تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب : ۵۰۴۴۳۷
کبنا بررسی کرد؛
روایتی از جذب در استانداری کهگیلویه و بویراحمد بدون طی فرایند گزینش / چرا یک عده باید بدون مصاحبه و گزینش جذب شوند؟ / هشدار امنیتی برای دستگاههای نظارتی
۰
کبنا ؛
در حالی که فرایند استخدامی شامل آزمون علمی و گزینش است، در استانداری کهگیلویه و بویراحمد افرادی به صورت شرکتی وارد شده و سپس با طی مراحلی خود را به آنجا تحمیل میکنند؛ این در حالی است که هر فردی که در ادارهای استخدام میشود، باید از نظر اخلاقی، عقیدتی، سیاسی، مذهبی و قانون اساسی و ولایت فقیه گزینش شده باشد.
به گزارش کبنا، در نظام جمهوری اسلامی، به دلیل ماهیت اسلامی، اعتقادی و قانونی آن، افرادی که قصد جذب در دستگاههای اداری دارند، باید علاوه بر صلاحیتهای علمی، دارای صلاحیتهای عمومی هم باشند. صلاحیتهای علمی از طریق آزمون سنجیده میشود. اما راه بررسی صلاحیتهای عمومی، انجام فرایند گزینش برای سنجش صلاحیت اخلاقی، مذهبی، عقیدتی، سیاسی و التزام عملی به ولایت فقیه و قانون اساسی است. این اصل یکی از ستونهای اساسی نظام اداری کشور است که ضامن سلامت ساختار مدیریتی و کارکرد دستگاههای اجرایی محسوب میشود.
افرادی که از طریق آزمونهای فراگیر در دستگاههای اجرایی جذب میشوند، تمام این مراحل را طی میکنند. مثلاً اخیراً در دوازدهمین آزمون فراگیر دستگاههای اجرایی که توسط جهاد دانشگاهی برگزار شد، دستگاههای اداری کهگیلویه و بویراحمد نیروهای مورد نیاز خود را از همین طریق جذب کردند و مجموعه وزارت کشور در استان ۲۱ نفر را به همین صورت پذیرفته است. این افراد، ابتدا در آزمون علمی شرکت کردند، سپس مصاحبه تخصصی و در ادامه فرایند گزینش عقیدتی ـ سیاسی را پشت سر گذاشتند. بنابراین مسیر آنان روشن، شفاف و قابل دفاع است.
تا زمانی که جذب نیرو از طریق برگزاری آزمون باشد، هیچ حرف و حدیثی پیش نمیآید و اعتراضی هم وجود ندارد؛ چرا که همه داوطلبان میدانند فرایند آزمون با دقت کامل انجام شده است. مسأله زمانی بروز میکند که افرادی به صورت نیروی شرکتی وارد دستگاههای اداری میشوند.
در بسیاری از ادارات کهگیلویه و بویراحمد در طول سالهای گذشته دیدهایم که افرادی به همین صورت وارد شدهاند. این افراد اغلب هیچکدام از ضوابط جذب در ادارات را طی نمیکنند؛ نه آزمونی در کار است و نه خبری از گزینش عقیدتی ـ سیاسی. بعضی از آنان صرفاً به واسطه آشنایی، سفارش یا روابط خاص وارد اداره میشوند. جالب اینجاست که همین افراد پس از مدتی واریز بیمه، نسبت به آن اداره اقدام به شکایت کرده و به صورت رسمی جذب میشوند؛ به همین راحتی بدون طی مراحل لازم، وارد یک دستگاه میشوند!
