تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : ۴۹۰۰۰۸
گفت و گوی اختصاصی کبنانیوز با علی معتمدی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد؛

در یک قدمی خودکفایی تولید مرغ قرار گرفتیم / پاسخ معتمدی‌پور درخصوص حواشی توزیع کود / تولید و خرید گندم سیلویی در 1403 رکورد زد / من هماهنگ‌کننده هستم و کار‌ها را مدیران میانی انجام می دهند

۴
۰
در یک قدمی خودکفایی تولید مرغ قرار گرفتیم / پاسخ معتمدی‌پور درخصوص حواشی توزیع کود / تولید و خرید گندم سیلویی در 1403 رکورد زد / من هماهنگ‌کننده هستم و کار‌ها را مدیران میانی انجام می دهند
کبنا ؛
 رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در هفته دولت درخصوص حذف ارز ترجیحی در دولت سیزدهم و تأثیر آن بر دامداری ها، افزایش صنایع تبدیلی در استان، احداث دو کارخانه تولید خوراک آبزیان، حواشی توزیع کود شیمیایی، قاچاق دام از استان، بصورت مفصل صحبت کرد، این گزارش را در ادامه می خوانید:
جهاد کشاورزی نقش اساسی در تأمین مواد غذایی مردم برعهده دارد ولی اشکالات و نواقصی وجود دارد، با وجود اینکه باغداری و کشاورزی رواج دارد ولی قیمت میوه و حتی تره بار گران است، برای حل مشکل کشاورزان، هماهنگی بین جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، آب منطقه‌ای وجود ندارد، اشکال از کجاست؟ چرا در استان سایپادار‌ها میدان داری می‌کنند؟
ارشاد و راهنمایی رسانه‌ها کمک زیادی به بهبود وضعیت می‌کند و از این بابت تقدیر و تشکر دارم، رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسئولین هستند که کمک گرفتن از آن‌ها، کمک‌رسانی به مردم نیز محسوب می‌شود، ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت، جهاد کشاورزی بحث سیاستگذاری و حمایت را عهده دار است و خط مقدم تولید کشاورزان هستند که ما وظیفه پشتیبانی و حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان را داریم.
بیشتر از ۹۰ درصد توسعه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب ایجاد شد، استان ما از گذشته با دامداری و کشاورزی عجین بوده ولی مدیریت امنیت غذایی بعد از انقلاب شکل گرفته است، همواره ضعف‌هایی وجود داشته که بخشی از این ضعف‌ها برطرف شده و بخشی از آن‌ها در دست اقدام است، که از همینجا باید از مدیران گذشته که در جهت پیشرفت کشاورزی استان تلاش کردند تشکر کنم، آقای تاج الدینی، دکتر گوهرگانی، مهندس گرجی پور، دکتر موسوی، مهندس نجفی، بنده به نوبه خود از همه این دوستان تقدیر و تشکر دارم.
سیاست دولت سیزدهم متفاوت از دولت‌های گذشته بود
مهمترین تفاوت در حذف ارز ترجیحی بود

سیاست دولت سیزدهم متفاوت از دولت‌های گذشته بود، مهمترین تفاوت در حذف ارز ترجیحی بود که بیشترین تأثیر را روی بخش کشاورزی گذاشت، نهاد‌های کشاورزی قیمت ۷ برابری پیدا کردند، مرغ و گوشت و دیگر محصولات چندبرابر شدند و در همین زمان هم بر اساس مصوبه‌ای قانونی مدیریت بازار به عهده سازمان جهاد کشاورزی گذاشته شد. سازمان از وظیفه اولیه خود در بحث تولید کمی فاصله گرفت، که هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان از این وضعیت ناراضی بودند، اما این سیاست دولت بود و ما هم به عنوان متولی باید همراهی می‌کردیم،  سخت‌ترین و بدترین روز‌های مدیریتی بنده در همین ایامی بود که ارز ترجیحی حذف شد و مشکلات و شرایط سختی به وجود آمد، به ویژه در استان ما که بخش خصوصی از جمله تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و اصناف قوی ندارد و از نظر مالی ضعیف هستند، در حالی که استان‌های بزرگ زیرساخت‌های بخش خصوصی خوبی دارند.
معاونت اقتصادی استاندار، تعزیرات حکومتی، اصناف، همگی درگیر شرایط جدید بودند ولی متولی اصلی جهاد کشاورزی بوده است. در برخی بخش‌ها بایستی توان و همت بیشتری از طرف تمام بخش‌های دولتی و خصوصی گذاشته شود و مدیریت بازار و تولید بهتر انجام بگیرد، اما اعتبارات و تسهیلات نیز محدود بود. آنچه که از دست ما برمی آمد بصورت شبانه روزی انجام دادیم، قطعاً نقایص زیادی هم وجود داشته و دارد.
