تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۴۹۸۳۴۳
تتلو در برزخ؛ «حکم اعدام او برای «سبالنبی» است»
۰
کبنا ؛از خوانندگی روی ناو ارتش، دیدار با مرحوم ابراهیم رئیسی در ایام انتخابات، کنسرتهای پرجمعیت در ترکیه و بازگشت به ایران که میتواند پایان زندگی خوانندهای باشد که زندگیاش فرازونشیب بسیاری داشت.«امیر تتلو» از همان ابتدای شهرتش زندگی پرچالشی را تجربه کرد. نزدیکانش میگویند، او هیچوقت آرام و قرار نداشت و حتی اگر خودش از حاشیه فراری بود، حاشیه یقه او را میگرفت.
به گزارش هم میهن، فراز و فرود زندگی تتلو چنان است که میتوان یک کتاب ازاو نوشت. خواننده رپری که در ۱۸ سالگی به اوج شهرت رسید. نه اینترنت درست و حسابی وجود داشت، نه پولی در بساط داشت که موزیک ویدئو منتشر کند، اما با انتشار اولین قطعه مشترک با حسین تهی و رضا پیشرو در سال ۱۳۸۶، در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از انتشار، خیابانهای تهران به لرزه درآمد. تتلو از بدو ورودش به ترکیه، اما طوری رفتار کرد که انگار از موضوعی عصبانی است.
سرخوردگی ناشی از مجوز نگرفتن در وطن، یک عصیان واقعی را در او شکل داد. او «چارچوب» و اصول را رها کرد. قیدوبندی نداشت و پیش میرفت که درنهایت همان اتفاقها ترمز او را کشید. براساس حکم قوهقضائیه او به اعدام محکوم شده، هرچند اعلام حکم نهایی کمی زمانبر است. به همین دلیل در این گزارش قصد داریم در گفتوگو با مجید نقشی، وکیل پرونده امیر تتلو، همچنین دکتر وحید آگاه وکیل پایه یک دادگستری بیشازپیش از این پرونده و البته جریانی که او را به این سمت برد پردهبرداری کنیم.
شهرت و بازداشت در اوج جوانی
امیرحسین مقصودلو کارش را بهصورت حرفهای از سال ۱۳۸۲ آغاز کرد. خودش در گفتوگویی اینترنتی که داشته چنین شروع فعالیت هنریاش را توضیح داد: «باتوجه به اینکه پول زیادی نداشتیم، «بیت»های منتشر شده در اینترنت را دانلود میکردیم، روی آن ترانه و متن میساختیم و میخواندیم. با رضا پیشرو و حسین تهی قطعهای را خواندیم به اسم «برو از پیش من» که به سال ۱۳۸۶ مربوط میشود.
این موزیکویدئو چنان شهرتی پیدا کرد که ما اصلاً باور نمیکردیم در تمام خیابانهای تهران این قطعه در خودروها در حال پخش است. آنجا بود که فهمیدیم شهرت یعنی چه و کمکم مردم شناخت خوبی از ما پیدا کردهاند». او بهواسطه همکاری با رسانههای ایرانی خارج از کشور برای انتشار موزیکویدئوهایش چندینبار بازداشت و بعد با قید وثیقه آزاد شده بود.
از ناو روی کشتی ارتش تا دیدار با مرحوم رئیسی
تتلو در کنار فعالیت هنری خود بارها در رسانههای مختلف اعلام کرده، هر کاری که دولت یا وزارت ارشاد بگوید، انجام میدهد تا بتواند مجوز رسمی فعالیت هنریاش و برگزاری کنسرت در برج میلاد را اخذ کند. بسیاری از فعالیتهای او در ایران پیش از مهاجرت بلندمدتش نیز در راستای گرفتن مجوز بود که همگی ناکام ماند. امیر تتلو در سال ۱۳۹۴ حین مذاکرات هستهای ایران و ۱+۵ در وین در ژوئیه ۲۰۱۵، ترانهای با نام انرژی هستهای را منتشر کرد.
