تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۵۶
کد مطلب : ۴۶۷۶۸۸
بعد از مطالب رسانه‌ها مطرح شد

پاسخ مدیر آموزش و پرورش بویراحمد به ابهامات و انتقادات در خصوص ابلاغ معلمان و کتب درسی

۱
۱
پاسخ مدیر آموزش و پرورش بویراحمد به ابهامات و انتقادات در خصوص ابلاغ معلمان و کتب درسی
کبنا ؛مدیر آموزش و پرورش بویراحمد به ابهامات و انتقاداتی که در خصوص توزیع کتب درسی و ابلاغ معلمان پاسخ داد و گفت:  صدور ابلاغ همه نیرو‌های خود آموزش و پرورش شهرستان در زمان قانونی انجام شد و مشکلی وجود ندارد، اما مشکل اصلی ما مربوط به بیش از ۲۴۰ معلمی است که به عنوان سهمیه از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، ماده ۲۸ و انتقالی از دیگر مناطق به این شهرستان ورود کرده‌اند که باید سازماندهی می‌شدند و این ابلاغ‌هایی که طی روز‌های اخیر صادر شده مربوط به همین نیرو‌ها است در واقع وضعیت اینگونه است که هر نیروی از طرف اداره کل برای ما فرستاده می‌شود در همان روز فوراً سازماندهی و صدور ابلاغ صورت می‌گیرد.
به گزارش کبنا، کورش دلشاد گزارشی از فعالیت‌های آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد در زمینه‌های مختلف ارائه کرد و گفت: آموزش و پرورش این شهرستان بیشترین جمعیت تحت پوشش هم در حوزه دانش‌آموزی و هم پرسنل را دارد به نحوی که نزدیک به ۵ هزار فرهنگی در این شهرستان کار فعالیت آموزشی را برعهده دارند که خوشبختانه امسال در بحث سازماندهی و ساماندهی بسیار خوب عمل شد.
مدیر آموزش و پرورش بویراحمد افزود: خوشبختانه ساعت درس بدون معلم نداریم. اگر موردی از کمبود معلم در برخی مدارس وجود داشته باشد معاونین مدارس ملزم به تدریس آن ساعات هستند که طبق قانون باید ۶ ساعت موظفی تدریس در همان مدارس داشته باشند که خوشبختانه با توجه به سازماندهی انجام شده، ساعت بدون معلم نداریم.
وی در پاسخ به این سؤالی که چرا برخی از صدور ابلاغ‌ها و سازماندهی به اواخر شهریور کشیده شده، گفت: یکی از موضوعات مربوط به شیوه‌نامه و آیین‌نامه انتخاب و انتصاب مدیران بود که در زمان مناسب به دست ما نرسید البته ما با توجه به تاریخ نهایی اعلام شده یعنی ۱۵ شهریور انتخاب و انتصاب مدیران را به پایان رساندیم و پس از ان هم در دیگر حوزه‌ها سازماندهی به خوبی انجام شد.
دلشاد تصریح کرد: امسال خوشبختانه یکی از بهترین و تخصصی‌ترین سازماندهی‌ها را در مقطع متوسطه اول و دوم و همچنین فنی و حرفه‌ای داشتیم به گونه‌ای که همه ابلاغ‌ها متناسب با رشته معلمین صادر شده است.
مدیر آموزش و پرورش بویراحمد در پاسخ به این سؤال که چرا صدور برخی ابلاغ‌ها تا روز‌های اول مهرماه ادامه داشت افزود: صدور ابلاغ همه نیرو‌های خود آموزش و پرورش شهرستان در زمان قانونی انجام شد و مشکلی وجود ندارد، اما مشکل اصلی ما مربوط به بیش از ۲۴۰ معلمی است که به عنوان سهمیه از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، ماده ۲۸ و انتقالی از دیگر مناطق به این شهرستان ورود کرده‌اند که باید سازماندهی می‌شدند و این ابلاغ‌هایی که طی روز‌های اخیر صادر شده مربوط به همین نیرو‌ها است در واقع وضعیت اینگونه است که هر نیروی از طرف اداره کل برای ما فرستاده می‌شود در همان روز فوراً سازماندهی و صدور ابلاغ صورت می‌گیرد.
