تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۵۸
کد مطلب : ۴۵۴۵۳۸
ویژه‌های کبنانیوز:

آنچه در نا آرامی‌های امروز کردستان گذشت ( + فیلم ) / پلیس: خبر سقوط فرمانداری بوکان گزافه‌گویی است / غفلت کردیم، بچه هایمان اسیر دشمن شدند / در کجای دنیا نیروهای غیر مسلح را به مقابله با تروریست‌های مسلح می‌فرستند؟!

۸
۱۳
آنچه در نا آرامی‌های امروز کردستان گذشت ( + فیلم ) / پلیس: خبر سقوط فرمانداری بوکان گزافه‌گویی است / غفلت کردیم، بچه هایمان اسیر دشمن شدند / در کجای دنیا نیروهای غیر مسلح را به مقابله با تروریست‌های مسلح می‌فرستند؟!
کبنا ؛در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های کبنا نیوز» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه رسانه‌ها و روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.
آنچه در نا آرامی‌های امروز کردستان گذشت
خبرگزاری ایرنا نوشت: مراسم چهلمین روز درگذشت کشته شدگان ۱۶ مهر سنندج که امروز پنجشنبه در بهشت محمدی این شهر برگزار شد، با حاشیه‌هایی همراه شد و برخی از تجمع‌کنندگان با اقدامات هنجارشکنانه فضای شهر را نا آرام کردند.
مراسم بطور معمولی پیش می‌رفت و هیچ نیروی نظامی و انتظامی حضور نداشت ولی در مسیر برگشت، تعدادی آشوبگر تجمع مردم حاضر در بهشت محمدی سنندج را به خشونت کشیدند.
در سه روز گذشته اگرچه جمع زیادی از کسبه و بازاریان سنندج به دلیل فشار ناشی از گروه‌های آشوب‌طلب ناچار به تعطیلی واحد‌های صنفی خود شدند ولی این شهر طی دو روز گذشته تنها شاهد تجمعات پراکنده بود.
امروز اما، هنگامی که جمعی از مردم از مراسم چهلم کشته‌شدگان ۱۶ مهر در سنندج به سمت شهر بر می‌گشتند، عده‌ای با شعار‌های هنجارشکنانه و راه‌بندان مسیر پل قشلاق و میدان محمدی، این تجمع را به خشونت کشیدند.
این افراد ضمن مسدود کردن مسیر عبور ماشین‌ها از طریق آنش زدن لاستیک، درختان را از جا در اوردند، نرده‌های وسط بلوار را کندند و چند خودروی شخصی را هم آتش زدند.

اغتشاشگران در اقدامات خشونت‌طلبانه خود، سرهنگ "حسین یوسفی" از کارکنان انتطامی استان را با سلاح سرد به شهادت رساندند و رئیس کلانتری ناحیه منفصل شهری نایسر را هم بشدت مجروح کردند تا جایی که به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان، وضعیت وی وخیم و در بیمارستان بستری است.
در این تجمع، یکی از شهروندان سنندجی نیز به طرز مشکوکی کشته شد، در نقطه‌ای که نیرو‌های نظامی و انتظامی حضور نداشته‌اند و این بار نیز گمان می‌رود که مانند حادثه روز پیش در کامیاران، «کشته‌سازی» باشد.
کشته‌سازی در کامیاران
روز سه‌شنبه شهروند کامیارانی به نام " فوأد محمدی" در آشوب‌های این شهر کشته شد که شایعه شده بود توسط نیرو‌های نظامی کشته شده است ولی انتشار فیلمی که یکی از شهروندان کامیارانی گرفته بود، نشان می‌دهد فردی که همراه با او حرکت کرده همزمان به وی شلیک می‌کند و به راهش ادامه می‌دهد.
               
امروز رئیس کل دادگستری کردستان با اشاره به مرگ مشکوک این شهروند از پیگیری قضایی پرونده وی خبر داده بود.
اما امروز در سنندج، شهروند دیگری نیز کشته و جسد او توسط چند نفر به بیمارستان منتقل شده که او نیز اگرچه گفته می‌شود در اغتشاشات جان خود را از دست داده است اما زمان و مکان کشته شدنش مشخص نیست.
خسارت به اموال عمومی در سقز
در سقز نیز یک شهروند در ناآرامی‌های دیروز جان باخت که تعدادی مراسم خاکسپاری او را امروز به تشنج کشیده و شعار‌های هنجارشکنانه سر دادند.
اغتشاشگران در سقز همچنین به چند فروشگاه زنجیره‌ای و اماکن عمومی خسارت وارد کردند.
