تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۳
کد مطلب : ۴۹۶۱۹۷
سیگنال خودروسازان به بازار؛
پیشبینی قیمت خودرو در ۱۴۰۴؛ منتظر ریزش بازار باشیم؟ / چالشهای واردات و عرضه خودرو / سیگنالهای بازار ارز: تاثیر ۵۰ درصدی افزایش قیمت دلار بر قیمت خودرو
۰
کبنا ؛ قیمت خودرو در سال ۱۴۰۴ علاوهبر فاکتور همیشگی یعنی نرخ ارز، احتمالا تحتتاثیر عوامل دیگری قرار میگیرد.
به گزارش کبنا نیوز؛ افزایش قیمت مصوب خودرو در کارخانه و نمایندگی، همیشه خدا در ارقام پیشنهادی فروشندههای بازار آزاد خودنمایی میکند و اگر پیگیر اخبار حوزه خودرو باشید، احتمالا درجریان اقدامات اخیر خودروسازان و مونتاژکاران قرار گرفتهاید. کاهش تولید خودرو سیگنال نگرانکننده دیگری برای بازار است. حجم تولید خودروسازان داخلی در ۱۰ ماه ابتدایی امسال بهاندازه ۶.۵ درصد درمقایسه با مدت مشابه سال قبل آب رفته است. از یک طرف دیگر روند واردات خودرو هنوز فاصله معناداری با میزان تقاضا در بازار دارد و نتوانسته تاثیر مثبتی در کاهش و کنترل بازار داشته باشد.
سیگنال خودروسازان به بازار؛ افزایش قیمتها در نمایندگی
قیمت خودرو در بازار آزاد متناسب با نرخ مصوب کارخانه و نمایندگیهای مونتاژکاران تعیین میشود. طوریکه معمولا با افزایش قیمت خودرو در کارخانه، ارقام پیشنهادی فروشندهها در بازار آزاد نیز بالا میرود. اواسط آذر امسال ایرانخودرو و سایپا موفق به دریافت مجوز افزایش قیمتها شدند و بلافاصله با شدت و تناسب دیگری، شاهد رشد قیمت خودرو در بازار آزاد بودیم.
قیمت خودروهای مونتاژی در نمایندگیهای مدیرانخودرو، کرمانموتور و بهمنموتور نیز در آستانه سال نو یکبار دیگر دستخوش تغییر شده و با اسم رمز مدل ۱۴۰۴، تا ۱۶ درصد روی قیمتها اومده است.
قیمت فیدلیتی پرایم تیپ ۲ بهعنوان یکی از شاسیبلندهای محبوب مونتاژی، یکشبه به اندازه ۲۰۴ میلیون تومان بالا رفت و از مرز ۱.۵ میلیارد عبور کرد. کمتر از یک هفته از این اتفاق میگذرد و در این مدت حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون به ارقام دلخواه و پیشنهادی فروشندههای فیدلیتی پرایم تیپ ۲ در بازار آزاد اضافه شده است.
سیگنال بازار ارز؛ رشد ۵۰ درصدی قیمت دلار از ابتدای سال
قیمت دلار بهانه همیشگی بالارفتن قیمت مصوب خودرو است. مدیران ایرانخودرو و سایپا هر از گاهی کم و کاستیها را گردن نرخ دلار میاندازند و مونتاژکاران هم در صورتهای مالی خودشان روی موضوع نرخ دلار و افزایش قیمت ارز مانور میدهند. از یک طرف دیگر ردپای افزایش قیمت دلار بهشکل هیجانی در افت و خیز اغلب بازارها تاثیرگذار است و خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست.
ردپای افزایش قیمت دلار، حتی بهشکل هیجانی در گرانی خودرو تاثیرگذار است
قیمت دلار از ابتدای سال جاری تا الان که حدود ۱۱ ماه میشود، از محدوده ۶۰ هزار تومان به حولوحوش ۹۰ هزار تومان رسیده است. میزان افزایش قیمت دلار در این مدت معادل تقریبا ۵۰ درصد محاسبه میشود و همین موضوع نگرانیهایی را برای تاثیر در روند بازار خودرو بهوجود آورده است.
