کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در همایش متنفذین، اقوام، ایلات و طوایف با رویکرد کاهش خشونت جمعی مطرح شد

فرماندار بویراحمد: بی‌اعتنایی به طوایف درست نیست همه باید محترم باشند / نادیده گرفتن متنفذین ایلات و طوایف مقدمه فروپاشی نظام ایلاتی است

6 ارديبهشت 1401 ساعت 18:04

فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: پرهیز از سیاست‌زدگی در نظام ایلاتی ضروری است، بی‌اعتنایی به هر کدام از طوایف صحیح نیست و همه باید محترم باشند.


فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: پرهیز از سیاست‌زدگی در نظام ایلاتی ضروری است، بی‌اعتنایی به هر کدام از طوایف صحیح نیست و همه باید محترم باشند.

فیلم کامل صحبت‌های فرماندار بویراحمد در همایش متنفذین و اقوام؛ یک شخص در کهگیلویه و بویراحمد ردیف بودجه‌ای دارد

به گزارش کبنا، صبح امروز (سه شنبه 6 اردیبهشت ماه 1401) همایش متنفذین، اقوام، ایلات و طوایف با رویکرد کاهش خشونت جمعی در سالن دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج با حضور مسئولان عالی رتبه استان، فرمانده سپاه فتح، فرمانده نیروی انتظامی، معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار بویراحمد، سید علی ملک حسینی دادستان یاسوج و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها، متنفذین و ریش سفیدان و روحانیون در سالن دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج برگزار شد.
 شهرام مهدوی‌مطلق فرماندار شهرستان بویراحمد در این همایش گفت: من معتقدم که ایلات، طوایف و اقوام فرصت است و سوابق و اوراق تاریخی به خوبی ثابت می‌کند. ایل، تیره و طوایف هیچگاه تهدید کننده نبود بلکه با مدیریت صحیح می‌تواند ضریب امنیت را در کشور و استان افزایش دهند.
وی افزود: ظرفیت‌های بزرگی در دل نظام ایلاتی وجود دارد که می‌توان از آنها به بهترین شکل استفاده کنیم. در دعواهای اخیر اگر استفاده از هویت‌های ایلی و قومی نبود، نمی‌توانستیم مشکلاتی را رفع کنیم.
فرماندار بویراحمد در ادامه گفت: در برخورد با آسیب‌های اجتماعی به ویژه موضوع خشونت کار ایدئولوژی و نظری انجام نگرفته است و کلاً تحلیل کلامی، اخباری و ذکر مصادیق بسنده می‌کنند.
وی در ادامه افزود: عدم چارچوب نظری برای تدوین نظام ایلی باعث شده که تحلیل و تفسیرهایمان از رهیافت‌های غربی تبعیت کند. و در چارچوب‌های دینی به موضوع نظام ایلی خیلی کم پرداخته می‌شود. دوگانه ایل و دولت رهیافت کاملاً غربی است. خیلی از دولت‌ها را ایل‌ها تشکیل دادند و ایل با دولت مسئله‌ای ندارد اگر درست مدیریت شود. ایلات و طوایف همواره حامی دولت‌ها بودند و حتی حمایت نظامی کردند. بزرگان و متنفذین در برخی از طوایف علاوه بر اینکه نقش کلانتری و مصلح داشتند، حتی تنظیمات را برعهده داشتند. این فکر که تصور کنیم هر کس طایفه و ایل داشت دور از دسترس و پشت کوهی است، درست. اتفاقات در نظام ایلاتی کاملاً نقش آفرین خواهد بود.

مهدوی‌مطلق نادیده گرفتن متنفذین ایلات و طوایف را مقدمه فروپاشی نظام ایلاتی دانست و چند نکته را مهم خواند و گفت: پرهیز از سیاستزدگی در نظام ایلاتی ضروری است.
وی افزود: باید از هر گونه تهدید و تحقیر طوایف ممانعت شدید بعمل آید و بی اعتنایی به هر کدام از طوایف صحیح نیست. همه باید محترم باشند.
پرهیز از سرکوب برای حل و فصل مسائل مختلف طوایف، پرهیز از هرگونه تصمیم سازی و نسخه بدون مطالعه مبتنی بر واقعیات اجتماعی و نظام ایلی، نابرابری اجتماعی در خدمات رسانی، پرهیز از دخالت‌های سیاسی در طوایف و عزل و نصب‌ها از دیگر مواردی بود که فرماندار بویراحمد به آن اشاره کرد.
مهدوی‌مطلق گفت: برخی از مسائل را نمی‌توان گفت، اما در این استان شخص ردیف بودجه دارد که این موضوعات دلسردی و نابرابری را در پی دارد. بنابراین پیوست عدالت در عرصه‌های اجتماعی باید باشد.


کد مطلب: 447371

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/video/447371/فرماندار-بویراحمد-بی-اعتنایی-طوایف-درست-نیست-همه-باید-محترم-باشند-نادیده-گرفتن-متنفذین-ایلات-مقدمه-فروپاشی-نظام-ایلاتی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1