تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۱
کد مطلب : ۴۷۷۰۷۰
رویای دهکده جهانی در این‌جا نیز تحقق یافت؛

جهان در دسترس روستائیان کهگیلویه و بویراحمدی

۷
۰
جهان در دسترس روستائیان کهگیلویه و بویراحمدی
کبنا ؛
در حالی که همین پنج سال پیش، حضور در کلاس‌های مجازی، دغدغه اصلی خانواده‌ها و دانش‌آموزانشان بود، امروز بیش از ۹۸ درصد روستائیان از نعمت اینترنت پرسرعت بهره‌مند هستند و حالا دیگر جهان در دسترس آن‌هاست.
به گزارش کبنا، جهان چهار موج را پشت سر گذاشته است. جامعه کشاورزی، جامعه صنعتی و جامعه فراصنعتی سه موجل اول تحولاتی هستند که به گفته آلوین تافلر جهان طی کرده است. اما امروزه وارد موج چهارم نیز شده‌ایم. موجی که از آن با عنوان جامعه اطلاعاتی نام می‌برند.
در حالی که کهگیلویه و بویراحمد تا همین نیم سده پیش دسترسی به جاده نیز در آن دور از تصور بود، امروز مجهز به گونه‌های مختلف فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی شده است. موج چهارم روستاهای این استان را نیز درنوردیده است. طبق گفته محمود رادمنش مدیرکل ارتباطات و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد، بیش از ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از اینترنت پرسرعت بهره‌مند هستند. 
روستاهای کهگیلویه و بویراحمد که حدود نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده‌اند، بعضا بسیار صعب‌العبور هستند. به گونه‌ای که مسیر رفت و آمد چند کیلومتری و گاهی زیر ۱۰ کیلومتر را باید ساعت‌ها طی کرد تا به مقصد رسید. بااین‌حال تنها کمتر از دو درصد از این روستاها هنوز به اینترنت دسترسی ندارند. کسیت که نداند زیلایی، سیلاب و کولوار و پهنوک از چه مسیر پرسنگلاخ و سختی برخوردارند. می‌توان گفت تنها از یک مدیریت جهادی برمی‌آید چنین تحولی ایجاد کند.
در حالی که پنج سال پیش با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از دانش‌آموزان از نعمت اینترنت بی‌بهره بودند و نمی‌توانستند سر کلاس‌های مجازی حاضر شوند، امروزه تقریبا همه آن‌ها به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.
این‌گونه است که روستاهای دورافتاده استان، جهان را در دستان خود دارند و حالا نظریه دهکده جهانی مارشال مک لوهان در اینجا نیز تحقق یافته است.
حالا دیگر کلاس‌های مجازی یک رویا نیست و جهان به خانه روستائیان کهگیلویه و بویراحمد آمده است.
در حالی که مناطق شهری استان تماما از اینترنت پرسرعت برخوردار هستند، حالا دیگر نوبت ارتقای کیفی خطوط ارتباطی فرا رسیده است. به گفته رادمنش طی دو سال اخیر 1200 میلیارد تومان جذب اعتبار انجام‌گرفته، بیش از ۳۰۰ طرح در استان اجرا شده و ۱۶ طرح بزرگ نیز در دست اجرا هستند که با اجرای این ۱۶ طرح تبدیل به استان سبز ارتباطی می‌شویم. کهگیلویه و بویراحمدِ سبز رویایی بود که تحقق آن دیگر دور از انتظار نیست.
فیبر نوری نیز به یکی از تجهیزات پرکاربرد در استان تبدیل شده است. این در حالی است که بسیاری از استان‌های کشور از این تکنولوژی محروم هستند.
 در ۳۰ ماه اخیر و قبل از این دولت قریب به ۱۰۰ کیلومتر فیبر نوری در حوزه روستایی کار شده بود، اما در دو سال و نیم دولت سیزدهم ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری اجرایی شده است و مصوبه اجرای ۱۵۰۰ کیلومتر نیز گرفته‌ شده و در صورت اجرایی شدن این پروژه، علاوه بر ارتقای ظرفیت شبکه، افزایش سرعت و پایداری شبکه نیز بهبود می‌یابد. 
این تجهیزات تنها به مرکز استان محدود نمی‌شود. روزهای آینده ۳۳ کیلومتر پروژه پوشش فیبرنوری چرام و دهدشت نیز وارد فاز اجرایی خواهد شد.
بدیهی است که رویای توسعه امروز با توسعه خطوط ارتباطی و اطلاعاتی پیوندی ناگسستنی یافته و با سبز شدن کهگیلویه و بویراحمد یک گام به توسعه نزدیک‌تر می‌شویم. 
البته خطوط ارتباطی و اطلاعاتی به تنهایی کافی نیست. کهگیلویه و بویراحمد از نظر آموزش و پرورش، راه‌های ارتباطی، پروژه‌های عمرانی و اقتصادی نیز در حال توسعه است و سال‌های آینده با اتمام این پروژه‌ها رویای توسعه به حقیقت می‌پیوندد و شاید دیگر مرگ زنان گوجه‌چین، مهاجرت جوانان جویای کار، بی‌کاری و افسردگی ناشی از آن، سیل شوتی‌سواران و اخبار اندوهناک خودکشی کودکان مسأله نباشند و نرمالیزاسیون رخ داده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیل
Iran, Islamic Republic of
دیل بزرگترین روستای کهگیلویه وبویراحمد اینترنت ندارد
Iran, Islamic Republic of
سبحان الله ماکه روستامون آنتن نمیده چه رسد به اینترنت شهر دهدشت اینترنت خیل ضعیفه
کیاراد
Iran, Islamic Republic of
درود
واقعا جای تاسف داره که اینترنت ضعیف را پرسرعت و پیش پا افتاده ترین خدمات را اینجوری جلوه میدید ، کهگیلویه و بویراحمد ضعیف و مسدود و متروکه است
نوذر دیناری
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیل ما تو مرکز استان اینترت درستی نداریم جه رسد به روستاها بنده سه روز وستا بودم خدا شاهده هیچ گونه اینترنتی وجود نداشتن دیک خونه پدریم سه تا دکل هم هست
Iran, Islamic Republic of
ماکه بلانسبت توشهریم یعنی شهرستان بهمئی شهرلیکک آنتن نداریم چه برسه به اینترنت
امین
Iran, Islamic Republic of
سلام
روستای بوا سفلی در حومه غربی شهر دهدشت اینترنت نداره
لطفا پیگیری کنید
ممنون
رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام
روستا بوا سفلی در حومه غربی شهر دهدشت اینترنت نداره
ممنون میشم اگر پیگیری کنید...
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1