تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۴۶۹۴۹۰
کاش جاده پاتاوه - دهدشت را رئیس جمهور افتتاح نمی‌کرد

جاده‌ای که رئیس جمهور تیرماه در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح کرد، تاکنون ۱۶ کشته داده است

۱
جاده‌ای که رئیس جمهور تیرماه در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح کرد، تاکنون ۱۶ کشته داده است
کبنا ؛جاده ملی پاتاوه به دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسوولان ملی و استانی به طول ۱۳۶ کیلومتر در تیرماه امسال در حالی زیربار ترافیک رفت که تردد در آن در حدود پنج سال قبل از آن روان و جاری بود.
به گزارش کبنا به نقل از ایلنا، عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ آغاز و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم که طول قطعه‌های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه‌های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر بود.
۱۳ تونل بطول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی و ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرار گرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.
کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در پنج شهرستان بویراحمد و مجموع حوزه استحفاظی کهگیلویه بزرگ که شامل چهار شهرستان می‌شود با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر را می‌توان از جمله مزیت‌های این جاده ملی بشمار آورد.
ساکنان این روستا‌ها و البته رانندگان و مسافران جاده ملی پاتاوه - دهدشت از افتتاح این پروژه بدلیل ناایمن بودن آن و بالا رفتن آمار‌های کشته شدگان تصادفات جاده‌ای اظهار نگرانی دارند.
«احسان پاداش» راننده جوان چُرامی که سالهاست در محور‌های سخت گذر استان کهگیلویه و بویراحمد، مسافران را جابجا می‌کند، از وضعیت کنونی و ناایمن بودن محور پاتاوه - دهدشت ابراز نارضایتی می‌کند.
او گفت: کاش آقای رئیس جمهور، جاده پاتاوه - دهدشت را فعلا افتتاح نمی‌کرد تا مشکلات جاده‌ای و نبود تابلو‌ها و علائم هشدار دهنده آن بطور کامل رفع و شاهد تصادفات روزانه در این محور نباشیم.
این راننده جوان با ذکر خاطره‌ای از کشته شدن یکی از مسافران محور ملی پاتاوه - دهدشت، خاطرنشان کرد: یک روز، یک مسافر خیلی عجله داشت و قرار بود با من به یاسوج بیاید اما با یکی از رانندگان دیگر رفت و متأسفانه یکساعت بعد نرسیده به تقاطع "گِندی خوری" با جسد او روبرو شدیم.
یک قهوه خانه دار در محور پاتاوه - دهدشت هم از ناراحتی مسافران و رانندگان این محور خبر داد و اظهارداشت: خیلی از رانندگان و مسافرانی که از این محور می‌گذرند از وضعیت موجود آن بدلیل ناایمن بودن نگران هستند.
او که خود را «احمد ولایتی» معرفی می‌کند، می‌گوید: روزانه شاهد شنیدن آژیر‌های آمبولانس و پلیس راه در این محور بدلیل تصادفات و یا مرگ عزیزان‌مان هستیم و کاش به این زودی و با این عجله، توسط رئیس جمهور افتتاح نمی‌شد.
به گزارش کبنا، بیست هفتم تیرماه امسال و در دومین سفر رئیس دولت سیزدهم به استان کهگیلویه و بویراحمد، پروژه ملی جاده پاتاوه به دهدشت در این استان بطور کامل افتتاح شد اما این درحالیست که مسوولان متخصص در حوزه راهسازی بعد از گذشت چهارماه از آن افتتاح می‌گویند: برای افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه همچنان نیاز به ۲۰ هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار است.
اگرچه سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم در آیین بهره‌برداری این محور ارتباطی، تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه را جزء ۱۲ اَبرپروژه مورد توجه دولت و وزارت راه و شهرسازی عنوان و اظهار داشت: طولانی شدن روند اجرایی این جاده بیش از این به صلاح نبود و مردم این منطقه باید پس از سال‌ها انتظار طعم یک جاده مهم و با اهمیت را می‌چشیدند، اما بنا بگفته معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، آمار‌های کنونی از تصادفات جاده‌ای در این محور، نشان می‌دهد که در هفت ماهه امسال، مهمترین دلیل افزایش آمار‌های تأسف‌بار تصادفات منجر به فوت در این استان، افتتاح زودهنگام همین جاده پاتاوه به دهدشت بوده است.
رئیس جمهور در آئین افتتاح محور پاتاوه به دهدشت به وضعیت روشنایی نامناسب برخی تونل‌ها از جمله تونل بالای ۲ و نیم کیلومتری «پات» هم اشاره و تأکید کرد که باید در سریعترین زمان ممکن این مشکل رفع شود اما "صمصام آقائی" مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد اکنون می‌گوید که برای روشنایی تعدادی از تونل‌ها در محور پاتاوه به دهدشت به یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
رئیسی در روز بیست هفتم تیرماه امسال در آئین بهره‌برداری از این محور می‌گوید: در طول مسیر، برخی رانندگان و مردم نیز تأکید داشتند که این جاده علائم هشداردهنده کم دارد و دارای نقاط حادثه خیز خطرناکی است که باید این مهم هم در دستور جدی مسئولان امر قرار گیرد، اما اکنون بعد از حدود چهارماه از آن روز، «محمدعلی روستا» معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: تقاطع گِندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت پرحادثه‌خیزترین تقاطع در سطح استان بوده و این پروژه با ۸۴۰ میلیارد ریال به مناقصه رفته و تا یک هزار میلیارد ریال قابل افزایش است.
اگرچه رئیس جمهور چهارماه پیش از مسوولان استانی و وزارت راه و شهرسازی خواست گزارش دقیق کار‌های انجام شده برای رفع برخی مشکلات موجود در جاده ارتباطی پاتاوه - دهدشت را به او بدهند، اما «علی محمد روستا» معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد اکنون می‌گوید: این مسیر ترانزیتی نقاط حادثه‌خیز زیادی دارد و تعداد تصادفات جرحی و منجر به فوت در این مسیر روز به روز در حال افزایش است و در صورتی که این نقاط حادثه‌خیز اصلاح نشود شاهد بالا رفتن آمار تصادفات منجر به فوت در فصل زمستان خواهیم بود.
«سرهنگ حسن دانایار» رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: میزان تصادفات و سوانح رانندگی در جاده پاتاوه - دهدشت که در تیرماه امسال توسط آقای رئیس جمهور افتتاح شد رو به افزایش است و تاکنون ۱۶ فوتی در این محور به ثبت رسیده است.
او با تأکید براینکه سرعت‌های بالا، نواقصات جاده‌ای و تصادف با احشام بخشی از علل تصادفات را در این محور به خود اختصاص داده‌اند، یادآورشد: از زمان افتتاح محور ترانزیتی پاتاوه به دهدشت تاکنون ۱۶ نفر در حوادث رانندگی این محور، جان خود را از دست داده‌اند.
دانایار گفت: سه تیم گشت در محور پاتاوه به دهدشت مستقر هستند و روزانه و شبانه این مسیر رصد می‌شود اما نقاط حادثه خیز و علائم هشداردهنده باید هرچه زودتر در این محور حذف و نصب گردد تا شاهد کاهش آمار‌های کشته شدگان در این محور باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
توطئه عليه قاليباف

توطئه عليه قاليباف

حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري و از چهره‌هاي اصلي تشكل جديد اصولگرايان يعني شريان ...
1