تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۴۷۲۵۴۴
کبنا گزارش میدهد
جوابیه راهداری کهگیلویه و بویراحمد به گزارش وضعیت بحرانی اتوبوسهای مسیر یاسوج -تهران / توضیح کبنانیوز؛ بهترین قاضی در خصوص عملکردها مردم هستند!
۳
کبنا ؛بعد از انتشار گزارشی باعنوان «وضعیت بحرانی اتوبوسهای مسیر یاسوج - تهران؛ چه کسی به فکر مردم است؟ /معاون عمرانی استاندار و مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد به مردم پاسخ بگویند! (شماره اول)» اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد با ارسال جوابیهای توضیحاتی درباره این گزارش ارائه داد که کبنا نیوز در ادامه پاسخی به این مطلب داده است که در ادامه آن را میخوانید.
مدیریت محترم خبرگزاری کبنا نیوز
سلام علیکم
احتراماً به منظور شفافسازی و تنویر اذهان عمومی مواردی در خصوص خبر با کد مطلب 472188 مورخ 16 /11/ 1402 مواردی به شرح ذیل جهت استحضار و نشر بهعنوان جوابیه به حضور ارسال میگردد.
1.در حال حاضر اتوبوسهای مسیر یاسوج تهران همگی از نوع VIP و جزء جوانترین ناوگان استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور محسوب میگردد که این موضوع نقش برجسته مسئولان عالی استان و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در خصوص پیگیری و به نتیجه رسیدن نوسازی این ناوگان را به همراه داشته است.
2.به صورت معمول روزانه 4 دستگاه اتوبوس در مسیر یاسوج تهران با ظرفیت 100 نفر صندلی در حال فعالیت میباشند که در روزهای خاص به تناسب میزان تقاضا یک تا دو دستگاه اتوبوس 44 نفره به صورت فوقالعاده به کار گرفته میشود. لازم به ذکر است با توجه به بعد مسافت استقبال کمتری از سفر با اتوبوسهای 44 نفره میشود.
3. اتوبوسهای جادهای به صورت مداوم از طریق سامانههای پایش و همچنین بازرسان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین نیروهای پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد در حال رصد و نظارت میباشند.
4. از مسافران شریف استان درخواست میگردد به منظور افزایش نظارتهای مردمی مشکلات و شکایات خود را از طریق تلفن گویای 141 اعلام فرمایند تا در کوتاهترین زمان ممکن، پیگیری و نتیجه پیگیری نیز از طریق همان تلفن منعکس میگردد.
5. از آنجائیکه مسئولیت یک سفر از ابتدا تا انتها با شرکت صادر کننده بلیط میباشد در صورت مشاهده هر گونه تخلف و گزارش از طریق تلفن گویای 141 در کوتاهترین زمان ممکن در کمیسیون ماده 12 (رسیدگی به تخلفات شرکتهای حمل و نقل) و در کمیسیون ماده 11 (رسیدگی به تخلفات رانندگان جاده) برخورد خواهد شد.
6. با توجه به قیمت بالای اتوبوس جادهای، پایین بودن سطح درآمدها در بخش حمل و نقل جادهای و پایین بودن نرخ حمل و نقل مسافر، سرمایه گذاران در این خصوص با یک چالش بیرغبتی مواجه شدهاند.
7. به منظور رفاه حال مراجعه کنندگان جهت تهیه بلیط، و جلوگیری از مراجعه مردم به پایانههای مسافربری بلیت سفرها در سایتها به صورت اینترنتی ارائه میگردد.
8. با توجه به اینکه اتوبوسهای مسیر دهدشت به تهران و گچساران به تهران از مسیر یاسوج عبور مینماید هماهنگیهای لازم جهت تکمیل ظرفیت در شهر یاسوج انجام میگردد.
