تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۳
کد مطلب : ۴۹۶۱۵۷
یادداشتی از آیتالله ظفری چهارراهگشین؛
تغییر یا تحول، پشت پرده انتصابات اخیر در آموزشوپرورش
۰
کبنا ؛یادداشت - آیتالله ظفری چهارراه گشین - آموزشوپرورش بهعنوان زیربناییترین نهاد توسعهای هر جامعه، نقشی بیبدیل در پیشبرد اهداف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایفا میکند. در این میان، نیروی انسانی توانمند و کارآمد، موتور محرکه این سیستم پیچیده و حساس است. تغییر و تحولات مدیریتی، زمانی که با نگاه تخصصی، علمی و مبتنی بر شایستهسالاری صورت گیرد، میتواند انرژی جدیدی به بدنه آموزشوپرورش تزریق کند و زمینهساز تحقق اهداف و سیاستهای کلان دولت در این حوزه شود. انتصابهای امیدبخش اخیر در آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد، بارقههایی از این نگاه تحولی و آیندهنگرانه را نمایان ساخته است.
نیروی انسانی در هر سازمانی، محور اصلی تحقق برنامهها و اهداف است و آموزشوپرورش به واسطه مأموریت خطیر تربیت نسل آینده، نیازمند انتخاب مدیران و کارشناسانی است که از تخصص، تجربه و تعهد کافی برخوردار باشند. تغییرات اخیر در سطوح مدیریتی آموزشوپرورش استان، اگرچه ممکن است از سوی برخی با حساسیت دنبال شود، اما آنچه اهمیت دارد، تأکید بر شایستهسالاری، جوانگرایی و استفاده از ظرفیتهای داخلی است. مدیریتی که بتواند باتکیهبر دانش روز و شناخت دقیق از چالشها و ظرفیتهای موجود، نظام تعلیموتربیت را بهسوی افقهای روشنتر هدایت کند.
برنامهمحوری در آموزشوپرورش، گامی اساسی برای دستیابی به کیفیت آموزشی مطلوب است. تدوین برنامه چهارساله آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد، اقدامی راهبردی و امیدبخش در این مسیر تلقی میشود. برنامهای که اگر بر مبنای دادههای واقعی، تحلیل دقیق وضعیت موجود و پیشبینی آیندهنگرانه طراحی شود، میتواند شاخصهای آموزشی و پرورشی استان را به شکل معناداری ارتقا دهد. این برنامه باید بهدوراز شعارزدگی و باتکیهبر ظرفیتهای بومی، نیازهای واقعی مدارس و دانشآموزان و همراستا با سیاستهای کلان نظام آموزشی کشور تدوین و اجرا شود.
یکی از اقدامات ارزشمند و قابلتحسین در این راستا، اجرای طرح بازدیدهای سرزده از مدارس در قالب چهارشنبههای نظارتی است. این اقدام، علاوه بر تقویت نظارت و کنترل کیفی فعالیتهای آموزشی و پرورشی، فرصتی برای مدیران و مسئولان فراهم میآورد تا از نزدیک با مسائل، چالشها و نیازهای مدارس آشنا شوند. مشاهده مستقیم روند فعالیتها، شنیدن دغدغههای معلمان و کادر آموزشی و مشاهده وضعیت واقعی مدارس، زمینهساز تصمیمگیریهای واقعبینانه و کارآمد خواهد بود. چنین رویکردی، گامی مؤثر در جهت بهبود کیفیت آموزشی و تحقق عدالت آموزشی در سراسر استان محسوب میشود.
در این میان، مطالبهگری آگاهانه و مسئولانه رسانهها و اشخاص از آموزشوپرورش باید معطوف به کیفیت آموزشی باشد. جامعه امروز، نیازمند نظام آموزشی کارآمد و بهروز است؛ نظامی که باتکیهبر روشهای نوین تدریس، بهرهگیری از فناوریهای آموزشی و ارتقای مهارتهای علمی و اجتماعی دانشآموزان، زمینهساز تربیت شهروندانی مسئول، خلاق و توانمند شود. نگاه علمی به آموزشوپرورش و پرهیز از گرفتار شدن در حاشیههای غیرضروری، ضرورتی اجتنابناپذیر است. پرداختن به مسائل حاشیهای و غفلت از نیازهای اصلی و اساسی نظام آموزشی، تنها موجب اتلاف زمان و انرژی و انحراف از مسیر توسعه خواهد شد.
آرامش، شرط اساسی پویایی و اثربخشی نظام آموزشی است. آموزشوپرورش بهعنوان بستری برای رشد فکری و تربیتی نسل آینده، نیازمند محیطی آرام، امن و انگیزهبخش است. ایجاد فضای آرامشبخش، مستلزم تعامل سازنده میان مدیران، معلمان، دانشآموزان و خانوادههاست. تقویت روحیه همکاری، اعتمادسازی و تمرکز بر اهداف مشترک، میتواند این آرامش را تثبیت کند و زمینهساز رشد و بالندگی هرچه بیشتر نظام تعلیموتربیت استان شود.
