تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۴۶۷۳۷۳
کبنا گزارش می‌دهد

چگونه 68 هزار مترمربع فضا‌های آموزشی، ورزشی و فرهنگی در مدت ۲ سال در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت / نقش این دو مسئول چه بود؟

۳
۰
چگونه 68 هزار مترمربع فضا‌های آموزشی، ورزشی و فرهنگی در مدت ۲ سال در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت / نقش این دو مسئول چه بود؟
کبنا ؛مدرسه‌سازی سخت است به گونه‌ای که یک مدرسه ۱۰۰ متری حدود ۲۰ میلیارد ریال هزینه نیاز دارد، افزایش ۳۸ هزار متر مربعی فضا‌های آموزشی، ۲۶ هزار متر مربعی فضای ورزشی و چهار هزار متر مربعی فضای فرهنگی در مدت این ۲ سال جزء اقدام‌های تحولی دولت در امر مدرسه‌سازی بود.
به گزارش کبنا، بار‌ها از کمبود فاحش و حتی شرایط بحرانی فضا‌های آموزشی در استان کهگیلویه وبویراحمد سخن گفتیم و بر اساس آخرین آمار همچنان بالای ۴۸۰ کلاس درس نا ایمن و دارای وضعیتی نامناسب است؛ اما این کمبود‌ها و مشکلات نباید نافی برخی خدمات و گام‌های مثبت و عزم راسخ دولت و متولیان امر در این راستا شود.
دولت سیزدهم با رویکرد عدالت محوری در فصل آموزش در تمامی مناطق شهری و روستایی این استان عملیات خوبی را در امر مدرسه‌سازی آغاز و یا در حال انجام است و بیشتر آن‌ها را هم به پایان رسانده است.
سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به عنوان متولی ساخت و ساز فضا‌های آموزشی، ورزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و به تبع آن ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز استان‌ها وظیفه ساخت، تکمیل و تجهیز فضا‌های آموزشی، ورزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش را دارند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم اتفاقات بسیار خوبی در فصل آموزش افتاد چنانچه این کار‌ها انجام نمی‌شد امروز مدیران آموزش و پرورش دچار چالش‌های بزرگی بودند.
با استقرار دولت و حمایت‌های استاندار جهادی و انقلابی استان کار‌های چشمگیری در زمینه توسعه، تجهیز و تکمیل فضا‌های آموزشی استان انجام شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سفر نخست رئیس جمهور به استان، هیچ مصوبه‌ای در فصل آموزش استان وجود نداشت اما در متمم سفر با پیگیری‌های استاندار استان، متمم چند طرح اساسی برای استان مصوب شد.
سید رضا حسینی نیک افزود: جمع‌آوری مدارس کانکسی در قالب طرح شهید پناهی با مشارکت بنیاد برکت یکی از مصوبه‌ها بود که اجرایی شد.
وی ادامه داد: ۷۷ مدرسه جایگزین مدارس کانکسی یک، دو و سه کلاسه با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال و با ۱۲۳ کلاس درس شد و سال تحصیلی جدید را آغاز کردند و بر اساس آخرین آمار افزون بر ۹۵ درصد مدارس تحویل موقت شده است و مابقی هم تا دو هفته آینده تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: اعتباری حدود ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل فضا‌های آموزشی تخصیص داند که در قالب آن تمام مدارسی که از محل متمم سفر ردیف دریافت کرده‌اند تماماً تحویل موقت شده‌اند.
وی ادامه داد: در سفر دوم با حضور آقای استاندار بحث‌های کارشناسی انجام گرفت و نشست‌های تخصصی در استانداری برگزار شد و طرح‌های بیان شد و حدود یک هزار میلیارد تومان برای مدت زمان ۲ سال برای استان در نظر گرفته شد.
حسینی نیک عنوان کرد: با این اعتبار و تخصیص آن فصل آموزش استان تغییرات اساسی خواهد داشت.
وی تأکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث فضا‌های آموزشی شرایط خاص دارد. ترکیب دانش‌آموزان، نوپا بودن شهرستان‌ها و محله‌هایی که به شهرستان‌ها اضافه می‌شود، ساخت و ساز نهضت ملی مسکن چالش‌هایی هستند که باید مد نظر قرار گرفته شوند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در طرح محرومیت زدایی در دولت که پروژه بسیار مهمی بود با دخالت نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی و کمک دولت این طرح مصوب شد.
