تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۴۶۰۲۹۶
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۱/۰۷؛ بارش باران و برف در اکثر مناطق کشور/ هشدار بارش‌های سیل‌آسا در برخی استان‌ها

۰
بارش باران و برف در اکثر مناطق کشور / رانندگان با احتیاط و سرعت مطمئنه رانندگی کنند / لغزندگی جاده‌ها
کبنا ؛سازمان هواشناسی از بارش باران و برف در اکثر مناطق کشور خبر داد و با اشاره به بارش‌های شدید در برخی استان‌ها برای ۱۹ استان هشدار صادر کرد.
به گزارش کبنا، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز گستره فعالیت سامانه بارشی به‌جز شرق سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سایر مناطق کشور است. در شمال خوزستان، لرستان،‌ ایلام، کرمانشاه و غرب کردستان بارش‌ها شدید است.
برای فردا در کل کشور ابرناکی و بارش پیش بینی شده و به‌تدریج در نیمه غربی کشور از بعدازظهر از میزان بارندگی کاسته شده و دما در این مناطق افزایش می‌یابد.
روز چهارشنبه در نوار شرقی کشور افزایش ابر،‌ رگبار پراکنده باران و وش باد پیش بینی می‌شود و به‌تدریج جو آرام و پایداری همراه با افزایش نسبی دما حاکم شده و سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود.
روز پنجشنبه با عبور موج دیگری از شمال غرب کشور در مناطقی از استان‌های کردستان،‌آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر،‌رگبار پراکنده و وزش باد شدید موقتی همراه با کاهش نسبی دما روی می‌دهد. از سوی دیگر با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر بارش‌ها در اردبیل،‌گیلان و مازندران آغاز می‌شود.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز جمعه گستره بارش‌ها کل نوار غربی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز را در برمی‌گیرد و با تقویت جریانات شمالی روی دریای خزر در گیلان، مازندران، گلستان،‌خراسان شمالی و ارتفاعات البرز بارش و کاهش نسبی دما پیش بینی شده است.
توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج
زمان شروع: دوشنبه 1402/01/07
زمان پایان: ظهر جمعه 1402/01/11
نوع مخاطره:
دوشنبه: افزایش سرعت وزش باد در تنگه هرمز (باد جنوب شرقی) افزایش ارتفاع امواج تا 1.5 متر.                         
سه شنبه تا جمعه : افزایش سرعت وزش باد در سواحل و فراسواحل استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان، افزایش ارتفاع امواج تا 1.5 متر در سواحل و تا 2 متر در فراسواحل.
منطقه اثر:
دوشنبه 1402/01/07: تنگه هرمز.
سه‌شنبه 1402/01/08: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان در خلیج فارس.
چهارشنبه 1402/01/09: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان در خلیج فارس.
پنجشنبه 1402/01/10: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان و سیستان و بلوچستان
جمعه 1402/01/11: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان، در شرق دریای عمان.
اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، صیادی، مسافربری، تفریحی، نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.
توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.
توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی
زمان پایان: سه‌شنبه 1402/01/08
نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف
منطقه اثر:
دوشنبه 1402/01/07: خوزستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، لرستان، قزوین، البرز و تهران.
سه‌شنبه 1402/01/08: خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، یزد، جنوب فارس.
اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی.
توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه و پرهیز از انجام هر گونه عملیات کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف.
توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری
زمان پایان: چهارشنبه 1402/01/09
نوع مخاطره: وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک
منطقه اثر:
دوشنبه 1402/01/07: اصفهان، کرمان، یزد، نیمه شمالی فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی.
سه‌شنبه 1402/01/08: سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، فارس و بوشهر.
چهارشنبه 1402/01/09: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، اردبیل و قزوین.
اثر مخاطره: در صورت خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی.
توصیه: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، تعطیل و حداقل محدود کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.
توصیف سامانه: وزش باد نسبتاً شدید و گاهی شدید، همراه با بارش باران و رعدو برق و افزایش ارتفاع امواج
زمان پایان: دوشنبه 1402/01/07
نوع مخاطره: افزایش وزش باد نسبتاً شدید و افزایش ارتفاع موج و تلاطم دریا در سواحل استان خوزستان تا 1.5 متر و در سواحل استان بوشهر تا 2 متر، در فراسواحل استان‌های بوشهر و خوزستان بیش از 2 متر.
منطقه اثر: نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و خوزستان، در شمال خلیج فارس.
 اثر مخاطره: غرق شدن شناگران ، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، خسارت به شناورهای سبک، صیادی، تفریحی، نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.
توصیه: ممنوعیت در فعالیت‌های تفریحی (به‌ویژه غواصی و شنا)، ممنوعیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و به‌ویژه اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های تأسیسات دریایی و صنایع فراساحلی در فراسواحل.
بارش باران و لغزندگی برخی جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
به علت بارش باران در برخی جاده‌های استان به رانندگان توصیه می‌شود با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.
سرپرست پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس تصاویر دوربین‌های نظارتی مرکز مدیریت راه‌ها و گزارش‌های دریافتی از همکاران مستقر در محور‌ها، همه جاده‌های استان باز و تردد روان است.
سرهنگ دانایار افزود: در حال حاضر جاده یاسوج به سپیدان و یاسوج به اقلید بارش برف گزارش شده است.
وی با بیان اینکه در سایر محور‌های استان بارش باران گزارش شده است ادامه داد: تونل گل زردون در جاده یاسوج به بابامیدان به دلیل مه و کولاک شدید، کاهش دید گزارش شده که احتیاط رانندگان و استفاده از سرعت مطمئنه مورد تأکید است.
سرپرست پلیس راه استان با ابراز نگرانی از افزایش تصادف‌ها و فوتی‌ها در جاده‌های استان در ۱۰ ساعت اخیر و فوت ۲ هم وطن و ۴ مصدوم گفت: عمده علل وقوع تصادف‌ها تخطی از سرعت مطمئنه است چرا که رانندگان در صورت کم کردن سرعت دچار حادثه منجر به فوت و مصدومی نمی‌شوند.
وی به مسافرانی که هنوز وارد جاده‌های استان نشده‌اند توصیه کرد با توجه به ناایمن بودن و لغزندگی جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد از سفر به این استان بپرهیزند.
سرپرست پلیس راه استان از رانندگان در نقاط سخت گذر و سردسیر هم خواست، تجهیزات ایمنی به ویژه زنجیر چرخ، لباس و پوشاک گرم همراه داشته باشند و با سرعت مطمئن حرکت و از عجله و شتاب خودداری کنند.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1