در گذشته باغداران به دلیل نبود سردخانه‌ها مجبور بودند میوه خود را به قیمت ارزانتری به فروش برسانند، یکی از اقدامات دولت سیزدهم توسعه زیرساخت های صنایع تبدیلی بوده، در حال حاضر این زیرساخت‌ها به کجا رسید؟
احداث سردخانه نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، و بخش اصلی احداث این صنایع برعهده بخش خصوصی است، وظیف دولت جهت دهی به تسهیلات است، ما براساس نیاز‌های استانی برنامه‌ریزی کردیم. تولیدات باغی خوبی در سطح استان داریم که در گذشته بدون ارزش افزوده به فروش می‌رسید. کشاورز مجبور بود در محدوده زمانی کوتاهی به هر قیمتی محصول را به فروش برساند، و ایجاد ارزش افزوده محصول در استان‌های دیگر انجام می‌گرفت. تا قبل از این، مجوز احداث هیچ سردخانه‌ای داده نشده بود و صنایع تبدیلی استان بسیار محدود بود، بنابراین تلاش شد که مجوز گرفته شود و حدود ۴۰ هزار تن مجوز احداث سردخانه صادر کردیم.
لی معتمدی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
احداث سردخانه‌ها اکثرا وابسته به تسهیلات دولتی هستند، که این حمایت از سوی دولت انجام گرفت، در مواردی خود سرمایه گذار تلاش کرد و اعتبار گذاشت، بعضی از سردخانه‌هایی نیز داشتیم که راکد بودند و آنها را فعال کردیم.
سال ۱۴۰۱ کل سیب ذخیره شده در استان نزدیک به ۲ هزار تن بود. سال ۱۴۰۲ میزان ذخیره سیب در داخل استان به بالاتر از ۱۰ هزار تن رسید. بنابراین زیرساخت‌ها به صورت نسبی به فعلیت رسید و بخشی از نیاز استان حل شد.
بهره براری از کارخانه 17 هزار تنی تولید خوراک آبزیان در هفته دولت
صنایع کنسانتره سیب تهیه شده از سیب درجه ۳ از جمله کارخانه شهدناب مدتی فعال شد که البته باز هم راکد شده است. مهمترین بحث در صنایع تکمیلی و تبدیلی زنجیره شیلات است، درهمین خصوص قبلاً حتی یک گرم خوراک آبزیان در استان تولید نمی‌شد، و خوراک از استان‌های اطراف وارد این استان می‌شد، یک کارخانه خوراک آبزیان راه‌اندازی شده که مشکلاتی دارد، یک کارخانه نیز در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد که که در طول سال اخیر بزرگترین کارخانه ای است که در استان وجود داشته است، این کارخانه ۱۷ هزار تن ظرفیت تولید دارد.
در یک قدمی خودکفایی تولید مرغ قرار گرفتیم
یکی از مشکلات اساسی استان تأمین مرغ بوده است، که 26 مرغداری به چرخه تولید اضافه شد؛ ۱۰ مرغداری جدید راه‌اندازی شد و ۱۰ مرغداری راکد را فعال کردیم. ۲ زنجیره تولید مرغ در گچساران و بهمئی احداث کردیم. کل نیاز تأمین و عرضه مرغ استان ۲۱ هزار تن است و کشتارگاه گچساران ظرفیت تولیدی ۸ هزار تنی دارد، سال ۱۴۰۱ تولید مرغ استان ۱۳ هزار تن بوده، که سال ۱۴۰۲ با ایجاد سامانه رصد بازار و زیرساخت‌های تولیدی، میزان تولید مرغ استان به ۲۰ هزار تن رسید. در یک قدمی خودکفایی مرغ قرار گرفتیم، همین الان هیچ وارداتی نداریم و هر چه هست تولیدات همین استان است.
تکمیل و راه اندازی ۱۲ هزار تن سردخانه‌ در سال 1402
در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۲ هزار تن از سردخانه‌های جدید تکمیل و راه‌اندازی شدند، برخی از این‌ سردخانه‌ها نیز در حال احداث هستند.
در سیل مونسون کشاورز مجبور شده ماهی خود را برداشت کند، سردخانه معرفی کرده‌ایم برای اینکه محصولش دچار ضرر و زیان نشود. زمانی که محصول در سردخانه نگهداری می‌شود، افزایش قیمت پیدا می‌کند، هم سردخانه‌دار و هم تولیدکننده سود می‌برند. سردخانه‌ها موجب ارزش افزوده در محصولات کشاوورزی می‌شوند.