9. بررسی شمای کلی حمل و نقل بین شهری در حمل و نقل جاده ای و هوایی نشان میدهد کمبود و قیمت بالای بلیط هواپیما منجربه استفادهی بیشتر ازحمل ونقل جادهای وافزایش تقاضای سفرهای اتوبوسی شده است؛ ازسوی دیگر صدمات قابل توجه بیماری کرونا به بخش حمل و نقل جادهای و خروج سرمایهگذاران از این بخش در کنار نرخ پایین کرایه و هزینههای گزاف تهیه ناوگان و تعمیر و نگهداری آن به دلیل شرایط تحریمی کشور باعث کمبود صندلیهای ارائه شده به مسافران در این بخش و در سطح کشور گردیده است.
روابطعمومی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد
..............................................................................................................................................
توضیح پایگاه خبری تحلیلی کبنا نیوز؛
همانگونه که در گزارش قبل ذکر شده بود، پایگاه خبری تحلیلی کبنا نیوز بهعنوان صدای مردم و دانشجویان در پیگیری مطالبات آنها از مدیران و دستگاههای اجرائی در خصوص سماجت و اصرار مکرر آنان، مدتهاست که تحتفشار گزارش و انعکاس اخبار سهلانگاری دستگاههای نظارتی بر اتوبوسهای مسیر تهران یاسوج و بالعکس و پایانههای حملونقل برونشهری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و لذا درصدد برآمده که در سلسله گزارشاتی به این موضوع بپردازد.
در خصوص جوابیه راهداری استان به اولین قسمت از این گزارشها مواردی چند قابلذکر است؛
بند 1: به گونهای نوشتهاند که اتوبوسهای مسیر از نوع VIP و جوان هستند که گویا مردم نمیدانند که قریب به ده سال است که دیگر همه اتوبوسهای تولیدی از همین نوع هستند و اینکه برخی از اتوبوسهای این مسیر به گونه ای بوده اند که همان اتوبوسهای قدیمی را با تغیراتی (مثلاً تغییر تعداد صندلیها) اصطلاحاً vip کردند. به طور کلی این مورد افتخار و موفقیت محسوب نمیشود.
بند 2: در بند 2 گفته اند که به طور معمول روزانه 4 دستگاه اتوبوس در مسیر یاسوج- تهران با ظرفیت 100 نفر در حال فعالیت است؛ کیست که نداد که از حدود 20 سال پیش هم تعداد این اتوبوسها که روزانه به سمت تهران میرفتند و بعکس، همین 4 دستگاه بوده، یعنی مردم نباید بعد ده تا بیست سال، ببینند که تعداد اتوبوسها اضافه شده اند؟ یعنی اضافه جمعیت شهر یاسوج و نیاز به ترددهای مسافرتی در این 20 سال قابل تغییر و روئت نیست!؟
بند 3: درخصوص بند 3، سامانه پایش چه نظارتی انجام میدهد که حقوق اولیه مسافران در این سالها به نسبت قبل روزبروز کمتر رعایت میشود و مردم و دانشجویان میگویند دریغ از پارسال! (در شمارهای مستقل تحلیل خواهد شد)
بند 4: از مردم خواسته شده از طریق سامانه گویای 141، شکایات خود را منعکس کنند. بهتر نیست این شماره و اطلاعات آن به صورت تابلوهای کوچک در اتوبوسها نصب شود و در خودِ ترمینال مسافربری یاسوج در چند تابلوی بزرگ در روئت مردم قرار بگیرد تا تکلیف خود بدانند.
بند 5: درخصوص این بند، نیز بر سبیل بند قبل عمل شود.
بند 6: درخصوص این بند و پایین بودن نرخ حمل و نقل، باید گفت این سخن به نوعی چراغ سبز سازمان راهداری به برخی اتوبوسهای متخلف است که کرایه بیشتر میگیرند و اتوبوسهای خود را محل حمل کالا قرار دهند که این موضوع در یک شماره گزارش مفصل مورد بررسی قرار خواهد گرفت!
