تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب : ۴۶۲۷۲۳
هرآنچه باید درباره محصول

سایپا پاژ؛ جانشین پراید چه‌زمانی وارد بازار می‌شود؟

۱
سایپا پاژ؛ جانشین پراید چه‌زمانی وارد بازار می‌شود؟
کبنا ؛
قیمت پاژ قطعا از کوییک و ساینا کمتر است، اما برای عرضه آن به بازار باید حداقل تا تابستان ۱۴۰۳ صبر کنیم
به گزارش کبنا نیوز به نقل از فرارو، پاژ بعد از تیبا جدید‌ترین جانشین پراید لقب گرفته و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن یک سال و نیم دیگر راهی بازار می‌شود. پس صحبت کردن درباه قیمت پاژ فعلا زود است، اما تا الان می‌دانیم قرار است به‌عنوان خودرو اقتصادی فروخته شود و موتور سه‌سیلندر و حجم یک لیتری آن نشان می‌دهد نباید از کوییک و ساینا قیمت بیشتری داشته باشد. اولین بار زمستان پارسال حرف از خودرو جدید اقتصادی سایپا به‌میان آمد و فروردین امسال همزمان با رونمایی از ال ۹۰ ایرانی، از پاژ به‌شکل رسمی رونمایی شد. پاژ مثل TF۲۱ ایرانخودرو، روی پلتفرم رنو کویید ساخته شده، آپشن‌های خاصی ندارد و خود سایپا هم هنوز هیچ اطلاعات رسمی درباره آن منتشر نکرده است.
مشخصات فنی پاژ؛ موتور یک لیتری و مصرف سوخت پنج لیتری
پاژ قرار است با پیشرانه BR۱۰ از نوع سه‌سیلندر با ۱۲ سوپاپ راهی بازار شود. حجم موتور پاژ یک لیتر است و می‌تواند بین ۹۰ تا ۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور خروجی و ۷۰ تا ۷۵ اسب بخار قدرت داشته باشد. این عدد‌ها نشان می‌دهند سایپا پاژ باید یکی از کم‌مصرف‌ترین خودرو‌ها باشد و گفته می‌شود مصرف سوخت ترکیبی آن درازای هر ۱۰۰ کیلومتر پنج لیتر خواهد بود. از این حیث پاژ نسبت به کوییک، ساینا و تیبا اشتهای کمتری دارد و همین عامل یکی از مزیت‌های اقتصادی آن است می‌شود پاژ را از نظر مصرف سوخت با خودرو‌های سه‌سیلندر دیگری مثل ام‌وی‌ام ۱۰۰ همتراز بدانیم. هنوز اطلاعات درستی درباره سایر مشخصات فنی پاژ در دسترس قرار ندارد، اما اگر همین چیز‌هایی که تا الان می‌دانیم را ملاک قرار بدهیم، آنوقت شتاب پاژ حدود ۱۷ تا ۱۸ ثانیه تخمین زده می‌شود و حداکثر سرعت آن به ۱۵۰ کیلومتر برساعت نمی‌رسد. فعلا تمرکز سایپا روی طراحی نسخه‌های دنده‌ای سایپا پاژ است، اما طبق گفته آن‌ها بعد از عرضه پاژ با گیربکس دستی، نوبت به طراحی نسخه اتوماتیک پاژ می‌رسد.