سال ۱۴۰۱ فقط یک سردخانه زیر صفر در استان داشتیم
سال ۱۴۰۱ فقط یک سردخانه زیر صفر در استان داشتیم که ۲۰۰ تن ظرفیت اسمی داشت، و ۱۲۰ تن مواد غذایی در آن ذخیره می‌شد، الان یک سردخانه هزار تنی احداث کردیم و ظرفیت ذخیره‌سازی سردخانه‌ای زیر صفر گوشت منجمد بیشتر از یک هزار تن است.
اگر زنجیره تولید مرغ گچساران به بهره‌برداری برسد که هم اکنون پیشرفت 85 درصدی دارد، ۱۳۰۰ تن به ظرفیت سردخانه‌ای زیر صفر اضافه می‌شود.
سال 1402 جلوی قاچاق 1500 رأس دام گرفته شد
در بحث دامداری توان خوبی در استان وجود دارد، میزان تولید دام از نیاز استان بالاتر است ولی به دلیل مسائل اقتصادی و بالاتر بودن قیمت در استان‌های دیگر، بعضا قاچاق دام صورت می‌گیرد، سال گذشته جلوی قاچاق ۱۵۰۰ رأس دام گرفته شد، مراحل قانونی کشتار دام طی شد و در همین استان کشتار صورت گرفت و گوشت وارد بازار شد.
میزان دام قیمت گوشت را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه هزینه‌های انجام کشتار و هزینه‌های تولید قیمت را تعیین می‌کند. در کهگیلویه و بویراحمد تا زمانی که هزینه تولید کاهش پیدا نکند، قیمت گوشت کاهش پیدا نمی‌کند.
سازمان جهاد کشاورزی راهکاری برای کاهش قیمت تولید داشت؟
در سطح وزارتخانه تصمیماتی گرفته شد، یکی از معضلات بالا بودن هزینه‌های تولید، نهاده‌های دامی هستند، بالاتر از ۹۰ درصد نهاده‌های دامی واردات هستند، دولت بصورت بکجا واردات را انجام می‌دهد و به غیر از حمل و نقل، قیمت نهاده‌های دامی در همه جای کشور ثابت است.
حمایت از دامدار با ارائه تسهیلات تأمین نهاده های دامی
یکی از تمهیدات جهاد کشاورزی، طرح ارائه تسهیلات تأمین نهاده‌های دامی بوده است، بخشی از نهاده‌های دامی عشایر و صنعتی بصورت مدت‌دار تأمین شد. در زمان حذف ارز ترجیحی اکثریت دامداری‌های استان تعطیل شدند، و فقط ۱۹ درصد آن‌ها فعال ماندند.
سیاست دولت اشتباه بود؟
خیر، حذف ارز ترجیحی تبعات و دلایل خود را دارد، اما بعد از اجرای طرح‌های حمایتی بیشتر از ۸۰ درصد دامداری‌های تعطیل و نیمه فعال، فعال شدند، دامداری‌ها به تسهیلات در گردش نیاز زیادی دارند.
جهاد کشاورزی بالاترین میزان جذب را در تبصره ۱۸ داشت
از محل تبصره ۱۸ حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف طرح‌های احداثی، طرح‌های تولیدی راکد، سرمایه در گردش، زنجیره‌های تولیدی داده شده است. یکی از دستگاه‌هایی بودیم که بالاترین میزان جذب را در تبصره ۱۸ داشتیم.  هنوز تسهیلات سال ۱۴۰۲ ابلاغ نشده است.
درخصوص اعتبارات سیل مونسون وضعیت چگونه است؟
در سال ۱۴۰۱ خسارت بالایی در بخش کشاورزی داشتیم، تلاش کردیم خسارت کشاورز‌ها را به سلسله مراتب بالا انعکاس دهیم، به نحوی که در همان زمان توانستیم وزیر کشور را به استان بیاوریم، نزدیک ۵ میلیارد تومان خرید لوله انجام گرفت و توزیع شد، که البته به همه نرسید.
در سطح کشوری رتبه اول را در جذب تسهیلات سیل مونسون داشتیم
۳۴۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب کردیم، منتهی این سهمیه بطور کامل به بانک‌ها ابلاغ نشده و کم کم در حال ابلاغ در میان بانک‌ها است.  تا الان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب و پرداخت شده است. از بین ۲۱ استانی که در کشور از سیل مونسون خسارت دیده‌اند رتبه اول جذب تسهیلات را داریم.