در ویدئوی این ترانه، تتلو بر عرشه یک ناو نظامی ایرانی، نوشتار «خلیج مسلح فارس حق مسلم ماست» را خواند. این ترانه که با یاری نیروهای مسلح ایران ساخته شده بود، در زمان انتشار رتبه نخست جستوجوی گوگل در ایران را به خود اختصاص داد. در انتخابات سال ۱۳۹۶، تتلو در ۲۵ اردیبهشتماه از رئیسی حمایت و با او دیدار کرد و در همان دیدار انتخاباتی از مرحوم رئیسی درخواست کرد تا شرایط را طوری رقم بزند که او بتواند مجوز بگیرد.
مهاجرت و تغییر سبک زندگی
تتلو در سال ۱۳۹۷ بعد از ناامید شدن از گرفتن مجوز، به ترکیه مهاجرت کرد. فعالیت او همراه با خشم ناشی از موفق نشدناش در گرفتن مجوز کاملاً مشخص بود. سبک زندگی و ادبیات کلامیاش، در موسیقی بهشکل قابل توجهی تغییر کرد. فعالیت اینستاگرامی او طوری بود که حتی قوانین این پلتفرم را نقض و به همین دلیل اینستاگرام رسماً اعلام کرد تتلو دیگر حق ندارد در اینستاگرام حتی با نام «فیک» صفحهای داشته باشد. کنسرتهایش، اما همچنان یکی از پرفروشترین و پرمخاطبترین کنسرتها بود. سال گذشته، اما بهدلیل پایان یافتن کارت اقامتاش در ترکیه و عدم تمدید آن، او تصمیم گرفت به ایران برگردد که در بدو ورود بازداشت و پرونده قضایی برای او باز شد. او در زندان توبه کرد و از رفتارهایش در این سه، چهار سال ابراز پشیمانی کرد.
از بازگشت تا حکم اعدام
برای بسیاری سوال است که حکم اعدام برای تتلو مربوط به کدامیک از پروندههایش است. چراکه در دادگاه چندین اتهام به او نسبت داده شد که برای مطلعشدن از حقیقت گفتوگوی کوتاهی را با مجید نقشی، وکیل امیرحسین مقصودلو انجام دادیم: «درخصوص اتهام سبالنبی که همان توهین به پیامبر است، ابتدا برائت صادر شد ولی پس از اعتراض دادستان و نقض در شعبه ۹ دیوان عالی کشور، این حکم صادر شده است. این اتهام مربوط به تعدادی پست در اینستاگرام است که امیر تتلو در آن زمان اصلاً اینستاگرام نداشته و براساس گفته ایشان (تتلو)، مطالب منتشرشده متعلق به او نبوده و به گفته خودش، هک شده و موضوع دارای شبهه است.
انشاءالله با مدارک و مستندات ارائهشده، امیدوار به نقض این حکم هستیم». مجید نقشی در ادامه درخصوص اینکه آیا تتلو شاکی خصوصی دارد یا خیر گفت: «تتلو شاکی خصوصی ندارد و فقط از لحاظ عمومی، دادستان شاکی اوست. امیر قبل از ورودش به ایران، توبه کرده و فیلم آن نیز موجود است. او پس از مراجعه به کشور هم بارها توبه خود را اعلام و درخواست جبران گذشته را کرده است».
درخواستی جز اخذ مجوز نداشت
در سال ۱۳۹۴ امیرحسین مقصودلو با ظاهری متفاوت، کتوشلوار رسمی، موزیکویدئویی را تحت عنوان «با تو» منتشر کرد. به او گفته شده بود این موزیکویدئو، قابلیت بازنشر در صداوسیما را دارد، اما بعد از طیکردن مراحل مختلف به تتلو اعلام شد، او ممنوعالتصویر است. او روی ناو کشتی ارتش خواند، به دیدار مرحوم رئیسی رفت و با برخی مقامات قضایی هم دیدار کرد، اما نشد که نشد.
