تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۴۹۱۴۵۲
کبنا گزارش می‌دهد

قیاس کارنامه دو ساله زارع‌پور در اوج شیوع کرونا (۱۴۰۰- ۱۳۹۸) با کارنامه در دوران آرامشِ بعد از کرونا (۱۴۰۲- ۱۴۰۰) بر اساس اسناد محرمانه/ کرونا و مفهومی بودن سئوالات برای همه‌ی استان‌ها و محرومیت برای خیلی از استان‌ها بوده، لطفاً به مردم توهین نکنید! / طلب حلالیت کنید و برای همیشه کنار بروید

۱
قیاس کارنامه دو ساله زارع‌پور در اوج شیوع کرونا (۱۴۰۰- ۱۳۹۸) با کارنامه در دوران آرامشِ بعد از کرونا (۱۴۰۲- ۱۴۰۰) بر اساس اسناد محرمانه/ کرونا و مفهومی بودن سئوالات برای همه‌ی استان‌ها و محرومیت برای خیلی از استان‌ها بوده، لطفاً به مردم توهین نکنید! / طلب حلالیت کنید و برای همیشه کنار بروید
کبنا ؛در مطالب گذشته ایرادات بزرگ و بی‌مهری بزرگ در آموزش و پرورش استان در چند سال گذشته نسبت به دانش‌آموزان استان و بویژه در مناطق محروم مانند ممبی، مارگون، بویراحمد، دیشموک، لنده، زیلایی، پاتاوه، و... را رسانه‌ای کردیم اما مدیران مجموعه‌ی آموزش و پرورش و تیم اطراف نماینده سابق به جای عذرخواهی و طلب حلالیت از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به خاطر این اشکالات بزرگ و غیر قابل جبران که آینده بسیاری از دانش‌آموزان استان را برای همیشه تغییر داد یا به ناکجا برد. به بهانه کرونا یا مفهومی شدن سئوالات و محروم بودن استان تلاش کردند رتبه آخر استان در امتحانات نهایی ریاضی و تجربی در سال ۱۴۰۲ و کاهش بالای ۲۰ درصدی قبولی نهایی را توجیه کنند اما این گروه اندک به دلایل زیر یا خود در ناآگاهی آموزشی غرق می‌باشند یا با پنهان‌کاری و سرپوش گذاشتن، مردم را ناآگاه فرض می‌کنند:
۱- اگر بحث محرومیت و عدم توسعه یافتگی مطرح است، بنابراین بسیاری از استان‌های کشور از این محرومیت و توسعه نیافتگی رنج می‌برند. آخر شدن در رشته تجربی و ریاضی بر خلاف سال‌های گذشته چگونه قابل توجیه است؟ مگر اینکه در چهار سال فقیرترین استان شدیم که بدتر است!! عوامل این فقر نیز خود شمایید!
۲- اگر دلیل اُفت تحصیلی، مفهومی شدن سئوالات است همانگونه که بعضی از آقایان مسئول مفهومی شدن سئوالات را دلیل اُفت شدید تحصیلی دانش‌آموزان و رتبه آخر استان و این فاجعه بزرگ آموزشی در تاریخ آموزش استان قلمداد کردند اما این مسئولان برای یک لحظه فکر نکردند برای همه استان‌ها کشور مفهومی شده و این دلیل برای توجیه رتبه‌ی آخر استان و فرار از پاسخگویی و شاید هم نوعی توهین به شعور است!
۳- اگر نمرات نهایی و درصد قبولی نهایی ۲ ساله نهایی در زمان آقای زارع پور از سال 98 تا سال ۱۴۰۰ در اوج کرونا و علی‌رغم محرومیت استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به دیگر استان‌های کشور را بررسی و تحلیل کنیم به نتایج جالبی خواهیم رسید. با مقایسه عملکرد زمان آقای زارع‌پور با نتایج نمرات نهایی و درصد‌های قبولی نهایی ۲ ساله مدیران وقت از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲، علیرغم کاهش شیوع کرونا به این نتیجه می‌رسیم که کارنامه‌ی تحصیلی از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ نگران کننده و مستلزم پاسخگویی و برخورد قانونی با مسببین است.
