تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۴۱۱۶۰۲
موضوع بیمارستان 32 تختخوابی چرام بررسی شد

بیمارستان چرام زیر تیغ مدیران دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد / جدال‌های سیاسی و پاشنه آشیلی برای یزدان پناه

۰
کبنا ؛پروژه بیمارستان 32 تختخوابی چرام نه مشکل پول دارد و نه معارض، بلکه نگاه‌های متفاوت مدیریتی، عدم مطالعات کارشناسی دقیق، مسائل سیاسی و اختلافات بین مسئولان و عدم رعایت قانون این پروژه را تاکنون معطل کرده است و مردم هم بیشترین ضرر را خواهند کرد و مسئولان نباید گره‌ای که با دست باز می‌شود، با دندان باز کنند.
احداث بیمارستان‌های 32 تخت‌خوابی در برخی شهرستان‌های کوچک به یکی از مطالبه‌های عمومی در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است و این مطالبه از چند سال پیش به تبلیغات نمایندگان مجلس هم کشیده شد! در همان ابتدای وعده دادن‌های نمایندگان و همراهی مدیران دانشگاه علوم پزشکی و با توجه به ضرورت احداث این بیمارستان‌ها با در نظر گرفتن وضعیت اعتباری دولت، کاملاً مشخص بود که این پروژه‌ها با چالش‌هایی مواجه خواهند شد! شاید جالب‌ترین تعبیر در این زمینه به تعبیر اورنگ ایلامی بر گردد که در اظهار نظری غیر رسمی گفته بود اگر برای هر شهرستان که تقاضای احداث بیمارستان 32 تختخوابی را داشته‌اند، یک بالگرد اورژانس می‌خریدیم و با همه امکانات در مراکز درمانی این شهرستان‌ها مستقر می‌کردیم، بازده بیشتری داشت و هزینه‌های کمتری! ایلامی بر این باور بود که تأمین پزشکان، تجهیزات و پرسنل این بیمارستان‌ها اصلاً تناسبی با جمعیت مراجعه کنندگان به آن‌ها ندارند و اصلاً تأمین متخصصین لازم برای چنین بیمارستان‌هایی نه معقول است و نه امکانش وجود دارد!
برخی از این بیمارستان‌ها احداث و تکمیل و افتتاح هم شدند اما عملاً به یک ساختمان بلا استفاده تبدیل شدند! برای نمونه بیمارستان باشت که با اعمال نفوذ غلام رضا تاجگردون تأمین اعتبار و افتتاح شد، تازه مشکلاتش پس از افتتاح آغاز شد و تا مدت‌های زیادی تعطیل بود چون فقط یک اسم از بیمارستان داشت و دارد و عملاً چیزی از یک بیمارستان فعال را نشان نمی‌دهد!
 تابناک در این باره نوشت؛ «یکی دیگر از این بیمارستان‌ها، بیمارستان 32 تخت‌خوابی شهر چرام است که پس از حواشی زیاد برای شروعکار بالاخره کلنگ آن بر زمین زده شد و قرار بر تأمین اعتبار نصف بنیاد برکت و نصف دانشگاه علوم پزشکی شد و حتی عدل هاشمی پور در آئین کلنگ زنی خطاب به مسئولین دانشگاه و پیمانکار آن گفت " انتظار داریم این بیمارستان با بهترین تجهیزات و مصالح ساخته شود"! که هم مسئولین و هم پیمانکار وعده چنین خصوصیاتی در احداث بیمارستان را دادند! البته از همان ابتدا اعلام شد که پرداخت اعتبارات سهم بنیاد برکت به میزان سهم پرداختی علوم پزشکی خواهد بود و ابتدا باید دولت سهم خود را بپردازد تا پس از آن بنیاد برکت سهمش را بپردازد!»
توقف چند ساله
پس از کلنگ زنی و برخی اقدامات اولیه اکنون و پس از گذشت حدود 3 سال این بیمارستان همچنان بلاتکلیف مانده است! در ماه‌های آخر اسفند ماه سال 97، اورنگ ایلامی رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی از تأمین اعتبار 2 میلیارد تومانی از طرف وزارت بهداشت که قاعدتاً با تأمین 2 میلیاردی از طرف بنیاد برکت، را در پی داشت، عملاً باید فعالیت احداث این بیمارستان از سر گرفته می‌شد اما گویا برخی مشکلات دیگر هم مانع ادامه کار شده است!