با وجود این تنش‌ها، هم اکنون شهر‌های کردستان در آرامش هستند و اوضاع عادی است.
            
جزییات مضروب شدن ۲ مامور مترو در پی حادثه شب گذشته
گروهی آشوبگر که تلاش داشتند که با باز نگهداشتن درب یکی از قطار‌های متروی خط چهار تهران مانع حرکت آن شوند وقتی با ممانعت ماموران مترو مواجه شدند اقدام به ضرب و شتم آن‌ها کردند.
عبدالمطهر محمدخانی در مورد جزییات مضروب شدن ۲ مامور خط چهار متروی تهران(شهید کلاهدوز - ارم سبز) در پی حادثه شب گذشته مترو گفت: در ساعت ۱۷ روز گذشته (چهارشنبه) در‌ایستگاه تئاتر شهر حدود ۱۰ نفر از آشوبگران وارد مترو شدند.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه این افراد تلاش داشتند که با باز نگهداشتن درب در یکی از قطار‌ها مانع حرکت قطار شوند گفت: این مسأله سبب اختلال در سیستم مترو شد و نارضایتی مسافران را به همراه داشت، در این میان همکاران مترو تلاش می‌کنند که مانع این حرکت شوند و از تجهیزات مترو صیانت کنند که مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.
محمدخانی ادامه داد: یکی از همکاران مضروب مترو صبح امروز(پنجشنبه) از بیمارستان مرخص شد، اما متأسفانه همکار دیگر به دلیل ضربات چاقویی که به وی وارد شده از ناحیه ریه دچار آسیب جدی شده و همچنان تحت مداوا است.
وی با اشاره به اعلام پلیس مبنی بر دستگیری تعدادی از ضاربان، در مورد میزان خسارات وارد شده به مترو نیز گفت: هنوز جمع‌بندی نهایی به دستمان نرسیده اما خسارت قابل توجهی در روز گذشته به تجهیزات مترو به خصوص در خط چهار وارد شده است.
فیلم|دستگیری اغتشاشگران مرتبط با سرویس‌های جاسوسی در کرمان
                  
کرمان- ایرنا- اغتشاشگران مرتبط با سرویس‌های جاسوسی که طی روز‌های اخیر سعی در برهم زدن نظم، امنیت و آرامش مردم کرمان را داشتند با هوشیاری نیرو‌های امنیتی دستگیر شدند، در این فیلم روایت‌هایی از این اتفاق را می‌بینید.

پلیس: خبر سقوط فرمانداری بوکان گزافه‌گویی است
سرهنگ حیدری فرمانده انتظامی بوکان گفت: قطعاً اعلام کشته شدن اشخاص و یا سقوط فرمانداری در شهرستان بوکان حاکی از گزافه گویی‌ها و دروغ پراکنی رسانه‌های ضد انقلاب و معاندین است و مردم شریف شهرستان بوکان نباید فریب خورده و تحت تأثیر این رسانه‌ها قرار گیرند.
سرهنگ حیدری فرمانده انتظامی بوکان با تأکید بر اینکه ترفند کشته‌سازی توسط رسانه‌های دشمنان و معاندین با هدف تحریک‌پذیری و جریحه دار کردن افکار عمومی یک واقعیت انکارناپذیر است، گفت: متأسفانه امروز در شهرستان بوکان برخی‌ها فریب تبلیغات و موج سواری دشمنان معلوم الحال کشور را خورده و دست به اقداماتی زدند که خوشایند هیچ کس نبود.
به گزارش کبنا به نقل از تسنیم، وی افزود: قطعاً اعلام کشته شدن اشخاص و یا سقوط فرمانداری در شهرستان بوکان حاکی از گزافه گویی‌ها و دروغ پراکنی رسانه‌های ضد انقلاب و معاندین است و مردم شریف شهرستان بوکان نباید فریب خورده و تحت تأثیر این رسانه‌ها قرار گیرند.
فرمانده انتظامی بوکان، تصریح کرد: در پی وقوع نزاع و درگیری منجر به قتل آقای "محمد حسن زاده" در یکی از محلات شهرستان بوکان، بنا به حساسیت موضوع تمامی متهمان شناسایی و یکی از آن‌ها نیز دستگیر شده و رسیدگی سریع به آن در دستور کار ویژه و رصد اطلاعاتی پلیس استان قرار گرفته است که پس از تکمیل پرونده، جزئیات آن به اطلاع عموم شهروندان عزیز قرار خواهد گرفت.
