تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۴۵۷۱۹۴
راهکارها و برنامه های دولت برای کاهش آلودگی هوا در بام نفتی ایران چیست؟

سلامت مردم گچساران زیر سایه ریزگردها و آلایندگی‌ها در خطر است / مسوولان به فکر بهبود شرایط زندگی در روستای آب شرین باشند

۰
سلامت مردم گچساران زیر سایه ریزگردها و آلایندگی‌ها در خطر است / مسوولان به فکر بهبود شرایط زندگی در روستای آب شرین باشند
کبنا ؛آلودگی هوای گچساران به ویژه در تابستان‌، هنگام طغیان بی‌رحمانه ریزگردها سلامت مردم این شهرستان در معرض خطر و آسیب قرار می‌گیرد، در این بین آلایندگی و دودهای ناشی از چاه‌های نفت اطراف و در دل جغرافیای شهرستان گچساران و از سوی دیگر اصناف آلاینده قوز بالای قوز شده است. ریزگردها که او را را مهمان ناخوانده می‌نامند، مشکلات پوستی و حادی را در پی دارند و اهالی روستاهایی که در نزدیکی چاه‌های نفت سکونت دارند، مجبور هستند هم با ریزگردها و هم با آلایندگی ناشی از این چاه‌های نفت مقابله کنند. تدابیری از سوی مسوولان برای رهایی مردم از این مشکلات اندیشیده شده است که ایرنا در گزارشی به آن پرداخته است.
به گزارش کبنا، ایرنا نوشت: افزایش تجهیزات سنجش گرد و خاک، کاشت نهال، آموزش‌های کاربردی، پیشگیری از سوختن نفت و اختصاص اعتبار آلایندگی هوا از راهبرد‌های عملیاتی دولت سیزدهم در گچساران به عنوان بام نفتی ایران برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامت شهروندان این خطه است.
از آنجا که عواملی مانند قرار داشتن گچساران در دروازه استان خوزستان و وجود تأسیسات نفتی موجب شده که این شهرستان در معرض آسیب‌های آلودگی هوا باشد دولت در تلاش است تا برای پیشگیری از آلودگی هوا بر سلامت شهروندان این منطقه از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کند.
اهمیت توجه به انجام اقدام‌هایی به منظور پیشگیری از اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان و دیگر موجودات زنده به اندازه‌ای است که از بیست و چهارم تا سی‌ام دی ماه هر سال به عنوان هفته هوای پاک نامگذاری شده تا ضمن ایجاد فرصتی برای پرداختن به تهدید‌ها و راهکار‌های مقابله با این مقوله در هر یک از مناطق کشورمان زمینه آموزش و فرهنگسازی در این خصوص شود.
آلودگی هوا در بام نفتی ایران
کارشناسان اعتقاد دارند که هر فردی روزانه حدود ۲۲ هزار بار تنفس می‌کند و ۱۵ کیلوگرم هوا نیاز دارد، شاید انسان بتواند چند روزی بدون غذا و مدت کمی هم بدون آب زنده بماند، اما آدمی بدون هوا حتی نمی‌تواند چند دقیقه‌ای زنده باشد بنابراین بکارگیری اقدام‌های به حداقل رساندن آلودگی هوا ضرورتی برای سلامت انسان هاست.
آنان تأکید می‌کنند: در صورتی که غلظت آلاینده‌ها فراتر از ظرفیت تصفیه ریه باشد، وارد خون می‌شود و عوارض قلبی و تنفسی مانند اختلال در انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش‌ها، آسم، برونشیت و سایر خطرات برای ادامه زندگی بشر می‌شود.
افزایش زیرساخت‌های سنجش گرد و خاک
صاحب‌نظران می‌گویند: از آنجا که سوزش‌های چشمی، حساسیت‌های پوستی و احتمال بروز بیماری مانند سرطان از عوارض پیامد‌های ریزگردهاست تجهیز اداره هواشناسی گچساران به دستگاه سنجش میزان گرد و خاک یکی از نخستین نیاز‌ها برای آگاهی بخشی به شهروندان به منظور انجام اقدام‌های پیشگیرانه است که مسئولان گام‌های نخست برای عملیاتی شدن این مهم را برداشته‌اند.
آلودگی هوا در بام نفتی ایران
رئیس اداره هواشناسی گچساران گفت: با توجه به اینکه شهروندان این شهرستان سالیانه تعداد پر شماری روز‌های با پدیده گرد و خاک را تجربه می‌کنند اما از داشتن دستگاه سنجش گرد و خاک محروم بوده و دولت با پیش‌بینی اعتبار برای خرید این تجهیزات در صدد است تا با اطلاع‌رسانی به موقع به کاهش اثرات ریزگرد‌ها بر سلامت انسان گامی اثرگذار بردارد.