مسیری که او طی کرد، سرخوردگی از پایانی است که میتوانست برای او خوش باشد. وحید آگاه، حقوقدان و وکیل، از جنبه فرهنگی به این موضوع پرداخته است: «باید در ابتدا بپرسیم سیستم حقوقی فرهنگی کشور، تتلو را چطور به اینجا کشانده؟ کمتر کسی است که نسبت به نبوغ و تلاشهای تتلو در مسیر موسیقایی، تردید داشته باشد. هنرمندی که از بخش خصوصی با تکیه بر داشتههای فردی، آثاری را تولید کرده که در موارد گوناگون از توانمندیهای او استفاده شده. با حضور روی ناو کشتی رسمی، خواند تا برادریاش را ثابت کند.
او گفت، میخواهم از زیر زمین به روی زمین بیایم و رسمی و با مجوز بخوانم. از شهرت تتلو در انتخابات ریاستجمهوری نیز استفاده شد. او بارها در زمین بازی دولت حرکت کرده و با زبان خودش گفته، قصد دارد مجوز بگیرد. اما بخش فرهنگی حتی برای یک تکآهنگ هم به او مجوز نداد. یک زمانی گفته میشود که شکل کارهایش مشکل داشته، ولی بهنظر من، آثارش مشکل او نبوده. او بهعنوان شهروند جمهوری اسلامی ۱۰ قطعه که بتواند مجوز بگیرد، نداشته؟
نظام حقوق فرهنگی به خودش اجازه داده تا در مورد شخصیت افراد قضاوت کند. کجای قانون گفته تمام مردم باید یک شکل زندگی کنند؟ به نظر میرسد، چون دولت سلوک رفتاری این فرد را تایید نکرده، اجازه نداد که فعالیت رسمی داشته باشد. یک هنرمند چندسال باید صبر کند تا مجوز بگیرد؟ بعد از اطاله امر و هدر رفتن عمرش، انحرافات تتلو آغاز و عصبانی شد.
رویاهای او بهمرور ریخت و از هر فعالیت مجاز، زده شد.» باید دید یکی از جنجالیترین پروندههای قضایی هنری این سالها به کجا ختم خواهد شد. یکی از پرهوادارترین خوانندههای زیرزمینی، میتواند بعد از پایان محکومیتاش به زندگی عادی برگردد یا خیر؟ باتوجه به پشیمانبودن خود تتلو از کارهای پیشیناش، آیا با او صرفاً بهمثابه یک عاصی برخورد میشود یا یک جانی؟
به گزارش هم میهن، فراز و فرود زندگی تتلو چنان است که میتوان یک کتاب ازاو نوشت. خواننده رپری که در ۱۸ سالگی به اوج شهرت رسید. نه اینترنت درست و حسابی وجود داشت، نه پولی در بساط داشت که موزیک ویدئو منتشر کند، اما با انتشار اولین قطعه مشترک با حسین تهی و رضا پیشرو در سال ۱۳۸۶، در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از انتشار، خیابانهای تهران به لرزه درآمد. تتلو از بدو ورودش به ترکیه، اما طوری رفتار کرد که انگار از موضوعی عصبانی است.
سرخوردگی ناشی از مجوز نگرفتن در وطن، یک عصیان واقعی را در او شکل داد. او «چارچوب» و اصول را رها کرد. قیدوبندی نداشت و پیش میرفت که درنهایت همان اتفاقها ترمز او را کشید. براساس حکم قوهقضائیه او به اعدام محکوم شده، هرچند اعلام حکم نهایی کمی زمانبر است. به همین دلیل در این گزارش قصد داریم در گفتوگو با مجید نقشی، وکیل پرونده امیر تتلو، همچنین دکتر وحید آگاه وکیل پایه یک دادگستری بیشازپیش از این پرونده و البته جریانی که او را به این سمت برد پردهبرداری کنیم.
