تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۴۶۶۵۰۹

ماموریت ویژه برای تقویت روابط با متحدان استراتژیک

۰
ماموریت ویژه برای تقویت روابط با متحدان استراتژیک
کبنا ؛
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان از روز چهارشنبه (8 شهریور) دور جدیدی از سفر منطقه‌ای خود به قلب جهان عرب را آغاز کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی، در راس هیاتی بلندپایه در ابتدا وارد کشور سوریه شد. امیر عبداللهیان در سوریه با محوریت تقویت مناسبات دو جانبه و اتحاد استراتژیک تهران و دمشق با رهبران سیاسی سوری از جمله «بشار اسد»، رئیس‌جمهو «حسین عرنوس» نخست‌وزیر و «فیصل المقداد»، همتای سوری خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از تجارت، وزیر امور خارجه کشورمان در ایستگاه دوم سفر منطقه‌‌ای جدید خود عازم بیروت پایتخت کشور لبنان شد. امیر عبداللهیان، در ابتدا با نبیه بری، رئیس پارلمان و سپس سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان دیدار کرد. در ادامه عبدالله بو حبیب وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان، میزبان وزیر خارجه ایران بود. در تحلیل ابعاد و اهداف این سفر می‌توان اظهار داشت که در فضای تنش‌زدایی حاکم شده بر منطقه خاورمیانه، به نظر می‌رسد تهران تقویت دوستی‌ها و اتحادهای سنتی خود با کشورهای همسایه را در پیش گرفته است.
تمرکز بر حفظ و تقویت اتحاد راهبردی میان تهران و دمشق
محور اصلی رایزنی‌ها و دیدارهای «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران با مقام‌های سوریه را می‌توان تمرکز بر حفظ و تقویت اتحاد استراتژیک میان تهران و دمشق مورد ارزیابی قرار داد. امیر عبداللهیان در جریان دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روند اجرای توافقات دو کشور در سفر رئیس‌جمهور به دمشق را مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار داد. همچنین، او اهتمام جدید و پیگیری و اجرای اسناد امضا شده در سفر دکتر رئیسی به دمشق را مورد تاکید قرار داد. امیرعبداللهیان تصریح کرد دولت، ملت و ارتش سوریه یک جنگ جهانی تروریستی علیه خود را با پیروزی پشت سر گذاشتند و اکنون سوریه در بهترین شرایط خود قرار دارد و خوشحال هستیم که امروز منطقه و جهان متوجه واقعیت و قدرت سوریه شدند، هر چند دشمنان سوریه در تلاش هستند با توسل به تحریم و فشار اقتصادی بر دولت و ملت سوریه، اهداف سیاسی خود در قبال این کشور را دنبال کنند. او افزود جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که در روزهای سخت سوریه در کنار این کشور بود، در شرایط جدید نیز همچنان در کنار سوریه و ملت آن خواهد بود. امیرعبداللهیان همچنین بر لزوم احترام همه طرف‌ها به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد و افزود جمهوری اسلامی ایران در تکمیل روند مبارزه با تروریسم همچنان در کنار سوریه قرار دارد. بشار اسد نیز در ابتدای این دیدار، پیوستن ایران به گروه بریکس را به دولت و ملت ایران تبریک گفت و افزود این امر نشان می‌دهد که جهان در حال تغییر است و آنچه که ما و شما برای آن ایستادگی کردیم، درست بود. رئیس‌جمهور سوریه راهبرد آمریکا در منطقه برای تامین منافع خود را، ایجاد و دامن‌زدن به تنش و بحران میان کشورها و ملت‌های منطقه اعم از اختلاف شیعه و سنی و یا عربی ایرانی دانست و از ابتکار عمل ایران برای تقویت روابط با کشورهای عربی منطقه استقبال کرد و آن را اقدامی فوق راهبردی دانست. در این دیدار روند سیاسی تحولات سوریه، روند آستانه، روابط سوریه و اتحادیه عرب، تحولات فلسطین و برخی دیگر از موضوعات مورد اهتمام منطقه ای مورد گفتگو و تبادل‌نظر قرار گرفت.
حمایت ایران از رفع انسداد نظام سیاسی در لبنان