با این روند و روشنگری انجام شده در خصوص پروژه کشته‌سازی در بوکان، مشخص می‌شود که دشمن همچنان بر ادامه این پروژه پافشاری داشته و در صدد برهم زدن امنیت عمومی جامعه با توسل به طرح‌های تکراری و همیشگی خود بوده که با هشیاری مردم شکست خورد.
سه اغتشاشگر دیگر در ایذه بازداشت شدند

 رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: تعداد دستگیر شدگان عوامل اغتشاش عصر روز چهارشنبه در ایذه، با دستگیری سه نفر دیگر، به ۶ نفر رسید.
علی دهقانی روز پنجشنبه بیان کرد: با توجه به عمق این حادثه، تحقیقات و پیگیری مدون قضایی با استفاده از ظرفیت‌های شورای تأمین و ضابطان قضایی در حال انجام است.
وی گفت: دادستان مرکز استان چهارشنبه شب، و پس از دستور رئیس قوه قضائیه ۲ نفر از معاونان قضایی دادگستری استان خوزستان برای بررسی موضوع به شهرستان ایذه اعزام شدند.
وی ادامه داد: در رابطه با این حادثه پرونده قضایی تشکیل شده و به شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ایذه ارجاع شده است.
در حادثه کور تروریستی شامگاه چهارشنبه در ایذه که با به رگبار بستن مردم و ماموران حافظ امنیت از سوی ۲ موتور سوار در مرکز شهر ایذه رخ داد هفت نفر شهید و ۱۰ نفر دیگر مجروح شدند. چهار مرد، یک کودک ۹ ساله و یک زن جزء شهدای این حادثه ترویستی هستند.
سردار قاسم رضایی: فراجا تکیه گاه مردم و بازاریان است/اجازه نخواهیم داد که آشوبگران به به کسب وکار مردم صدمه ای وارد کنند
جانشین فرمانده انتظامی کل کشور در جمع کسبه و بازاریان تهران حضور پیدا کرد و اطمینان داد فراجا در برابر آشوبگرانی که قصد صدمه زدن به کسب و کارها را دارند، مماشات نخواهد کرد.
 سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور امروز در جمع کسبه و بازاریان تهران حضور پیدا کرد و در بازدید میدانی و گفت وگو با کسبه وبازاریان اعلام کرد اجازه نخواهیم داد که به کسب وکار مردم خلل وارد شود.
بر پایه این گزارش، سردار قاسم رضایی در دیدار مسئولان ،روسای اتحادیه ها وهیات امنای بازار تهران که در سرکلانتری هفتم تهران بزرگ انجام شد، با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدای والامقام انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، مدافعان حرم و حریم نظم و امنیت، اظهار داشت: برای فرماندهی معظم کل قوا، امام خامنه ای عزیز آرزوی طول عمر توام با صحت و سلامتی روزافزون داریم.
وی در ابتدای این جلسه ضمن تشکر از مسوولان بازار تهران در خنثی سازی توطئه های دشمنان دربه آشوب کشیدن بازار و لطمه به کسب وکار مردم، اظهار داشت:گزارشی روز گذشته دریافت شد مبنی بر اینکه عده از آشوبگران به دنبال نا امن کردن فضای کسب وکار مردم بودند که خوشبختانه با اقدامات مناسب اطلاعاتی تعدادی از آنها دستگیر شده اند.
جانشین فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به اینکه این اقدام آشوبگران برای عده ای آثار روانی منفی داشته و در کسب وکارها خلل وارد شده است، افزود: مجموعه فراجا تکیه گاه مردم و بازاریان است و هرگز اجازه نخواهد داد که آشوبگران به اهداف خود مبنی بر آسیب به کسب وکار مردم صدمه ای وارد کنند و از روز گذشته نیروهای پلیس وبسیج برای تامین امنیت در کنارمردم قرار دارند.
سردار رضایی اشاره ای به گفت وگو با نیروهای مستقر در میدان کرد و گفت:کارکنان انتظامی از اینکه برای تامین امنیت کسب وکار مردم مشغول خدمت بودند به هیچ عنوان احساس خستگی و خمودگی نداشتند و به راحتی از چهره های شاداب آنان در میدان می توان این برداشت را داشت و در میان نیروهای بسیج نیز افرادی بودند که کسب وکار خود را رها کرده بودند و عده ای نیز دانشجو بودند که برای تامین امنیت مردم جانانه اعلام می کردند که تا پای جان خواهیم ایستاد که قابل تقدیر است.