این اتفاق در ظاهر شاید به بهانه تأمین نیروی مورد نیاز دستگاهها توجیه شود، اما در واقع راهی برای دور زدن قانون و تضعیف عدالت اداری است. چرا باید فردی که از آزمون علمی و گزینش عقیدتی گذشته و سالها در انتظار استخدام رسمی بوده، شاهد ورود آسان کسانی باشد که نه امتحانی دادهاند و نه گزینشی شدهاند؟
مسأله زمانی بغرنجتر میشود که بدانیم هیچکدام از اینها فرایند گزینش را طی نمیکنند. اصلاً فرض کنیم که آنها از نظر حرفهای و تخصص شایستگیهای لازم را دارند؛ از کجا معلوم که این افراد از صلاحیتهای اخلاقی و عقیدتی و سیاسی نیز برخوردار هستند؟ گزینش فقط یک تشریفات نیست؛ بلکه مکانیزمی برای حفاظت از دستگاههای حساس کشور در برابر نفوذ، فساد و آسیبهای اجتماعی است.
از یک طرف، افرادی بدون بررسی صلاحیت عمومی وارد دستگاه اداری میشوند که ممکن است انواع مسائل درباره آنها وجود داشته باشد؛ از طرف دیگر، افرادی که این مراحل سخت و زمانبر را پشت سر گذاشتهاند، نسبت به این پدیده احساس تبعیض به آنها دست میدهد. این احساس تبعیض، به مرور به نارضایتی اجتماعی، کاهش انگیزه کارکنان و حتی سلب اعتماد عمومی منجر خواهد شد.
در همین استانداری کهگیلویه و بویراحمد افرادی از همین طریق جذب شدهاند که نه تنها صلاحیت علمی چندانی ندارند، بلکه گزینش نیز نشدهاند. حال باید پرسید بررسی صلاحیتهای عمومی و گذراندن فرایند گزینش فقط باید برای یک عده باشد و برخی از افراد بدون طی هیچکدام از این مراحل به راحتی جذب شوند؟ آیا این برای آن اداره خوشایند است؟ آیا افکار عمومی چنین چیزی را میپذیرد؟
گزینش صرفاً یک فیلتر اداری نیست، بلکه یک ضرورت امنیتی و اجتماعی است. یادمان نرفته است در همین جنگ ۱۲ روزه اخیر، برخی از افرادی که حتی گزینش نیز شده بودند، برای دشمن دست به جاسوسی زدند. حالا در مورد افرادی که گزینش نشدهاند و بدون طی هیچکدام از فرایندهای لازم وارد دستگاههای اداری شدهاند، چه باید گفت؟ آیا این حفره امنیتی نیست؟ آیا این موضوع خطری برای بدنه نظام اداری کشور به شمار نمیرود؟
وقتی فردی بدون بررسیهای لازم وارد دستگاهی میشود که به اطلاعات، منابع و تصمیمات حساس دسترسی دارد، احتمال سوءاستفاده، فساد یا حتی نفوذ دشمنان چند برابر خواهد شد. بارها در کشورهای دیگر نیز دیدهایم که بیتوجهی به جذب نیروهای سالم و متعهد، چگونه ساختار اداری را به ورطه بحران کشانده است.
مسأله مهم دیگر، بعد اجتماعی و روانی آن است. هزاران جوان تحصیلکرده در استان کهگیلویه و بویراحمد، سالهاست پشت درهای بسته آزمونهای استخدامی ماندهاند. آنها بارها آزمون دادهاند، مراحل سخت را طی کردهاند، اما یا پذیرفته نشدهاند یا در نوبت استخدام قرار دارند. حالا همین جوانان با چشم خود میبینند کسانی بدون هیچ زحمت و آزمونی، تنها با یک رابطه یا سفارش، به راحتی وارد دستگاه اداری میشوند. این احساس تبعیض، یکی از خطرناکترین پیامدهاست که میتواند سرمایه اجتماعی نظام را کاهش دهد.