حسینی نیک تأکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد ۳۳ پروژه با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان شروع کرد، این پروژه‌ها عمدتاً بزرگ مقیا شامل ۱۸، ۹، ۶ کلاسه و مابقی در مقیاس‌های کوچکتر بودند.
این پروژه‌ها عمدتاً در مناطق روستایی و محروم استان بودند که تا مهرماه ۱۴۰۲ حدود ۳۰ مورد از این طرح‌ها تحویل موقت شده‌اند.
در خصوص حمایت سازمان از اعتبارات ملی برای تکمیل پروژه‌های استانی و ملی در سطح استان اتفاقات خوبی انجام گرفت ما توانستیم در این دولت ۲۰۰ فضای آموزشی، فرهنگی و ورزشی تحویل آموزش و پرورش که یک رکورد بی‌سابقه است.
افزایش ۳۸ هزار متر مربعی فضا‌های آموزشی، ۲۶ هزار متر مربعی فضای ورزشی و چهار هزار متر مربعی فضای فرهنگی در مدت این ۲ سال انجام شده است. این اقدامات بی‌نظیر همگی برکات نظام و حمایت دولت و تلاش‌های سازمان نوسازی کشور است.
در استان سه هزار مدرسه و بالغ بر ۹ هزار کلاس درس و ۱۸۰ هزار دانش‌آموز وجود دارد که ترکیب جمعیتی مدارس به لحاظ روستایی و شهری کمی نگران‌کننده است.
۷۰ درصد مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد در روستا‌ها هستند در حالی که ۳۰ درصد دانش‌آموزان ما در مدارس روستایی در حال تحصیل‌اند و برعکس یعنی ۷۰ درصد دانش‌آموزان استان در مدارس شهری هستند اما تنها ۳۰ درصد فضا‌های آموزشی استان در شهر‌ها قرار دارند.
این موضوع نشان می‌دهد روستا‌های استان تراکم دانش‌آموزی بسیار کم و در شهر‌ها تراکم بسیار بالایی داریم، هم اکنون سرانه دانش‌آموزی در استان به عدد پنج رسیده است. ۸۰۰ مدرسه زیر ۱۰ نفر دانش‌آموز در استان وجود دارد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: اکنون فصل بازگشایی مدارس است و ساخت و ساز‌ها تمام شده و پروژه‌هایی که برای مهر ماه امسال آماده شده بودند تحویل داده شدند.
وی افزود: تجهیزات، انشعابات، سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس و موارد دیگر انجام گرفته است و اکنون پایان سال مالی است و منتظر تخصیص‌های ۱۴۰۲ هستیم.
حسینی نیک بیان کرد: در بحث تجهیزات در این دولت اتفاق نادری انجام گرفت و از اعتبارات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی و هنرستانی و خوابگاهی خریداری شده است.
وی به متولیان آموزش و پرورش تأکید کرد در بحث نگهداری تجهیزات دانش‌آموزان را راهنمایی و آموزش دهند.
مناطق سردسیری استان خیلی زود به وسایل گرمایشی نیاز دارند که می‌طلبد مدیران مدارس موتورخانه‌ها را روشن کنند و زیر بار ببرند تا احیاتا مشکلی وجود داشته باشد اطلاع‌رسانی شود.
وی در خصوص طرح‌های ملی همچون شهید عجمیان، گفته که این طرح از سال نو شروع شد و والدین و دانش‌آموزان و گروه‌های جهادی در آن شرکت دارند و صندلی و یا تجهیزات آموزشی تعمیر شدند.
سه هزار میز و صندلی با اعتبار خیلی کمی به چرخه برگردانده شدند و در شاداب‌سازی مدارس یک هزار میلیون ریال رنگ خریداری شد و در اختیار مناطق قرار داده شد.
وی با اشاره به وجود مدارس سنگی و آجری ناایمن، افزود: کهگیلویه و بویراحمد استان نخست در این شاخص است زیرا قبل از انقلاب اسلامی فضای آموزشی در استان به وفور وجود نداشت و تنها ۲۴۰ فضای آموزشی وجود داشت که با مصالح بومی این مدارس قدیمی ساخته و ناایمن‌اند و اکنون به سه هزار مدرسه رسیده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: پس از انقلاب اسلامی تمام روستا‌ها و مناطق استان که دانش‌آموز داشتند از مدرسه برخوردار شدند.
وی ادامه داد: ۴۸۵ مدرسه ناایمن در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در مصوبات سفر دوم رئیس جمهور از مجموع یک هزار میلیارد تومان اعتبار مربوط به نوسازی مدارس ۴۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به این مدارس است.
حسینی نیک بیان کرد: برخی مناطق استان با جمعیت کاهشی دانش‌آموزان و عده‌ای دیگر با جمعیت افزایشی دانش‌آموزان مواجه‌اند.