سیگنال عرضه و تقاضا؛ کاهش ۶.۵ درصدی تولید
پیشفروش ایرانخودرو آخرین بار بهمن امسال انجام شد و هنوز دادههای رسمی از میزان عرضه و تقاضا این مرحله در دردسترس وجود ندارد. با این حال نگاهی به کم و کیف پیشفروش دیماه میتواند چشماندازی جدید از حجم عرضه و تقاضا در بازار باشد.
پیشفروش ایرانخودرو دیماه سال جاری با ثبتنام بیش از ۹۰۰ هزار متقاضی انجام شد. درمقایسه با سالهای اخیر که صف متقاضیان خرید در طرح پیشفروش ایرانخودرو به مرز ۱۰ میلیون میرسید، شاهد تفاوتهای زیادی هستیم و بخشی از این اتفاق به تغییر سیاستها و نحوه شرکت در پیشفروشها بستگی دارد، اما نکته مربوط به بحث خودمان را باید در چند و چون عرضه به بازار دنبال کنیم.
ایرانخودرو در ازای تقریبا ۹۰۰ هزار متقاضی خرید، فقط ۶۰ هزار محصول را به میدان آورد تا شانس برندهشدن در قرعهکشی کمتر از هفت درصد باشد. همین موضوع میتواند مراجعه متقاضیان به بازار آزاد و به دنبال آن افزایش قیمتها را بهدنبال داشته باشد.
بیشتر بدانید| حجم تولید خودرو در ۱۰ ماه ابتدایی امسال درمقایسه با مدت مشابه سال قبل آب رفته است. خودروسازان داخلی درحدفاصل فروردین تا دیماه امسال ۶.۵ درصد کمتر از ۱۰ ماه ابتدایی ۱۴۰۲ فعالیت داشتهاند
سیگنال خودروهای وارداتی به بازار؛ تداوم عرضه قطرهچکانی
واردات خودرو به ایران تقریبا از دو سال قبل ازسرگرفته شد، اما هیچکدام از مسائل ماجرا، طبق پیشبینیها جلو نمیرود. سوای تعرفههایی که به مدلهای وارداتی اصابت میکند و در قیمت نهایی خودش را نشان میدهد، حجم واردات خودرو هم نتوانسته فعالان بازار را راضی کند.
اجازه بدهید این مورد را هم با آمار و ارقام بررسی کنیم. فرود عسگری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران تعداد کل خودروهای وارداتی که در ۱۰ ماه ابتدایی امسال به بازار تزریق شدهاند را کمتر از ۵۰ هزار مدل معرفی کرده است. درمقایسه با سال قبل آمار جهش چشمگیری دارد، اما لازم است یادآوری کنیم، فقط در دیماه سال جاری و یکی از مراحل پیشفروش خودروهای وارداتی، ۹۰ هزار نفر اسمنویسی کردهاند.
آخرین قیمت پژو، شاهین، تارا، سمند و دنا
در حالی بازارهای مالی در روزهای گذشته شاهد تغییر شدید قیمت ها بوده است که این نوسان در بازار خودرو بسیار اندک حس می شود.
رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران درباره وضعیت بازار خودرو می گوید: افزایش قیمت دلار در هفتههای اخیر تاثیری بر قیمت خودرو نداشته است و مهمترین جریان کنونی حاکم بر بازار خودرو واردات است. پیش از این جریان، خودروسازان داخلی در بازار جولان میدادند، اما خودروهای وارداتی بخشی از تقاضا را به سمت خود سوق دادهاند. هرچند همه مردم از قدرت لازم برای خرید خودروهای وارداتی برخوردار نیستند اما واردات توانسته تا اندازهای نوسانات قیمتی خودروهای داخلی را مدیریت کند.