اولین و شاید مهم‌ترین پیام ایران به لبنانی‌ها در جریان سفیر اخیر امیرعبداللهیان، حمایت از رفع مسدود شدن روند تشکیل دولت جدید در این کشور بود. به عبارتی تهران، با صراحت حمایت خود را از گشایش سیاسی در این کشور نشان داد. در همین راستا، در ابتدای ورود امیر عبداللهیان به بیروت، او به خبرنگاران گفت: ما امروز در گفت‌وگوهایی که با مقامات عالی‌رتبه لبنان خواهیم داشت، دعوت می‌کنیم همه طرف‌های لبنانی را تا هر چه سریعتر، از طریق گفت‌وگو و تفاهم نسبت به انتخاب رئیس‌جمهور اقدام کنند. این مردم و رهبران فهیم لبنان هستند که باید نسبت به انتخاب رئیس‌جمهور تصمیم بگیرند. او افزود: ما همواره بهترین ها را برای دولت، ملت، ارتش و مقاومت لبنان از خداوند سبحان خواستاریم. طبعا در گفت‌وگوهایی که با مقامات عربستان سعودی انجام شد، ما عبارت سازنده و مثبتی را از مقامات عربستان برای کمک به لبنان شنیده ایم. ما همه کشورها را دعوت می کنیم به حمایت از لبنان ادامه دهند. در همین چارچوب، حسین امیرعبداللهیان در دیدار با عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان تاکید کرد: «ایران چیزی جز خیر و رفاه بیشتر برای لبنان نمی‌خواهد و خوشحال هستیم که شاهد امنیت و ثبات هر چه بیشتر در لبنان باشیم. لبنان قلب منطقه است و هر گونه شرایط در لبنان بر کل منطقه تاثیر می‌گذارد.» وزیر امور خارجه کشورمان اظهار امیدواری کرد که هر چه سریعتر با توافق طرفهای لبنانی موضوع انتخاب رئیس جمهور نهایی شود. انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید گام مهمی برای لبنان و منطقه خواهد بود.
آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با لبنان
همکاری‌های اقتصادی با لبنان دیگر محور مهم دیدار امیر عبداللهیان با همتای لبنانی خود بود. وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به بوحبیب خاطرنشان کرد: «روابط اقتصادی ایران و لبنان مهم است که باید مورد توجه هرچه بیشتر قرار گیرد. وی تاکید کرد: تحریم های آمریکا نمی تواند مانع روابط اقتصادی ایران و لبنان شود، کما اینکه این تحریم‌ها نتوانسته مانع همکاری های ایران با عراق، ترکیه پاکستان، آسیای مرکزی و قفقاز شود. فلذا امیدواریم پیشنهادات ایران برای توسعه روابط اقتصادی با لبنان مورد توجه قرار گیرد. در این راستا شرکتهای ایرانی آماده مشارکت در حل مشکل برق در لبنان هستند. همچنین آماده ایم کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور را بلافاصله پس‌از تشکیل دولت جدید لبنان در تهران برگزار کنیم.»
دیدار ویژه امیر عبداللهیان با سید حسن نصرالله
دیدار با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان دیگر محور ویژه سفر امیرعبداللهیان در لبنان بود. امیرعبداللهیان در دیدار با دبیرکل حزب الله لبنان، نصرالله را در جریان گفت‌وگوهای اخیر خود با مقامات عربستان سعودی قرار داد. امیرعبداللهیان ارزیابی خود را از گفت‌وگو با مقامات عربستان مثبت خواند و افزود: روند اجرای توافقات فیمابین، شاخصی بر نگرش دو کشور در صفحه جدید مناسبات تهران و ریاض خواهد بود. امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به مذاکرات خود با رییس جمهور سوریه و مقامات ارشد این کشور تصریح کرد که در شرایط بازگشت روابط سوریه به حالت طبیعی با کشورهای عربی، تحرکات بیگانه در فعال ساختن تروریست ها در سوریه، نشانگر اهداف دشمنان و رژیم صهیونیستی علیه سوریه و امنیت منطقه است. در این دیدار آخرین وضعت فلسطین و بحران‌های چندلایه امنیتی و اجتماعی در درون سرزمین های اشغالی مورد بحث قرار گرفت و دبیرکل حزب الله لبنان گفت: امروز مقاومت لبنان و فلسطین در قوی ترین وضعیت قرار دارد و اگر از صهیونیست ها رفتاری مبتنی بر محاسبه خطا سرزند، با واکنش پشیمان کننده مقاومت مواجه خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

بسیاری از روس‌ها می‌ترسند در صورت پیروزی اوکراین در جنگ جاری "ولادیمیر پوتین" از قدرت ...
دیدار جنجالی نمایندگان عضو جبهه پایداری با طالبان

دیدار جنجالی نمایندگان عضو جبهه پایداری با طالبان

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شیوه جدیدی از تطهیر طالبان در حال رایج شدن در کشورمان از ...
طرح شفافیت قوای سه‌گانه بار دیگر توسط مجمع تشخیص رد شد

طرح شفافیت قوای سه‌گانه بار دیگر توسط مجمع تشخیص رد شد

طرح شفافیت قوای سه گانه که چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شده بود بار دیگر ...
1