امید حسینی تأکید کرد: امسال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید دستگاه سنجش گرد و خاک در گچساران تصویب شده است.
وی بیان کرد: در صورت وجود چنین تجهیزاتی نسبت به صدور اخطار‌های هواشناسی اقدام می‌شود تا شهروندان به ویژه بیماران قلبی و تنفسی با در خانه ماندن، خودداری از ورزش در هوای باز و استفاده از ماسک بر اثرات این پدیده بر سلامتی خود کم کنند.
حسینی ابراز کرد: در زمان حاضر کارشناسان هواشناسی با در نظر گرفتن کاهش دید افقی و سایر پارامتر‌های هواشناسی پدیده گرد وخاک را اعلام می‌کنند.
وی تصریح کرد: تجهیز شهرستان گچساران به دستگاه ثبت مکانیزه گرد و خاک ضرورتی است که افزون بر سلامت شهروندان به توسعه اقتصادی به ویژه در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.
رئیس اداره هواشناسی گچساران تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۱ روز با پدیده ریزگرد در شهرستان به ثبت رسیده است.
حسینی با اشاره به اینکه میزان دید افقی در شرایط عادی ۱۰ هزار متر است و کمتر از این میزان پدیده ریزگرد محسوب می‌شود تأکید کرد: کمترین میزان دید افقی بر اثر ریزگرد شهرستان در سال جاری ۵۰ متر بوده است.
آموزش و آگاهی بخشی
کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گفت: برگزاری آموزش‌های کاربردی کوتاه مدت از برنامه‌های محیط زیست برای کاهش آلودگی‌های هوا بر سلامت مردم این شهرستان نفت خیز است.
داود حبیبی تأکید کرد: این دوره‌های آموزشی به صورت کلاس به کلاس به منظور توانمندسازی دانش‌آموزان مدارس در مناطق شهری و روستایی برنامه‌ریزی شده است.
وی عنوان کرد: در این دوره‌های آموزشی با مهارت‌های عملیاتی در خانه، مدرسه، خیابان برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامت خود آشنا می‌شود.
حبیبی تصریح کرد: بازدید‌های دوره‌ای از واحد‌های آلاینده و صدور اخطار و پلمب واحد‌های متخلف از دیگر اقدام‌های محیط زیست در این خصوص است.
کاشت درخت
با توجه به اینکه برخی مناطق شهرستان گچساران به‌ویژه در حوزه دهستان‌های لیشتر بی‌بی حکیمه به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی تأسیسات نفتی دارای آلایندگی زیست محیطی است و بعضی دیگر مانند روستا‌های آبشیرین و بی‌بی جان آباد در دل این تأسیسات هستند کاشت درخت یکی از راهبرد‌های عملیاتی دولت برای کاهش اثرات این آلودگی هاست.


مدیر خدمات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: امسال ۲۰۰ هزار اصله نهال بومی منطقه در اداره فضای سبز این شرکت تولید شده است.
ابوالحسن غلامی افزود: این نهال‌ها با مشارکت تشکل‌های مردمی و کارکنان صنعت نفت گچساران کاشت می‌شود.
وی تصریح کرد: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران نیز مانند دیگر شرکت‌های تابعه مناطق نفت خیز جنوب در راستای اهمیت و نقش فضای سبز در زیباسازی و تلطیف فضا‌های تأسیساتی و مسکونی اقدامات سازماندهی شده‌ای را انجام می‌دهد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران با اشاره به اهمیت توسعه فضای سبز در کاهش آلودگی هوا گفت: ر پویش همگانی بذرکاری و نهال کاری در یکصد هکتار از اراضی ملی این شهرستان اجرا شد.
مجید نظری افزود: پویش مردمی بذرکاری با هدف تقویت پوشش گیاهی در ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی گچساران امسال اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه برای اجرای این پویش، کاشت گونه‌های بادام و بلوط در نظر گرفته شده گفت: جنگل‌های در حفظ خاک، تولید آب و تعدیل آب و هوا، تولید اکسیژن و جذب گرد و غبار نیز نقش مهمی دارند.
نظری تصریح کرد: سال گذشته ۲۰ هکتار جنگل کاری با بذر گونه‌های جنگلی شامل بلوط، کنار، بادام در اراضی ملی خسارت دیده بر اثر آتش سوزی و خشکسالی این شهرستان انجام شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: همچنین ۵۵ هزار اصله نهال در این شهرستان برای غرس در اسفند ماه خزانه‌گیری شده است.