به گزارش خبرآنلاین ،اسد کرمی معتقد است: کاهش قیمت خودروهای داخلی با افزایش واردات و ممانعت از افزایش بیرویه قیمتهای داخلی سیاستی بود که دولت تحت فشار مردم صورت داد، شاهد بودیم که دستگاههای مختلف از جمله شورای نگهبان، مجلس و غیره در برابر واردات مقاومت میکردند اما با تقاضای مصرانه مردم دولت این راهکار را اتخاذ کرد تا از میزان فشاری که خودروسازان داخلی بر بازار وارد میکنند بکاهد؛ ضمن اینکه ورود رقیبی همچون خودروهای خارجی خودروسازان داخلی را به ارتقای کیفیت محصولاتشان وامیدارد.
آخرین وضعیت بازار خودرو
روند ۲۴ ساعت گذشته بازار خودرو حاکی از آن است که پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو به ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است. پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۳۴۰ میلیون تومان به فروش میرود. قیمت اطلس G دندهای مدل ۱۴۰۳ هم ۵۸۵ میلیون تومان شد.
در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ نیز ۷۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو۲۰۷ دندهای مدل ۱۴۰۳ هم ۸۳۵ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ اما یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ در حدود ۷۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۹۱۵ میلیون تومان رسید. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۹۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ در بازار ۷۸۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۴ LX مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان شد. مدل ۱۴۰۲ این خودرو هم یک میلیارد و ۴۵ میلیون تومان شد. تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ به یک میلیارد تومان رسید. تارا دندهای V۱ مدل ۱۴۰۳ نیز ۸۸۵ میلیون تومان قیمت خورده است.
گزارشها از بازار خودرو نشان میدهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ در حدود یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس EF۷ اتوماتیک توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ هم یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان قیمت خورد.
اما راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۷۱۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم ۶۷۰ میلیون تومان به فروش رفت. ریرا ۱.۷ لیتر توربو ۶ سرعته اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ اما یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان قیمت خورد.
ساینا S دندهای دوگانهسوز مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵۶۵ میلیون تومان قیمت خورده است. ساینا S دندهای بنزینی نیز ۴۸۰ میلیون تومان شده است. ساینا S اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ هم ۶۳۵ میلیون تومان قیمت خورد.
در این میان، سمند سورن پلاس EF۷ دوگانهسوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۸۷۵ میلیون تومان فروخته شد. سمند سورن پلاس EF۷ بنزینی مدل ۱۴۰۳ نیز ۸۴۰ میلیون تومان شد. سهند S دندهای بنزینی مدل ۱۴۰۳ هم ۵۶۰ میلیون تومان شده است.
شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ در حدود ۹۵۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. در همین حال، کوییک دندهای مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۸۵ میلیون تومان است.

قیمت خودرو به نرخ تورم خواهد رسید؟
اگر چه رکود سنگین بازار خودرو و فاصله شدید سوددهی از دیگر بازارهای سرمایهای، در مقطعی از سرعت رشد قیمت خودرو در بازار آزاد کاسته و مانع از اصلاح قیمت خودرو با صعود نرخ ارز و تورم شده است اما به گفته یک قطعه ساز داخلی، قیمت خودرو دیر یا زود خود را به نرخ تورم میرساند و این سرنوشت محتوم قیمت گذاری خودرو است.
در سالهای اخیر صنعت خودرو و زنجیره تامین به علت نبود متولی مشخص، عدم سیاستگذاری متمرکز و اختلافنظر بین مسئولان و همچنین قیمت گذاری دستوری دچار مشکلات متعدد و جبران ناپذیری شده است.
زیان انباشته سنگین خودروسازان و حجم بالای بدهی آنها به زنجیره تامین و تاخیر در اصلاح قیمت قطعه سازان همگی از تبعات اجرای سیاست دستوری قیمت خودرو و مدیریت دولتی خودروسازان بوده است؛ سیاستهای دستوری که موجب کسری نقدینگی و افت تولید خودروسازان، بازگشت خودروهای ناقص و شکاف ۵۰۰ همتی و توزیع سوبسید سیاه در بازار خودرو شده است.
