تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۵۰۴۴۰۳
دانشگاه پیامنور در انزوا؛
مراسم تودیع و معارفه رؤسای پیشین و جدید دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد / آقای رئیس! دانشجویان آمار ثبتنامی نیستند / آیا وعده تبدیل دانشگاه پیام نور به نسل چهارم هم به سرنوشت شعارهای قبلی دچار میشود؟
۰
کبنا ؛
امروز در حالی رئیس پیشین دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد تودیع شد که دستاورد خود در این دانشگاه را افزایش تعداد دانشجو عنوان کرد. موضوعی که این شائبه را مطرح میکند که نکند دانشجو در نظر او صرفاً آمار ثبت نامی است!
به گزارش کبنا، امروز شاهد یک تغییر رسمی در رأس دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد بودیم؛ سیروس شاکری بهعنوان رئیس جدید معرفی و ارسلان بینیاز پس از سالها تلاش، تودیع شد.
بینیاز، رئیس سابق، در این آیین، از رشد چشمگیر دانشجویان سخن گفت و افزایش تعداد دانشجویان از ۳ هزار و ۸۰۰ نفر در سال 1399 به ۶ هزار و ۶۰۰ نفر در سال جاری را یک دستاورد دانست. البته که این دستاورد قابل تقدیر است. اما در جای خود قابل بحث است. او همچنین از برنامههای فرهنگی و پژوهشی، بیش از ۳۰۰ رویداد فرهنگی در استان و موفقیتهای دانشجویان در جشنوارههای کشوری سخن گفت. اما آیا این موفقیتها، واقعاً به معنای یک دانشگاه موفق است؟
اما با اینهمه، دانشگاه پیام نور استان همچنان در بسیاری از زمینهها با کمبود و خلأ مواجه است. کمبود امکانات فیزیکی، نبود فضای ورزشی مناسب، سروریس حمل و نقل ناکافی، محدودیت رشتههای تحصیلی و کتابخانهای که حتی نزدیک استانداردهای معمول نیست، تصویری از دانشگاهی ارائه میدهد که نیمهکاره اداره شده و بسیاری از وعدهها، حتی در دوره رئیس سابق، عملی نشدهاند.
اما واقعاً چرا وقتی یک مدیر میرود، پاسخگو نیست؟ چرا باید دانشجویان و جامعه استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان با سوالاتی بیجواب درباره امکانات و کیفیت آموزش مواجه باشند؟ آیا این دانشگاه قرار است فقط به تعداد دانشجویان و برنامههای فرهنگی بسنده کند، یا باید نقش خود را به عنوان یک مرکز علمی و فرهنگی در استان هم ایفا کند؟
در این آیین، رئیس جدید، وعده داد دانشگاه را به «نسل چهارم» تبدیل کند؛ یعنی دانشگاهی که علاوه بر تولید دانش، ارتباط مؤثرتری با جامعه برقرار میکند و رشتههای جدید را راهاندازی خواهد کرد. اما نباید فراموش کرد که این وعدهها در گذشته نیز داده شدهاند و بسیاری نیمهکاره ماندهاند. اما آیا این بار شاهد تغییر واقعی خواهیم بود یا باز هم شبیه همان شعارهای معمول و همیشگی است؟
یکی از نقاط ضعف آشکار، عدم حضور مؤثر دانشگاه در مناسبات استانی است. دانشگاه پیام نور، با این همه ظرفیت و تعداد دانشجو، میتواند نقش مهمی در توسعه علمی و فرهنگی استان ایفا کند، اما به نظر میرسد این فرصتها همواره نادیده گرفته شدهاند. از سوی دیگر، نبود کرسیهای آزاداندیشی و برنامهها و جشنوارهها دانشگاه را در وضعیتی منزوی قرار داده و از سوی دیگر محدودیت رشتههای تحصیلی باعث شده جوانان کهگیلویه و بویراحمدی حتی برای ادامه تحصیل در پیام نور، مجبور شوند به استانهای دیگر مهاجرت کنند.
شاید بتوان گفت دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد، گاهی شبیه یک ساختمان نیمهساز است؛ ظاهرش شاید چشمنواز باشد و رؤسای آن از دستاوردها سخن بگویند، اما زیرساختها و امکانات اساسی هنوز ناقصاند و دانشجویان بیشتر از اینکه «دانشجو» باشند، تنها «آمار ثبتنامی» هستند.
اما از همه مهمتر، مسئله پاسخگویی مدیران است. رئیس سابق، هرچند از تلاشها و دستاوردهای خود سخن گفت، اما درباره چرایی برخی کمبودها و کمکاریها سکوت کرد. در یک دانشگاه پیشرو، مدیران موظفاند پس از ترک مسئولیت، گزارشی شفاف از وضعیت واقعی مجموعه خود ارائه دهند؛ چیزی که متأسفانه در این دانشگاه همواره ناقص بوده است.
هر چند اکنون، با روی کار آمدن رئیس جدید، فرصت تازهای برای بازسازی اعتبار و نقش دانشگاه در استان فراهم شده، اما تحقق وعدهها، از جمله راهاندازی رشتههای جدید، توسعه مراکز پژوهشی و استفاده از ظرفیتهای سیاسی و نخبگان استان، نیازمند تعهد واقعی و پاسخگویی مستمر است؛ چیزی که پیشتر کمرنگ بوده است.