وقتی مردم ببینند عدالت استخدامی رعایت نمیشود، اعتمادشان به ساختار اداری سست خواهد شد. چرا باید یک جوان نخبه و متعهد بیکار بماند، اما دیگری بدون هیچ ضابطهای حقوق بگیرد و استخدام رسمی شود؟
این روند غلط، نتیجه مستقیم بیتوجهی برخی مدیران و دستگاههای نظارتی است. اگر مدیران ادارات نسبت به رعایت قوانین حساس باشند، هیچ فردی بدون طی مراحل آزمون و گزینش امکان ورود نخواهد داشت. اما وقتی خود مدیران برای رفع نیاز فوری یا بر اساس فشارهای بیرونی، به جذب نیروی شرکتی تن میدهند، زمینه تخلف گسترده را فراهم میکنند.
به گزارش کبنا، در نظام جمهوری اسلامی، به دلیل ماهیت اسلامی، اعتقادی و قانونی آن، افرادی که قصد جذب در دستگاههای اداری دارند، باید علاوه بر صلاحیتهای علمی، دارای صلاحیتهای عمومی هم باشند. صلاحیتهای علمی از طریق آزمون سنجیده میشود. اما راه بررسی صلاحیتهای عمومی، انجام فرایند گزینش برای سنجش صلاحیت اخلاقی، مذهبی، عقیدتی، سیاسی و التزام عملی به ولایت فقیه و قانون اساسی است. این اصل یکی از ستونهای اساسی نظام اداری کشور است که ضامن سلامت ساختار مدیریتی و کارکرد دستگاههای اجرایی محسوب میشود.
افرادی که از طریق آزمونهای فراگیر در دستگاههای اجرایی جذب میشوند، تمام این مراحل را طی میکنند. مثلاً اخیراً در دوازدهمین آزمون فراگیر دستگاههای اجرایی که توسط جهاد دانشگاهی برگزار شد، دستگاههای اداری کهگیلویه و بویراحمد نیروهای مورد نیاز خود را از همین طریق جذب کردند و مجموعه وزارت کشور در استان ۲۱ نفر را به همین صورت پذیرفته است. این افراد، ابتدا در آزمون علمی شرکت کردند، سپس مصاحبه تخصصی و در ادامه فرایند گزینش عقیدتی ـ سیاسی را پشت سر گذاشتند. بنابراین مسیر آنان روشن، شفاف و قابل دفاع است.
تا زمانی که جذب نیرو از طریق برگزاری آزمون باشد، هیچ حرف و حدیثی پیش نمیآید و اعتراضی هم وجود ندارد؛ چرا که همه داوطلبان میدانند فرایند آزمون با دقت کامل انجام شده است. مسأله زمانی بروز میکند که افرادی به صورت نیروی شرکتی وارد دستگاههای اداری میشوند.
در بسیاری از ادارات کهگیلویه و بویراحمد در طول سالهای گذشته دیدهایم که افرادی به همین صورت وارد شدهاند. این افراد اغلب هیچکدام از ضوابط جذب در ادارات را طی نمیکنند؛ نه آزمونی در کار است و نه خبری از گزینش عقیدتی ـ سیاسی. بعضی از آنان صرفاً به واسطه آشنایی، سفارش یا روابط خاص وارد اداره میشوند. جالب اینجاست که همین افراد پس از مدتی واریز بیمه، نسبت به آن اداره اقدام به شکایت کرده و به صورت رسمی جذب میشوند؛ به همین راحتی بدون طی مراحل لازم، وارد یک دستگاه میشوند!
این اتفاق در ظاهر شاید به بهانه تأمین نیروی مورد نیاز دستگاهها توجیه شود، اما در واقع راهی برای دور زدن قانون و تضعیف عدالت اداری است. چرا باید فردی که از آزمون علمی و گزینش عقیدتی گذشته و سالها در انتظار استخدام رسمی بوده، شاهد ورود آسان کسانی باشد که نه امتحانی دادهاند و نه گزینشی شدهاند؟
مسأله زمانی بغرنجتر میشود که بدانیم هیچکدام از اینها فرایند گزینش را طی نمیکنند. اصلاً فرض کنیم که آنها از نظر حرفهای و تخصص شایستگیهای لازم را دارند؛ از کجا معلوم که این افراد از صلاحیتهای اخلاقی و عقیدتی و سیاسی نیز برخوردار هستند؟ گزینش فقط یک تشریفات نیست؛ بلکه مکانیزمی برای حفاظت از دستگاههای حساس کشور در برابر نفوذ، فساد و آسیبهای اجتماعی است.