در حالی که در ماه‌های پایانی مدیریت ایلامی برای شروع کار دوباره این پروژه امروز و فردا می‌شد، برخی بر ایراد دستگاه‌های نظارتی به شیوه واگذاری این پروژه سخن می‌گفتند و می گویند به گونه‌ای که اکنون در زمان یزدان پناه این وضعیت همچنان ادامه دارد! جالب این جا است که تا قبل از ماه‌های پایانی سال 97 صحبت از عدم تزریق اعتبار بود اما پس از تأمین اعتبار حدود 6 ماهی است که این پروژه درگیر مسائل حاشیه‌ای شده است و در آخرین اظهار نظر، موضوع غیرقانونی بودن واگذاری این پروژه به پیمانکار مطرح می‌شود! چیزی که یزدانپناه آن را تلویحاً متوجه نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی کرده است.
ماجرای توقف بیمارستان چرام به مجلس کشیده شد!
پس تعلل‌های بسیار مسئولین علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، عدل هاشمی پور در مجلس شورای اسلامی انتقادات تندی را متوجه وزارت بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرد و در این سخنان خود وضعیت دانشگاه علوم پزشکی را بیماری عنوان کرد که بیمارتر شده است. و البته انتقاداتی را هم در خصوص تأخیر در روند اجرایی بیمارستان چرام مطرح کرد.
 وی در تذکر به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان کهکیلویه و بویر احمد بیمار بود و بیمارتر هم شده است، دانشگاهی که قدرت درمان خود را ندارد، چطور می‌تواند به درمان مردم توجه داشته باشد؟ حدود 8 سال قبل ساخت بیمارستان 32 تخت خوابی چرام تصویب شده است و در 3 سال گذشته کلنگ‌زنی هم شده و موافقتنامه هم مبادله شده، پول هم برای آن به دانشگاه رفت و جای دیگر تخصیص داده شد و متاسفانه فقط دیواری همراه با نارضایتی مردم باقی مانده است، ضمن اینکه بیمارستان 32 تخت خوابی لنده و تکمیل بیمارستان بهمئی و تجهیز آن هم همین وضعیت را دارد.
 عذرخواهی یزدان‌پناه از مردم چرام
پس از اعتراضات عدل هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویرحمد با اشاره به روند اجرایی شدن بیمارستان چرام ادامه داد: این بیمارستان سال 96 بدون رعایت جوانب و روند قانونی و برگزاری مناقصه به صورت شفاهی به یک پیمانکار واگذار گردید که به دلیل ورود دستگاه‌های نظارتی پروژه 18 ماه تعطیل شد.
دکتر یزدانپناه با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف بیمارستان چرام را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دادم و در نهایت مقرر شده کارکرد پیمانکار پرداخت شود، افزود: هم اکنون برای اجرای این پروژه 37 میلیارد ریال اعتبار داریم و بعد از رفع مشکل با هدف انتخاب پیمانکار به مناقصه گذاشته می‌شود.
وی از مردم شهرستان چرام به دلیل تعطیلی 18 ماهه عملیات اجرایی بیمارستان چرام به دلیل عدم رعایت قانون توسط برخی از مسئولان عذرخواهی کرد و گفت: تلاش و پیگیری مجموعه دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی و دیوان محاسبات برای رفع مشکلات سد راه این پروژه قابل تقدیر است.
واکنش دفتر ارتباطات مردمی نماینده
پس از سخنان یزدان پناه که تلویحاً نماینده مردم کهگیلویه را به اعمال نفوذ در واگذاری این پروژه به پیمانکار متهم کرده بود، دفتر ارتباطات مردمی عدل هاشمی پور طی یادداشتی نوشت: اولاً که واگذاری یک پروژه به پیمانکار به صورت ترک تشریفات یکی از موارد معمول و قانونی واگذاری پیمان می‌باشد که در حیطه اختیارات مقام ارشد سازمان اجرایی مربوطه است و ایرادی بر آن وارد نیست.