عدم توجه به ده‌ها گزینه‌ی شایسته جهت مدیریت آموزش و پرورش از دل جامعه فرهنگی استان خاصه فرهنگیان شایسته طرفدار نماینده سابق مجلس عضو کمیسیون آموزش مجلس، از همان ابتدا زنگ خطر را برای اُفت آموزش و پرورش استان و جریان سنتی، غیرعلمی و فاقد شایسته‌سالاری نماینده وقت به صدا درآورد. روز‌هایی که منتخب مردم گچساران و باشت در سایه بی‌تفاوت نمایندگان وقت حذف شد.
انتصاب گزینه حزب موتلفه و معاونت‌های نچندان کارامد وی با حمایت قاطع مهدی روشنفکر و سادگی احمدزاده، از آینده تاریک آموزش و پرورش استان خبر می‌داد.نماینده وقت البته گویا در گذشته و در دهه‌ی ۸۰ نیز سابقه‌ی معاونت و همکاری با دبیر حزب موتلفه در آموزش پرورش استان را داشت و آن زمان نیز با عملکرد ضعیف این دو نفر و دوستان اصولگرای آن‌ها با اعتراض دلسوزان تعلیم و تربیت روبه رو شد اما کارساز نبود. اما این بار نماینده وقت در جایگاه نمایندگی دست بالاتر را داشت و با معرفی دبیر حزب موتلفه به سمت دستیار ویژه استاندار و انتصاب نیروی موتلفه به عنوان مدیر آموزش و پرورش استان، برای آقای دبیر جبران کرد و با این حمایت نشان داد به فرهنگیان شایستگان و دانش‌اموز مستعد و فقیر توجه خاصی ندارد.
تاوان این اشتباه را خواهند داد و هیچ اشتباهی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت به خصوص این بی‌مهری بزرگی که سرنوشت چند هزار دانش‌اموز فقیر استان را تغییر خواهد داد.
از عوامل برخی آسیب‌های اجتماعی استان وجود بعضی مدیران ناتوان است.
در ادامه بصورت خلاصه به مقایسه کارنامه دو ساله هادی زارع‌پور نیروی منصوب شده غلامرضا تاجگردون از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در شرایط کرونایی با کارنامه دو ساله نماینده سابق و مدیرانش از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ خواهیم پرداخت تا همگان متوجه شوند فاصله دو مجموعه مدیریت چه بلایی می‌تواند بر سر آموزش و پرورش بیاورد. و در مطلب بعد کارنامه ۱۴۰۳ آنها را بررسی می‌کنیم و سپس به سراغ مسائل متعدد در آموزش پرورش خواهیم رفت و تقاضای تحقیق و تفحص از این اداره کل را در دستور کار قرار خواهیم داد.
1- رشته تجربی
ابتدا به بررسی میانگین نمرات نهایی رشته تجربی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در اوج شیوع ویروس کرونا در زمان هادی زارع‌پور  می‌پردازیم برای این بررسی یک مرتبه، معدل‌ها را با میانگین کشوری قیاس می‌کنیم یک مرتبه میانگین دو مدیریت را با یکدیگر قیاس می‌کنیم و در پایان درصد قبولی نهایی هر دو مدیریت را مقایسه می‌کنیم.
میانگین نمرات نهایی رشته تجربی در کشور از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ از ۱۳.۷۷ به ۱۳.۱۸ رسید یعنی ۰.۵۹ کاهش را در سطح کشور شاهد بودیم.
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰، میانگین نمرات نهایی از ۱۲.۸۰ به ۱۲.۷۵ رسید فقط ۰.۰۵ اُفت داشتیم یعنی اُفت میانگین نمرات نهایی در استان علیرغم شدت گرفتن شیوع کرونا، محرومیت استان و نداشتن تبلت و گوشی و سایر امکانات و ابزار‌های آموزشی، نسبت به اُفت میانگین کشوری در این دو سال کمتر بوده است. جالب‌تر اینکه درصد قبولی نهایی رشته تجربی استان در سال ۱۳۹۸ تقریباً ۸۵ درصد بوده که در پایان دوره هادی زارع پور در سال ۱۴۰۰ این درصد به ۸۷ درصد رسید یعنی در شرایط کرونایی، ۲ درصد رشد قبولی نهایی داشتیم.
