تاریخ انتشار
جمعه ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۴۶۷۲۹۳
کبنا گزارش می‌دهد

مدارس لاکچری و شهریه‌های نجومی / کمر خم والدین زیر بار گرانی لوازم‌التحریر / شهریه پرداختی یک دانش‌آموز برابری می‌کند با حقوق یک معلم / لزوم حمایت دولت از والدین چند دانش‌آموزی

۶
۰
مدارس لاکچری و شهریه‌های نجومی / کمر خم والدین زیر بار گرانی لوازم‌التحریر / شهریه پرداختی یک دانش‌آموز برابری می‌کند با حقوق یک معلم / لزوم حمایت دولت از والدین چند دانش‌آموزی
کبنا ؛مدارس به عنوان رکن اصلی ارائه خدمات تعلیم و تربیت هستند و این روز‌ها ثبت نام دانش‌آموزان و پرداخت شهریه‌های سنگین خانواده‌هایی را که چند فرزند دانش‌آموز دارند را تحت فشار قرار داده است البته که در دولت سیزدهم قانون حمایت از خانواده‌ها رنگ واقعیت به خود گرفته و در این راستا چشم انتظار حمایت دولت از خانواده‌های چند فرزندی هستند.
 وضعیت فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد به خصوص شهر یاسوج بحرانی است چرا که در برخی از کلاس‌های درس تعداد دانش‌آموزان به بیش از ۴۰ نفر افزایش می‌یابد همین امر نیز سبب اجبار برخی خانواده‌ها به سمت مدارس غیردولتی شده است.
به گفته مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیزمدارس کهگیلویه وبویراحمد سرانه آموزشی شهرستان بویراحمد به ویژه شهر"یاسوج"، حدود سه متر مربع است و با توجه به مهاجرپذیری مرکز استان و کمبود فضای آموزشی در این شهر، اولویت نوسازی مدارس استان تلاش برای رفع این مشکل است.
اینک با توجه به کمبود فاحش و محسوس فضا‌های آموزشی دولتی و در آستانه ماه مهر بسیاری از خانواده‌ها به خصوص چندفرزندی به شدت از وضعیت شهریه‌های بالای برخی مدارس غیردولتی گلایه دارند ضمن آنکه این خانواده‌ها دغدغه‌هایی دیگری به ویژه پرداخت شهریه همچون خرید لباس فرم، لوازم التحریر، سفارش کتب درسی، کیف و کفش، سرویس مدرسه و موارد مشابه را نیز دارند.
وضعیت معیشت خانواده‌ها و تعداد فرزندان آن‌ها متفاوت است اما وضعیت خانواده‌هایی که چند فرزند دانش‌آموز دارند و باید این اقلام را برای همه آن‌ها تأمین کنند کمی سخت به نظر می‌رسد.
این روز‌ها ثبت نام در مدرسه دولتی با معلمان خوب کار نسبتاً سختی به نظر می‌رسد و این مهم سبب سوق دادن والدین برای نام‌نویسی فرزندانشان در مدارس غیر دولتی می‌شود.
مدارسی که شهریه‌هایی سر به فلک کشیده دارند و ثبت نام در آن‌ها نیاز به پول خوب دارد اما از توان والدینی که وضعیت مالی خوبی ندارند و صاحب چند فرزند هستند بر نمی‌آید. برای سال تحصیلی پیش رو بیش از ۲۷ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید در مدارس غیر دولتی ثبت نام کرده‌اند.
شهریه مشخص شده برای مدارس غیر دولتی درمقطع ابتدایی میانگین هزینه ۶۳ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال و مدارس متوسطه اول کمترین دریافت شهریه ۶۳ میلیون ریال و حداکثر ۱۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است.
برای دانش‌آموزان متوسطه دوم حداقل ۷۷ میلیون ریال و حداکثر ۱۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال است که مدیران این مدارس به ایت اعداد اکتفا نکرده و شهریه‌های گزاف از دانش‌آموزان می‌گیرند.
اجرای قانون حمایت از خانواده و رشد جمعیت جزء اولویت کاری دولتمردان در کهگیلویه و بویراحمد است و گام‌های خوبی هم در این رابطه در خصوص ارائه تسهیلات برداشته شده است.