وی با تشکر ویژه از مجمع خیرین مدرسه ساز استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: طی یک سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان به استان ما هدایت کرده‌اند و خیران را به سمت استان روانه می‌کنند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: خیری در استان به نام حاج اکبر ابراهیمی هست که ۱۵ مدرسه روستایی برای استان شروع کرده است و این ۱۵ مدرسه بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ۱۰ مدارس دیگ ر نیز مصوب کرده که شروع به کار کند.
حسینی نیک اضافه کرد: مؤسسه قلم چی در استان نیز ۱۰ مدرسه به استان هدیه کرده است. مؤسسه موج مهربانی، بنیاد برکت، مؤسسه مهرآفرین در استان کار‌های خوبی انجام داده‌اند.
وی بیان کرد: ۹۰ درصد پروزه‌های نوسازی تا پایان مهر ماه تحویل داده می‌شوند و دیگر پروژه نیمه تمامی در استان بقی نخواهد ماند.
وی از خیران خواست با توجه به بحران فضای آموزشی در بویراحمد پروژه‌های بزرگ مقیاس در این شهرستان اجرا کنند و برای مهر آبنده هدفگذاری شود.
پروژه ۱۸ کلاسه گنجه‌ای با سه هزار متر زیربنا، ۹ کلاسه مزدک، ۹ کلاسه سرآبتاوه، ۹ کلاسه چنارستان، ۹ کلاسه نجف آباد، ۶ کلاسه خلف آباد در زمان کوتاهی در این دولت افتتاح شدند.
حسینی نیک عنوان کرد: پروژه ۶ کلاسه‌ای نیز توسط آقای خلقی پور در روستای محمود آباد شروع کرده‌اند و دکتر افتخاری نیز پروژه چهار کلاسه‌ای در جدول غوره یاسوج شروع کردند، مؤسسه موج مهربانی مدرسه ۶ کلاسه‌ای را در مهریان یاسوج تقبل کرده تکمیل کند.
پروژه بزرگ ۹ کلاسه با ظرفیت ۳۰۰ دانش‌آموز مربوط به حاج بزرگواری نیز به زودی افتتاح می‌شود، خانم گیتی نژاد نیز سه پروژه دارد که به زودی افتتاح می‌شوند.
وی تصریح کرد: شرکت اعزام خودرو پروژه ۱۲ کلاسه‌ای در مادوان در دست ساخت دارد و سه مدرسه دیگر نیز متقبل شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق اعلام مدیران مدترس استان مشکلی برای شروع مدارس ندارند و حتی اعلام شده در خصوص تجهیزات مشکلی نخواهیم داشت.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این دولت برای بحث تعمیرات و احداث سرویس‌های بهداشتی در مدارس کار‌های خوبی آغاز شده است و ردیف خاص بودجه‌ای تعریف شد.
وی ادامه داد: مرتب به مدارس استان نامه‌زده می‌شود و سال گذشته ۱۴۰ مدرسه یا شروع به تعمیرات سرویس‌های بهداشتی‌شان شده است و یا سرویس‌های بهداشتی جدید ساخته شده است.
حسینی نیک بیان کرد: هفت میلیارد تومان استان تخصیص گرفت که تا پایان سال ۱۴۰۱ این تخصیص جذب شد.
وی اضافه کرد: قبول داریم در برخی از مناطق استان سرویس‌های بهداشتی وجود دارند که از کار افتاده‌اند و در سال مالی جدید اعتباراتی برای تعمیر و تجهیز سرویس‌های بهداشتی دریافت خواهیم کرد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به محرومیت منطقه لوداب، گفت: بخش لوداب جزء شهرستان بویراحمد است و اعتبار آن از بویراحمد تزریق می‌شود اما مشکلات آن‌ها را با توجه به موقعیت جغرافیایی آن جدا می‌بینیم و هر زمان که اعتبار تزریق شود به آن‌ها رسیدگی خواهد شد.
حسینی نیک عنوان کرد: اخیراً سه کلاسه نورالله آباد در لوداب تکمیل شده و به تمامی مدیران اعلام شده مشکلات مدارس را تک به تک به نوسازی اعلام کنند.
وی بیان کرد: در سازمان نوسازی مدارس استان تأکید کرده‌ام که اولین خیر مدرسه ساز استان استاندار کهگیلویه و بویراحمد است و در فصل آموزش تأثیر‌گذار است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا قبل از این دولت، نوسازی مجبور بود هزینه‌های گزافی را به شهرداری‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان بپردازند وظلمی بود که استاندار این موضوعات را رفع کرد.
وی اضافه کرد: آقای احمدزاده در مهرماه سال گذشته حداقل ۵ میلیارد تومان در حوزه انشعابات به نفع نوسازی گام برداشته است و خیری تأثیر‌گذار است.
حسینی نیک با اشاره به این ضرب المثل «آب در کوزه و تشنه لبان می‌گردیم»، ادامه داد: یکی از مؤسسات خیریه بزرگ اعلام کردند که به آقای 
احمدزاده استاندار استان‌تان رجوع کنید و از وی وقت آزاد بگیرید تا تلاش کند و اعتبار جذب کند، به ازای هر یک ساعتی که احمدزاده وقت بگذارد قول می‌دهیم ۱۰ میلیارد تومان به استان شما تزریق کنیم.

