کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

محمدرضا نیک‌بخت در اعتراض به واگذاری دنای شمالی به استان اصفهان:

با بی‌تدبیری موجبات تقویت گسل‌های قومی و تنش‌های بی‌ثمر را فراهم نکنیم/ دنا و قوم لر در کنار هم بخش زیبا و باشکوهی از تاریخ و هویت ایران بزرگ هستند/ بزرگ‌تر بودن مساحت یک استان و نفوذ در مرکز دلیلی برای دست‌درازی به استان مجاور نیست 

10 شهريور 1403 ساعت 9:49

 ایران اسلامی یک کل واحد و بزرگ است که در درون مرزهای خود معجونی از سرزمین‌ها، قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و...مختلف است که در طول تاریخ، مردم خود را ایرانی و مسلمان و به زندگی و هم‌زیستی در کنار هم خو گرفته و حماسه‌ها و سربلندی‌های بسیاری را در گوشه و گوشه این مرزوبوم خلق کرده‌اند.


 محمدرضا نیکبخت مدیر ملی کهگیلویه و بویراحمدی در یادداشتی نوشت: ایران اسلامی یک کل واحد و بزرگ است که در درون مرزهای خود معجونی از سرزمین‌ها، قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و...مختلف است که در طول تاریخ، مردم خود را ایرانی و مسلمان و به زندگی و هم‌زیستی در کنار هم خو گرفته و حماسه‌ها و سربلندی‌های بسیاری را در گوشه و گوشه این مرزوبوم خلق کرده‌اند.
 در این میان هر قوم و فرهنگی در یک جغرافیای مخصوص ضمن پاسداشت و پاسداری تمدن ایرانی و اسلامی به استمرار حیات فرهنگی و اجتماعی خود در قلمروهای کوچک‌تر اهتمام داشته است.
به طور نمونه قوم بزرگ لر از لرستان تا چهارمحال بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و فارس میراث‌دار بخشی از این فرهنگ و تمدن بزرگ است. این قوم خود نیز در درون این جغرافیای پهناور با زبان، لهجه، پوشش و آداب مخصوص به خود در حوزه‌های مختلف محل ظهور، رشد و حماسه‌آفرینی مردان و زنان بزرگی در طول تاریخ بوده است.
زاگرس به‌عنوان سرزمین این قوم در طول قرن‌ها دژی مستحکم در مقابل تجاوز بیگانگان و سرزمینی هر چند محروم اما لبریز از استعداد و محل رشد و پرورش شخصیت‌ها و مردان و زنان نیک‌نام بوده است که اوج حماسه‌آفرینی این بخش از ایران عزیز را در طول ۸ سال دفاع مقدس همگان به یاد دارند.
در زاگرس، کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان استانی با مساحت کم اما با تاریخی بلند و مردمانی سرافراز در پناه طبیعت زیبا و به‌ویژه کوه استوار دنا در تمام عرصه‌ها پیش‌گام و در خط جلوی اندیشه ازیک‌طرف و مبارزه و حق‌طلبی در طرف دیگر بوده‌اند.
خبر واگذاری بخشی از کوه دنا به‌عنوان میراث و نماد مردم شریف این دیار به استان اصفهان اولاً: بیانگر بی‌تدبیری و عدم درک و تشخیص درست مصالح ملی و منطقه‌ای تصمیم‌گیرندگان در هر سطحی است که با تصمیمات خلق‌الساعه و هیجانی به تولید نگرانی و دلواپسی‌های امنیتی و قومی دست می‌زنند و از این طریق به شکل‌گیری گسل‌های قومی و منطقه‌ای کمک می‌کنند. 
در ثانی این حرکت با هر نیتی که صورت‌گرفته است نتیجه‌ای جز آسیب رساندن به اعتماد عمومی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و فرهنگ و تاریخ این مردم ندارد.
متأسفانه، سهل‌انگاری و بی‌مسئولیتی هیچ‌کدام از کسانی که در این موضوع نقش داشته‌اند و یا کوتاهی کرده‌اند پذیرفتنی نیست. اعتراضات عمومی مردم استان و تجمع مسالمت‌آمیز آنان در جلوی محیط‌زیست نشان می‌دهد مسئولین کمترین توجه را به خواست مردم داشته و دارند.
یقیناً مردم استان از مدار قانون خارج نخواهند شد و همین طریق بهترین راه برای احقاق حقوق خواهد بود؛ ولی این موضوع سلب رفع مسئولیت از مسئولین استانی و ملی نخواهد شد.
دنا با قوم لر شناخته می‌شود و قوم لر با نام دنا عجین شده است و این دو در کنار هم بخش بزرگ و باشکوهی از ایران اسلامی بزرگ هستند.
چشم طمع بر آب دنا و یا سایر ظرفیت‌های دنا بهانه خوبی برای اختلاف‌افکنی و ایجاد نگرانی در میان مردمی نیست که آنها و اصفهانی‌ها و سایر مردم شریف ایران در ۸ سال دفاع مقدس در کنار هم حاضر به ازدست‌دادن یک وجب خاک وطن نشدند.
همین حالا نیز دیر شده است و ما را به خیر مسئولین فعلی امیدی نیست؛ ولی تا کار از این پیچیده‌تر نشده است باید تدبیری اندیشید و دنا را برای صاحبان واقعی‌اش نگه داشت. ایران متعلق به همه ایرانیان است و هر بخشی از این خاک از آن یک قوم و فرهنگ ایرانی است و قرار نیست اگر احیاناً استانی بزرگ‌تر باشد و از نیروی ذی‌نفوذتری در مرکز برخوردار باشد نسبت به منطقه و استان مجاور نگاه و نیت دست‌درازی داشته باشد. غیر از این چه توجیه و منطقی پشت این اقدامات پنهان است؟ و آیا اصفهان کم مساحت و کوچک است که ضرورت بر گسترش و جابه‌جایی مرزهای آن وجود دارد و یا کهگیلویه و بویراحمد بیش از اندازه وسیع است که برای سهولت در امورات اداری و کاری آن باید تقسیم و کوچک‌تر شود؟
 در این‌گونه موارد وظیفه و مسئولیت دستگاه‌های امنیتی است که با مراقب و حساسیت اجازه ندهند آرامش و هم‌زیستی مردم ایران قربانی یک یا دو طرح مافیایی "آب بر" شود و باید با قاطعیت در مقابل طرح‌های مشکوک در این مقطع حساس منطقه‌ای و بین‌المللی بایستند.
دنا بر جای خود استوار و قوی باقی خواهد ماند و مردم تکیه‌گاه و امیدشان را از دست نخواهند داد پس بهتر آن است دولت محترم جدید و مسئولین مربوطه‌ای که به‌زودی تعیین و مستقر خواهند شد به همراه پیگیری و خواست مدیران استانی، نماینده محترم ولی‌فقیه در استان و نماینده محترم مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و همچنین نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی به پشتوانه و خواست قاطبه مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد خیلی سریع این پرونده و مصوبه اشتباه را به بایگانی بسپارند و اجازه ندهند آرامش مردم، دنا و حیات‌وحش زیبای دنا دستخوش التهابات و نگرانی‌های بی‌مورد شود.


کد مطلب: 490177

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/490177/بی-تدبیری-موجبات-تقویت-گسل-های-قومی-تنش-های-بی-ثمر-فراهم-نکنیم-دنا-قوم-لر-کنار-هم-بخش-زیبا-باشکوهی-تاریخ-هویت-ایران-بزرگ-هستند-بزرگ-تر-بودن-مساحت-یک-استان-نفوذ-مرکز-دلیلی-دست-درازی-مجاور-نیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1