعلام از صداوسيماي مرکزي و دفتر رئيس اين سازمان، حاضر به پخش زنده اين سخنان نشد! در سال 88 هم رويکرد صداوسيما به سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و تحريف تاريخ چنان بود که سيدحسن خميني در نامه‌اي به رئيس صداوسيما آورد: «جاي تاسف است که در صداوسيما از هزاران هزار جلوه رأفت و محبت که با اتکا‌ي به جوهره اسلامي و روح بلند مذهب شيعه اثني عشريه آفريده شد، چشم پوشيده مي‌شود و بدون اشاره به شرايط زماني خاص به بزرگ‌نمايي غلط و تحريف‌گونه قضاياي گذشته همت مي‌گماريد و به غلط درصدد مشابه‌سازي تاريخي هستيد.»
 
دلخوري از توصيه‌هاي آيت‌الله
 
نکته قابل تامل آنجاست که مديران صداوسيما در بهمن سال گذشته به ديدار يادگار امام رفتند و سيدحسن خميني به آنها گفت: «دروغ برکت را از زندگي مي‌برد؛ ممکن است در کوتاه‌مدت به نفع کسي باشد، اما در بلندمدت حيثيتي را براي کسي باقي نمي‌گذارد. دهان به ياوه نبايد باز کرد؛ اين، سنت علوي نيست.» ظاهرا سخنان يادگار امام به مذاق‌شان خوش نيامده است که ديروز از پخش سخنراني او خودداري کردند.
 
افزايش حاميان شخصيت‌ها
 
آیت‌الله هاشمي هم از جمله شخصيت‌هايي بود که صداوسيما تمايلي به پخش سخنراني‌هاي ايشان نداشت و دليلي هم براي خودداري از اين اقدام مطرح نمي‌کرد اما در نهايت نتيجه به سود آیت‌الله هاشمي شد و جامعه بيش از پيش پي به مظلوميت آیت‌الله هاشمي برد. اکنون هم با سانسور سيدحسن خميني در صداوسيما ذره‌اي از علاقه جامعه به او کم نخواهد شد بلکه شايد برخي که پيش از اين منتقد يادگار امام بودند، اقدام صداوسيما را نشانه درستي گفتار سيدحسن‌آقا خميني ارزيابي کردند و به جمع حاميان پيوستند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سعید
Iran, Islamic Republic of
از اصلاح طلبان امیدی نیست حتی اگه یادگار امام باشه.....
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
گویا این یک اصله، در رابطه با نزدیکان انقلابیون، با یک نگاه به انقلابها میشه دید که کم کم بنیانگذاران و اطرافیانشون چطور کنار گذاشته میشن، حذف میشن، از سکه می افتند. چرا؟ جواب این چرا بعضا به درازای یک تاریخه
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود....
‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
1