از یک طرف، افرادی بدون بررسی صلاحیت عمومی وارد دستگاه اداری میشوند که ممکن است انواع مسائل درباره آنها وجود داشته باشد؛ از طرف دیگر، افرادی که این مراحل سخت و زمانبر را پشت سر گذاشتهاند، نسبت به این پدیده احساس تبعیض به آنها دست میدهد. این احساس تبعیض، به مرور به نارضایتی اجتماعی، کاهش انگیزه کارکنان و حتی سلب اعتماد عمومی منجر خواهد شد.
در همین استانداری کهگیلویه و بویراحمد افرادی از همین طریق جذب شدهاند که نه تنها صلاحیت علمی چندانی ندارند، بلکه گزینش نیز نشدهاند. حال باید پرسید بررسی صلاحیتهای عمومی و گذراندن فرایند گزینش فقط باید برای یک عده باشد و برخی از افراد بدون طی هیچکدام از این مراحل به راحتی جذب شوند؟ آیا این برای آن اداره خوشایند است؟ آیا افکار عمومی چنین چیزی را میپذیرد؟
گزینش صرفاً یک فیلتر اداری نیست، بلکه یک ضرورت امنیتی و اجتماعی است. یادمان نرفته است در همین جنگ ۱۲ روزه اخیر، برخی از افرادی که حتی گزینش نیز شده بودند، برای دشمن دست به جاسوسی زدند. حالا در مورد افرادی که گزینش نشدهاند و بدون طی هیچکدام از فرایندهای لازم وارد دستگاههای اداری شدهاند، چه باید گفت؟ آیا این حفره امنیتی نیست؟ آیا این موضوع خطری برای بدنه نظام اداری کشور به شمار نمیرود؟
وقتی فردی بدون بررسیهای لازم وارد دستگاهی میشود که به اطلاعات، منابع و تصمیمات حساس دسترسی دارد، احتمال سوءاستفاده، فساد یا حتی نفوذ دشمنان چند برابر خواهد شد. بارها در کشورهای دیگر نیز دیدهایم که بیتوجهی به جذب نیروهای سالم و متعهد، چگونه ساختار اداری را به ورطه بحران کشانده است.
مسأله مهم دیگر، بعد اجتماعی و روانی آن است. هزاران جوان تحصیلکرده در استان کهگیلویه و بویراحمد، سالهاست پشت درهای بسته آزمونهای استخدامی ماندهاند. آنها بارها آزمون دادهاند، مراحل سخت را طی کردهاند، اما یا پذیرفته نشدهاند یا در نوبت استخدام قرار دارند. حالا همین جوانان با چشم خود میبینند کسانی بدون هیچ زحمت و آزمونی، تنها با یک رابطه یا سفارش، به راحتی وارد دستگاه اداری میشوند. این احساس تبعیض، یکی از خطرناکترین پیامدهاست که میتواند سرمایه اجتماعی نظام را کاهش دهد.
وقتی مردم ببینند عدالت استخدامی رعایت نمیشود، اعتمادشان به ساختار اداری سست خواهد شد. چرا باید یک جوان نخبه و متعهد بیکار بماند، اما دیگری بدون هیچ ضابطهای حقوق بگیرد و استخدام رسمی شود؟
این روند غلط، نتیجه مستقیم بیتوجهی برخی مدیران و دستگاههای نظارتی است. اگر مدیران ادارات نسبت به رعایت قوانین حساس باشند، هیچ فردی بدون طی مراحل آزمون و گزینش امکان ورود نخواهد داشت. اما وقتی خود مدیران برای رفع نیاز فوری یا بر اساس فشارهای بیرونی، به جذب نیروی شرکتی تن میدهند، زمینه تخلف گسترده را فراهم میکنند.