شهرت و بازداشت در اوج جوانی
امیرحسین مقصودلو کارش را بهصورت حرفهای از سال ۱۳۸۲ آغاز کرد. خودش در گفتوگویی اینترنتی که داشته چنین شروع فعالیت هنریاش را توضیح داد: «باتوجه به اینکه پول زیادی نداشتیم، «بیت»های منتشر شده در اینترنت را دانلود میکردیم، روی آن ترانه و متن میساختیم و میخواندیم. با رضا پیشرو و حسین تهی قطعهای را خواندیم به اسم «برو از پیش من» که به سال ۱۳۸۶ مربوط میشود.
این موزیکویدئو چنان شهرتی پیدا کرد که ما اصلاً باور نمیکردیم در تمام خیابانهای تهران این قطعه در خودروها در حال پخش است. آنجا بود که فهمیدیم شهرت یعنی چه و کمکم مردم شناخت خوبی از ما پیدا کردهاند». او بهواسطه همکاری با رسانههای ایرانی خارج از کشور برای انتشار موزیکویدئوهایش چندینبار بازداشت و بعد با قید وثیقه آزاد شده بود.
از ناو روی کشتی ارتش تا دیدار با مرحوم رئیسی
تتلو در کنار فعالیت هنری خود بارها در رسانههای مختلف اعلام کرده، هر کاری که دولت یا وزارت ارشاد بگوید، انجام میدهد تا بتواند مجوز رسمی فعالیت هنریاش و برگزاری کنسرت در برج میلاد را اخذ کند. بسیاری از فعالیتهای او در ایران پیش از مهاجرت بلندمدتش نیز در راستای گرفتن مجوز بود که همگی ناکام ماند. امیر تتلو در سال ۱۳۹۴ حین مذاکرات هستهای ایران و ۱+۵ در وین در ژوئیه ۲۰۱۵، ترانهای با نام انرژی هستهای را منتشر کرد.
در ویدئوی این ترانه، تتلو بر عرشه یک ناو نظامی ایرانی، نوشتار «خلیج مسلح فارس حق مسلم ماست» را خواند. این ترانه که با یاری نیروهای مسلح ایران ساخته شده بود، در زمان انتشار رتبه نخست جستوجوی گوگل در ایران را به خود اختصاص داد. در انتخابات سال ۱۳۹۶، تتلو در ۲۵ اردیبهشتماه از رئیسی حمایت و با او دیدار کرد و در همان دیدار انتخاباتی از مرحوم رئیسی درخواست کرد تا شرایط را طوری رقم بزند که او بتواند مجوز بگیرد.
مهاجرت و تغییر سبک زندگی
تتلو در سال ۱۳۹۷ بعد از ناامید شدن از گرفتن مجوز، به ترکیه مهاجرت کرد. فعالیت او همراه با خشم ناشی از موفق نشدناش در گرفتن مجوز کاملاً مشخص بود. سبک زندگی و ادبیات کلامیاش، در موسیقی بهشکل قابل توجهی تغییر کرد. فعالیت اینستاگرامی او طوری بود که حتی قوانین این پلتفرم را نقض و به همین دلیل اینستاگرام رسماً اعلام کرد تتلو دیگر حق ندارد در اینستاگرام حتی با نام «فیک» صفحهای داشته باشد. کنسرتهایش، اما همچنان یکی از پرفروشترین و پرمخاطبترین کنسرتها بود. سال گذشته، اما بهدلیل پایان یافتن کارت اقامتاش در ترکیه و عدم تمدید آن، او تصمیم گرفت به ایران برگردد که در بدو ورود بازداشت و پرونده قضایی برای او باز شد. او در زندان توبه کرد و از رفتارهایش در این سه، چهار سال ابراز پشیمانی کرد.
از بازگشت تا حکم اعدام
برای بسیاری سوال است که حکم اعدام برای تتلو مربوط به کدامیک از پروندههایش است. چراکه در دادگاه چندین اتهام به او نسبت داده شد که برای مطلعشدن از حقیقت گفتوگوی کوتاهی را با مجید نقشی، وکیل امیرحسین مقصودلو انجام دادیم: «درخصوص اتهام سبالنبی که همان توهین به پیامبر است، ابتدا برائت صادر شد ولی پس از اعتراض دادستان و نقض در شعبه ۹ دیوان عالی کشور، این حکم صادر شده است. این اتهام مربوط به تعدادی پست در اینستاگرام است که امیر تتلو در آن زمان اصلاً اینستاگرام نداشته و براساس گفته ایشان (تتلو)، مطالب منتشرشده متعلق به او نبوده و به گفته خودش، هک شده و موضوع دارای شبهه است.