اما بعد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، سکان آموزش و پرورش به دست مدیران دیگری افتاد. پس دو ساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رشته تجربی را در زمان‌ایشان و دوستان بررسی می‌کنیم:
میانگین نمرات نهایی کشور از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، از عدد ۱۳.۱۸ به ۱۱.۲۳ رسید یعنی ۱.۹۵ اُفت در این دو ساله به دلایلی از جمله مفهومی‌تر شدن سئؤالات در کشور داشتیم. یعنی مفهومی‌تر شدن سئوالات کشوری بود و صرفاً مفهومی بودن‌مختص استان ما نبود اما در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ این اُفت تحصیلی از ۱۲.۷۵ در سال ۱۴۰۰ به ۹.۳۸ در سال ۱۴۰۲ می‌رسد. در واقع به شکل عجیبی استان ما به میزان ۳.۳۸ اُفت تحصیلی داشته؛ یعنی اُفت تحصیلی استان کهگیلویه بویراحمد نه تنها عدد عجیبی بوده بلکه به میزان ۱.۴۳ از میانگین کشوری بیشتر است و به همین دلیل با اختلاف در رتبه آخر کشور قرار گرفتیم تا بدترین کارنامه‌ی ۴۴ ساله انقلاب در رشته تجربی استان را به ثبت برسانیم و ارزو‌های تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان محروم این استان علنا برای همیشه خدشه‌دار شد.
مردم استان بدانند درصد قبولی نهایی در سال ۱۴۰۰ و در انتهای دوره مدیریت هادی زارع‌پور به میزان ۸۷ درصد بوده است که این درصد در سال ۱۴۰۲ با اُفت عجیب ۲۱ درصدی به ۶۶ درصد کاهش پیدا کرد و یک ناکارآمدی آموزشی ثبت شد اما همچنان این آقایان طلبکار هستند.
پس به صورت خلاصه در رشته تجربی، هادی زارع‌پور درصد قبولی را از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۲ درصد افزایش داد و به ۸۷ درصد رساند اما مدیران بعدی باعث کاهش ۲۱ درصدی میزان قبولی‌های نهایی شدند و نام خود را بر روی بدترین کارنامه آموزشی رشته تجربی تاریخ استان ثبت کردند.
در کاهش میانگین معدل نهایی، از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ اُفت تحصیلی استان فقط ۰.۰۵ بوده یعنی در دو ساله ابتدای کرونا نزدیک به صفر اُفت داشته‌ایم ولی میانگین کشوری ۰.۵۹ کاهش داشته است. و در طرف دیگر متأسفانه از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ میانگین نهایی معدل رشته تجربی ۳.۳۸ اُفت داشته که در نوع خود یک فاجعه آموزشی است و به همین دلیل در سال ۱۴۰۲ در جایگاه آخر کشور قرار گرفتیم و شانس بسیاری از دانش‌آموزان استان برای قبولی در رشته‌های برتر در دانشگاه‌های برتر به حداقل رسید و باعث تعجب کارشناسان آموزشی وزارت آموزش و پرورش شد.
بی‌مهری به آموزش آنقد شدت گرفته بود که قبل از انتخابات و ۱۴۰۲ ابلاغ مدیرکل وقت لغو گردید و با فشار دستیار ویژه استاندار و نماینده وقت بویراحمد که عوامل اصلی این انتصاب بودند به بعد انتخابات موکول شد!
۲- رشته ریاضی و فیزیک
ابتدا به خلاصه بررسی عملکرد آموزش پرورش از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ در اوج شیوع ویروس کرونا در زمان هادی زارع‌پور اشاره می‌کنیم:
میانگین نمرات نهایی رشته ریاضی و فیزیک در کشور از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ از ۱۳.۲۸ به ۱۲.۳۵ رسید یعنی ۰.۹۳ کاهش معدل نهایی در کشور در این دو سال را شاهد بودیم.
