تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۳۸۶۳۶
در گفت و گوی کبنا با «شهریار جمالی» رییس مرکز رشد دهدشت مطرح شد

«مرکز رشد دهدشت» حامی کارآفرینان/از اعطای تسهیلات عمومی تا خدمات مشاوره ای/ایده هایی که در دهدشت عملی شد

۱
۵
فایل مرتبط کبنا ؛مراکز رشد به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند. افزایش مراکز رشد دانشگاهی یکی از زیرساخت‌های لازم برای نهادینه‌شدن فرهنگ کارآفرینی است.
در ادامه گفت و گویی با «شهریار جمالی»،مسوول راه اندازی مرکز رشد دهدشت داشته ایم که از نظر خوانندگان می گذرد؛

کبنا نیوز: مرکز رشد چیست؟
مرکز رشد یک سازمان وابسته به پارک علم و فناوری است،به طور کلی پارک علم و فناوری و به تبع آن مراکز رشد از مهمترین عناصر اکوسیستم نوآوری در کشورمان هستند که به موازات وزارت علوم از حمایت های معاونت علمی ریاست جمهوری نیز برخوردار هستند. این سازمان در سال های اخیر با ارائه ی خدمات حمایتی به افراد صاحب ایده، به آنها کمک می کند تا ایده هایشان را به منظور ایجاد کسب و کار های جدید به محصول یا خدمت تبدیل نمایند.
به عبارت دیگر ممکن است یک ایده به یک محصول کاربردی چون تولید یک قطعه و ابزار صنعتی تبدیل گردد، یا به ارائه ی یک خدمت چون ساخت یک اپلیکیشن موبایل منجر شود. لازم است عرض کنم که عمده ی مخاطبین مراکز رشد، دانش آموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند اما به طور کلی هیچگونه محدودیت سنی برای حمایت از ایده ها وجود ندارد.

کبنا نیوز: چه ایده‌هایی در مرکز رشد دهدشت پذیرفته می‌شوند؟
شرط حمایت از افراد متقاضی این است که ایده هایشان مبتنی بر فناوری یا نوآوری باشد، به عبارتی خلاقیت به کار گرفته شده در ایده ها محرز باشد یا از فناوری خاصی برخوردار باشد. یک مثال که همیشه برای روشن شدن این سوال می زنم این است که فرض می کنیم یک متقاضی،  ایده ی کشت زعفران را برای جذب حمایت مرکز رشد مطرح می کند، به خودی خود این ایده به دلیل عدم برخورداری از نوآوری خاص مقبول واقع نمی شود.
اما اگر همین ایده را فردی با این تفاوت که می تواند با به کارگیری یک نوآوری و خلاقیت منحصر بفرد، در هر هکتار دو برابر زعفران به نسبت کشت معمولی برداشت نماید، مورد حمایت مرکز رشد قرار می گیرد.
علاوه بر داشتن معیارهای نوآوری و فناوری، یک ایده باید توجیه اقتصادی داشته باشد، در زمان و مکان مناسبی ارائه شود و مزایای رقابتی برجسته ای نسبت به موارد مشابه داشته باشد. لذا پس از درخواست متقاضیان، یک کارگروه ارزیابی متشکل از افراد باتجربه، صاحب نظر، کارآفرین، اقتصاددان و امثال آن در پارک علم و فناوری استان ایده ها را مورد بررسی قرار می دهند تا میزان موفقیت یا شکست آن ایده به همراه نقاط ضعف و قوت آن را به مالک فکری ایده گوشزد نمایند.

کبنا نیوز: در مرکز رشد دهدشت چه حمایت هایی از کارآفرینان می شود؟
همانطور که در پاسخ به پرسش قبلی پاسخ دادم، چون عمده ی مخاطبین ما در مرکز رشد  دانشجویان، دانش آموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و از لحاظ مالی منبع درآمد مناسبی ندارند. ما یک دفتر کار کاملامجهز شامل میز، صندلی، اینترنت، کتابخانه بصورت رایگان بعلاوه برگزاری کارگاه های آموزشی، مشاوره ای و ... را بصورت رایگان در اختیار آنها  قرار میدهیم، همچنین تسهیلات بسیار ارزان قیمتی نیز برای شروع فعالیتشان به آنها پرداخت خواهیم کرد.
البته علاوه بر این حمایت ها، حضور این افراد در کنار دیگر فعالین استارتاپی و فناوران مستقر در مرکز، باعث شکل گیری یک گروه و جمع متخصص بصورت هماهنگ و مشبک میگردد که خود به پیشرفت تیم یا افراد کمک زیادی میکند.

کبنا نیوز: در طول یکسال فعالیت مرکز رشد دهدشت،آیا ایده ای بوده که به محصول تبدیل شده باشد؟
بله، ما در طول فعالیت یک سال گذشته، با وجود اینکه اوایل مشکلاتی در استقرار مرکز داشتیم ۴ ایده ی مبتنی بر دانش را پس از گذراندن فرآیند مشخص آن در مرکز رشد پذیرش کردیم،خوشبختانه یکی از شرکت های مستقر در مرکز به شرکت دانش بنیان تبدیل شد که در جای خود بسیار حائز اهمیت است. این شرکت در حوزه ی مهندسی شیمی فعالیت دارد. شرکت دیگری داریم که در حوزه ی مهندسی پزشکی فعالیت دارد و تاکنون دستگاهای فتوتراپی نوزاد ساختندا،ین شرکت به مرحله ی فروش رسیده و باعث ایجاد اشتغال پایدار نیز شده است.
دو شرکت دیگر در حوزه ی گیاهان دارویی و فناوری اطلاعات فعالیت دارند.

کبنا نیوز: در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
از شما و مجوعه ی همکارانتان در پایگاه خبری کبنا نیوز بسیار متشکرم، اینکه برایتان مهم بود و سراغ ما آمدید به ما انگیزه ی فعالیت میدهد. با توجه به نوپا بودن فعالیت مرکز رشد در شهر دهدشت نیازمند حمایت رسانه ها برای معرفی خدمات مرکز رشد به شهروندان هستیم.
جا دارد از حمایت ها و تلاش ها ی مجموعه ی مدیریتی پارک علم و فناوری استان و در راس آنها جناب آقای دکتر هاشمی ریاست محترم پارک به خاطر تمام تلاش هایشان برای استقرار مرکز رشد دهدشت تشکر کنم.
در پایان اگر افرادی احساس میکنند میتوانند از خدمات مرکز برای تبدیل ایده هایشان به محصول یا خدمت  استفاده کنند به دفتر مرکز رشد  واقع در دانشگاه آزاد  دهدشت مراجعه یا با شماره تلفن 07431336000 و 09175181812 تماس حاصل نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهرداد پاسیان
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی
بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

ذبیح‌الله خداییان در اولین نشست خبری خود به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سؤالات ...
اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران از اجرایی شدن طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری تا سقف ...
فایل های مرتبط
1