انشاءالله با مدارک و مستندات ارائهشده، امیدوار به نقض این حکم هستیم». مجید نقشی در ادامه درخصوص اینکه آیا تتلو شاکی خصوصی دارد یا خیر گفت: «تتلو شاکی خصوصی ندارد و فقط از لحاظ عمومی، دادستان شاکی اوست. امیر قبل از ورودش به ایران، توبه کرده و فیلم آن نیز موجود است. او پس از مراجعه به کشور هم بارها توبه خود را اعلام و درخواست جبران گذشته را کرده است».
درخواستی جز اخذ مجوز نداشت
در سال ۱۳۹۴ امیرحسین مقصودلو با ظاهری متفاوت، کتوشلوار رسمی، موزیکویدئویی را تحت عنوان «با تو» منتشر کرد. به او گفته شده بود این موزیکویدئو، قابلیت بازنشر در صداوسیما را دارد، اما بعد از طیکردن مراحل مختلف به تتلو اعلام شد، او ممنوعالتصویر است. او روی ناو کشتی ارتش خواند، به دیدار مرحوم رئیسی رفت و با برخی مقامات قضایی هم دیدار کرد، اما نشد که نشد.
مسیری که او طی کرد، سرخوردگی از پایانی است که میتوانست برای او خوش باشد. وحید آگاه، حقوقدان و وکیل، از جنبه فرهنگی به این موضوع پرداخته است: «باید در ابتدا بپرسیم سیستم حقوقی فرهنگی کشور، تتلو را چطور به اینجا کشانده؟ کمتر کسی است که نسبت به نبوغ و تلاشهای تتلو در مسیر موسیقایی، تردید داشته باشد. هنرمندی که از بخش خصوصی با تکیه بر داشتههای فردی، آثاری را تولید کرده که در موارد گوناگون از توانمندیهای او استفاده شده. با حضور روی ناو کشتی رسمی، خواند تا برادریاش را ثابت کند.
او گفت، میخواهم از زیر زمین به روی زمین بیایم و رسمی و با مجوز بخوانم. از شهرت تتلو در انتخابات ریاستجمهوری نیز استفاده شد. او بارها در زمین بازی دولت حرکت کرده و با زبان خودش گفته، قصد دارد مجوز بگیرد. اما بخش فرهنگی حتی برای یک تکآهنگ هم به او مجوز نداد. یک زمانی گفته میشود که شکل کارهایش مشکل داشته، ولی بهنظر من، آثارش مشکل او نبوده. او بهعنوان شهروند جمهوری اسلامی ۱۰ قطعه که بتواند مجوز بگیرد، نداشته؟
نظام حقوق فرهنگی به خودش اجازه داده تا در مورد شخصیت افراد قضاوت کند. کجای قانون گفته تمام مردم باید یک شکل زندگی کنند؟ به نظر میرسد، چون دولت سلوک رفتاری این فرد را تایید نکرده، اجازه نداد که فعالیت رسمی داشته باشد. یک هنرمند چندسال باید صبر کند تا مجوز بگیرد؟ بعد از اطاله امر و هدر رفتن عمرش، انحرافات تتلو آغاز و عصبانی شد.
رویاهای او بهمرور ریخت و از هر فعالیت مجاز، زده شد.» باید دید یکی از جنجالیترین پروندههای قضایی هنری این سالها به کجا ختم خواهد شد. یکی از پرهوادارترین خوانندههای زیرزمینی، میتواند بعد از پایان محکومیتاش به زندگی عادی برگردد یا خیر؟ باتوجه به پشیمانبودن خود تتلو از کارهای پیشیناش، آیا با او صرفاً بهمثابه یک عاصی برخورد میشود یا یک جانی؟