در خصوص توزیع کود نظارت وجود دارد؟ گفته می‌شود یکی از بستگان شما در بحث توزیع کود دخالت دارد؟
کهگیلویه و بویراحمد با توجه به سطح زیر کشت، تنوع کشت و الگوی کشت در سال گذشته ۳۷ هزار تن سهمیه کود داشت، که به غیر از کود‌های پایه‌ای، سالانه یک میلیون کیسه کود شیمیایی توزیع می‌شود. برآورد توزیع کود بر اساس پهنه‌بندی، سطح زیر کشت و تصمیم کمیته کود استان انجام می‌گیرد، در سامانه کود مشخص است که هر کشاورز چند هکتار زمین دارد، کمیته استانی کود مشخص می‌کند که به ازای هر هکتار زمین دیم و آبی، چه مقدار کود نیاز است، همینطور بر اساس آزمایشات خاک باید کود اختصاص یابد، ولی این موضوع در کل کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
چند مدت پیش در شهرستان باشت برای کشت ذرت مشکل به وجود آمد و هنوز سامانه باز نشده است، مدیریتی صورت گرفت و به ازای هر هکتار مقداری کود داده شد و بعد از باز شدن سامانه توزیع کامل انجام می‌گیرد. بنابراین سیاست‌ها و فرایند کلی درخصوص جذب و توزیع وجود دارد که تابع قوانین و مقرراتی است که کارشناسان پهنه انجام می‌دهند. دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت می‌کنند، سازمان نیز بصورت جزئی نظارت دارد، بنده نیز رصد می‌کنم و مرتباً جلسه می‌گیریم. کشاورزان نیز بدون این سلسله مراتب و بصورت شخصی با ما در ارتباط هستند.
با وجود حجم توزیع یک میلیون کود در استان، قطعاً احتمال انحراف وجود دارد، و ما نیز بخاطر این احتمال همیشه رصد را انجام می‌دهیم.
درخصوص نهاده‌های دامی وظیفه ما این است که وقتی کشاورزان مراجعه می‌کنند از طریق سلسله مراتب و مدیران شهرستان پیگیری کنیم، ولی سفارش خارج از قانون برای پرداخت کود به هیچ کسی انجام نگرفته است، اما برخی از کارگزاران فعال‌تر هستند و توان مالی بیشتری دارند و می‌توانند سریعتر کود خود را تأمین کنند، ولی در بخشی از قسمت‌ها کارگزاران توان مالی لازم را ندارند و شرایط برای تأمین کود در زمان معین سخت‌تر می‌شود، در مجموع فراز و فرود وجود دارد ولی روال طبیعی و در همه جا به همین شکل است. تاکنون جزء استان‌هایی بوده‌ایم که بیشترین میزان جذب کود را داشته‌ایم. اگر موارد انحرافی هم وجود داشته باشد و پیگیری شود، برخورد صورت می‌گیرد.
لی معتمدی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
چرا سهمیه آرد روستایی با مشکل و بی‌نظمی مواجه است؟
سه نوع آرد داریم، آرد عشایری که به وسیله امور عشایر توزیع می‌شود، آرد نانوایی از طریق اداره غله، آرد روستایی از طریق تعاون روستایی انجام می‌گیرد. نظارت بر توزیع آرد وجود دارد و توزیع‌ها بر اساس آمار ثبت شده در سامانه انجام می‌گیرد.  در بقیه دستگاه‌های مرتبط نیز  وضعیت همین طور است.
ایراداتی وجود دارد که در کل کشور به درستی برطرف نشده است. مثلاً ممکن است اسم یک فرد در امور عشایر ثبت باشد و در تعاون روستایی نیز ثبت باشد . طراحی سامانه‌ای در دستور کار قرار گرفته که توزیع آرد در وزارت جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و قاچاق کالا و ارز را پوشش می‌دهد و ادغام ‌می‌کند. سازمان بازرسی نیز به این موضوع ورود پیدا کرده، کارگزارانی داشتیم که جریمه شده‌اند، ضمن اینکه نظارت وجود دارد.
عاملیت و کارگزار چطور معرفی می‌شود؟ قانون مصوبی وجود دارد که بر اساس آن شورا و دهیار کارگزار را مشخص و به اتحادیه تعاون روستایی معرفی می‌کند، کارگزار از پایین به بالا معرفی می‌شود، اگر سیستم نظارتی متوجه انحرافی شود، برخورد و جریمه می‌کند و حتی عاملیت لغو می‌شود. اگر مردم متوجه انحرافی شده‌اند گزارش خود را اعلام کنند، مستندات قطعاً مورد بررسی قرار می‌گیرد.