وی در ادامه با بیان اینکه مجموعه انتظامی تکیه گاه تولید کنندگان،تجار،کارگران وهمه مردم کشور است افزود: باید تدابیری اندیشیده شود افرادی که به صورت ندانسته وارد میدان آشوب می شوند توجیه شوند وهمه باید بدانند که حضور پلیس صرفا برای تامین امنیت مردم وکسب وکار بازاریان است که قطعا رونق بازار بستری آرام و امن نیاز دارد.
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به لزوم تقویت اشراف اطلاعاتی با همکاری هیات امنای بازار و مسوولان اتحادیه ها و... خاطرنشان کرد:ما به عنوان مجموعه انتظامی به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم فروشنده ، بازاری، تاجر و...احساس نا امنی کنند و به عنوان متولیان امنیت در کنار مردم و درخدمت مردم خواهیم بود.
سردار رضایی خاطر نشان کرد: هدف از این نشست و دیدار اعلام این موضوع بود که ما از مردم و در کنار مردم و برای مردم هستیم و امیدواریم در آینده نیز نشست هایی با هدف ایجاد احساس امنیت در کسب وکار مردم داشته باشیم.
جانشین فرمانده انتظامی کل کشور با بیان اینکه بازار باید پویایی ونشاط داشته باشد خاطرنشان کرد: مجموعه فراجا را تکیه گاه خود بدانید واین سازمان در راستای برقراری امنیت مردم و کسب وکارها با هیچ کسی مماشات نخواهد کرد و برخود وظیفه وتکلیف می داند که با کسانی که بخواهند هنجارها را زیر پا بگذارند برخورد قاطع کند.
در کجای دنیا نیروهای غیر مسلح را به مقابله با تروریست‌های مسلح می‌فرستند؟!
حسین شریعتمداری در رابطه با نقش سلبریتی ها در اغتشاشات اخیر گفت: سلبریتی‌ها حقیرتر از آنند که الکوی آشوبگران باشند، تروریست‌های آشوبگر دستورالعمل را از سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه می‌گیرند.
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در باره جنایت اخیر آشوبگران تروریست در ایذه و اصفهان که به شهادت و مجروح شدن شماری از مردم مظلوم این دو شهر انجامیده است، گفت: حمله تروریستی به مردم در بازار شهرستان‌های ایذه و اصفهان، اگر چه نشانه ناامیدی دشمنان بیرونی از آشوب‌ها و اغتشاشاتی است که طی پنجاه و چند روز اخیر در کشور به راه انداخته بودند، اما این اقدامات تروریستی و چند اقدام مشابه دیگر که طی دو سه روز اخیر اتفاق افتاده و شهادت عزیزان حافظ امنیت و مردان غیور و زنان و کودکان مظلوم دیگر را به دنبال داشته است، بار دیگر و برای چندمین بار از ضرورت برخورد قاطع و پشیمان‌کننده نظام با اراذل اجاره‌ای و داعشی‌های داخلی حکایت می‌کند.
وی افزود: نیروهای حافظ امنیت بدون استفاده از سلاح، نه فقط در ایفای نقش خود برای مقابله با تروریست‌ها و دفاع از جان و مال و ناموس مردم با مشکلات جدی روبرو هستند، بلکه همانگونه که شاهد بوده‌ایم در برخی از موارد قربانی عملیات تروریستی نیز می‌شوند!
مدیر مسئول کیهان گفت:کاش مسئولان و سیاستگذاران نظامی و امنیتی کشورمان به این دو سئوال پاسخ می‌دادند؛ اول آنکه در مقابله با آشوب‌ها از کدام الگو و مدل رایج در جهان پیروی می‌کنند ؟! و اگر الگوی خاص خود را دارند، این الگوی خاص از کدام باور دینی و داشته‌های ملی و تجربی اتخاذ و استخراج شده است؟!
شریعتمداری افزود: در کجای دنیا نیروهای غیر مسلح را به مقابله با تروریست‌های
مسلح می‌فرستند ؟! و به مشتی اراذل اجاره‌ای که تقریباً تمامی آن‌ها بلافاصله پس از دستگیری به فلان خوردن می‌افتند، اجازه آشوب و تعرض به جان و مال و ناموس مردم را می‌دهند؟!
وی با تأکید بر اینکه یکی از اشتباهات بزرگ آن است که تصور می‌شود آشوبگران با تشویق سلبریتی‌ها و فلان ورزشکار و یا مدعی اصلاحات به صحنه می‌آیند، توضیح داد: سلبریتی‌ها حقیرتر از آنند که الکوی آشوبگران باشند، تروریست‌های آشوبگر دستورالعمل را از سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه می‌گیرند.
