تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۴۶۴۲۳۳
نحوه مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات:

شرط و شروط چهره‌های شاخص اصولگرا و اصلاح‌طلب بر سر انتخابات | شما سخنگوی نظام نیستید آقای باهنر!

۱
۰
شرط و شروط چهره‌های شاخص اصولگرا و اصلاح‌طلب بر سر انتخابات | شما سخنگوی نظام نیستید آقای باهنر!
کبنا ؛انتخابات همواره صحنه رقابت جریان‌های سیاسی برای کسب قدرت در مناصب انتخابی است و از گذشته تاکنون نیز دو جریان سیاسی اصلی کشور یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با هم رقابت داشته‌اند که در برخی مقاطع اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات‌ مختلف اعم از ریاست جمهوری، مجلس و شوراها بوده‌اند و در مقاطعی نیز بالعکس جریان مقابل پیروز انتخابات شده است. اما به‌نظر می‌رسد که مساله انتخابات و صندوق رای دیگر آن طور که مثل سابق بررسی و تحلیل می‌شده نیست و حداقل دو انتخابات اخیر، نوع و درصد مشارکت مردم در انتخابات مجلس 98 و ریاست جمهوری 1400 بیانگر این است که بخشی از جامعه صندوق رای را محلی برای تغییر رویکردها و نگرش‌های حاکم بر دولت یا مجلس نمی‌دانند.
به گزارش کبنا، آرمان ملی نوشت: با این حال اینکه نوع نگاه جامعه به مساله انتخابات چگونه است و اساسا چه مسائلی باعث شده تا مردم اساسا از جریانات سیاسی  گذر کرده‌ یک بحث و مساله دیگر نوع مواجهه جریانات سیاسی با مقوله انتخابات است. پر واضح است که اصولگرایان همواره پای ثابت انتخابات تحت هر شرایطی هستند و زمین انتخابات هر طور که تعریف شود آنها در آن نقش‌آفرین خواهند بود. اما برای جریان اصلاح‌طلب شرایط اینگونه نیست و آنها شرایط خاص خود را بر‌ای حضور در انتخابات دارند.
یکی از مهم‌ترین این شرایط نیز امکان ورود با حداکثر ظرفیت موجود در این جریان است. در همین راستا اخیرا سعید حجاریان نظریه‌پرداز اصلاح‌طلب در خصوص بحث اصلاح‌طلبان و انتخابات در گفت‌وگویی  شروطی برای مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مطرح کرده. شروط حجاریان عبارتند از  اینکه؛ تمامی اصلاح‌طلبان بپذیرند در انتخابات مشارکت کنند؛ شورای نگهبان کسی را ردصلاحیت نکند؛ مردم متقاعد شوند، لازم است در انتخابات شرکت کنند؛ تمام کرسی‌های مجلس آینده در اختیار اصلاح‌طلبان قرار بگیرد، انتخابات بدون هیچ حاشیه‌ای برگزار شود و در نهایت اینکه لوایح اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان رد نشود.
نگاهی به شروط حجاریان برخی نکات را یادآور می‌شود. اینکه نوع مواجهه اصلاح‌طلبان با حاکمیت چگونه است، چه میزان رویکرد مثبتی از سوی حاکمیت به حضور فعال اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس وجود دارد و اساسا با توجه به نارضایتی‌های معیشتی موجود در جامعه آنها می‌توانند امیدوار به حضور حداکثری مردم و حمایت از اصلاح‌طلبان  باشند یا خیر. به‌نظر می‌رسد پاسخ به این نکات می‌تواند مساله حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات را تا حدی حل و توجیه‌پذیر نماید.