مجموعه استان هماهنگ هستند و با آموزش و پرورش استان تعامل وجود دارد و جناب آقای خانمحمدی بازدیدی از استان داشتند و مصوبات خوبی داشت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سفر دور دوم دولت به استان بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال برای مدت دو سال به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است، گفت: اختصاص این میزان اعتبار تحول عظیمی در آموزش و پرورش ایجاد می‌کند.
سید علی احمدزاده بیان کرد: اعتبارات سفر رئیس جمهور برای بازسازی مدارس، به روز کردن آن‌ها و احداث مدارس نمونه در شهرستان‌ها هدایت می‌شود.
وی با ابراز نگرانی از وجود ۴۸۳ مدرسه سنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: این میزان اعتبار جوابگوی برچیده شدن مدارس سنگی نیست و نیازمند نگاه تحول‌زای وزارت آموزش و پرورش به استان هستیم.
احمدزاده با بیان اینکه وضعیت فضای آموزشی در یاسوج مرکز استان از روستا‌ها بدتر است، گفت: جمعیت زیادی در حاشیه شهر یاسوج هستند که امکانات پاسخ‌گوی جمعیت زیاد دانش‌آموزی در این مناطق نیست.
وی با بیان اینکه حمایت و توجه استانی از آموزش و پرورش می‌شود اما کافی نبوده و نیاز است در سطح ملی حمایت شویم، ابراز کرد: از وزیر آموزش و پرورش دعوت کردیم به استان سفر کند و از نزدیک با مشکلات فضای آموزشی و کمبود امکانات آشنا شود.
هم اکنون بیش از سه هزار و واحد آموزشی در این استان وجود دارد که ۲ هزار ۸۰۰ مرکز آن در قالب ۹ هزار کلاسه درس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شد.
زیرساخت‌های آموزشی این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شده و ۹۲درصد مدارس این استان معادل ۲ هزارو ۸۰۰ باب از سال ۵۷ تاکنون در مناطق مختلف ساخته شده است.
این رشد چشمگیر فضا‌های آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد نشان از توجه نظام جمهوری اسلامی به توسعه علم و دانش در این خطه از ایران اسلامی دارد.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت، هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش‌آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می‌کنند که از این تعداد دانش‌آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.
از کل دانش‌آموزان استان، ۴۹ درصد از آن‌ها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

رضایی
Russian Federation
چه فایده ، همه سرمایه های مادی و معنوی آموزش و پرورش با مدیریت ضعیف و، فامیلی و طایفه گرایی ، و گزارشات و خبر سازی ها آقای عزت خواه بر باد می رود ، و استاندار و وزیر محترم خوابند ،
حسن
Iran, Islamic Republic of
احتمالا صحبت برداشتن مدیرکل نوسازی هست. آخه این روزا خیلی نوسازی گزارش عملکرد میده.چه عملکردی هم داره این برادر. خدا قوت قهرمان
کارمند نوسازی مدارس
Iran, Islamic Republic of
اینقدر با این امار دروغ بدهکار دانش اموزان استان و خدا نکنید 80 درصد این امار الکی است
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
بحران هویت پایدار ترکیه

بحران هویت پایدار ترکیه

به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه "چیگدم آکیول" روزنامه نگار آلمانی تاریخ جدیدی ...
تحلیل عباس عبدی از استقبال از رونالدو

تحلیل عباس عبدی از استقبال از رونالدو

عباس عبدی نوشت: هویت امری تزریقی از طریق آموزش نیست، بلکه امری اکتسابی در عرصه جامعه ...
1