پروژه بیمارستان چرام در ابتدا به دلیل عدم نقدینگی و نیز عدم استقبال سایر پیمانکاران در همین قالب به یک پیمانکاری که دارای حسن شهرت و از سال 1390 برای مجموعه علوم پزشکی فعالیت اجرایی داشته و بناهای مهم و عظیمی نظیر زایشگاه دیشموک، دانشکده بهورزی و بزرگترین اورژانس جنوب کشور در دهدشت را به خوبی اجرا نموده که شروع آنها همه قبل از دوران نمایندگی سردار هاشمی پور و از قضا به صورت ترک تشریفات نیز واگذار شده بودند که پروژه بیمارستان چرام نیز به همین شکل و پس از دعوت پیمانکار به همکاری توسط رئیس وقت دانشگاه و البته با مشورت هیئت رئیسه و معاونت توسعه فیزیکی دانشگاه و انجام سایر موارد اداری با دستگاههای مرتبط به صورت قانونی واگذار گردید.
لازم به ذکر و تأکید است که در این رابطه نماینده مردم در مجلس، جزء پیگیری، رایزنی و هماهنگی با مسئولان وزارت بهداشت و درمان و بنیاد برکت در جهت تأمین اعتبار و اخذ مجوزهای لازم، هیچگونه دخالت دیگری نداشته و سخنانی که در این رابطه عنوان شده جز توجیه، فرافکنی و فرار از زیر بار مسئولیت، چیز دیگری نیست.
مردم شریف بدانند که سردار هاشمی پور بدون اعتناء به حواشی ایجاد شده همچنان به دنبال احقاق حق مردم بوده و بر این باور است که مسئولان وزارت بهداشت و درمان می‌بایست پاسخگوی مطالبات بر زمین ماندهٔ مردم باشند.
 
باز شدن پای ماجرا به نماز جمعه
ماجرای بیمارستان چرام به خطبه‌های نماز جمعه هم کشیده شد و امام جمعه این شهر هم همانند عدل هاشمی وضعیت علوم پزشکی استان را بیمارگونه توصیف کرد.
حجت الاسلام افشار، امام جمعه چرام گفت: مردم بی صبرانه منتظر تکمیل و افتتاح بیمارستان چرام بودند اما تا حال جز وعده‌های مسؤولان چیزی عایدشان نشده است،
این خطیب جمعه در بخشی از سخنان خود با اشاره به این مطلب که حدود سه سال پیش در زمان استاندار اسبق استان جناب آقای خادمی کلنگ احداث بیمارستان چرام به زمین زده شد، گفت: مردم بی صبرانه منتظر تکمیل و افتتاح این بیمارستان بودند اما تا حال جز وعده‌های مسؤولان چیزی عایدشان نشده است، این سبک مدیریت‌هاست، که سبب بدبینی مردم از مسؤولان مربوطه می‌شود.
خطیب جمعه چرام، ابراز کرد: بیمارستانی که قرار بود محل مداوای بیماران باشد، خود بیماری شده است که موجب دلخوری و اندوه مردم شده است، سؤال اساسی این است و باید توسط مسؤولان علوم پزشکی روشنگری شود چرا سه سال توقف در یک پروژه حیاتی بوجود آمده است؟ چرا پول این پروژه مدت‌ها در حساب مانده است و با توجه به وضعیت اقتصادی کم ارزش شده است، تاوان این مساله را مردم باید پرداخت کنند؟ جناب آقای دکتر یزدانپناه قطعاً مقصر این مساله حضرتعالی نیستید چون چند ماهی است که سکان علوم پزشکی استان را بعهده گرفته‌اید اما تقاضای همه مردم چرام این است با فعال کردن این پروژه باقیات و صالحاتی از خویش بجای بگذارید و مردم این شهرستان را خوشحال کنید.
وی اضافه کرد: این روند بیمارگونه ساخت بیمارستان باعث نگرانی بیشتر مردم خواهد شد، امیدوارم با فعال شدن پروژه بیمارستان چرام نیاز به تذکر مجدد در خطبه‌ها نباشد که آن موقع ناچارم مسائل را طوری دیگر برای مردم ذکر نمایم.
احضار یزدانپناه به وزارت بهداشت؟
اما پس از این ماجراها گویا هفته گذشته، یزدانپناه سفری به تهران و وزارت بهداشت داشته است که البته برخی شنیده‌های غیر رسمی حکایت از احضار وی توسط وزارت دارد.