مدیر مسئول روزنامه کیهان تأکید کرد: دشمن از سلبریتی‌ها و برخی از رسانه‌های داخلی به عنوان وسیله‌ای برای سنجش میزان حساسیت نظام در مقابل آشوبگران استفاده می‌کند؛ به بیان دیگر، آن‌ها تابلوهای حساسیت‌سنج هستند و هنگامی که با آن‌ها به عنوان وطن‌فروش و عوامل سرسپرده و مزدور دشمن برخورد نمی‌شود، آشوبگران از این انفعال پیام امنیت می‌گیرند و به صحنه آمدن خود را بی‌خطر تلقی می‌کنند.
وی اضافه کرد: بنابراین دومین پرسش آن است که چرا تصمیم‌سازان و سیاست‌پردازان به این نکته بدیهی توجهی ندارند؟! آیا توان تجزیه و تحلیل این پدیده شوم را ندارند؟! اگر اینگونه نیست، چرا این تابلوهای وطن‌فروشانه دشمن را به حال خود رها کرده و همراهی و همکاری سلبریتی‌ها در قتل و جنایت را نادیده می‌گیرند ؟! و چرا توضیح نمی‌دهند که سلبریتی‌های وطن‌فروش با آشوبگران وحشی و داعشی‌ها چه تفاوتی دارند؟!
شریعتمداری ادامه داد: آنگونه که اعلام شده است، مدارا برای جدا شدن صف هیجان‌زده‌ها و فریب خورده‌ها از عوامل اصلی و اجاره‌ای آشوب‌ها بوده است که این اقدام هوشمندانه درخور تقدیر است، اما اکنون این دو صف از یکدیگر جدا شده‌اند و تساهل در مقابله جدی و تسریع در مجازات عوامل اصلی بازداشت شده توجیه قابل قبولی ندارد.
مدیر مسئول روزنامه کیهان به نکته دیگری نیز اشاره کرد و گفت: این نکته نیز مطرح می‌شود که مدارای اولیه برای حضور عناصر اصلی در میدان و شناسایی و دستگیری آن‌ها بوده است که این اقدام نیز هوشمندانه است و پاسخ قابل قبولی نیز به دنبال داشته است، اما اکنون دیگر ادامه مدارا هیچ توجیهی ندارد؛ چرا باید به مشتی تروریست مزدور بیگانه اجازه داد که آرامش و امنیت مردم را سلب کنند و کسب و کار برخی از آنان را به تعطیلی کشانده و یا مختل کنند؟!
۲ نیروی بسیجی در مشهد به شهادت رسیدند
فرماندار مشهد گفت: ۲ نیروی بسیجی بر اثر ضربات چاقوی آشوبگران در مشهد به شهادت رسیدند.
محسن داوری افزود: عصر امروز در منطقه چهارراه عامل مشهد تعدادی از اراذل و عوامل آشوبگر با تهدید و ارعاب قصد تعطیلی کسبه این محل را داشتند.
وی گفت: پس از حضور نیروی انتظامی عوامل اغتشاشگر متفرق شدند اما تعدادی از این عناصر آشوبگر با چاقو به پنج بسیجی که دورتر از محل درگیری عوامل انتظامی‌ایستاده بودند، به صورت ناگهانی حمله کرده و ۲ نفر را شهید و سه نفر از آن‌ها را زخمی کردند.
شهادت یک افسر پلیس در سنندج

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: سرهنگ "حسین یوسفی" از کارکنان فرمانده انتظامی استان کردستان امروز پنجشنبه در جریان اغتشاشات سنندج که در حال حرکت به سمت منزل بود با قرار گرفتن در جمع اغتشاشگران به طرز مظلومانه‌ای به شهادت رسید.
مهدی رمضانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اغتشاشگران علاوه بر شهادت این سرهنگ نیروی انتظامی، خودروی وی را هم آتش زدند.
وی افزود: در پی اغتشاشات و ناآرامی‌های امروز در سنندج، رئیس کلانتری ناحیه منفصل شهری نایسر هم به شدت مجروح شده و وضعیت وی وخیم گزارش شده است.
رمضانی با اشاره به کشته شدن مشکوک یک نفر در میدان محمدی سنندج از احتمال کشته‌سازی در این باره خبر داد و افزود: در زمان وقوع این حادثه هیچ کدام از نیرو‌های نظامی و انتظامی در مرکزیت میدان نبوده و فقط پایش پیرامونی داشته‌اند، لذا با توجه به قرار داشتن پیکر فرد مذکور در محل میدان و نیز سایر قرائن، امکان کشته‌سازی قریب به یقین می‌باشد که بررسی‌های تکمیلی برای اظهار نظر قطعی در حال انجام است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اضافه کرد: جسد یک نفر دیگر را هم پس از خاتمه اتفاقات امروز سنندج به یکی از بیمارستان‌های این شهر منتقل کرده‌اند که مکان کشته شدن او هنوز مشخص نیست.