بههرحال انتصابهای جدید در آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد، چنانچه با رویکردی مبتنی بر تخصصگرایی، برنامهمحوری و نظارت مستمر همراه باشد، نویدبخش آیندهای روشنتر برای نظام آموزشی استان خواهد بود. مسیری که در آن، کیفیت آموزشی، ارتقای شاخصهای پرورشی و تربیت دانشآموزانی توانمند و آگاه، در اولویت قرار گرفته و سرمایه انسانی بهعنوان مهمترین دارایی این نظام، مورد حمایت و توجه قرار گیرد.
نیروی انسانی در هر سازمانی، محور اصلی تحقق برنامهها و اهداف است و آموزشوپرورش به واسطه مأموریت خطیر تربیت نسل آینده، نیازمند انتخاب مدیران و کارشناسانی است که از تخصص، تجربه و تعهد کافی برخوردار باشند. تغییرات اخیر در سطوح مدیریتی آموزشوپرورش استان، اگرچه ممکن است از سوی برخی با حساسیت دنبال شود، اما آنچه اهمیت دارد، تأکید بر شایستهسالاری، جوانگرایی و استفاده از ظرفیتهای داخلی است. مدیریتی که بتواند باتکیهبر دانش روز و شناخت دقیق از چالشها و ظرفیتهای موجود، نظام تعلیموتربیت را بهسوی افقهای روشنتر هدایت کند.
برنامهمحوری در آموزشوپرورش، گامی اساسی برای دستیابی به کیفیت آموزشی مطلوب است. تدوین برنامه چهارساله آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد، اقدامی راهبردی و امیدبخش در این مسیر تلقی میشود. برنامهای که اگر بر مبنای دادههای واقعی، تحلیل دقیق وضعیت موجود و پیشبینی آیندهنگرانه طراحی شود، میتواند شاخصهای آموزشی و پرورشی استان را به شکل معناداری ارتقا دهد. این برنامه باید بهدوراز شعارزدگی و باتکیهبر ظرفیتهای بومی، نیازهای واقعی مدارس و دانشآموزان و همراستا با سیاستهای کلان نظام آموزشی کشور تدوین و اجرا شود.
یکی از اقدامات ارزشمند و قابلتحسین در این راستا، اجرای طرح بازدیدهای سرزده از مدارس در قالب چهارشنبههای نظارتی است. این اقدام، علاوه بر تقویت نظارت و کنترل کیفی فعالیتهای آموزشی و پرورشی، فرصتی برای مدیران و مسئولان فراهم میآورد تا از نزدیک با مسائل، چالشها و نیازهای مدارس آشنا شوند. مشاهده مستقیم روند فعالیتها، شنیدن دغدغههای معلمان و کادر آموزشی و مشاهده وضعیت واقعی مدارس، زمینهساز تصمیمگیریهای واقعبینانه و کارآمد خواهد بود. چنین رویکردی، گامی مؤثر در جهت بهبود کیفیت آموزشی و تحقق عدالت آموزشی در سراسر استان محسوب میشود.
در این میان، مطالبهگری آگاهانه و مسئولانه رسانهها و اشخاص از آموزشوپرورش باید معطوف به کیفیت آموزشی باشد. جامعه امروز، نیازمند نظام آموزشی کارآمد و بهروز است؛ نظامی که باتکیهبر روشهای نوین تدریس، بهرهگیری از فناوریهای آموزشی و ارتقای مهارتهای علمی و اجتماعی دانشآموزان، زمینهساز تربیت شهروندانی مسئول، خلاق و توانمند شود. نگاه علمی به آموزشوپرورش و پرهیز از گرفتار شدن در حاشیههای غیرضروری، ضرورتی اجتنابناپذیر است. پرداختن به مسائل حاشیهای و غفلت از نیازهای اصلی و اساسی نظام آموزشی، تنها موجب اتلاف زمان و انرژی و انحراف از مسیر توسعه خواهد شد.
آرامش، شرط اساسی پویایی و اثربخشی نظام آموزشی است. آموزشوپرورش بهعنوان بستری برای رشد فکری و تربیتی نسل آینده، نیازمند محیطی آرام، امن و انگیزهبخش است. ایجاد فضای آرامشبخش، مستلزم تعامل سازنده میان مدیران، معلمان، دانشآموزان و خانوادههاست. تقویت روحیه همکاری، اعتمادسازی و تمرکز بر اهداف مشترک، میتواند این آرامش را تثبیت کند و زمینهساز رشد و بالندگی هرچه بیشتر نظام تعلیموتربیت استان شود.
بههرحال انتصابهای جدید در آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد، چنانچه با رویکردی مبتنی بر تخصصگرایی، برنامهمحوری و نظارت مستمر همراه باشد، نویدبخش آیندهای روشنتر برای نظام آموزشی استان خواهد بود. مسیری که در آن، کیفیت آموزشی، ارتقای شاخصهای پرورشی و تربیت دانشآموزانی توانمند و آگاه، در اولویت قرار گرفته و سرمایه انسانی بهعنوان مهمترین دارایی این نظام، مورد حمایت و توجه قرار گیرد.