تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۳
کد مطلب : ۴۶۶۹۲۹
بی اعتمادی اجتماعی نتیجه ترافیک و نابسامانی سرویس مدارس در شهر یاسوج؛

یاسوج اسیر گره‌های ترافیکی / راهکار چیست؟

۵
۰
یاسوج اسیر گره‌های ترافیکی / راهکار چیست؟
کبنا ؛بازگشایی مدارس پس از کرونا هر ساله ترافیک را در شهر یاسوج تشدید و مشکلات بسیاری برای والدین و ساکنان شهر ایجاد کرده است. تکرار هر ساله این مشکل و نبود تصمیم و تدبیری برای حل آن، نارضایتی و بی‌اعتمادی اجتماعی را در پی داشته است.
به گزارش کبنا، مهاجرت‌های فراوان به یاسوج به عنو. ان مرکز استان موجب بروز پدیده حاشیه نشینی در این شهر شده و هر روزه شاهد تشـدید رونـد فزاینـده تـراکم جمعیـت هـای انسـانی ساکن شهر و حاشیه نشینی آن هستیم.
با افزایش ساکنان شهر یاسوج، شمار دانش‌آموزان آن نیز افزایش یافته است به نحوی که نبود فضای کافی آموزشی و افزایش کلاس‌ها موجب شده تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها به بیش از ۴۰ نفر برسد که به گفته مسئولان آموزش و پرورش به یک بحران تبدیل شده است.
مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد به افزایش سالانه بیش از سه هزار دانش‌آموز در شهرستان بویراحمد اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی گذشته شهرستان بویراحمدحدود ۷۰ هزار دانش‌آموز داشت و امسال این رقم به ۷۴ هزار دانش‌آموز افزایش می‌یابد.
"کورش دلشاد" ادامه داد: تعداد دانش‌آموزان شهر یاسوج مرکز شهرستان بویراحمد در سال گذشته حدود ۶۰ هزار دانش‌آموز بود که با مهاجرت گسترده به شهر یاسوج امسال باز شاهد افزایش دانش‌آموزان بیشتری در یاسوج خواهیم بود.
افزایش مهاجرت و کمبود فضای آموزشی، وضعیت فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد به خصوص شهر یاسوج را بحرانی کرده و مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: با نبود فضای کافی آموزشی در برخی از کلاس‌های درس این شهر تعداد دانش‌آموزان به بیش از ۴۰ نفر افزایش می‌یابد.
"سید رضا حسینی نیک" ادامه داد: سرانه آموزشی شهرستان بویراحمد به خصوص شهر"یاسوج"، حدود سه متر مربع است و کمبود فضای آموزشی علاوه بر مرکز شهر یاسوج، حاشیه‌های آن همانند "بَلهزار"، "مادوان" و "سرآبتاوه" را در بر می‌گیرد.
هر ساله با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس در شهر یاسوج بدلیل نابسامانی سرویس مدارس، بر ترافیک شهری افزوده می‌شود به طوری که خیابان‌های اصلی این شهر در ساعت ۷ تا ۸ صبح و پس از آن هم ساعت ۱۱ صبح تا ۱۴ عصر کاملاً قفل شده و جابه جایی در مسیر پنج دقیقه‌ای را به بیش از نیم ساعت زمان افزایش می‌دهد.
رفت و آمد دانش‌آموزان با خودرو‌های شخصی والدین و انسداد مسیر‌های منتهی به مدارس، ترافیکی را بر شهر تحمیل می‌کند که ضرورت بیش از پیش ساماندهی سرویس مدارس را از سوی متولیان ان بیشتر می‌کند.
پدیده ترافیک برای کلانشهر‌ها و شهر‌های شلوغ به یک مسأله اجتماعی تبدیل شده است چرا که بر فعالیت‌های اجتماعی اثرگذار است و این مسأله در دراز مدت زیان‌های قابل توجهی در پی دارد و هزینه‌های زیادی بر انسان‌ها تحمیل می‌کند.
باید توجه کرد تشدید ترافیک در یاسوج نه تنها رفاه اجتماعی شهروندان را تهدید می‌کند بلکه بر تحمل‌پذیری و مداراجویی انان اثرات منفی داشته و از این طریق زمینه بروز افزایش تصادفات درون شهری، رفتار‌های ناهنجار، تخلف و ارتکاب جرم را موجب می‌شود.