نظری افزود: قرار است این درختان که از گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه است همزمان با هفته درختکاری امسال (اسفند ماه) در جنگل‌های مناطقی مانند امامزاده جعفر، دیل، گناوه و پربالی غرس شود.
وی اظهار کرد: بیش از ۲ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت در گچساران وجود دارد.
پیشگیری از سوزاندن نفت
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: دستگاه‌های فرآورش سیار MOS و MOT در این شرکت از یک سال گذشته تاکنون از سوزاندن ۲۲۵ هزار بشکه نفت در این شرکت جلوگیری کرده است.
مهرداد کاهکش افزود: این دستگاه‌ها افزون به کمک کاهش حجم نفت سوزانده شده، منجر به جلوگیری از آلودگی هوا نیز می‌شود.
پیش‌بینی عوارض آلاینده
شهردار دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران گفت: امسال ۲۱۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی به این شهرداری اختصاص یافته است.
رضا قشقایی افزود: سرفصل هزینه شدن این میزان اعتبارات آلایندگی اختصاص یافته مشخص شده و برای توسعه فضای سبز و حمل و نقل استفاده خواهد شد.
قشقایی ادامه داد: تاکنون در این راستا نیز اقداماتی شامل خرید وسیله نقلیه و حوزه حمل و نقل اتوبوس‌رانی در شهر دوگنبدان انجام شده است.
دیگر اقدام‌های مورد نیاز برای کاهش آلودگی هوا
از آنجا که فلر‌های نفتی در نزدیکی برخی روستا‌های گچساران مانند آب شیرین و بی‌بی جان آباد قرار دارد ( شعله باز که گاز‌های مازاد را می‌سوزاند) ساماندهی این منابع نفتی برای کاهش آسیب‌های آن بر سلامت انسان است.
کاهش آلودگی هوا در بام نفتی ایران
فلر برای توصیف یک شعله بی‌حفاظ (باز) که گاز‌های مازاد را می‌سوزاند بکار برده می‌شود این پدیده معمولاً در تأسیسات نفتی نظیر پالایشگاه‌ها و همچنین در واحد‌های شیمیایی به منظور حفظ ایمنی کارکنان و تجهیزات موجود در محل اتفاق می‌افتد.
مسئول روابط عمومی اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ساماندهی فلر‌های نفتی مناطق مشابه در سایر نقاط کشور مانند عسلویه بر ضرورت تحقق مطالبه مردم این روستا‌ها تأکید کرد.
هادی سینایی از مسئولان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران خواست تا برای بهبود شرایط زندگی مردم روستای آب شیرین اقدام عاجل انجام دهند.
تهدید‌ها و توصیه‌های آلودگی هوا در گچساران
معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان گچساران به دلیل وجود تأسیسات نفتی از سویی و قرار داشتن در دروازه استان خوزستان به عنوان یکی از کانون‌های ریزگرد‌ها در معرض آلودگی هوا قرار دارد.
عبدال دیانتی نسب افزایش میزان فضای سبز را نخستین گام برای کاهش اثرات ریزگرد‌ها بر محیط زیست و سلامت انسان عنوان کرد.
وی استفاده بیشتر از تزریق گاز به جای سوزاندن و بکارگیری تجهیزات مدرن در صنعت نفت را از دیگر راهکار‌های کاهش آلایندگی‌های نفتی بر بدن انسان دانست.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: معاینه فنی به موقع خودرو‌ها، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به جای خودرو‌های تک سرنشین و دوچرخه نیز می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران یکی از طولانی‌ترین شبکه‌های خطوط مناطق نفت خیز را در گستره چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس و بوشهر راهبری می‌کند.
آلودگی هوا در بام نفتی ایران
این شرکت با بهره‌گیری و توانمندی از ۱۰ واحد بهره‌برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، ۲ کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، ۱۱‌ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر ۱۲ دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، ۶ واحد آبرسان، حدود ۱۱۰ تفکیک‌گر سرچاهی و بوستری، سه‌ایستگاه برق فشار قوی و بیش از ۶۷۰۰ کیلومتر خطوط لوله از قطر چهار تا ۵۲ اینچ دارد.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران دارای ۱۶ مخزن در مدار است که عمده تولید نفت از مخازن گچساران، بی‌بی حکیمه و رگ سفید-۲ است، مخازن بینک، گلخاری، نرگسی، چلینگر، پازنان۲، منصور آباد، سیاهمکان، گرنگان، سولابدر، چهاربیشه، رودک، کیلورکریم و خاییز نیز به ترتیب چهارمین تا شانزدهمین مخازن در مدار این شرکت محسوب می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

با توجه به اینکه رئیسی به زودی به کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد، شهروندان می‌توانند ...
1