بند 7: در بند 7 گفته اند که فروش بلیطها به صورت اینترنتی است؛ گویا مردم استان به تازگی با فروش اینترنتی بلیط آشنا شده اند. بیش از ده سال است که فروش بلیطها و بسیاری از امور دیگر به صورت آنلاین و اینترنتی شده است و این هنر نیست که بلیطهای این مسیر اینترنتی به فروش میرسد!
بند 8: در خصوص بند 8 که ادعا شده اتوبوسهای گچساران و دهدشت در یاسوج تکمیل ظرفیت میکنند، داستان پرغصه این قصه، مفصل است که در یک شماره مستقل با شواهدی از برخی نقاط کشور مورد تحلیل و ارزیابی قرار خواهد گرفت تا مردم داوری کنند؛ به عنوان مثال آیا اتوبوس تهران به دهدشت از یاسوج میگذرند؟ مسافر یاسوجی این مسیر را کجا پیاده میکنند؟ (پلیس راه اصفهان نه!)
بند 9: در بند 9 ذکر شده که با گران شدن بلیط هواپیما، مسافران این مسیر بیشتر شده است؛ باید گفت جانا سخن از زبان مردم میگویید. پس چاره کنید و تعداد اتوبوسهای مسیر را بیشتر کنید و از انحصار برخی تعاونی داران بکاهید!
نتیجه: به نظر میرسد که برخی از دستگاههای مربوطه از بسیاری از امور و ماوقع اطلاع کامل ندارند و نیازمند انعکاس گزارشها مردمی هستند (البته خود باید مسائل کاری خود را بدانند و نیازمند گزارشها مردمی نباشند) و همچنان که در قسمت انتهایی گزارش شماره 1، ذکر شد مردم منتظر عملکرد عینی و محسوس در گودکار و نه پاسخهای رسانه ای و کاغذی هستند. انشالله به ترتیب مواردی که از سوی دانشجویان و مردم گزارش شده است مورد بررسی و انتشار قرار خواهد گرفت، به امید آنکه به اصلاح امور جاری مردم منجر شود و به شهر و استانی بهتری با رعایت حقوق مسافر و مدیران دلسوزتری مبدل شویم.
تحریریه پایگاه خبری تحلیلی کبنا نیوز
مدیریت محترم خبرگزاری کبنا نیوز
سلام علیکم
احتراماً به منظور شفافسازی و تنویر اذهان عمومی مواردی در خصوص خبر با کد مطلب 472188 مورخ 16 /11/ 1402 مواردی به شرح ذیل جهت استحضار و نشر بهعنوان جوابیه به حضور ارسال میگردد.
1.در حال حاضر اتوبوسهای مسیر یاسوج تهران همگی از نوع VIP و جزء جوانترین ناوگان استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور محسوب میگردد که این موضوع نقش برجسته مسئولان عالی استان و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در خصوص پیگیری و به نتیجه رسیدن نوسازی این ناوگان را به همراه داشته است.
2.به صورت معمول روزانه 4 دستگاه اتوبوس در مسیر یاسوج تهران با ظرفیت 100 نفر صندلی در حال فعالیت میباشند که در روزهای خاص به تناسب میزان تقاضا یک تا دو دستگاه اتوبوس 44 نفره به صورت فوقالعاده به کار گرفته میشود. لازم به ذکر است با توجه به بعد مسافت استقبال کمتری از سفر با اتوبوسهای 44 نفره میشود.
3. اتوبوسهای جادهای به صورت مداوم از طریق سامانههای پایش و همچنین بازرسان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین نیروهای پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد در حال رصد و نظارت میباشند.
4. از مسافران شریف استان درخواست میگردد به منظور افزایش نظارتهای مردمی مشکلات و شکایات خود را از طریق تلفن گویای 141 اعلام فرمایند تا در کوتاهترین زمان ممکن، پیگیری و نتیجه پیگیری نیز از طریق همان تلفن منعکس میگردد.