چنانچه حمایت از خانواده‌های دارای چند فرزند دانش‌آموز که وضعیت معیشتی مناسبی ندارند، هم جزء این قانون قرار گیرد قدم بزرگی برای حمایت از خانواده‌ها برداشته خواهد شد.
شهریه مدارس غیردولتی براساس خدمات ارائه شده تنظیم شود
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهریه مدارس غیردولتی در استان باید براساس خدمات ارائه شده تنظیم، اعلام و اخذ شود.
سید احسان عسکری افزود: متأسفانه مدارسی در سطح استان هستند که سطح خدمات با میزان دریافت شهریه سطح متفاوتی دارد که حتماً این موارد در سیاست‌گذاری‌های آمورش و پرورش اعمال شود.
وی ادامه داد: در برخی مدارس غیردولتی تقریباً شهریه پرداختی یک دانش‌آموز برابری می‌کند با حقوق یک معلم که در این خصوص بررسی حق الزحمه معلمان شاغل در مدارس غیرانتقاعی هم زیر ذره بین آموزش و پرورش باشد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: نباید مدارس دولتی نسبت به مدارس غیرانتفاعی ضعیف باشند و در مدارس دولتی هم باید استاندارد‌ها به خوبی دیده شوند.
عسکری عنوان کرد: نباید شهریه مدارس به نحوی تنظیم شود که خانوار‌ها تحت فشار مالی قرار گیرند و عدالت و انصاف در تعیین نرخ شهریه مدارس غیردولتی دیده شود.
وی گفت: اینکه در همان ابتدای سال هزینه کلاس‌های تقویتی تحت عنوان شهریه از دانش‌آموز گرفته شود قابل قبول نیست و اجباری برای فوق برنامه‌ها در مدارس غیرانتفاعی وجود نداشته باشد.
طبق اعلام آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، اولیا می‌توانند هرگونه شکایت از نحوه ثبت نام و هزینه‌های دریافتی را از طریق سامانه مشارکت‌های مردمی و اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد پیگیری نمایند.
والدین می‌توانند با مراجعه به لینک https://mosharekatha.ir/home/estelamShahriye و وارد نمودن مشخصات مدرسه غیردولتی یا غیر انتفاعی مورد نظر خود از میزان شهریه مصوب آگاهی یابند.
مدارس دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر فضا، امکانات و خروجی از غیرانتفاعی‌ها بهتر هستند
معاون متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: مدارس دولتی استان هم از نظر فضا، امکانات و خروجی از غیرانتفاعی‌ها بهتر هستند البته مدارس غیر دولتی کمک کار آموزش و پرورش هستند.
محمد جمالی آرند افزود: بیش از ۳۰ هزار دانش‌آموز استان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند، بنده هیچوقت توصیه نمی‌کنم که دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی بروند. زیرا کیفیت آموزش مدارس دولتی استان قطعاً بهتر از مدارس غیر انتفاعی است.
وی تصریح کرد: بیش از سه هزار آموزشگاه در سطح استان پذیرای دانش‌آموزان است و پیش‌بینی ما این است که ۱۷۲ هزار نفر روز اول مهرماه در مدارس حضور پیدا کنند. ۲۹ شهریورماه نیز با حضور ۱۷ هزار دانش‌آموز کلاس اولی، جشن جوانه‌ها برگزار می‌شود.
قیمت لباس فرم دانش‌آموزان منطقی تعیین شده است
مدیرکل اقتصادی استاندار گفت: آموزش و پرورش اعلام کرد که اجباری در خرید لباس فرم در سال تحصیلی جدید نیست و دانش‌آموزان می‌توانند از لباس فرم سال گذشته خود استفاده کنند اما عده‌ای از این موضوع برداشتهای دیگری کردند.
حسن رضاپور با شاره به تشکیل کمیته‌ای برای تعیین نرخ لباس مدارس غیردولتی، ادامه داد: در این کمیته با توجه به وضعیت معیشتی مردم قیمت منطقی و معقولی تعیین شده است.
وی افزود: نباید لباس‌های دانش‌آموزان از قیمت چهار و پنج میلیون ریال برای پایه‌های مختلف افزایش یابد و برای حمایت از تولید مقداری قیمت‌ها را افزایش دادیم لذا در آستانه فصل بازگشایی مدارس باید قیمت تعیین شده اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه ۶۰ خیاط در خصوص دوخت لباس‌های مدارس در استان فعال هستند، بیان کرد: واسطه خرید لباس فرم دانش‌آموزان و خیاطان را حذف کردیم.