به طور کلی، دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد، با همه ظرفیتها و امکانات بالقوه، هنوز میتواند به یک مرکز علمی و فرهنگی پویا در استان تبدیل شود. اما برای رسیدن به این هدف، لازم است تیم مدیریتی جدید، از شعار عبور کنند و به یک «تحویل کامل» فکر کنند که طی آن دانشجویان و اساتید استان بتوانند واقعاً احساس حضور و تأثیر دانشگاه را تجربه کنند، نه اینکه تنها به حضور نمادین در دانشگاه داشته باشند.
به گزارش کبنا، امروز شاهد یک تغییر رسمی در رأس دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد بودیم؛ سیروس شاکری بهعنوان رئیس جدید معرفی و ارسلان بینیاز پس از سالها تلاش، تودیع شد.
بینیاز، رئیس سابق، در این آیین، از رشد چشمگیر دانشجویان سخن گفت و افزایش تعداد دانشجویان از ۳ هزار و ۸۰۰ نفر در سال 1399 به ۶ هزار و ۶۰۰ نفر در سال جاری را یک دستاورد دانست. البته که این دستاورد قابل تقدیر است. اما در جای خود قابل بحث است. او همچنین از برنامههای فرهنگی و پژوهشی، بیش از ۳۰۰ رویداد فرهنگی در استان و موفقیتهای دانشجویان در جشنوارههای کشوری سخن گفت. اما آیا این موفقیتها، واقعاً به معنای یک دانشگاه موفق است؟
اما با اینهمه، دانشگاه پیام نور استان همچنان در بسیاری از زمینهها با کمبود و خلأ مواجه است. کمبود امکانات فیزیکی، نبود فضای ورزشی مناسب، سروریس حمل و نقل ناکافی، محدودیت رشتههای تحصیلی و کتابخانهای که حتی نزدیک استانداردهای معمول نیست، تصویری از دانشگاهی ارائه میدهد که نیمهکاره اداره شده و بسیاری از وعدهها، حتی در دوره رئیس سابق، عملی نشدهاند.
اما واقعاً چرا وقتی یک مدیر میرود، پاسخگو نیست؟ چرا باید دانشجویان و جامعه استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان با سوالاتی بیجواب درباره امکانات و کیفیت آموزش مواجه باشند؟ آیا این دانشگاه قرار است فقط به تعداد دانشجویان و برنامههای فرهنگی بسنده کند، یا باید نقش خود را به عنوان یک مرکز علمی و فرهنگی در استان هم ایفا کند؟
در این آیین، رئیس جدید، وعده داد دانشگاه را به «نسل چهارم» تبدیل کند؛ یعنی دانشگاهی که علاوه بر تولید دانش، ارتباط مؤثرتری با جامعه برقرار میکند و رشتههای جدید را راهاندازی خواهد کرد. اما نباید فراموش کرد که این وعدهها در گذشته نیز داده شدهاند و بسیاری نیمهکاره ماندهاند. اما آیا این بار شاهد تغییر واقعی خواهیم بود یا باز هم شبیه همان شعارهای معمول و همیشگی است؟
یکی از نقاط ضعف آشکار، عدم حضور مؤثر دانشگاه در مناسبات استانی است. دانشگاه پیام نور، با این همه ظرفیت و تعداد دانشجو، میتواند نقش مهمی در توسعه علمی و فرهنگی استان ایفا کند، اما به نظر میرسد این فرصتها همواره نادیده گرفته شدهاند. از سوی دیگر، نبود کرسیهای آزاداندیشی و برنامهها و جشنوارهها دانشگاه را در وضعیتی منزوی قرار داده و از سوی دیگر محدودیت رشتههای تحصیلی باعث شده جوانان کهگیلویه و بویراحمدی حتی برای ادامه تحصیل در پیام نور، مجبور شوند به استانهای دیگر مهاجرت کنند.
شاید بتوان گفت دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد، گاهی شبیه یک ساختمان نیمهساز است؛ ظاهرش شاید چشمنواز باشد و رؤسای آن از دستاوردها سخن بگویند، اما زیرساختها و امکانات اساسی هنوز ناقصاند و دانشجویان بیشتر از اینکه «دانشجو» باشند، تنها «آمار ثبتنامی» هستند.
اما از همه مهمتر، مسئله پاسخگویی مدیران است. رئیس سابق، هرچند از تلاشها و دستاوردهای خود سخن گفت، اما درباره چرایی برخی کمبودها و کمکاریها سکوت کرد. در یک دانشگاه پیشرو، مدیران موظفاند پس از ترک مسئولیت، گزارشی شفاف از وضعیت واقعی مجموعه خود ارائه دهند؛ چیزی که متأسفانه در این دانشگاه همواره ناقص بوده است.
هر چند اکنون، با روی کار آمدن رئیس جدید، فرصت تازهای برای بازسازی اعتبار و نقش دانشگاه در استان فراهم شده، اما تحقق وعدهها، از جمله راهاندازی رشتههای جدید، توسعه مراکز پژوهشی و استفاده از ظرفیتهای سیاسی و نخبگان استان، نیازمند تعهد واقعی و پاسخگویی مستمر است؛ چیزی که پیشتر کمرنگ بوده است.
به طور کلی، دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد، با همه ظرفیتها و امکانات بالقوه، هنوز میتواند به یک مرکز علمی و فرهنگی پویا در استان تبدیل شود. اما برای رسیدن به این هدف، لازم است تیم مدیریتی جدید، از شعار عبور کنند و به یک «تحویل کامل» فکر کنند که طی آن دانشجویان و اساتید استان بتوانند واقعاً احساس حضور و تأثیر دانشگاه را تجربه کنند، نه اینکه تنها به حضور نمادین در دانشگاه داشته باشند.