رمضانی با بیان اینکه امروز همچنین در سقز نیز تعدادی از نیرو‌های نظامی و انتظامی مجروح شدند، اظهار داشت: در اغتشاشات روز گذشته کامیاران هم فردی کشته شد که بررسی فیلم دوربین‌ها از این حادثه و سبک و نوع شلیک به فرد متوفی، پروژه کشته‌سازی را به طور قطع تأیید می‌کند.
وی همچنین به خانواده‌ها هشدار داد با توجه به نفوذ معاندین در میان معترضان، امکان هر اقدام تروریستی از سوی ضد انقلاب وجود دارد لذا توصیه می‌شود خانواده‌ها مانع از حضور فرزندانشان در تجمعات شوند.
مشاوره فرمانده سپاه: غفلت کردیم، بچه هایمان اسیر دشمن شدند

مشاور عالی رسانه ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نویسنده کتاب "جنگ شناختی" گفت: فتنه اخیر که در کف خیابانها شاهد بودیم، عملیات رسانه ای دشمن با استفاده از شیوه جنگ شناختی است و آنان بدین طریق تصویری دروغ از ایران ساختند.
حمیدرضا مقدم فر روز پنجشنبه در مراسم نقد و بررسی کتاب "جنگ شناختی" در محل فروشگاه به نشر که به مناسبت هفته کتاب برگزار شد، مقدمه جنگ شناختی را "مدیریت ادراک" دانست و افزود: جنگ شناختی محقق نمی شود مگر اینکه شما روی ادراک مردم تاثیر بگذارید و آن را مدیریت کنید.
وی ادامه داد: با روشهای سنتی نمی توان دشمن را شکست داد، دشمن جدا از اینکه در روایت سازی کاملا از ما جلوتر است، سرعت فوق العاده ای در نشر روایت از حوادث دارد و ما در این بخش دچار تاخیر هستیم.
مقدم فر اظهار داشت: امروز با پدیده جدیدی مواجه شده ایم به نحوی که رسانه روایت سازی می کند، اولین صحنه را می گیرد، تصویر می سازد، در فضای مجازی نشر می دهد که مخاطب جذب کند، با بهره گیری از هوش مصنوعی و ربات در فضای توئیتر، پنج میلیون را تبدیل به ۸۰ میلیون کاربر می کند.
وی بیان کرد: دشمن با این تصویرسازی ها و استفاده از تکنیک جنگ شناختی، تصویری ذهنی برای کسانی که در ایران نیستند بوجود می آورد، گویی ایران سراسر خون و آشوب و اعتراض است، به نحوی در فضای شبکه های اجتماعی تصویرسازی کردند که هر کس از همان هفته اول بعد از حادثه به فضای مجازی وارد می شد، می گفت که "همه مردم ایران کف خیابان هستند".
نویسنده کتاب "جنگ شناختی" گفت: امروز مردم دنیا با شناخت واقعیت و حقایق موجود درباره آن قضاوت نمی کنند، یعنی مبنای فکریشان براساس واقعیت ها نیست ، بلکه بر مبنای تصویری که از حقیقت در ذهنشان است وقایع را داوری می کنند.
مقدم فر به مقوله "امنیت" و "احساس امنیت" اشاره و بیان کرد: احساس امنیت و امنیت 2 مقوله جداگانه است، وقایعی که در 2 ماهه اخیر در ایران اتفاق افتاد، چند برابرش در کشورهای فرانسه و آلمان و آمریکا شکل می گیرد، مردم آن کشورها احساس ناامنی نمی کنند، اما اگر چند سطل در کشورمان آتش زده شود، می گویند امنیت نیست، این تصویرسازی و افراط سازی است.
دشمن با بهره گیری از هوش مصنوعی روی افکار عمومی تاثیر گذاشت
این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: سالانه چندین دختر توسط پلیس آمریکا کشته می شود، اما هیچ صدایی بلند نمی شود، در کشور ما دختری به سبب بیماری زمینه ای می میرد و پلیس متهم و چنین سرو صدایی بلند می شود، رسانه های بیگانه با همین مدیریت ادراک افکار عمومی چنین سرو صدایی را به پا می کنند.
مقدم فر اضافه کرد: فناوریهای همگرا هم خیلی به جنگ شناختی کمک می کنند، به این معنا که از نانوتکنولوژی تا بایو و صنعت زیست فناوریها و ریزفناوریها بهره گرفته می شود که همه اینها در جنگ شناختی کمک دهنده است، اما مهمترین پیشران در جنگ شناختی هوش مصنوعی است.