بازار لوازم التحریر استان کهگیلویه و بویراحمد حال ناخوشی دارد
رئیس اتحادیه عکاسان و لوازم التحریر در یاسوج گفت: سال‌های قبل مردم در این روز‌ها لوازم‌التحریر مورد نیاز یک سال خود را می‌خریدند، اما با توجه به کم شدن قدرت خرید، امسال خریداران تنها یک عدد از هر قلم کالا می‌برند.
سیروس حجازی پور تأکید کرد: مشتریان بیشتر، اجناس ارزان‌قیمت را می‌خرند و از طرف دیگر مثل سال‌های گذشته تعداد بالا هم خرید نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه بازار نوشت‌افزار‌ها در ۶ ماهه از سال «اسفند تا مرداد» رونق نسبی را در بازار دارند، ادامه داد: در سال جاری برخلاف سال‌های گذشته هنوز تحرکی در بازار مشاهده نمی‌شود و در نبود مشتری، بازار در سطح عمده فروشی نیز کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه عکاسان و نوشت‌افزار یاسوج ابراز کرد: ۱۱۰ واحد صنفی نوشت‌افزار دارای پروانه کسب در یاسوج مشغول به فعالیت هستند.
حجازی پور تصریح کرد: معمولاً بازار نوشت‌افزار‌ها فصلی بوده که بعد از تعطیلی تا بازگشایی مدارس حال بازار این رسته از واحد‌های صنفی خوب نیست.
توجه به قانون حمایت از "خانواده و جوانی جمعیت"، سبب توسعه کشور می‌شود و همچنین از بحران‌های جمعیتی نیز کاسته خواهد شد، اما اجرای دقیق و به موقع این قانون نیازمند عزم ملی مردم و متولیان امر است و قطعاً حمایت از خانواده‌های دارای چند فرزند دانش‌آموز راهگشا خواهد بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت، هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش‌آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می‌کنند که از این تعداد دانش‌آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
وقتی سازمان بازرسی سکوت می کند و وجدان کارشناسان مربوطه خواب است نتیجه همین است که دردولت هوادارمردم ،برعکس عمل می شود واین مردمند که زیربار تصمیمات کارشناسان اهل رابطه ودوست بازی فدا می شوند ونتیجه هم ناامیدی وبدبینی مردم ازدولت می شود
United States
دریاسوج مدارس لاکچری وجهنم‌بی
یه مشت مدرسه ا اجاره ای
که هیچ امکاناتی ندارند
Iran, Islamic Republic of
فساد رسمی و آشکار در مدارس یاسوج خصوصا مدارس غیر انتفاعی بیداد می کند .و ریشه ش در آموزش و پرورش بویراحمد هست
Iran, Islamic Republic of
اگر واقعا سازمان بازرسی کارش بازرسی واحقاق‌حق است و رعایت قانون:.تحقیق نماید چرا دانش آموزان مدرسه غبرانتفاعی پویا یاسوج‌درباهنر ۲ ماژیک وایت برد را هم خودشان می خرند و می برند سرکلاس .
پس فلسفه مدرسه وهزبنه‌مدرسه چیه؟ چرا؟!!!!!!
حتی آب خوردن را هم بچه‌ها خودشان با خود می برند ؟!
پس هزینه مدرسه برای دانش آموزان چه چیزی است؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
ایشا که پول مفت داریت و ایریزیت بحسابشو ، الان حق نداریت انتقاد کنیت
ایشا ای مدارس بی کیفیته معروف کردیته
ایسو هم ختو بکشیت
Iran, Islamic Republic of
سلام لطف بفرما بازرسی آموزش پرورش استان یه سرکشی از مدرسه پویا (راهنمایی)بکن ببین نرخ شهریه چرا روی برد اعلانات نمی زنند میزارند وسط سال اونوقت شهریه دلخواه غیر مصوب اعلام میکنند
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
بحران هویت پایدار ترکیه

بحران هویت پایدار ترکیه

به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه "چیگدم آکیول" روزنامه نگار آلمانی تاریخ جدیدی ...
1