اما حالا پس از سالها کشمکش بر سر تبعات مدیریت مدیریت و لزوم خصوصیسازی خودروسازان داخلی بالاخره این موضوع به واقعیت پیوست و مدیریت بزرگترین خودروساز کشور از بخش دولتی به خصوصی واگذار شده است؛ اتفاقی که اگر چه همچنان با حواشی گوناگونی همراه است اما با این حال این سوال جدی را به دنبال دارد که با وجود مدیریت خصوصی، آیا همچنان قیمت خودروها مشمول سیاست قیمتگذاری دستوری خواهد بود؟ یا مدیریت خصوصی بهانهای میشود تا دولت دست از سر قیمتگذاری محصولات این خودروساز بردارد و تعیین قیمت به نظام عرضه و تقاضا سپرده شود؟
در واکنش به شرایط کنونی بازار و قیمت خودرو، آرش محبی نژاد دبیر انجمن همگن صنایع قطعه سازی کشور، در گفتوگو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: قیمت خودرو دیر یا زود باید خود را به نرخ تورم برساند و این سرنوشت محتوم قیمت گذاری خودرو است.
وی افزود: بالاخره قیمت خودرو یا باید در حاشیه بازار تعیین شود یا در بورس کالا و یا سازوکاری گذاشته شود و با افزایش نرخ نهادههای تولید، منحنی قیمت خودرو متناسب با نرخ تورم حرکت کند و تیراژ تولید خودرو در راستای هدف گذاری عملیاتی شود.
مسیر اصلاح سیاستگذاری و بازگشت تعادل به بازار خودرو
وی تاکید کرد: ما قطعه سازان به عنوان زنجیره تامین خودروسازان قول میدهیم و شک نداریم که اگر مساله قیمت خودرو درست شود و دیگر شکاف بازار را نداشته باشیم تقاضای کاذب به طور کلی ریزش خواهد کرد و زمانی که تقاضای کاذب حذف میشود تعداد زیادی خودرو از پارکینگ خانهها وارد بازار خواهد شد.
این مقام در انجمن همگن قطعه سازان با اشاره به برآورد نیاز سالانه بازار خودرو کشور تصریح کرد: امروز بازار خودرو به حدود یک تا یک میلیون و ۲۰۰ دستگاه خودرو در سال نیاز دارد و بقیه تقاضای موجود در بازار همگی کاذب است و با اصلاح سیاست قیمت گذاری خودرو، بدون شک بازار خودرو به تعادل قطعی عرضه و تقاضا خواهد رسید.
جبران نرخ تورم در بازار آزاد و افزایش قیمت خودرو
محبی نژاد همچنین به جبران فاصله قیمت خودرو با سرعت رشد نرخ ارز اشاره کرد و افزود: در اواخر آبان با افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت کارخانهای خودروها، تا حدودی از شکاف قیمت در بازار خودرو کاسته و باعث شد که مردم برای سرمایه گذاری به بازارهای ارز و طلا کوچ کنند در واقع جذابیت سایر بازارهای سرمایهای مانع از سرعت رشد قیمت خودرو همپای نرخ ارز و تورم شد اما در هفتههای اخیر که قیمت ارز تا این میزان افزایش یافته است به طورقطع دوباره بازار خودرو جذاب میشود و قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.
وی علت وضع حاکم بر بازار خودرو را سیاست قیمت گذاری دستوری دانست و گفت: در صورتی که بازار تولید و عرضه خودرو از اقتصاد آزاد پیروی کند و اجازه دهیم قیمت خودرو متناسب با نرخ نهادههای تولید در بازار عرضه و تقاضا تعیین شود، تقاضای کاذب از بین خواهد رفت.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه به موضوع خصوصی سازی خودروسازان و تاثیر آن بر تغییر جریان تولید و قیمت خودرو پرداخت و تاکید کرد: با عملی شدن خصوصی سازی خودروسازان انتظار میرود یک تغییر محسوسی در روند فعالیت و سیاست قیمت گذاری خودرو صورت گیرد.