5. از آنجائیکه مسئولیت یک سفر از ابتدا تا انتها با شرکت صادر کننده بلیط میباشد در صورت مشاهده هر گونه تخلف و گزارش از طریق تلفن گویای 141 در کوتاهترین زمان ممکن در کمیسیون ماده 12 (رسیدگی به تخلفات شرکتهای حمل و نقل) و در کمیسیون ماده 11 (رسیدگی به تخلفات رانندگان جاده) برخورد خواهد شد.
6. با توجه به قیمت بالای اتوبوس جادهای، پایین بودن سطح درآمدها در بخش حمل و نقل جادهای و پایین بودن نرخ حمل و نقل مسافر، سرمایه گذاران در این خصوص با یک چالش بیرغبتی مواجه شدهاند.
7. به منظور رفاه حال مراجعه کنندگان جهت تهیه بلیط، و جلوگیری از مراجعه مردم به پایانههای مسافربری بلیت سفرها در سایتها به صورت اینترنتی ارائه میگردد.
8. با توجه به اینکه اتوبوسهای مسیر دهدشت به تهران و گچساران به تهران از مسیر یاسوج عبور مینماید هماهنگیهای لازم جهت تکمیل ظرفیت در شهر یاسوج انجام میگردد.
9. بررسی شمای کلی حمل و نقل بین شهری در حمل و نقل جاده ای و هوایی نشان میدهد کمبود و قیمت بالای بلیط هواپیما منجربه استفادهی بیشتر ازحمل ونقل جادهای وافزایش تقاضای سفرهای اتوبوسی شده است؛ ازسوی دیگر صدمات قابل توجه بیماری کرونا به بخش حمل و نقل جادهای و خروج سرمایهگذاران از این بخش در کنار نرخ پایین کرایه و هزینههای گزاف تهیه ناوگان و تعمیر و نگهداری آن به دلیل شرایط تحریمی کشور باعث کمبود صندلیهای ارائه شده به مسافران در این بخش و در سطح کشور گردیده است.
روابطعمومی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد
..............................................................................................................................................
توضیح پایگاه خبری تحلیلی کبنا نیوز؛
همانگونه که در گزارش قبل ذکر شده بود، پایگاه خبری تحلیلی کبنا نیوز بهعنوان صدای مردم و دانشجویان در پیگیری مطالبات آنها از مدیران و دستگاههای اجرائی در خصوص سماجت و اصرار مکرر آنان، مدتهاست که تحتفشار گزارش و انعکاس اخبار سهلانگاری دستگاههای نظارتی بر اتوبوسهای مسیر تهران یاسوج و بالعکس و پایانههای حملونقل برونشهری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و لذا درصدد برآمده که در سلسله گزارشاتی به این موضوع بپردازد.
در خصوص جوابیه راهداری استان به اولین قسمت از این گزارشها مواردی چند قابلذکر است؛
بند 1: به گونهای نوشتهاند که اتوبوسهای مسیر از نوع VIP و جوان هستند که گویا مردم نمیدانند که قریب به ده سال است که دیگر همه اتوبوسهای تولیدی از همین نوع هستند و اینکه برخی از اتوبوسهای این مسیر به گونه ای بوده اند که همان اتوبوسهای قدیمی را با تغیراتی (مثلاً تغییر تعداد صندلیها) اصطلاحاً vip کردند. به طور کلی این مورد افتخار و موفقیت محسوب نمیشود.