دلشاد با بیان این نکته که در واقع تنها مورد در سازماندهی و صدور ابلاغ همین نیرو‌های جدید الورود بوده‌اند افزود: نیرو‌های رسمی شهرستان تا ۲۶ شهریور ماه سازماندهی و ابلاغ صادر شده است، اما نیرو‌های جدید با توجه به زمانی که به آموزش و پرورش شهرستان معرفی می‌شوند، سازماندهی می‌شوند.
وی ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید در مقطع متوسطه اول و دوم و فنی حرفه‌ای سازماندهی به صورت عمومی برگزار شد، اما در مقطع ابتدایی سازماندهی فقط به صورت جابه جایی بود که هر چند حدود ۵۰۰ نفر تقاضای جابه جایی داشتند اما همین تعداد هم تا حدود زیادی همانند یک سازماندهی عمومی، برنامه‌ریزی کار و اقدام نیاز داشت.
وی ادامه داد: در خصوص مدارس خاص (تیزهوشان، شاهد، نمونه دولتی) انتخاب معلمین بر عهده خود مدیران این مدارس است و طبق قانون هر معلمی را متناسب رشته‌های مورد نیاز انتخاب می‌کنند که با توجه به اهمیت مدارس دولتی معلمان مدارس خاص باید ۱۲ ساعت در مدارس دولتی تدریس داشته باشند.
دلشاد گفت: در سازماندهی یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد و آن هم تمایل نیرو‌های با سابقه است که به دلیل برخی امتیازات مختص روستا، معمولاً روستا‌ها را بر اساس امتیاز خود انتخاب می‌کنند و قانوناً نمی‌توان هیچ معلمی را از تعیین پست انتخابی متناسب با امتیاز منع کرد.
دلشاد در پاسخ به این سؤالی در رابطه با مهمترین دغدغه آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد برای آغاز سال تحصیلی گفت: شهرستان بویراحمد طی سالیان گذشته به دلیل مهاجر‌پذیر بودن و عدم نیازسنجی مناسب، با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه بوده که اکنون در سال‌های اخیر ما آن را با عنوان بحران فضای فیزیکی بار‌ها اعلام کرده‌ایم.
وی ادامه داد: طی یکی دو سال اخیر مدارس افتتاحی خوبی از جمله مدارس ۹ و ۱۲ کلاسه داشته‌ایم، اما با توجه به جمعیت ۷۰ هزار نفری دانش‌آموز در این شهرستان به علاوه ورودی سالانه دانش‌آموزان کلاس اولی و حدود ۳ تا ۴ هزار دانش‌آموز مهاجر به این شهرستان فضا‌های موجود و احداث شده جوابگوی نیاز ما نیست.
دلشاد گفت: یکی از مشکلات مدارس طی سال‌های گذشته تاکنون بحث سرویس مدارس بوده که خوشبختانه با همکاری و پیگیری‌های استاندار، فرماندار بویراحمد و شورای آموزش و پرورش شهرستان امسال وضعیت نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است و در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است از جمله طی نشست‌هایی که با مدارس غیر دولتی با داشتن بالغ بر ۱۸ هزار دانش‌آموز داشتیم ساماندهی سرویس مدارس صورت گرفت ضمن اینکه اقدامات خوبی برای رفع مشکل سرویس مدارس دبولتی هم انجام شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته سال طلایی برای آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در تهیه و تأمین تجهیزات مدارس بود افزود: متأسفانه امسال تا این لحظه حتی یک مورد تأمین تجهیزات از طرف نوسازی برای ما وجود نداشته است این در حالی است که نیاز‌های شهرستان بویراحمد طی چندین مکاتبه برای اداره کل نوسازی ارسال شده است که‌امیدواریم در این زمینه هم تأمین لازم صورت گیرد تا یکی از مشکلات دیگر آموزش و پرورش شهرستان برطرف شود.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در پاسخ به این سؤال که آیا کتب درسی به موقع توزیع شد، اظهار داشت: همانگونه که گفته شد تعداد دانش‌آموزان این شهرستان حدود ۷۰ هزار نفر است که ۳۷ هزار نفر این دانش‌آموزان فقط در مقطع ابتدایی هستند و کتب این تعداد تا ۶ مهرماه به طور کامل توزیع شده به جز حدود ۵۰۰ نفر که کسانی بودند یا صغر سن داشته‌اند و بر اساس بخشنامه جدید تازه ثبت نام کرده‌اند و با توجه به زمان سه روزه برای تغذیه سامانه توزیع کتب درسی از سامانه سیدا، تأمین کتاب حداق سه روز پس از ثبت نام طول می‌کشد و این موضوع سیستمی هیچ ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد و ما دخالتی در آن نداریم.
