تاریخ انتشار
جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۴۷۱۸۲۶
مقایسه ارتش کره شمالی و کره جنوبی؛

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

۱
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟
کبنا ؛ تنها چند هفته پس از سال ۲۰۲۴ میلادی سال جدید با آزمایش‌های موشکی تحریک آمیز کره شمالی و محکومیت سخت و نگران کننده از سوی همسایه جنوبی آن کشور مشخص شده است.
به گزارش کبنا، فرارو به نقل از نیوزویک، پیونگ یانگ نه تنها علیه سئول بلکه علیه متحد کره جنوبی یعنی ایالات متحده و عیله ژاپن که عمیقا نگران امنیت ملی خود است، لفاظی‌هایش را به شکل فزاینده‌ای شدیدتر کرده است. با این وجود، جریان مداوم بیانیه‌های منتشر شده توسط رسانه‌های دولتی کره شمالی با آزمایش‌های موشکی بالستیک همراه شده و تعدادی از کشور‌ها را در معرض خطر قرار داده است. کره شمالی و کره جنوبی هر دو متعهد شده اند که هزینه‌های نظامی شان را افزایش دهند.
افزایش تنش‌ها در زمانی که ایالات متحده و متحدان اش با درگیری‌ها در خاورمیانه و شرق اروپا با نیم نگاهی به اقدامات پکن علیه تایوان دست و پنجه نرم می‌کنند کارشناسان را بر آن داشته تا بپرسند آیا "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی می‌تواند ثابت کند این باور دیرینه مبنی بر آن که کره شمالی به کره جنوبی حمله نخواهد کرد اشتباه بوده است یا خیر؟
بازی اعداد؟
آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده (DIA)  در گزارشی در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که کره شمالی یکی از نظامی‌ترین کشور‌های جهان با "یکی از بزرگترین ارتش‌های متعارف جهان است که به شکلی مستقیم کره جنوبی را تهدید می‌کند".
ارقام منتشر شده توسط شرکت جمع‌آوری داده Statista نشان می‌دهد که هزینه‌های نظامی کره شمالی ممکن است به یک سوم تولید ناخالص داخلی آن کشور رسیده باشد که نسبت به سالیان گذشته افزایش قابل توجهی داشته یعنی زمانی که  کره شمالی کم‌تر از یک چهارم تولید ناخالص داخلی خود را به ارتش اختصاص می‌داد و پس از اوکراین از لحاظ تخصیص میزان تولید ناخالص داخلی به حوزه دفاعی در رتبه دوم جهانی قرار گرفت.
 مرکز جمع آوری داده اشاره کرد که هزینه‌های دفاعی کره جنوبی برای سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی آن کشور را تشکیل می‌داد. این رقم به هزینه‌های دفاعی معمول برای کشور‌های عضو ناتو و متحدان آن بسیار نزدیک‌تر است. همان طور که Statista نتیجه گیری خود را از داده‌های منتشر شده اعلام کرد کره شمالی در مجموع دو برابر بیش از کره جنوبی قوای نظامی در اختیار دارد.
 "اندرو یئو" کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاست شرق آسیا در اندیشکده بروکینگز می‌گوید: "کره شمالی نیروی انسانی برتر را در اختیار دارد و این مزیت از نظر تعداد زیاد نیروی انسانی همواره با پیونگ یانگ همراه بوده است". به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی حدود یک میلیون و دویست و هشتاد هزار پرسنل فعال در نیرو‌های مسلح خود و ۶۰۰۰۰۰ نفر دیگر نیروی ذخیره در اختیار داشته است.