تولید و خرید گندم سیلویی در 1403 رکورد زد
یکی از مهمترین شاخص‌های تأمین امنیت غذایی بحث تأمین گندم است، پتانسیل اصلی استان ما زراعت نیست، ولی بخشی از تولیدات استان به زراعت مربوط است، بویژه در مناطق گرمسیری. از این نظر حساسیت ویژه‌ای در تولید گندم وجود دارد. در کل استان حدود ۱۰ هزار تن گندم در طول سال مصرف می‌شود، در طی دهه ۹۰ سیاست افزایش تولید گندم با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اجرا شد که بر اساس آن پتانسیل تولید گندم در جهت جلوگیری از واردات گندم افزایش پیدا کند. روی دیم‌زار‌ها سرمایه‌گذاری شد، پشتیبانی علمی و فنی و مالی صورت گرفت. در زمان اجرای این طرح شاهد جهش خوبی در تولیدات بودیم، در ۱۰ سال گذشته متوسط خرید گندم سیلویی ۴۰ هزار تن بود، که در سال ۱۴۰۲ خرید گندم سیلویی به ۷۵ هزار تن رسید، خوشبختانه این استمرار مدیریت موجب شد مجموع گندم سیلویی در سال 1403 رکورد ۹۰ هزار تن را بزند. با وجود اینکه سال‌های گذشته حدود ۴۰ درصد نیاز گندم استان را تأمین می‌کردیم، الان بیش از ۶۵ درصد نیاز استان را تأمین کرده‌ایم.
در مجموع برآیند بنده این هست که نواقص زیادی وجود دارد، نیاز به سیاستگذاری‌ و توسعه زیرساخت‌ها داریم، مهم این هست که مدیران اهداف را خوب بشناسند و اگر امکاناتی در اختیار هست آن را به سمت نیاز‌های اصلی استان ببرند.
لی معتمدی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
من هماهنگ‌کننده هستم و کار‌ها را مدیران میانی انجام می دهند
من هماهنگ‌کننده هستم و کار‌ها را مدیران میانی انجام می‌دهند، در همه سطوح هماهنگی خوبی در سازمان جهاد کشاورزی وجود دارد، ما در خدمت مردم هستیم، و تلاش می‌کنیم که نیاز مردم برطرف شود.
درخصوص سیل مونسون هشدار‌ها صادر شد، و به دلیل اینکه اوج فعالیت کشت برنج است، خساراتی در مناطق مختلف استان ایجاد شده است. در سراب‌ها، پمپاژ‌ها، کانال‌های آبیاری خسارت زیادی ایجاد شده است. در لوداب، ظفرآباد چین، دلی رچ، مارگون، دشمن زیاری کهگیلویه و چارؤسا بیشترین خسارت‌ها دیده شده است.
در ظفرآباد چین یک دستگاه سنگین حضور پیدا کرده، لوداب صعب العبور است و در حال پیگیری هستیم که با کمک مردم مشکل برطرف شود. بدون مشارکت مردم امکان اینکه دولت بتواند کاری انجام دهد کم هست، توقع داریم مردم با کمک‌های خودشان مشکل را رفع کنند.  در دشمن زیاری و چارؤسا با همکاری بنیاد مسکن دو دستگاه مستقر شده است، در دلی رچ یک دستگاه مستقر می‌شود و مشکل این منطقه نیز حل می‌شود.
از ستاد بحران و جناب آقای نیکروز که در تمام عرصه‌ها حضور فعال دارند تشکر می‌کنم. از طریق نمایندگان محترم، استاندار، ستاد بحران در حال پیگیری حل مشکلات هستیم.با وجود فعالیت سامانه مونسون در روز‌های آینده نیز خسارت‌های جدیدی هستیم، برآورد‌ خسارت در هفته‌های آینده انجام می گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

کشاورز
Iran, Islamic Republic of
سی دهسلش
یکی نمیدونه فکر می کند کاری کرده اید برای مردم
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
فقط در محضر خدا باید جواب ای مردمو پس بدی
منصف
Iran, Islamic Republic of
جز حرف چیزی ندیدیم..کبنا خواهش میکنم بین بهره برداران و تولیدکنندگان برو و از انها گزارش بگیر یه سر هم به سازمان جهاد کشاورزی و مدیریتهای شهرستانی بزن درد دل کارمندان را گوش بده تا ببینی واقعیت چیست.
Iran, Islamic Republic of
حواست باشه پات نخوره رو جوجه ها بهشون منی اگر در یک قدمی خودکفایی بودی قیمت مرغ هم یک قدم عقب نشینی میکرد
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
1