محبی نژاد در پایان با اشاره به استقبال قطعه سازان از تغییر مدیریت دولتی به خصوصی در صنعت خودرو افزود: تا به امروز مدیریت دولتی خودروسازان تابع سیاست گذاری معیوب و سوءتدبیر بود بنابراین اگر بخش خصوصی بخواهد درست مدیریت بکند باید مقابل سوءتدبیر ایستاده و در مقابل عدم وجود سیاست گذاریهای درست مطالبهگری کند.
به گزارش کبنا نیوز؛ افزایش قیمت مصوب خودرو در کارخانه و نمایندگی، همیشه خدا در ارقام پیشنهادی فروشندههای بازار آزاد خودنمایی میکند و اگر پیگیر اخبار حوزه خودرو باشید، احتمالا درجریان اقدامات اخیر خودروسازان و مونتاژکاران قرار گرفتهاید. کاهش تولید خودرو سیگنال نگرانکننده دیگری برای بازار است. حجم تولید خودروسازان داخلی در ۱۰ ماه ابتدایی امسال بهاندازه ۶.۵ درصد درمقایسه با مدت مشابه سال قبل آب رفته است. از یک طرف دیگر روند واردات خودرو هنوز فاصله معناداری با میزان تقاضا در بازار دارد و نتوانسته تاثیر مثبتی در کاهش و کنترل بازار داشته باشد.
سیگنال خودروسازان به بازار؛ افزایش قیمتها در نمایندگی
قیمت خودرو در بازار آزاد متناسب با نرخ مصوب کارخانه و نمایندگیهای مونتاژکاران تعیین میشود. طوریکه معمولا با افزایش قیمت خودرو در کارخانه، ارقام پیشنهادی فروشندهها در بازار آزاد نیز بالا میرود. اواسط آذر امسال ایرانخودرو و سایپا موفق به دریافت مجوز افزایش قیمتها شدند و بلافاصله با شدت و تناسب دیگری، شاهد رشد قیمت خودرو در بازار آزاد بودیم.
قیمت خودروهای مونتاژی در نمایندگیهای مدیرانخودرو، کرمانموتور و بهمنموتور نیز در آستانه سال نو یکبار دیگر دستخوش تغییر شده و با اسم رمز مدل ۱۴۰۴، تا ۱۶ درصد روی قیمتها اومده است.
قیمت فیدلیتی پرایم تیپ ۲ بهعنوان یکی از شاسیبلندهای محبوب مونتاژی، یکشبه به اندازه ۲۰۴ میلیون تومان بالا رفت و از مرز ۱.۵ میلیارد عبور کرد. کمتر از یک هفته از این اتفاق میگذرد و در این مدت حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون به ارقام دلخواه و پیشنهادی فروشندههای فیدلیتی پرایم تیپ ۲ در بازار آزاد اضافه شده است.
سیگنال بازار ارز؛ رشد ۵۰ درصدی قیمت دلار از ابتدای سال
قیمت دلار بهانه همیشگی بالارفتن قیمت مصوب خودرو است. مدیران ایرانخودرو و سایپا هر از گاهی کم و کاستیها را گردن نرخ دلار میاندازند و مونتاژکاران هم در صورتهای مالی خودشان روی موضوع نرخ دلار و افزایش قیمت ارز مانور میدهند. از یک طرف دیگر ردپای افزایش قیمت دلار بهشکل هیجانی در افت و خیز اغلب بازارها تاثیرگذار است و خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست.

قیمت دلار از ابتدای سال جاری تا الان که حدود ۱۱ ماه میشود، از محدوده ۶۰ هزار تومان به حولوحوش ۹۰ هزار تومان رسیده است. میزان افزایش قیمت دلار در این مدت معادل تقریبا ۵۰ درصد محاسبه میشود و همین موضوع نگرانیهایی را برای تاثیر در روند بازار خودرو بهوجود آورده است.