وی اظهار داشت: مهمترین مولفه ای که دشمن در ابتدا بویژه در2 هفته نخست حوادث اخیر بهره گرفت و روی افکار عمومی تاثیر گذاشت، هوش مصنوعی بود.
مشاور رسانه ای فرمانده سپاه یکی از گزاره های اصلی در جنگ شناختی را "جدا کردن ذهن از بدن " دانست و گفت: دشمن مغز را در کنترل می گیرد و از بدن جدا می کند، آنگاه جایی که مغز فرمان می دهد، بدن در کنترلش است، لذا اصلا نمی داند برای چه به خیابان آماده و دارد آتش می زند.
هویت زدایی از جوانان و هویت سازی برای آنان، شگرد دشمن
نویسنده کتاب "جنگ شناختی" گفت: پدیده اصلی که دشمن سالها برای آن تلاش کرد، هویت زدایی از جوانان و سپس هویت سازی برای آنان بود، از همین تکنیک جنگ شناختی هم بهره گرفت.
مقدم فر افزود: در هویت زدایی از جوانان برای آنان دنیایی از سوال و شبهه بوجود آورد تا نسبت به صداقت و حقانیت نظام، موفقیتها و پیشرفتهای نظام تردید پیدا کنند، دشمن فقط از تاریکی ها و زخم ها برای جوانان و مردم می گوید و یک کلام سراغ پیشرفت های نظام نمی رود.
وی اظهار داشت: ما دائما به جوانان می گوییم که پیشرفتهای نظام را هم بیینید، کجا بودیم و اکنون به کجا رسیدیم که کشورهای بزرگ دنیا از ما پهپاد می خرند، این افتخار بزرگی است؛ آنچه دشمن از آن نگران بوده، اتفاق افتاده است.
مشاور عالی رسانه ای فرمانده سپاه خاطر نشان کرد: ایران به علم هسته ای دست یافته است و طبق فتوای رهبرمان دنبال سلاح هسته ای نیستیم، دشمن می داند اما به جوان ما القا می می کند که "گذشته این انقلاب ۴۳ ساله، بسیار درخشان بوده، دوره پهلوی بسیار نورانی و سراسر پیشرفت داشته و اکنون کشور در دوره سیاه و تاریک و بدبختی با آینده ای مبهم قرار دارد.
نویسنده کتاب "جنگ شناختی: گفت: دشمن برای هویت سوزی جوانان، دوقطبی های مختلفی در موضوع حجاب، موضوعات و احزاب سیاسی ایجاد کرد، مشروعیت زدایی از نظام انجام داد، آن هم نظامی که اگر به معنی واقعی دموکراسی در آن جریان دارد.
مقدم فر افزود: دشمن خشم، نفرت و کینه نسبت به نظام در دل جوانان بوجود آورد، چیزهایی که اخیرا در خیابانها دیدیم، مربوط به ایرانیان نبود، رفتارها داعشی بود، اینها از کجا هستند، تربیت شده کجاها هستند؟
غفلت کردیم، بچه هایمان اسیر دشمن شدند
مشاور رسانه ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: طی سه سال گذشته به سبب شیوع کرونا بچه هایمان را به سمت شبکه های مجازی سوق دادیم، آن وقت اشکال مختلف از هویت سازی برای فرزندانمان در فضایی مجازی شکل گرفت.
مقدم فر افزود: گیم نت ها خود به تنهایی بچه ها را به سمت رفتارهای خشن سوق داد، مدل هایی از خشونت اعم از تخریبها، لباسها و غیره که اخیرا از سوی جوانان در خیابانها مشاهده کردیم، مربوط به همین بازیها در فضای مجازی است.
وی اظهار داشت: دشمن از طریق فضای مجازی هویت های جدید برای بچه های ما بوجود آورد، آن هم کار یک شب و دو شب نبوده است، بلکه از تکنیک جنگ شناختی و جنگ رسانه ای بهره گرفته است.
وی ادامه داد: جوانی که دشمن آرزو دارد برای ایران ما بسازد، جوانی فاقد زیربنای ذهنی دینی، فاقد کانون خانواده و موضوعیت نداشتن آن، سبک زندگی با مرجعیتی که فضای مجازی به او آموزش می دهد، بدبینی مفرط به نظام، بسیار تفرج گرا و لذت گرا، فاقد معنویت، مادی گرا و ناامید به آینده است و مرزبندی قوی با جامعه ارزشی ما دارد، همچنین از گرایش های ریزی هم مثلا به موسیقی کره ای که موسیقی اعتراضی است، برخوردار است.
