تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۰
کد مطلب : ۴۹۰۰۴۵
کبنا گزارش می‌دهد

ماجرای گم‌شدن 75 کیسه کود شیمیایی در کهگیلویه چیست؟ / معتمدی‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد: هیچ سندی وجود ندارد که یک فامیل بنده حتی یک کود غیرقانونی و خارج از سهمیه دریافت کرده باشد / ۱۰۰ درصد تکذیب می‌کنم / گزارش توزیع خارج از شبکه توسط بازرسان داده می‌شود که هیچ گزارشی نیامده / در باشت موردی بود که برخورد لازم صورت گرفت

۰
ماجرای گم‌شدن 75 کیسه کود شیمیایی در کهگیلویه چیست؟ / معتمدی‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:  هیچ سندی وجود ندارد که یک فامیل بنده حتی یک کود غیرقانونی و خارج از سهمیه دریافت کرده باشد / ۱۰۰ درصد تکذیب می‌کنم / گزارش توزیع خارج از شبکه توسط بازرسان داده می‌شود که هیچ گزارشی نیامده  / در باشت موردی بود که برخورد لازم صورت گرفت
کبنا ؛جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در دوران ریاست سید علی معتمدی در رخوت معناداری به سر می‌برد، سازمانی که در این سال‌ها در بایکوت خبری به سر می‌برد؛ اما گویا در پستوهای این دستگاه عریض‌وطویل ماجراهای دیگری نیز در جریان است! مسائلی که معتمدی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد 100 درصد آنها را تکذیب می‌کند.
به گزارش کبنا، توزیع کود، یکی از مسائلی که طی سال‌های اخیر همواره شائبه برانگیز بوده است و بر اساس برخی حرف و حدیث‌‌های که در جاهای مختلف شنیده می‌شود، رد پای برخی نورچشمی‌های در حوزه کهگیلویه دیده می‌شود.
گویا رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد آن‌قدر که به فکر نورچشمی‌هاست پیگیر حل مشکلات کشاورزان نیست.
اما به اصل قضیه برگردیم. کود دی آمونیوم از کودهای گران‌قیمت در بازار است و اتفاقاً کمیاب نیز هست و معمولاً در زمان کشت به تعداد محدود توسط شرکت خدمات حمایتی جهت توزیع در اختیار عاملین توزیع کود شهرستان‌ها قرار می‌گیرد.
باتوجه‌به محدود بودن میزان این کود کمیاب، کشاورزان پیشرو را جهت توزیع اولویت  قرار می‌دهند و عموماً کلزا کاران نسبت به گندم‌کاران، اولویت بیشتری دارند.
اما در طی سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اوضاع ازاین‌قرار نبوده و مستنداتی به دست ما رسیده است که توزیع این کود کمیاب، برای نورچشمی‌های آقای مدیرکل جهاد کشاورزی استان که اغلب گندم‌کار دیم بوده‌اند، آن‌هم در زمان نزدیک به فصل برداشت غلات که خارج از ضوابط است، توزیع شده است.
جالب اینجاست که این توزیع توسط کارشناسان پهنه مربوطه انجام نگرفته و توسط کارشناسان بی‌ربط به صحرای کلاچو در سایر مراکز، در سیستم در دو تاریخ متفاوت ثبت شده است.
اگر حسابی سرانگشتی داشته باشیم از میزان اختلاف قیمت دولتی این کود و قیمت در بازار، به دست می‌آید. قیمت دولتی این کود ۳۰۰ هزار تومان بوده که در بازار آزاد به قیمت ۳۰۰۰۰۰۰ (سه میلیون‌تومانی) بفروش می‌رسد. مستندات گواه توزیع ۷۵ کیسه کود فسفات دی آمونیوم در دو تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ و ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ برای چند کشاورز خاص است. مستندات گواه توزیع ۲۰ کیسه کود فسفات دی آمونیوم در دو تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۷ و ۱۴۰۲/۰۲/۳۰، ۴۵ کیسه‌ی دیگر در دو تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ و ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ صرفاً برای چند کشاورز خاص است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیچ سندی وجود ندارد که یک فامیل بنده حتی یک کود غیرقانونی و خارج از سهمیه و یا سو استفاده دریافت کرده باشد. این موضوع را به طور ۱۰۰ درصد تکذیب می‌کنم.
علی معتمدی پور افزود: برخی در فضای مجازی غرض شخصی و خانوادگی دارند چنین چیزی را مطرح می‌کنند.
وی ادامه داد: یک مستند و حرفی که ثابت کند این موضوع را پیدا نمی‌شود و اصلاً چنین چیزی امکان ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: گزارش توزیع خارج از شبکه باید توسط بازرسان ما داده شود که هیچ گزارشی نیامده است اگر گزارشی هم بوده جزئی بوده و برخورد شده است. برای نمونه یک مورد در باشت بود و برخورد لازم صورت گرفت و به تعزیرات معرفی شد.
وی تأکید کرد: ۱۰۰ درصد موضوع گم‌شدن 75 کیسه کود تکذیب می‌شود و هر کسی مستندی دارد ارائه بدهد و حداقل به ما گزارش نشده است.
معتمدی پور بیان کرد: برادرخانم بنده سهمیه کود کشاورزی‌اش را کمتر از آنچه که به او تخصیص داده بودند، را گرفته است بنده موضوع را بررسی کردم خودش شخصی است که حاضر است حتی از حق قانونی خود بگذرد.
وی ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به سطح زیر کشت، تنوع کشت و الگوی کشت در سال گذشته ۳۷ هزار تن سهمیه کود داشت، که به غیر از کود‌های پایه‌ای، سالانه یک میلیون کیسه کود شیمیایی توزیع می‌شود. برآورد توزیع کود بر اساس پهنه‌بندی، سطح زیر کشت و تصمیم کمیته کود استان انجام می‌گیرد، در سامانه کود مشخص است که هر کشاورز چند هکتار زمین دارد، کمیته استانی کود مشخص می‌کند که به ازای هر هکتار زمین دیم و آبی، چه مقدار کود نیاز است، همینطور بر اساس آزمایشات خاک باید کود اختصاص یابد، ولی این موضوع در کل کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: چند مدت پیش در شهرستان باشت برای کشت ذرت مشکل به وجود آمد و هنوز سامانه باز نشده است، مدیریتی صورت گرفت و به ازای هر هکتار مقداری کود داده شد و بعد از باز شدن سامانه توزیع کامل انجام می‌گیرد. بنابراین سیاست‌ها و فرایند کلی درخصوص جذب و توزیع وجود دارد که تابع قوانین و مقرراتی است که کارشناسان پهنه انجام می‌دهند. دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت می‌کنند، سازمان نیز بصورت جزئی نظارت دارد، بنده نیز رصد می‌کنم و مرتباً جلسه می‌گیریم. کشاورزان نیز بدون این سلسله مراتب و بصورت شخصی با ما در ارتباط هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در انتها گفت: با وجود حجم توزیع یک میلیون کود در استان، قطعاً احتمال انحراف وجود دارد، و ما نیز بخاطر این احتمال همیشه رصد را انجام می‌دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

تحول در دولت با انتصاب زنان

تحول در دولت با انتصاب زنان

رئیس‌جمهور با انتصابات اخیر خود در دولت به ویژه در حوزه زنان تحول بزرگی را ایجاد کرده ...
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
1