تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۴۹۰۱۷۷
محمدرضا نیک‌بخت در اعتراض به واگذاری دنای شمالی به استان اصفهان:

با بی‌تدبیری موجبات تقویت گسل‌های قومی و تنش‌های بی‌ثمر را فراهم نکنیم/ دنا و قوم لر در کنار هم بخش زیبا و باشکوهی از تاریخ و هویت ایران بزرگ هستند/ بزرگ‌تر بودن مساحت یک استان و نفوذ در مرکز دلیلی برای دست‌درازی به استان مجاور نیست 

۰
با بی‌تدبیری موجبات تقویت گسل‌های قومی و تنش‌های بی‌ثمر را فراهم نکنیم/ دنا و قوم لر در کنار هم بخش زیبا و باشکوهی از تاریخ و هویت ایران بزرگ هستند/ بزرگ‌تر بودن مساحت یک استان و نفوذ در مرکز دلیلی برای دست‌درازی به استان مجاور نیست 
کبنا ؛ محمدرضا نیکبخت مدیر ملی کهگیلویه و بویراحمدی در یادداشتی نوشت: ایران اسلامی یک کل واحد و بزرگ است که در درون مرزهای خود معجونی از سرزمین‌ها، قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و...مختلف است که در طول تاریخ، مردم خود را ایرانی و مسلمان و به زندگی و هم‌زیستی در کنار هم خو گرفته و حماسه‌ها و سربلندی‌های بسیاری را در گوشه و گوشه این مرزوبوم خلق کرده‌اند.
 در این میان هر قوم و فرهنگی در یک جغرافیای مخصوص ضمن پاسداشت و پاسداری تمدن ایرانی و اسلامی به استمرار حیات فرهنگی و اجتماعی خود در قلمروهای کوچک‌تر اهتمام داشته است.
به طور نمونه قوم بزرگ لر از لرستان تا چهارمحال بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و فارس میراث‌دار بخشی از این فرهنگ و تمدن بزرگ است. این قوم خود نیز در درون این جغرافیای پهناور با زبان، لهجه، پوشش و آداب مخصوص به خود در حوزه‌های مختلف محل ظهور، رشد و حماسه‌آفرینی مردان و زنان بزرگی در طول تاریخ بوده است.
زاگرس به‌عنوان سرزمین این قوم در طول قرن‌ها دژی مستحکم در مقابل تجاوز بیگانگان و سرزمینی هر چند محروم اما لبریز از استعداد و محل رشد و پرورش شخصیت‌ها و مردان و زنان نیک‌نام بوده است که اوج حماسه‌آفرینی این بخش از ایران عزیز را در طول ۸ سال دفاع مقدس همگان به یاد دارند.
در زاگرس، کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان استانی با مساحت کم اما با تاریخی بلند و مردمانی سرافراز در پناه طبیعت زیبا و به‌ویژه کوه استوار دنا در تمام عرصه‌ها پیش‌گام و در خط جلوی اندیشه ازیک‌طرف و مبارزه و حق‌طلبی در طرف دیگر بوده‌اند.
خبر واگذاری بخشی از کوه دنا به‌عنوان میراث و نماد مردم شریف این دیار به استان اصفهان اولاً: بیانگر بی‌تدبیری و عدم درک و تشخیص درست مصالح ملی و منطقه‌ای تصمیم‌گیرندگان در هر سطحی است که با تصمیمات خلق‌الساعه و هیجانی به تولید نگرانی و دلواپسی‌های امنیتی و قومی دست می‌زنند و از این طریق به شکل‌گیری گسل‌های قومی و منطقه‌ای کمک می‌کنند. 
در ثانی این حرکت با هر نیتی که صورت‌گرفته است نتیجه‌ای جز آسیب رساندن به اعتماد عمومی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و فرهنگ و تاریخ این مردم ندارد.
متأسفانه، سهل‌انگاری و بی‌مسئولیتی هیچ‌کدام از کسانی که در این موضوع نقش داشته‌اند و یا کوتاهی کرده‌اند پذیرفتنی نیست. اعتراضات عمومی مردم استان و تجمع مسالمت‌آمیز آنان در جلوی محیط‌زیست نشان می‌دهد مسئولین کمترین توجه را به خواست مردم داشته و دارند.
