تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : ۴۴۷۳۷۱
در همایش متنفذین، اقوام، ایلات و طوایف با رویکرد کاهش خشونت جمعی مطرح شد

فرماندار بویراحمد: بی‌اعتنایی به طوایف درست نیست همه باید محترم باشند / نادیده گرفتن متنفذین ایلات و طوایف مقدمه فروپاشی نظام ایلاتی است

۸
۰
فایل مرتبط کبنا ؛فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: پرهیز از سیاست‌زدگی در نظام ایلاتی ضروری است، بی‌اعتنایی به هر کدام از طوایف صحیح نیست و همه باید محترم باشند.
فیلم کامل صحبت‌های فرماندار بویراحمد در همایش متنفذین و اقوام؛ یک شخص در کهگیلویه و بویراحمد ردیف بودجه‌ای دارد

به گزارش کبنا، صبح امروز (سه شنبه 6 اردیبهشت ماه 1401) همایش متنفذین، اقوام، ایلات و طوایف با رویکرد کاهش خشونت جمعی در سالن دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج با حضور مسئولان عالی رتبه استان، فرمانده سپاه فتح، فرمانده نیروی انتظامی، معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار بویراحمد، سید علی ملک حسینی دادستان یاسوج و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها، متنفذین و ریش سفیدان و روحانیون در سالن دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج برگزار شد.
 شهرام مهدوی‌مطلق فرماندار شهرستان بویراحمد در این همایش گفت: من معتقدم که ایلات، طوایف و اقوام فرصت است و سوابق و اوراق تاریخی به خوبی ثابت می‌کند. ایل، تیره و طوایف هیچگاه تهدید کننده نبود بلکه با مدیریت صحیح می‌تواند ضریب امنیت را در کشور و استان افزایش دهند.
وی افزود: ظرفیت‌های بزرگی در دل نظام ایلاتی وجود دارد که می‌توان از آنها به بهترین شکل استفاده کنیم. در دعواهای اخیر اگر استفاده از هویت‌های ایلی و قومی نبود، نمی‌توانستیم مشکلاتی را رفع کنیم.
فرماندار بویراحمد در ادامه گفت: در برخورد با آسیب‌های اجتماعی به ویژه موضوع خشونت کار ایدئولوژی و نظری انجام نگرفته است و کلاً تحلیل کلامی، اخباری و ذکر مصادیق بسنده می‌کنند.
وی در ادامه افزود: عدم چارچوب نظری برای تدوین نظام ایلی باعث شده که تحلیل و تفسیرهایمان از رهیافت‌های غربی تبعیت کند. و در چارچوب‌های دینی به موضوع نظام ایلی خیلی کم پرداخته می‌شود. دوگانه ایل و دولت رهیافت کاملاً غربی است. خیلی از دولت‌ها را ایل‌ها تشکیل دادند و ایل با دولت مسئله‌ای ندارد اگر درست مدیریت شود. ایلات و طوایف همواره حامی دولت‌ها بودند و حتی حمایت نظامی کردند. بزرگان و متنفذین در برخی از طوایف علاوه بر اینکه نقش کلانتری و مصلح داشتند، حتی تنظیمات را برعهده داشتند. این فکر که تصور کنیم هر کس طایفه و ایل داشت دور از دسترس و پشت کوهی است، درست. اتفاقات در نظام ایلاتی کاملاً نقش آفرین خواهد بود.

مهدوی‌مطلق نادیده گرفتن متنفذین ایلات و طوایف را مقدمه فروپاشی نظام ایلاتی دانست و چند نکته را مهم خواند و گفت: پرهیز از سیاستزدگی در نظام ایلاتی ضروری است.
وی افزود: باید از هر گونه تهدید و تحقیر طوایف ممانعت شدید بعمل آید و بی اعتنایی به هر کدام از طوایف صحیح نیست. همه باید محترم باشند.
پرهیز از سرکوب برای حل و فصل مسائل مختلف طوایف، پرهیز از هرگونه تصمیم سازی و نسخه بدون مطالعه مبتنی بر واقعیات اجتماعی و نظام ایلی، نابرابری اجتماعی در خدمات رسانی، پرهیز از دخالت‌های سیاسی در طوایف و عزل و نصب‌ها از دیگر مواردی بود که فرماندار بویراحمد به آن اشاره کرد.
مهدوی‌مطلق گفت: برخی از مسائل را نمی‌توان گفت، اما در این استان شخص ردیف بودجه دارد که این موضوعات دلسردی و نابرابری را در پی دارد. بنابراین پیوست عدالت در عرصه‌های اجتماعی باید باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

لوداب
Romania
واقعاجای میرزاسیف الله جهان بین چهل ستون بویراحمدخالی است....برای سلامتی این بزرگ مرددعاکنید
طایفه سلمانی
Iran, Islamic Republic of
خدایی جناب آقای دکتر مهدوی کی به فکر این طایفه هست کدوم فرزندانشان پست گرفته ان
Iran, Islamic Republic of
این شخص که ردیف بودجه دارد،کیست؟
واضح بگویید مردم بدانند.
متاسفم که کسی روزگاری ادعای بسیجی بودن داشت،در شرایطی که این همایش در مذمت طایفه گرایی دارد،از گذشته یاد می کند؛خوب گذشته که شیوه ی تشکیل حکومت فرق داشت،امروز مذموم و نکوهیده است و کسی مثل فرماندار نباید مرتکب چنین اشتباه محرزی شود.
زن
Romania
شما راخت باشید عزیزم
دنیا به کامتان است
بقول ضرب المثل محلی
« مرد و قلعه دارید»
Iran, Islamic Republic of
جناب مهدوی نظام ایلی منسوخ است..با کدخدامنشی نمیشود یک کلان شهر را اداره کرد
اتفاقا خشونت در استان به وسیله ی کسانی انجام میشود که ایل و ایل سالاری و طایفه را برجسته کرده اند...حاضرم به دفترتان بیایم و برایتان ثابت کنم عمده ی مشکلات خشومتی و ناهنجاری ها زیر سر همین ریش سفیدان است.ما باید با اطاعت از قوانین از نظام ایلی عبور کنیم
Iran, Islamic Republic of
با فیلم گرفتنت..
واقعا باید در خبرگزاری تخته کنی
محمدولایی
Romania
هرکه مخالف طوایفه مخالفت با خدا کرده ::چون خدا از اول قبیله و طوایفه را درست کرده برود قرآن. بخواند
دشترومی پایدار
Iran, Islamic Republic of
پس چرا در انتصابات جدید در بویراحمد و دنا فقط یک طایفه دیده می شوند و بقیه ی طوایف بزرگ و برجسته ی شهرستان بویراحمد و دنا اینطور مورد بی توجهی و بی مهری عامدانه قرار می گیرند!!!!!
دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را!!؟؟
محاکمه یاران روحانی

محاکمه یاران روحانی

 «بيش از 500 هزار نفر از دانشجويان، طلاب و اقشار مختلف مردم با امضاي نامه‌اي از حسن روحاني ...
عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران وضعیت رعایت قانون در شهرداری ...
قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
1