شرط و شروط را بپذیرید بعد وارد شوید
پس از اظهارات اخیر حجاریان در خصوص حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، شروط 6 گانه و استعفای رئیسی؛ دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان در این خصوص گفت: این نوعی هنجارشکنی است. رفتن و آمدن دولت سازوکار دارد. همین مجلس یازدهم وقتی شروع کارکرد برخی از نمایندگان دنبال عدم کفایت سیاسی آقای روحانی بودند. حتی یادم هست سال 90 که آقای احمدی‌نژاد 10 روزی خانه‌نشینی کرد برخی دوستان دو آتیشه او در مجلس پیش من ‌آمدند و موضوع در دستور قرار گرفتن عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور را خواستار شدند که من خیلی با آنها برخورد کردم و گفتم «از خیلی رفتارهای احمدی‌نژاد خوشم نمی‌آید، اما عدم کفایت سیاسی کار کوچک و ساده‌ای نیست.» رئیس مجمع نیروهای خط امام و رهبری تصریح کرد: در مجموع اینکه برخی برای آمدن به صحنه انتخابات شرط می‌گذارند، معنا ندارد. آقای حجاریان برای آمدن شما حاکمیت شرط می‌گذارد، نه آنکه شما برای حاکمیت شرط بگذارید. اگر خواستید وارد انتخابات شوید یکسری شرط و شروط است، اینها را بپذیرید بعد تشریف بیاورید.
باید با حاکمیت گفت‌وگو کنیم
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با اظهارات اخیر در خصوص حضور در انتخابات بیان کرد: اگر اصلاح‌طلبان بخواهند در انتخابات شرکت کنند و نظام هم تصمیم داشته باشد که مشارکت حداکثری را به‌دست بیاورد بهترین و نتیجه‌بخش‌ترین راه و روش؛ گفت‌وگو و تعامل با حاکمیت است.
محمدصادق جوادی حصار گفت: اینکه آقای حجاریان بخواهند مطالبات حداکثری خود را مطرح کند آقای باهنر نمی‌تواند به‌عنوان سخنگوی نظام این اظهارات را نقد کنند و اگر هم بخواهد خود را به‌عنوان مدافع جریان موجود معرفی کند باید از جانب جریان موجود نمایندگی داشته باشند که بنشینند مذاکره کنند و دلایل خود را برای اینکه این روش نتیجه‌بخش، مشارکت‌آفرین و تضمین کننده حضور و پشتوانه مردمی نظام است ارائه دهد و دلایل طرف مقابل را برای اینکه این روش‌ها کارآمد نبوده و نیست بشوند تا به یک نقطه تفاهمی برسند.
وی افزود: اینکه از موضع قدرت صحبت شود که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند تعیین تکلیف کنند بدین معنا است که ما نمی‌خواهیم شما در انتخابات حضور داشته باشید و مشارکت کنید. اتفاقا آقای حجاریان نیز همین را می‌گوید که اگر قرار است در انتخابات شرکت کنیم و هیچ نتیجه‌ای نگیریم و کاندیدای مورد نظرمان حضور نداشته باشند امکان حضور نیست و به لحاظ عقلی نمی‌آییم در بازی که بازنده هستیم شرکت کنیم. طیف زیادی از اصلاح‌طلبان  همین حرف آقای حجاریان را می‌زنند، اما می‌گویند باید از این موضع با حاکمیت صحبت کنیم.
انتخابات رقابتی نباشد دستاوردی نخواهد بود
یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در خصوص نحوه مواجهه اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: اگر به قانون اساسی و عرف نظام‌های دموکراتیک توجه کنیم حاکمیت باید تابع و تامین کننده منافع ملت باشد. در همه نظام‌های دموکراتیک ملت‌ها رقم زننده سرنوشت خود و تعیین حاکمیت هستند.
علی محمد نمازی  گفت: صحبت آقای باهنر  منطقی نیست. امام(ره) نیز میزان را رای ملت می‌دانست و از این سخن نیز مشخص می‌شود که تعیین تکلیف با ملت است.
وی افزود: اصلاح‌طلبان نیز باید مطمئن شوند که اگر وارد انتخابات شوند  باید زمینه رقابت فراهم باشد. اگر انتخابات رقابتی نباشد دستاوردی نخواهد بود. 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
وضعیت معیشتی مردم رو به جایی رساندید که کسی روش نمیشه بگه میخوام رای بدم
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
1