یقیناً مردم استان از مدار قانون خارج نخواهند شد و همین طریق بهترین راه برای احقاق حقوق خواهد بود؛ ولی این موضوع سلب رفع مسئولیت از مسئولین استانی و ملی نخواهد شد.
دنا با قوم لر شناخته می‌شود و قوم لر با نام دنا عجین شده است و این دو در کنار هم بخش بزرگ و باشکوهی از ایران اسلامی بزرگ هستند.
چشم طمع بر آب دنا و یا سایر ظرفیت‌های دنا بهانه خوبی برای اختلاف‌افکنی و ایجاد نگرانی در میان مردمی نیست که آنها و اصفهانی‌ها و سایر مردم شریف ایران در ۸ سال دفاع مقدس در کنار هم حاضر به ازدست‌دادن یک وجب خاک وطن نشدند.
همین حالا نیز دیر شده است و ما را به خیر مسئولین فعلی امیدی نیست؛ ولی تا کار از این پیچیده‌تر نشده است باید تدبیری اندیشید و دنا را برای صاحبان واقعی‌اش نگه داشت. ایران متعلق به همه ایرانیان است و هر بخشی از این خاک از آن یک قوم و فرهنگ ایرانی است و قرار نیست اگر احیاناً استانی بزرگ‌تر باشد و از نیروی ذی‌نفوذتری در مرکز برخوردار باشد نسبت به منطقه و استان مجاور نگاه و نیت دست‌درازی داشته باشد. غیر از این چه توجیه و منطقی پشت این اقدامات پنهان است؟ و آیا اصفهان کم مساحت و کوچک است که ضرورت بر گسترش و جابه‌جایی مرزهای آن وجود دارد و یا کهگیلویه و بویراحمد بیش از اندازه وسیع است که برای سهولت در امورات اداری و کاری آن باید تقسیم و کوچک‌تر شود؟
 در این‌گونه موارد وظیفه و مسئولیت دستگاه‌های امنیتی است که با مراقب و حساسیت اجازه ندهند آرامش و هم‌زیستی مردم ایران قربانی یک یا دو طرح مافیایی "آب بر" شود و باید با قاطعیت در مقابل طرح‌های مشکوک در این مقطع حساس منطقه‌ای و بین‌المللی بایستند.
دنا بر جای خود استوار و قوی باقی خواهد ماند و مردم تکیه‌گاه و امیدشان را از دست نخواهند داد پس بهتر آن است دولت محترم جدید و مسئولین مربوطه‌ای که به‌زودی تعیین و مستقر خواهند شد به همراه پیگیری و خواست مدیران استانی، نماینده محترم ولی‌فقیه در استان و نماینده محترم مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و همچنین نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی به پشتوانه و خواست قاطبه مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد خیلی سریع این پرونده و مصوبه اشتباه را به بایگانی بسپارند و اجازه ندهند آرامش مردم، دنا و حیات‌وحش زیبای دنا دستخوش التهابات و نگرانی‌های بی‌مورد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

ماجرای مرگ جوان لاهیجانی در بازداشتگاه نیروی انتظامی

ماجرای مرگ جوان لاهیجانی در بازداشتگاه نیروی انتظامی

مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه شماره ۲ خود مربوط به ...
‌سخنگوی دولت: امیدوارم نماینده شایسته‌ای برای زنان سرزمینم باشم + فیلم

‌سخنگوی دولت: امیدوارم نماینده شایسته‌ای برای زنان سرزمینم باشم + فیلم

 سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد که در سمت جدید، بتواند نماینده شایسته‌ای برای زنان ایرانی ...
زیر و روی نامه عبدی به خاتمی

زیر و روی نامه عبدی به خاتمی

یکی از مسائلی که اهمیت نامه عبدی به خاتمی را بیشتر می‌کند، حضور نویسنده در ترکیب شورای ...
1