دلشاد ادامه داد: ما در خصوص توزیع کتب امسال اعلام کردیم که نیاز به حضور اولیا در محل توزیع نیست و با برنامه زمانبندی مشخص در هر مقطع و هر مدرسه، زمانی اعلام و کتب دانش اموزان از طریق مدارس در اختیار ان‌ها قرار گرفت.
وی افزود: در مقطع متوسطه اول هم بدون هیچ مشکلی توزیع کتب انجام گرفت، اما در مقطع متوسطه دوم دو گروه کمی تأخیر ایجاد کردند گروه اول کسانی بودند که هدایت تحصیلی آن‌ها صادر نشده بود و گروه دوم دانش‌آموزانی بودند که در آزمون تعیین رشته شرکت کرده بودند و تقریباً دو روز پیش به ما ابلاغ شدند و در سامانه سیدا باید ثبت نام کنند و تعداد آن‌ها شاید کمتر از ۳۰۰ نفر است که این افراد هم پس از ثبت نام کتب در اختیار ان‌ها قرار می‌گیرد.
دلشاد در پاسخ به این سؤال که برخی اولیا نسبت به عدم تحویل کتب دانش‌آموزان خود تماس‌هایی داشته‌اند، گفت: برخی از دانش‌آموزان با توجه به تغییر محل سکونت خود از مدرسه‌ای به مدرسه‌ای دیگر منتقل شده‌اند که این فرایند انتقال هم سیستمی است و باید محل تحویل کتاب تغییر کند و از طریق سامانه فروش کتاب محل دریافت کتاب اصلاحیه صورت پذیرد که همین موضوع خود چند روز طول می‌کشد چرا که محل تحویل کتب دانش‌آموز باید از مدرسه مبدا به مدرسه مقصد تغییر کند و این روند چون سیستمی است مشمول طی شدن چند روز خواهد بود.
کورش دلشاد در پایان گفت: آموزش و پرورش بویراحمد، در واقع پیشانی دستگاه فرهنگی، آموزشی و تربیتی در استان است و تقریباً برگزاری همه مناسبت‌های ملی و مذهبی را بر عهده دارد ضمن اینکه بیشترین نقل و انتقالات هم مربوط به همین شهرستان است و این موارد باعث شلوغی کار می‌شود و واقعاً مدیریت در آموزش و پرورش این شهرستان سخت است، اما خوشبختانه با تلاش همکاران، برنامه‌ها به صورت منظم و در زمان‌های قانونی انجام می‌گیرد.
دلشاد افزود: علاوه بر این موارد، وجود مدارس خاص در این شهرستان، وجود حوزه تصحیح امتحانات نهایی قطب سردسیر در این شهرستان به گونه‌ای که امسال برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش این شهرستان دو حوزه تصحیح ایجاد شد، باعث سنگینی کار آموزش و پرورش این شهرستان شده است.
گفتنی است: از جمله اقداماتی که می‌تواند تا حدود زیادی بار مشکلات آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد را حل کند، دو ناحیه‌ای شدن آموزش و پرورش این شهرستان است. پیشنهادی که بار‌ها مطرح شده، اما متأسفانه هنوز به نتیجه نرسیده که انتظار می‌رود استاندار به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان و رئیس شورای آموزش و پرورش برای به نتیجه رساندن این پیشنهاد، تلاشی مضاعف داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

امیر
Iran, Islamic Republic of
راست میگه این بنده خدا دوتا ناحیه بشه تا بیشتر مدیر از طایفه خود بکاره و بچه ها مردم را بدبخت کنه، آموزش و پرورش کجا و شما کجا
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
1