سیگنال عرضه و تقاضا؛ کاهش ۶.۵ درصدی تولید
پیشفروش ایرانخودرو آخرین بار بهمن امسال انجام شد و هنوز دادههای رسمی از میزان عرضه و تقاضا این مرحله در دردسترس وجود ندارد. با این حال نگاهی به کم و کیف پیشفروش دیماه میتواند چشماندازی جدید از حجم عرضه و تقاضا در بازار باشد.
پیشفروش ایرانخودرو دیماه سال جاری با ثبتنام بیش از ۹۰۰ هزار متقاضی انجام شد. درمقایسه با سالهای اخیر که صف متقاضیان خرید در طرح پیشفروش ایرانخودرو به مرز ۱۰ میلیون میرسید، شاهد تفاوتهای زیادی هستیم و بخشی از این اتفاق به تغییر سیاستها و نحوه شرکت در پیشفروشها بستگی دارد، اما نکته مربوط به بحث خودمان را باید در چند و چون عرضه به بازار دنبال کنیم.
ایرانخودرو در ازای تقریبا ۹۰۰ هزار متقاضی خرید، فقط ۶۰ هزار محصول را به میدان آورد تا شانس برندهشدن در قرعهکشی کمتر از هفت درصد باشد. همین موضوع میتواند مراجعه متقاضیان به بازار آزاد و به دنبال آن افزایش قیمتها را بهدنبال داشته باشد.
بیشتر بدانید| حجم تولید خودرو در ۱۰ ماه ابتدایی امسال درمقایسه با مدت مشابه سال قبل آب رفته است. خودروسازان داخلی درحدفاصل فروردین تا دیماه امسال ۶.۵ درصد کمتر از ۱۰ ماه ابتدایی ۱۴۰۲ فعالیت داشتهاند
سیگنال خودروهای وارداتی به بازار؛ تداوم عرضه قطرهچکانی
واردات خودرو به ایران تقریبا از دو سال قبل ازسرگرفته شد، اما هیچکدام از مسائل ماجرا، طبق پیشبینیها جلو نمیرود. سوای تعرفههایی که به مدلهای وارداتی اصابت میکند و در قیمت نهایی خودش را نشان میدهد، حجم واردات خودرو هم نتوانسته فعالان بازار را راضی کند.
اجازه بدهید این مورد را هم با آمار و ارقام بررسی کنیم. فرود عسگری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران تعداد کل خودروهای وارداتی که در ۱۰ ماه ابتدایی امسال به بازار تزریق شدهاند را کمتر از ۵۰ هزار مدل معرفی کرده است. درمقایسه با سال قبل آمار جهش چشمگیری دارد، اما لازم است یادآوری کنیم، فقط در دیماه سال جاری و یکی از مراحل پیشفروش خودروهای وارداتی، ۹۰ هزار نفر اسمنویسی کردهاند.

در حالی بازارهای مالی در روزهای گذشته شاهد تغییر شدید قیمت ها بوده است که این نوسان در بازار خودرو بسیار اندک حس می شود.
رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران درباره وضعیت بازار خودرو می گوید: افزایش قیمت دلار در هفتههای اخیر تاثیری بر قیمت خودرو نداشته است و مهمترین جریان کنونی حاکم بر بازار خودرو واردات است. پیش از این جریان، خودروسازان داخلی در بازار جولان میدادند، اما خودروهای وارداتی بخشی از تقاضا را به سمت خود سوق دادهاند. هرچند همه مردم از قدرت لازم برای خرید خودروهای وارداتی برخوردار نیستند اما واردات توانسته تا اندازهای نوسانات قیمتی خودروهای داخلی را مدیریت کند.
به گزارش خبرآنلاین ،اسد کرمی معتقد است: کاهش قیمت خودروهای داخلی با افزایش واردات و ممانعت از افزایش بیرویه قیمتهای داخلی سیاستی بود که دولت تحت فشار مردم صورت داد، شاهد بودیم که دستگاههای مختلف از جمله شورای نگهبان، مجلس و غیره در برابر واردات مقاومت میکردند اما با تقاضای مصرانه مردم دولت این راهکار را اتخاذ کرد تا از میزان فشاری که خودروسازان داخلی بر بازار وارد میکنند بکاهد؛ ضمن اینکه ورود رقیبی همچون خودروهای خارجی خودروسازان داخلی را به ارتقای کیفیت محصولاتشان وامیدارد.
