تاریخ انتشار
شنبه ۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۴۶۰۲۰۳
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۱/۰۵؛ باران و برف کشور را فرا می‌گیرد/ هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۱ استان

۰
باران و برف کشور را فرا می‌گیرد / هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۱ استان
کبنا ؛سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا خبر داد و برای ۱۱ استان هشدار سطح نارنجی (آمادگی) طغیان رودخانه‌ها، کولاک و خسارت به کشاورزان صادر کرد.
به گزارش کبنا، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در ارتفاعات زاگرس مرکزی، ارتفاعات البرز و ارتفاعات واقع در شمال غرب کشور در ساعات بعدازظهر افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.
فردا یکشنبه سامانه بارشی از جنوب غرب و غرب وارد کشور می‌شود و در جنوب غرب،‌ غرب، جنوب،‌ شمال غرب،‌ مرکز و به‌تدریج در ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های قزوین،‌ البرز و تهران باعث بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد بارش تگرگ و در ارتفاعات بارش برف می‌شود.
در این روز شدت بارش‌ها برای ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری است.
روز دوشنبه سامانه بارشی به‌جز جنوب شرق در کل کشور فعال است. روز سه‌شنبه نیز در نیمه شرقی کشور، سواحل دریای خزر، جنوب، مرکز، جنوب غرب بارش باران همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات بارش برف و برای شمال غرب، غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز بارش پراکنده انتظار می‌رود.
چهارشنبه با‌رش‌ها در نیمه شرقی کشور ادامه دارد و از اواخر وقت این سامانه از کشور خارج می‌شود.
فردا 6 فروردین در جنوب غرب، غرب، دوشنبه در شمال غرب و روز سه‌شنبه در مرکز و جنوب کشور کاهش نسبی دما روی می‌دهد،‌ روز چهارشنبه نیز در سواحل دریای خزر افزایش دما 6 تا 8 درجه‌ای پیش‌بینی شده است.
توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی
زمان شروع: یکشنبه 1402/01/06
زمان پایان: چهارشنبه 1402/01/09
نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در نقاط مستعد تگرگ، در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد بارش برف.
منطقه اثر:
یکشنبه 1402/01/06: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، نیمه غربی اصفهان، بوشهر، نیمه شمالی فارس و اردبیل.
دوشنبه 1402/01/07: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، کردستان، فارس، بوشهر، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان.
سه‌شنبه 1402/01/08: خوزستان، ایلام، فارس، هرمزگان، کرمان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قم، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، اصفهان، یزد، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری.
چهارشنبه 1402/01/09: سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، نیمه شرقی سمنان، هرمزگان و کرمان.
اثر مخاطره: کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی به‌ویژه گردنه‌ها کولاک برف و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، به‌ویژه در مورد کاهش دما.
توصیه: اجتناب مطلق از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، در صورت سفر با خودرو به‌همراه داشتن تجهیزات لازم از جمله لباس زمستانی و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.
توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری
زمان پایان: چهارشنبه 1402/01/09
نوع مخاطره: وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک
منطقه اثر:
یکشنبه 1402/01/06: خوزستان، ایلام، کرمانشاه و شمال فارس.
دوشنبه 1402/01/07: اصفهان، کرمان، یزد، نیمه شمالی فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی.
سه‌شنبه 1402/01/08: سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، فارس و بوشهر.
چهارشنبه 1402/01/09: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، اردبیل و قزوین.
اثر مخاطره: در صورت خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی.
توصیه: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، تعطیل و حداقل محدود کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال
توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی
زمان شروع: یکشنبه 1402/01/06
زمان پایان: دوشنبه 1402/01/07
نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف.
منطقه اثر:
یکشنبه 1402/01/06: خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان و لرستان.
دوشنبه 1402/01/07: خوزستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، لرستان، قزوین، البرز و تهران.
اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی.
توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم‌تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر و آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد نسبت هشدار نارنجی هواشناسی صادر کرد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد نسبت به فعالیت یک سامانه بارشی در روز‌های یکشنبه و دوشنبه در استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.
علیرضا نیکروز اظهار داشت: در دو روز آینده وزش باد و بارندگی همراه با رعد و برق و تگرگ پیش‌بینی شد و ضروری است مسافران در حاشیه رودخانه‌ها، کوهپایه‌ها و مکان‌های خطرآفرین مستقر نشوند.
نیکروز ادامه داد: کشاورزان و باغداران استان با توجه به کاهش دما اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت ناشی از سرما انجام دهند و دامداران نسبت به مدیریت چرای دام خود اقدام و از تردد دام در محل‌های پر خطر از جمله مسیل‌ها و ارتفاعات خودداری و عشایر کوچ رو نسبت به انتقال محل اسکان خود به مناطق امن اقدام کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان به ۲ مشکل اساسی در این روز‌ها اشاره کرد و گفت: تعدادی از اهالی روستا که در مجاورت کوه قرار دارند به دلایلی صعود انفرادی دارند و چالش‌هایی برای خانواده‌ها و نیرو‌های امدادی ایجاد می‌کنند.
نیکروز اظهار داشت: در تعطیلات اول عید نوروز ۲۰ نفر نیروی امدادی در قالب چهار اکیپ پنج نفری درگیر ۲ نفر بودند که به صورت انفرادی صعود کردند و نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها موجب شدند و هم دردسر‌هایی را برای نیرو‌های امدادی در پی داشتند.
وی مشکل دیگر را خروشانی و خطرات رودخانه‌ها برشمرد و گفت: با بارندگی‌ها و حتی گرم شدن هوا و آب شدن برف‌ها، حجم رودخانه‌ها و شتاب آب افزون‌تر می‌شود و از خانواده‌ها و حتی مسافران انتظار داریم در حاشیه رودخانه مستقر نشوند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان به باز بودن راه‌های اصلی و روستایی استان اشاره کرد و گفت: با هر بارشی ریزش موقتی در برخی از راه‌های روستایی ایجاد می‌شود که بلافاصله توسط راهداری بازگشایی می‌شود.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1