تلف شدن وقت به علت وجود ترافیک، شـلوغی و راه بنـدان، مصرف بیش از حد سوخت، تعدد تصادفات، آلودگی هوا، آلودگی‌های صوتی از دیگر پیامد‌های ترافیک در شهر یاسوج است. ضعف حمل و نقل عمومی، نبود خیابان‌های عریض این وضعیت را تشدید کرده است.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج زیر ساخت‌های لازم در شهر یاسوج را مشکلی برای تردد اتوبوس در خیابان‌های این شهر دانست و گفت از طرفی نبود سرویس حمل و نقل عمومی معضلات این شهر را افزایش داده است.
"عبدی دانش مقدم" از نبود تاکسی‌های سواری و "ون" درون شهری در یاسوج اشاره کرد و اظهار داشت: از مجموع یک هزار و ۵۲ دستگاه تاکسی سواری و خودرو ون این شهر، بیش از ۶۰۰ دستگاه تاکسی‌های شهر فرسوده و از رده خارج هستند و پاسخگوی نیاز شهروندان نیست.
وی پیشنهاد کرد، با مداخله و پیگیری استانداری و دیگر سازمان‌ها و با پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت‌های متقاضی برای خرید خودروی "ون"، ترافیک شهری و نیاز‌های مدارس را می‌توان در شهر یاسوج تأمین کرد.
با بازگشایی مدارس در نبود حمل و نقل عمومی و نابسامانی سرویس مدارس، ترافیک یاسوج افزایش می‌یابد و راه حل آن راه‌اندازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای جابه جایی دانش‌آموزان است.
رئیس اداره سنجش آموزش و پرورش استان پیش‌تر گفت: تعداد سرویس‌های مورد نیاز مدارس شهر یاسوج ۲۵۰ دستگاه است و شرکت‌های خصوصی معرفی شده از طرف شهرداری یاسوج توان جابه جایی دانش‌آموزان مدارس شهر یاسوج را ندارند.
"مظفر برافراشته" ادامه داد: به شهرداری پیشنهاد شد با نبود خودروی لازم در شهر یاسوج مناقصه‌ای عمومی برگزار شود که با مشارکت شرکت‌های استان‌های همجوار نیازمندی‌های سرویس مدارس یاسوج تأمین شود و تاکنون شهرداری پاسخی به این پیشنهاد نداده است.
حال که راه حل کنترل ترافیک یاسوج مشخص است و شهرداری توان اداره و مدیریت ترافیک شهری را ندارد متولیان سرویس مدارس اعم از آموزش و پرورش و شهرداری باور دارند با مداخله استاندار و مسولان ارشد استان ترافیک شهر یاسوج کمتر شده و قابل کنترل است.
هر شهری دارای مشکلاتی است و برای مقابله با این مشکلات راه کار‌های مشخصی وجود دارد که اگر به هنگام و با همدلی و همکاری، تصمیم‌گیری صورت نگیرد بی‌اعتمادی ساکنان شهر به متولیان شهری را در پی خواهد داشت.
در کنار مسوولان، شهروندان نیز باید پا به پای آن‌ها برای کاهش ترافیک یاسوج تلاش کنند چرا که تک سرنشینی خودرو‌ها در هنگام بازگشایی مدارس بار ترافیکی را بیشتر می‌کند بنابراین اعتماد اجتماعی مردم به مدیریت به هنگام ترافیک این شهر، موجب رفع این مشکل شده و بی‌اعتمادی شهروندان را هم کاهش خواهد داد.
باتوجه به سیر مهاجرت‌های مداوم بـه سـوی شـهر یاسوج، برای آرامش زیست شهری و جلوگیری از تشدید ترافیک، زیرساخت‌های شهری آن باید متناسب با نیاز بخش حمل و نقل عمومی گسترش یابد.
بدیهی است تردد اتوبوس در خیابان‌های کوچک شهر یاسوج بار ترافیکی را افزایش داده و لازم است تجهیز و بروزسانی تاکسی‌های شهری و خودرو "ون"‌های عمومی را برای خدمات دهی افزایش داد.
از سویی متولیان امر باید سیاست‌های جامعی بـرای گسـترش فرهنـگ صـحیح ترافیکـی و آمـوزش رفتار‌های بهنجار ترافیکی تدوین و اجرا کنند و پلیس راهنمایی و رانندگی و متولیان سرویس مدارس با حضور در رسانه‌های استان به تبیین موضوع بپردازند و از طرفی زمینه مشارکت و همکاری مردم را برای حل مشکل ترافیک شهری را فراهم کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