یزدانپناه که از همان ابتدا با حضور در یک نشست خبری، به صراحت نکاتی را بیان کرده بود که نشان از عزم جدی وی برای مقابله با بی عدالتی‌ها و دخالت‌های نمایندگان می‌داد، اکنون در همین ابتدا با برخی از نمایندگان سرشاخ شده است.
یزدانپناه که در اولین نشست خبری خود وعده داده بود که اجازه نمی‌دهد، یک معاونت انحصاری در دست یک شهرستان باشد (این سخن به موضوع معاونت توسعه مدیریت ومنابع و انحصاری بودن آن به حوزه گچساران تعبیر شد) و قول داده بود جلوی انحصار را در علوم پزشکی بگیرد از همین ابتدای کار با چالش، تذکرات نمایندگان مواجه شده است.
یزدانپناه در حوزه کهگیلویه و حوزه بویراحمد (انتقادات تند طرفداران نماینده را در پی داشته است)، تاکنون در جهت عمل به وعده‌های خود تغییرات گسترده‌ای ایجاد کرده است هر چند در دو موضوع دیگر از جمله موضوع انحصار یک معاونت به منطقه خاص و حوزه مدیران بهداشت و درمان گچساران و باشت نتوانسته است کاری از پیش ببرد اما به نظر می‌رسد فعلاً در اقداماتش در همین دو حوزه هم با چالش‌هایی مواجه شده است. این در حالی است که یزدانپناه هنوز حکم سرپرستی دارد و باید دید با این همه مشکلاتی که با نمایندگان ایجاد کرده است، آیا کار را ادامه خواهد داد و یا عطایش را به لقایش خواهد بخشید. ضمن اینکه طرفداران یزدانپناه برای در پیش گرفتن چنین رویه‌ای در کوتاه کردن دست نمایندگان کم نیستند هر چند معتقدند اگر وی بر چنین رویه‌ای اصرار دارد باید توانایی خود را در همه استان به اثبات برساند!
بیمارستان چرام هنوز اندر خم یک کوچه
 بعد از این همه سال تازه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد متوجه شده اند که به لحاظ جانمایی این بیمارستان مشکل دارد،
یکی از مخاطبان سایت خبری کبنا نیوز نوشت؛ «پروژه بیمارستان چرام آنطور که دکتر یزدانپناه در مصاحبه‌ای گفتند و در یک کلیپ هم انتشار داده شد در 7 فروردین 96 بدون رعایت مسائل قانونی و از طریق عدل هاشمی پور و دکتر ایلامی رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی به صورت شفاهی و بدون هیچگونه موافقتنامه و مناقصه‌ای واگذار شد.
 با ورود سازمان بازرسی و دستگاه‌های نظارتی و اعتراض به نحوه واگذاری به علت عدم رعایت قانون در 1 و نیم سال گذشته تعطیل شد.
 دکتر یزدانپناه با علم و اطلاع کافی از مشکلات بوجود آمده مصمم شد که به طرق قانونی این پروژه را فعال کند و آنطور که گفت از مردم چرام هم به علت تأخیر در اجرای پروژه عذرخواهی کرد.
اما چیزی که در این بین برای مردم و شهروندان عجیب بود ساخت دیوار بلوکی این بیمارستان بود که معمولاً در جاهای دیگر چنین کاری انجام نمی‌شود.
 معمولاً در ساخت هر بیمارستان در ابتدا و بعد از کسب مجوزهای لازم برای احداث بیمارستان ابتدا خاک مورد نظر را آزمایش می‌کنند تا بعد از تایید و تست نهایی عملیات اجرایی طبق نقشه بیمارستان توسط مجری انجام شود.