مشخصات ظاهری و آپشن‌های سایپا پاژ
پاژ از نظر ظاهری با پراید هاچ‌بک شباهت‌هایی دارد. همزمان با رونمایی از سایپا پاز در فروردین امسال مشخص شد طول آن سه متر و ۸۰ سانتی‌متر و عرض آن حدود ۱.۵ متر است. یعنی طول و عرض پاژ تقریبا ۱۰ سانتی‌متر با پراید هاچ‌بک یا همان سایپا ۱۱۱ تفاوت دارد و به‌همین خاطر از همین الان پاژ را خودرو مخصوص شهر معرفی می‌کنند. وزن پاژ تقریبا ۸۰۰ کیلو خواهد بود و اینطوری از پراید هاچ‌بک ۵۰ کیلو سبگ‌تر است. نکته بعدی این است که پاژ ذاتا روی پلتفرم رنو کویید ۲۰۲۲ ساخته شده و اگر اسم این یکی را در گوگل جست‌وجو کنید، در همان نگاه اول به شباهت سایپا پاژ و رنو کویید پی می‌برید. در نمای جلو، جلوپنجره مشبک مهمترین چیزی است که به چشم می‌خورد. نمای جانبی پاژ انصافا مشابه فضای جانبی رنو کویید است و در قسمت عقب، احتمالا قرار گرفتن اسپویلر روی در صندوق جلب توجه می‌کند. از سایپا پاژ در قسمت آپشن‌ها نباید انتظار زیادی داشته باشیم، اما طبق عکس‌هایی که از پاژ همزمان با رونمایی از ال‌۹۰ ایرانی منتشر شد، نشان می‌دهد یک نمایشگر لمسی روی داشبورد آن قرار گرفته و نمایشگر آمپر هم به حالت دیجیتالی تبدیل شده است. ترمز ABS را به‌عنوان یکی از آپشن‌های سایپا پاژ معرفی می‌کنند و فرمان برقی و سنسور فشار باد تایر‌ها و دوتا کیسه‌هوا هم جزو امکانات جانشین پراید اعلام شده است.
قیمت سایپا پاژ چقدر است؟
قیمت پاژ حالاحالا‌ها مشخص نمی‌شود. چون تازه قرار است انتهای امسال پاژ به خط تولید سایپا برسد. فعلا تمرکز سایپا روی ال ۹۰ ایرانی است و گفته می‌شود بعد از تولید انبوه ال ۹۰ ایرانی در بهمن امسال، نوبت به سایپا پاژ می‌رسد که پا به خط تولید بگذارد. در خوشبینانه‌ترین حالت، سایپا پاژ تابستان ۱۴۰۳ یعنی تقریبا یک سال و نیم دیگر راهی بازار می‌شود و به‌همین خاطر صحبت کردن از قیمت پاژ فعلا بی‌معنی است. البته برای تخمین قیمت پاژ می‌توانیم صحبت‌های مسئولان سایپا و مشخصات فنی خود پاژ را ملاک قرار بدهیم. به‌هر حال پاژ با موتور ضعیف‌تری نسبت به کوییک، ساینا، تیبا و حتی پراید راهی بازار می‌شود و نباید قیمتش از آن‌ها در کارخانه بیشتر باشد. الان سایپا از متقاضیان ساینا S تقریبا ۳۷۰ میلیون دریافت می‌کند و قیمت کوییک دنده‌ای در کارخانه را حدود ۱۹۳ میلیون تومان اعلام کرده است. پس اگر فرض کنیم که همین الان پاژ آماده عرضه به بازار باشد، باید در کارخانه کمتر از ۱۹۳ میلیون تومان فروخته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

صدای این آژیر خطر آیا به گوش کسی خواهد رسید؟

صدای این آژیر خطر آیا به گوش کسی خواهد رسید؟

طی یک دهه آینده یعنی زمانی که دهه شصتی‌ها به سن بازنشستگی برسند، بحران یا حتی فاجعه‌ای ...
کم‌کاری رئیس راهداری شهرستان کهگیلویه مانع احداث پل روستای سرگچ

کم‌کاری رئیس راهداری شهرستان کهگیلویه مانع احداث پل روستای سرگچ

کم‌کاری رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان کهگیلویه مانع تسریع احداث پل روستای ...
پایان دریابان در «شورا»

پایان دریابان در «شورا»

اتفاقی که خیلی قبل‌تر منتظرش بودیم رخ داد. سرانجام سردار علی‌اکبر احمدیان با حکم رهبری ...
1