بند 2: در بند 2 گفته اند که به طور معمول روزانه 4 دستگاه اتوبوس در مسیر یاسوج- تهران با ظرفیت 100 نفر در حال فعالیت است؛ کیست که نداد که از حدود 20 سال پیش هم تعداد این اتوبوسها که روزانه به سمت تهران میرفتند و بعکس، همین 4 دستگاه بوده، یعنی مردم نباید بعد ده تا بیست سال، ببینند که تعداد اتوبوسها اضافه شده اند؟ یعنی اضافه جمعیت شهر یاسوج و نیاز به ترددهای مسافرتی در این 20 سال قابل تغییر و روئت نیست!؟
بند 3: درخصوص بند 3، سامانه پایش چه نظارتی انجام میدهد که حقوق اولیه مسافران در این سالها به نسبت قبل روزبروز کمتر رعایت میشود و مردم و دانشجویان میگویند دریغ از پارسال! (در شمارهای مستقل تحلیل خواهد شد)
بند 4: از مردم خواسته شده از طریق سامانه گویای 141، شکایات خود را منعکس کنند. بهتر نیست این شماره و اطلاعات آن به صورت تابلوهای کوچک در اتوبوسها نصب شود و در خودِ ترمینال مسافربری یاسوج در چند تابلوی بزرگ در روئت مردم قرار بگیرد تا تکلیف خود بدانند.
بند 5: درخصوص این بند، نیز بر سبیل بند قبل عمل شود.
بند 6: درخصوص این بند و پایین بودن نرخ حمل و نقل، باید گفت این سخن به نوعی چراغ سبز سازمان راهداری به برخی اتوبوسهای متخلف است که کرایه بیشتر میگیرند و اتوبوسهای خود را محل حمل کالا قرار دهند که این موضوع در یک شماره گزارش مفصل مورد بررسی قرار خواهد گرفت!
بند 7: در بند 7 گفته اند که فروش بلیطها به صورت اینترنتی است؛ گویا مردم استان به تازگی با فروش اینترنتی بلیط آشنا شده اند. بیش از ده سال است که فروش بلیطها و بسیاری از امور دیگر به صورت آنلاین و اینترنتی شده است و این هنر نیست که بلیطهای این مسیر اینترنتی به فروش میرسد!
بند 8: در خصوص بند 8 که ادعا شده اتوبوسهای گچساران و دهدشت در یاسوج تکمیل ظرفیت میکنند، داستان پرغصه این قصه، مفصل است که در یک شماره مستقل با شواهدی از برخی نقاط کشور مورد تحلیل و ارزیابی قرار خواهد گرفت تا مردم داوری کنند؛ به عنوان مثال آیا اتوبوس تهران به دهدشت از یاسوج میگذرند؟ مسافر یاسوجی این مسیر را کجا پیاده میکنند؟ (پلیس راه اصفهان نه!)
بند 9: در بند 9 ذکر شده که با گران شدن بلیط هواپیما، مسافران این مسیر بیشتر شده است؛ باید گفت جانا سخن از زبان مردم میگویید. پس چاره کنید و تعداد اتوبوسهای مسیر را بیشتر کنید و از انحصار برخی تعاونی داران بکاهید!
نتیجه: به نظر میرسد که برخی از دستگاههای مربوطه از بسیاری از امور و ماوقع اطلاع کامل ندارند و نیازمند انعکاس گزارشها مردمی هستند (البته خود باید مسائل کاری خود را بدانند و نیازمند گزارشها مردمی نباشند) و همچنان که در قسمت انتهایی گزارش شماره 1، ذکر شد مردم منتظر عملکرد عینی و محسوس در گودکار و نه پاسخهای رسانه ای و کاغذی هستند. انشالله به ترتیب مواردی که از سوی دانشجویان و مردم گزارش شده است مورد بررسی و انتشار قرار خواهد گرفت، به امید آنکه به اصلاح امور جاری مردم منجر شود و به شهر و استانی بهتری با رعایت حقوق مسافر و مدیران دلسوزتری مبدل شویم.
تحریریه پایگاه خبری تحلیلی کبنا نیوز
در بعضی از مواقع مثل اول مهر و دم عید مثل سایر کشور شلوغ است که امری طبیعی می باشد