 در تصاویری که امروز در فضای مجازی چرام منتشر شد عملیات تست خاک زمین مورد نظر برای احداث بیمارستان در این چند روز شروع شده تا بعد از تایید مراحل بعدی شروع شود. متولیان وقت و نماینده محترم که در سخنرانی‌ها خود را پروژه‌ای و اجرایی می‌داند چرا پیگیر تست خاک در زمان کلنگ زنی پروژه نشد؟ چرا اجازه دادن بدون تست خاک دیوارکشی محوطه بیمارستان آن هم از نوع مصالح بلوکی انجام شود. اگر تست خاک که امروز انجام شد جواب نداد (که البته امیدواریم جواب بدهد) سرانجام این پروژه و همچنین دیوار کشی آن چه می‌شود.  چرا در 2 سال گذشته این همه هیاهو انجام شد و وعده داده شد.  آقای هاشمی پور جنابعالی که تجربه کارهای پروژه‌ای و اجرایی دارید چرا بدون رعایت قانون پروژه به این مهمی را به صورت شفاهی به پیمانکار واگذار کردید.  چرا بدون کار کارشناسی کلنگ زنی شد. البته پیمانکار با توجه به سوابق کاری از پیمانکاران مجرب در حوزه زیرساخت‌های بهداشتی است اما همین عدم رعایت قانون و حساسیت دستگاه‌های نظارتی به نحوه واگذاری موجب شده که ضرر و زیان زیادی هم متحمل شود. بیمارستان چرام حتی در بحث جانمایی آن و مکانی که قرار گرفته شاید مکان مناسبی هم نباشد چه به لحاظ قرار گرفتن در کنار دانشکده و همچنین در قسمتی از شهر است که اگر بخواهند مریض انتقال دهند می‌بایست از خیابان شلوغ شهر چرام و پرتردد رد شود که در سرعت و حساسیت وقت تاثیرگذار است و بهتر بود در ورودی یا خروجی شهر چرام جانمایی می‌شد. به هرحال احداث بیمارستان چرام و وعده‌های داده شده به نوعی برای سرگرمی مردم بود که حتی به خطبه‌های نمازجمعه شهر چرام هم کشیده شد که البته امیدواریم با پیگیری‌های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان و انتخاب یک پیمانکار قوی با رعایت قانون در کمترین زمان ممکن عملیات اجرایی این پروژه اجرا و به بهره برداری برسد.
 لازم به توضیح است، یزدانپناه علاوه بر مشکلاتی که با نمایندگان دارد، باید با منتقدان خود در علوم پزشکی هم مواجه شود و نکته آخر اینکه آیا موضوع بیمارستان چرام به پاشنه آشیلی برای یزدانپناه تبدیل می‌شود و یا اینکه فارغ از جنگ و جدل‌های سیاسی، هر چه سریعتر وضعیت این بیمارستان را روشن می‌کند؟!
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اگر خدا خواست عدل ای دور سر لو وش نینه و حاج آقا موحد یه سرش ایکنه
کارمند شبکه بهداشت چرام
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر یزدانپناه اولین کاری که باید انجام بدید جعفری رئیس شبکه بهداشت رو بردارید ایشون از همه لحاظ ضعیف هستند
همشهری
Iran, Islamic Republic of
سیاسیون اجازه دهند دانشگاه برگردد به شرایط علمی و فنی گذشته همه مشکلات حل می شود.چطور انتظار دارید با انتصاب مدیران ضعیف و سفارشی خود نمایندگان کارها درست پپش برود؟؟!!!
چرامی
Iran, Islamic Republic of
خدا به دادمان برسد . کجای دنیا اول دیوار می سازند بعد ساختمان را . بزرگترین تخلف شروع به کار بدون مناقصه وقرارداد است واگر برای کارگری اتفاقی می افتاد چه کسی باید جواب می داد . چرا دیوار بلوکی اما مردم بدانید هیچ کاری مثل دیوار بلوکی برای پیمانکار سود ندارد. چه کسی بر اجرای دیوار نظارت داشته است .آیا برای احداث پروژه پروانه ساخت اخذ شده است . جناب آقای خادمی هم از بستگان پیمانکار بوده و چگونه پروژه بدون قرارداد را کلنگ زنی کرده است . اصلا چه ربطی به سایر قوا دارد که پیمانکار چه کسی باشد . پس بهتر است جناب دکتر یزدانپناه طبق قانون اقدام کند و برای جلوگیری از زد و بندهای مشهود گذشته که منابع مالی زیادی را به باد داد کار را به صورت مناقصه عمومی که به صرفه و صلاح دولت و مردم است به پیمانکار واجد شرایط واگذار نمایند.
همکار
Iran, Islamic Republic of
نماینده ای که بره بالا و رئیس دانشگاهی که با و طایفه بازی رئیس بشه کارشونم همینه دیگه...! به این میگن کار ابگوشتی...
شما فعلا ابگوشتتونو بخورین بیمارستانو عدل و یزدان سر فرصت می سازن...!
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1