آخرین وضعیت بازار خودرو
روند ۲۴ ساعت گذشته بازار خودرو حاکی از آن است که پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو به ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است. پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۳۴۰ میلیون تومان به فروش میرود. قیمت اطلس G دندهای مدل ۱۴۰۳ هم ۵۸۵ میلیون تومان شد.
در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ نیز ۷۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو۲۰۷ دندهای مدل ۱۴۰۳ هم ۸۳۵ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ اما یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ در حدود ۷۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۹۱۵ میلیون تومان رسید. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۹۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ در بازار ۷۸۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۴ LX مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان شد. مدل ۱۴۰۲ این خودرو هم یک میلیارد و ۴۵ میلیون تومان شد. تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ به یک میلیارد تومان رسید. تارا دندهای V۱ مدل ۱۴۰۳ نیز ۸۸۵ میلیون تومان قیمت خورده است.
گزارشها از بازار خودرو نشان میدهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ در حدود یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس EF۷ اتوماتیک توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ هم یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان قیمت خورد.
اما راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۷۱۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم ۶۷۰ میلیون تومان به فروش رفت. ریرا ۱.۷ لیتر توربو ۶ سرعته اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ اما یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان قیمت خورد.
ساینا S دندهای دوگانهسوز مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵۶۵ میلیون تومان قیمت خورده است. ساینا S دندهای بنزینی نیز ۴۸۰ میلیون تومان شده است. ساینا S اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ هم ۶۳۵ میلیون تومان قیمت خورد.
در این میان، سمند سورن پلاس EF۷ دوگانهسوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۸۷۵ میلیون تومان فروخته شد. سمند سورن پلاس EF۷ بنزینی مدل ۱۴۰۳ نیز ۸۴۰ میلیون تومان شد. سهند S دندهای بنزینی مدل ۱۴۰۳ هم ۵۶۰ میلیون تومان شده است.
شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ در حدود ۹۵۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. در همین حال، کوییک دندهای مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۸۵ میلیون تومان است.

قیمت خودرو به نرخ تورم خواهد رسید؟
اگر چه رکود سنگین بازار خودرو و فاصله شدید سوددهی از دیگر بازارهای سرمایهای، در مقطعی از سرعت رشد قیمت خودرو در بازار آزاد کاسته و مانع از اصلاح قیمت خودرو با صعود نرخ ارز و تورم شده است اما به گفته یک قطعه ساز داخلی، قیمت خودرو دیر یا زود خود را به نرخ تورم میرساند و این سرنوشت محتوم قیمت گذاری خودرو است.
در سالهای اخیر صنعت خودرو و زنجیره تامین به علت نبود متولی مشخص، عدم سیاستگذاری متمرکز و اختلافنظر بین مسئولان و همچنین قیمت گذاری دستوری دچار مشکلات متعدد و جبران ناپذیری شده است.
زیان انباشته سنگین خودروسازان و حجم بالای بدهی آنها به زنجیره تامین و تاخیر در اصلاح قیمت قطعه سازان همگی از تبعات اجرای سیاست دستوری قیمت خودرو و مدیریت دولتی خودروسازان بوده است؛ سیاستهای دستوری که موجب کسری نقدینگی و افت تولید خودروسازان، بازگشت خودروهای ناقص و شکاف ۵۰۰ همتی و توزیع سوبسید سیاه در بازار خودرو شده است.