اما در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت چگونه بود؟
میانگین نمرات نهایی در استان کهگیلویه و بویراحمد از ۹.۵۳ به ۱۰.۸۸ رسید، یعنی میانگین نمرات نهایی در استان علیرغم شدت گرفتن شیوع کرونا و محرومیت استان و حتی اُفت تحصیلی دانش‌آموزان رشته ریاضی در سطح کشور، ۱.۳۵ افزایش داشت..
درصد قبولی نهایی رشته ریاضی در سال ۱۳۹۸ در زمان هادی زارع‌پور به میزان ۶۷ درصد بوده که با وجود شرایط کرونایی در پایان دوره هادی زارع پور در سال ۱۴۰۰ این درصد به ۷۷ درصد افزایش پیدا کرد، یعنی شاهد افزایش ۱۰ درصدی قبولی در امتحانات نهایی در دو سال ابتدایی کرونا بودیم.
اما عملکرد این تیم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در رشته ریاضی چگونه بود؟
در این دو سال کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار گردید.
میانگین نمرات نهایی کشور از ۱۲.۳۵ به ۱۰.۷۹ رسید یعنی به میزان ۱.۵۶ اُفت میانگین معدل نهایی در دو سال فوق در سطح کشور داشتیم
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد چگونه بود؟
در استان کهگیلویه و بویراحمد، این اُفت تحصیلی از ۱۰.۸۸ در سال ۱۴۰۰ به ۷.۵۶ در سال ۱۴۰۲ رسید و در رتبه آخر کشور قرار گرفتیم؛ یعنی به شکل عجیبی استان ما به میزان ۳.۳۲ کاهش تحصیلی داشته است. در واقع اُفت تحصیلی دانش‌آموزان کهگیلویه بویراحمد نه تنها عدد غیر قابل باوری بود و تقریباً دو برابر اُفت میانگین کشوری بوده است بلکه در سال ۱۴۰۲ به همین دلیل برای نخستین بار بعد از انقلاب در جایگاه آخر کشور قرار گرفتیم تا بسیاری از دانش‌آموزان استان که معدل پایینی کسب کردند حتی با کمک کلاس کنکور، کتب کمک درسی و آزمون اگربتوانند رتبه سه رقمی در آزمون کنکور سال‌های بعد کسب نمایند، بعد از اعمال معدل، رتبه این افراد به عدد‌های پایین چهار رقمی سقوط خواهد کرد.
۳- رشته ادبیات و علوم انسانی
از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در اوج شیوع ویروس کرونا در زمان مدیریت هادی زارع‌پور وضعیت چگونه بود؟
میانگین نمرات نهایی رشته ادبیات و علوم انسانی در کشور از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ از ۱۰.۷۶ به ۱۰.۴۲ رسید، یعنی ۰.۳۵ ( سی و پنج صدم) کاهش و اُفت معدل در کشور داشتیم.
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد چه خبر بود؟
میانگین نمرات نهایی رشته ادبیات در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ یعنی دو سال پایانی هادی زارع‌پور، از ۹.۴۵ به ۱۰.۴۴ رسید یعنی میانگین نمرات نهایی در استان علی‌رغم شدت گرفتن شیوع کرونا و محرومیت استان و کاهش نمرات دانش‌آموزان رشته ادبیات در سطح کشور، در استان ما ۰.۹۹ رشد داشت. پس در زمان هادی زارع‌پور در برخی سال‌ها بر خلاف رویه کشوری، میانگین نمرات نهایی افزایش پیدا کرده است.
درصد قبولی نهایی رشته ادبیات و علوم انسانی استان سال ۱۳۹۸ عدد ۶۹ درصد بود که به ۷۷ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید، یعنی شاهد افزایش ۸ درصدی قبولی در امتحانات نهایی در این دو سال پایانی هادی زارع‌پور بودیم.