در مقابل، کره جنوبی حدود ۵۵۵ هزار پرسنل فعال و بیش از ۳ میلیون نفر نیروی ذخیره در اختیار داشته است. با سایر شاخص‌های متعارف نیز پیونگ یانگ از سئول پیشی می‌گیرد. کره شمالی ۷۱ فروند زیردریایی و کره جنوبی ۱۹ فروند زیردریایی در اختیار دارند. کره شمالی بیش از ۳۵۰۰ تانک و کره جنوبی ۲۱۴۹ تانک در اختیار دارند. کره شمالی بمب هسته‌ای آزمایش کرده است در حالی که کره جنوبی سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد.
با این وجود، این نمای کاملی از موضوع نیست. یئو  می‌گوید که بسیاری از تجهیزات متعارف کره شمالی قدیمی‌تر و متعلق به دوران شوروی بوده و با قابلیت‌های فناوری پیچیده سئول به ویژه در مورد نیروی هوایی آن فاصله بسیار زیادی دارند. او می‌افزاید: "با این وجود، در صورت وقوع یک جنگ متعارف بین دو کشور فرض آن است که کره جنوبی قادر خواهد بود خود را حتی بدون کمک از سوی ایالات متحده حفظ نماید".
یئو اشاره می‌کند که ارتش کره شمالی علیرغم حجم وسیعی که دارد فاقد وسعت تجربه آموزشی‌ای است که کره جنوبی از طریق مانور‌های نظامی با کشورهای دیگر کسب کرده است. کم‌تر از دو هفته پیش ایالات متحده مانور‌های مشترک با کره جنوبی و ژاپن را با حضور یک گروه تهاجمی ناو هواپیمابر آمریکایی به پایان رساند که برای "توسعه بیش‌تر توانمندی‌های ترکیبی" طراحی شده بود.
یئو می‌افزاید:" این در واقع نه صرفا به اعداد بلکه به کیفیت تسلیحات و قابلیت‌ها مربوط می‌شود". آزمایش‌های موشک بالستیک یکی از بزرگترین منابع نگرانی سئول، واشنگتن و توکیو هستند. آژانس اطلاعات دفاعی امریکا (دیا) اعلام کرده که کیم از زمانی که به قدرت رسیده بر تقویت قابلیت‌های مسلحانه متعارف پیونگ یانگ تمرکز کرده و آزمایش‌های هسته‌ای و توسعه موشکی داخلی را پیش برده است.
ارتش ایالات متحده در تاریخ ۱۴ ژانویه با اشاره به کره شمالی با عنوان کامل و رسمی آن یعنی جمهوری دموکراتیک خلق کره اعلام کرد که سال جدید تفاوتی نداشته، زیرا آخرین آزمایش موشک بالستیک آن کشور به زعم واشنگتن "تاثیر بی ثبات کننده برنامه تسلیحاتی کره شمالی" را نشان می‌دهد.
یئو اشاره می‌کند که پیونگ یانگ هم چنین در حال ارتقاء تجهیزات خود می‌باشد و ممکن است از کمک روسیه برای انجام این کار برخوردار شده باشد. رسانه‌های دولتی کره شمالی در ماه جاری گزارش دادند که آن کشور یک "سیستم تسلیحات هسته‌ای زیر آب" را آزمایش کرد. پیونگ یانگ اعلام کرده که آزمایش تجهیزات دریایی اتمی پاسخی به رزمایش دریایی مشترک آمریکا، کره جنوبی و ژاپن بود.
کره شمالی در ماه سپتامبر(شهریور) اعلام کرد که اولین "زیردریایی حمله هسته‌ای تاکتیکی" خود را که قادر به حمل و پرتاب تسلیحات هسته‌ای می‌باشد به نمایش گذاشته است. در میان تحلیلگران غربی در مورد توانایی واقعی آن زیردریایی تردید وجود دارد.  پیونگ یانگ در اواخر سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که در مواجهه با "مانور‌های رویارویی بی سابقه علیه کره شمالی از سوی ایالات متحده و نیرو‌های تابع آن آماده سازی برای جنگ را با سرعت بیش تری دنبال خواهد کرد". کره شمالی هم چنین یک ماهواره جاسوسی پرتاب کرده و متعهد شده که چندین ماهواره دیگر را در سال جاری در مدار قرار خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه ...
دعای پدرها ردخور ندارد

دعای پدرها ردخور ندارد

با اینکه تصور می‌کنیم مادر جایگاه بالاتری نسبت به پدر دارد اما بسیاری از ما از جایگاه ...
1