اما حالا پس از سالها کشمکش بر سر تبعات مدیریت مدیریت و لزوم خصوصیسازی خودروسازان داخلی بالاخره این موضوع به واقعیت پیوست و مدیریت بزرگترین خودروساز کشور از بخش دولتی به خصوصی واگذار شده است؛ اتفاقی که اگر چه همچنان با حواشی گوناگونی همراه است اما با این حال این سوال جدی را به دنبال دارد که با وجود مدیریت خصوصی، آیا همچنان قیمت خودروها مشمول سیاست قیمتگذاری دستوری خواهد بود؟ یا مدیریت خصوصی بهانهای میشود تا دولت دست از سر قیمتگذاری محصولات این خودروساز بردارد و تعیین قیمت به نظام عرضه و تقاضا سپرده شود؟
در واکنش به شرایط کنونی بازار و قیمت خودرو، آرش محبی نژاد دبیر انجمن همگن صنایع قطعه سازی کشور، در گفتوگو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: قیمت خودرو دیر یا زود باید خود را به نرخ تورم برساند و این سرنوشت محتوم قیمت گذاری خودرو است.
وی افزود: بالاخره قیمت خودرو یا باید در حاشیه بازار تعیین شود یا در بورس کالا و یا سازوکاری گذاشته شود و با افزایش نرخ نهادههای تولید، منحنی قیمت خودرو متناسب با نرخ تورم حرکت کند و تیراژ تولید خودرو در راستای هدف گذاری عملیاتی شود.
مسیر اصلاح سیاستگذاری و بازگشت تعادل به بازار خودرو
وی تاکید کرد: ما قطعه سازان به عنوان زنجیره تامین خودروسازان قول میدهیم و شک نداریم که اگر مساله قیمت خودرو درست شود و دیگر شکاف بازار را نداشته باشیم تقاضای کاذب به طور کلی ریزش خواهد کرد و زمانی که تقاضای کاذب حذف میشود تعداد زیادی خودرو از پارکینگ خانهها وارد بازار خواهد شد.
این مقام در انجمن همگن قطعه سازان با اشاره به برآورد نیاز سالانه بازار خودرو کشور تصریح کرد: امروز بازار خودرو به حدود یک تا یک میلیون و ۲۰۰ دستگاه خودرو در سال نیاز دارد و بقیه تقاضای موجود در بازار همگی کاذب است و با اصلاح سیاست قیمت گذاری خودرو، بدون شک بازار خودرو به تعادل قطعی عرضه و تقاضا خواهد رسید.
جبران نرخ تورم در بازار آزاد و افزایش قیمت خودرو
محبی نژاد همچنین به جبران فاصله قیمت خودرو با سرعت رشد نرخ ارز اشاره کرد و افزود: در اواخر آبان با افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت کارخانهای خودروها، تا حدودی از شکاف قیمت در بازار خودرو کاسته و باعث شد که مردم برای سرمایه گذاری به بازارهای ارز و طلا کوچ کنند در واقع جذابیت سایر بازارهای سرمایهای مانع از سرعت رشد قیمت خودرو همپای نرخ ارز و تورم شد اما در هفتههای اخیر که قیمت ارز تا این میزان افزایش یافته است به طورقطع دوباره بازار خودرو جذاب میشود و قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.
وی علت وضع حاکم بر بازار خودرو را سیاست قیمت گذاری دستوری دانست و گفت: در صورتی که بازار تولید و عرضه خودرو از اقتصاد آزاد پیروی کند و اجازه دهیم قیمت خودرو متناسب با نرخ نهادههای تولید در بازار عرضه و تقاضا تعیین شود، تقاضای کاذب از بین خواهد رفت.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه به موضوع خصوصی سازی خودروسازان و تاثیر آن بر تغییر جریان تولید و قیمت خودرو پرداخت و تاکید کرد: با عملی شدن خصوصی سازی خودروسازان انتظار میرود یک تغییر محسوسی در روند فعالیت و سیاست قیمت گذاری خودرو صورت گیرد.
محبی نژاد در پایان با اشاره به استقبال قطعه سازان از تغییر مدیریت دولتی به خصوصی در صنعت خودرو افزود: تا به امروز مدیریت دولتی خودروسازان تابع سیاست گذاری معیوب و سوءتدبیر بود بنابراین اگر بخش خصوصی بخواهد درست مدیریت بکند باید مقابل سوءتدبیر ایستاده و در مقابل عدم وجود سیاست گذاریهای درست مطالبهگری کند.