پرستار
Iran, Islamic Republic of
۱- استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
۲- ایجاد زیرگذر یا رو گذر در خیابون های با عرض کم در مرکز شهر
۳- ساخت کمربندی ایت الله ملک حسینی ،تا ماشین ها از این خیابون جهت خروج از شهر استفاده کنند نه از مرکز شهر
۴- انتقال ادارات دولتی از مرکز شهر به حاشیه
سعید محمد حسینی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام خدمت همه عزیزان مستحضرید که آینده غیرقابل پیش بینی است و نمی‌توان آن را دید اما آنچه روشن است گسترش جمعیت است که باید بین این رویه و سطح ترافیک و استفاده شهروندان از خودرو، تطابق و سازگاری بوجود آورد.
شالوده‌ها و استواری بنیان‌های شهرسازی متناسب با استانداردهای شهری در یاسوج به انجام نرسیده است.
می‌توان با اجرای طرح ترافیک به شکل اصولی و منطقی رعایت فرهنگ شهروندی را گسترش داد تا دست کم از حجم ترافیک در مرکز شهر و بویژه از ورودی شهر از سمت شیراز و اصفهان تا هفت تیر و مراکز تجاری وابسته به نیازهای روز همشهریان کم یا کاسته شود ساخت پارکینگ‌های عمومی در ورودی مراکز پرتردد نیز نیاز اساسی است.در دوره مسئولیت اینجانب در سال ۸۲ در حوزه معاونت عمرانی شهرداری ودر رمان شهرداری مهندس محمدی جای مدرسه شهید منتظری برای پارکینگ ۱۲ طبقه پبشنهاد گردید عمر دوره ما کوتاه بود دیگه رفتیم هر جند طراحی پل زیر گذر و روگذر آبشار و سه راهی زیر تل در همان دوره انجام ودر دوره شهردار بعدی اجرا گردید آقای مهندس دوستی را بردیم گلنگش را زد ولی بدلیل کمبود اعتبار به شهرداری کمکی نشد در دولت دکتر احمدی نژاد و استانداری حاج حسبنی پول اجرای پل به حساب شهرداری واریز و اجرا گردید.امیدواریم مسئولین ارشد استان این موضوع مهم را در دستور کار قرار دهند و با تشکیل واحد زیر گذر و رو گذر در شهرداری یاسوح و تحدید نظر در طرح شهر یاسوج شاهد رونق و گره گشایی در این شهر در آینده باشیم.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
لطفا یه فکری برای فلکه جهاد کنید واقعا نیاز مند چراغ راهنما عست
سجاد
Iran, Islamic Republic of
دلیل آن بی مدیریتی است . مسئولین فقط به فکر زد و بند هستند . به فکر آبادانی نیستند.
Iran, Islamic Republic of
خیابانهای شهرک جهاد افتضاح است
گزارش یک پرونده ناتمام؛ کنکور و پذیرش رتبه‌های بالا در رشته پزشکی

گزارش یک پرونده ناتمام؛ کنکور و پذیرش رتبه‌های بالا در رشته پزشکی

با برگزاری هر دوره کنکور برخی موارد همواره به عنوان بحث‌های حاشیه این آزمون بزرگ مطرح ...
(ویدئو) بوفالوهای پلیس

(ویدئو) بوفالوهای پلیس

برخی از افسران کهنه کار پلیس می‌گویند که بوفالوها می‌توانند بوی یک جنایتکار را از فاصله ...
شفافیت ناکام

شفافیت ناکام

طرح شفافیت، از‌جمله طرح‌های بازمانده از مجلس دهم است که قصه پرغصه‌ای دارد. برای بررسی ...
1