مجموعه‌ مدیریتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ سکان آموزش پرورش را در دست گرفتند و نمرات نهایی دو ساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رشته ادبیات که کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار گردید را بررسی خواهیم کرد:
میانگین نمرات نهایی در کشور از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲، از ۱۰.۴۵ به ۸.۷۵ رسید یعنی به میزان ۱.۷۰ شاهد کاهش میانگین معدل نهایی در این دو ساله در سطح کشور بودیم.
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد چه اتفاقی افتاد؟
در استان کهگیلویه و بویراحمد، این دو سال همزمان با مدیریت این مجموعه بود این اُفت تحصیلی از ۱۰.۴۴ در سال ۱۴۰۰ به عدد نگران کننده ۶.۹۴ در سال ۱۴۰۲ رسید، یعنی به شکل حیرت‌آوری استان ما به میزان ۳.۵ اُفت تحصیلی داشت. در واقع کاهش تحصیلی استان کهگیلویه بویراحمد نه تنها عدد عجیبی بوده بلکه تقریباً دو برابر کاهش میانگین کشوری، ما اُفت داشته‌ایم و بسیاری از دانش‌آموزان اُستان که معدل پایینی کسب کردند حتی اگر با کمک کلاس کنکوری، کتب کمک درسی و آزمون بتوانند رتبه سه رقمی در آزمون کنکور کسب کنند بعد از اعمال معدل رتبه این افراد به عدد‌های پایین چهار رقمی خواهد رسید. به این بی‌مهری تاریخی، میزان افزایش آسیب‌های اجتماعی را اضافه کنید.
اما درصد قبولی نهایی استان در این دو سال چگونه بود؟؟
در سال ۱۴۰۰ انتهای دوره هادی زارع‌پور درصد قبولی نهایی دانش‌اموزان به میزان ۷۷ درصد بوده یعنی ۷۷ درصد دانش‌اموزان در امتحانات نهایی آن سال قبول شده‌اند که این درصد در سال ۱۴۰۲ با اُفت عجیب ۳۳ درصدی به ۴۴ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی می‌باشد که اگر آموزش و پرورش استان به حال خود ر‌ها می‌شد یا به دشمنان نظام و انقلاب واگذار می‌شد باز هم شرایط بهتری داشت. زیرا هیچ عقل سالمی نخواهد پذیرفت که میانگین معدل نهایی دانش‌اموزان این استان فقط در طول دو سال ۳.۵ کاهش داشته باشد یا میانگین درصد قبولی نهایی ۳۳ درصد کاهش پیدا کند.
به صورت خلاصه و بر اساس میانگین نمرات و درصد قبولی نهایی تمامی رشته‌ها:
درصد قبولی نهایی میانگین تمامی رشته‌های تحصیلی ( ریاضی، تجربی، معارف، ادبیات) به صورت خلاصه و میانگین همه رشته‌ها از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ در زمان هادی زارع‌پور از ۷۸ درصد به ۸۲ درصد رسید اما از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ در زمان مدیریت تیم قبلی از ۸۲ درصد به ۵۴ درصد رسید و یک رکورد بد توسط این مجموعه مدیریتی موتلفه‌ای منصوب نماینده وقت به یادگار ماند!
حالا جای تعجب است که مسببان این فاجعه آموزشی به جای طلب حلالیت از مردم و کناره‌گیری همیشگی از دنیای سیاست و مدیریت به جهت این نامهربانی تاریخی به دانش‌اموزان استان و بویژه در مناطق محروم استان، که قابل جبران نیست هنوز در میان این مردم راه ‌می‌روند و در فاتحه خوانی این مردم فهیم و عزیز شرکت می‌کنند.
جای سؤال است که آیا در تاریخ چنین بی‌مهری به مردم مناطق این استان به ویژه مردم بویراحمد شده است؟
چرا با مسببان این بی‌مهری آموزشی به هزاران دانش‌آموز برخورد قانونی نمی‌شود.
در مطلب بعد به بررسی عملکرد آموزش پرورش در سال ۱۴۰۳ می‌پردازیم.
کبنا نیوز این مطلب بدون هرگونه سونیتی و در راستای اصلاح امور منتشر کرده و آمادگی پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1