این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: ما غفلت کردیم، باید با جوانان صحبت بیشتری می کردیم و نمی گذاشتیم اسیر دشمن شوند، باید برای جوانان وقت می گذاشتیم.
فتنه اخیر از جنس فرهنگی – اجتماعی است
نویسنده کتاب "جنگ شناختی" گفت: فتنه سال ۱۳۸۸ خسارتهای زیادی به کشور وارد کرد اما ملت ما را نسبت به مسائل و فتنه های سیاسی واکسینه نمود، فتنه اخیر سیاسی نیست اما از جنس فرهنگی و اجتماعی است و امیدوارم زمینه ساز رشد بیشتر ملت ایران شود.
وی اظهار داشت: دشمن فتنه ها را هر ۱۰ سال یکبار طراحی می کرد اما فاصله فتنه اخیر با فتنه قبلی سه سال است زیرا دشمن احساس کرد، نمی تواند ۱۰ سال صبر کند و امید دارد مردم را در مقابل نظام قرار دهد.
مقدم فر افزود: از سوی دیگر موفقتیهای نظام در داخل و خارج از کشور زیاد شده بود، ارزیابی دشمن این است که دولت آقای رییسی توانست مشکلات هشت ساله دولت گذشته را پشت سر بگذارد، دولت پاک دست و سالمی است، به طوریکه نرخ رشد اقتصادی کشور نسبت به سال گذشته افزایش و نرخ تورم کاهش یافته است و در دور بعدی ریاست جمهوری نیز بخش زیادی از مردم به وی رای خواهند داد.
وی درباره کتاب "جنگ شناختی" نیز گفت: نوشتن این کتاب از ۶ سال قبل کلید خورد زیرا ذهنم بسیار درگیر موضوع جنگ شناختی بود، موضوعی که در عرصه رسانه، امنیتی و فرهنگی ناشناخته است باقی مانده است.
این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: نوشتن و تدوین کتاب "جنگ شناختی" سه سال طول کشید و یکی از نقدهایی که خودم به این کتاب دارم، بیش از حد "تئوریک" بودن و ادبیات موجود آن است، زیرا داده های آن ترجمه مطالب از کتابهای دیگر است و باید پیرامون آن بحث و گفتگوی بیشتری انجام گیرد، اگر فردی بتواند به کتاب مسلط شود، به مباحث نظری و تئوریک جنگ شناختی مسلط خواهد شد.
وی به تشریح مفهوم "جنگ شناختی" پرداخت و گفت: جنگ شناختی در بستر علوم شناختی است، بیش از ۱۰ سال است که با توصیه رهبر معظم انقلاب، ستادی برای علوم شناختی تشکیل شده است.
مقدم فر ادامه داد: یکی از بسترهای شکل گیری علوم شناختی، جنگ شناختی است، اگر علوم شناختی در کشور به منصه ظهور برسد، آموزش و پرورش، آموزش عالی و بخش پژوهشی را دگرگون می کند و بسیار تاثیرات مثبتی دارد، البته در جنگ روانی و جنگ شناختی هم موثر است.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
یک مشت تجزیه طلب رو راه دادید که اغتشاش کنن خوب کجان نیروهای امنیتی که این ها رو جمع کنن اینا بفکر تجزیه هستن
Iran, Islamic Republic of
الم تر کیف فعل ربک به اصحاب الفیل الم یجعل کیدهم فی تظلیل و ارسل علیهم طیرا ابابیل ترمیهم بحجارة من سجیل فجعلهم کعصف ماکول
حسن کودک کار وسرپرست خانواده دهه شصتی قم
Iran, Islamic Republic of
باید با اغتشاشات گران اتمام حجت شود،جرم کسی که در اغتشاشات هست همانند فرد قاتل باشد تا هر کسی که در اغتشاشات دستگیر شد نگوید بنده جز معترضین ام، یا شبکه من و تو، یا اینتر اشغال گولم زد، احساسی شدم، باید جواب اغتشاشگران درست و قانونی داده شود،
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
میزن ما ل و جان مردم دا غون میکنن بعد میگن ما جو گیر شدیم اشتباه کردیم خیلی بی جا کردی سرباز پلیس بسیجی باید از کشور وامپیت ما دفاع کنند ولی هر عکسشهید و مجروح و میبینم قلب ❤️ من خون میشه خدا یا کمک کن
Iran, Islamic Republic of
اونها نکردند . داعش کردونه معترضین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
نباید پلیس و را در مقابل اراذول و تروریست ها با دست خالی رفت میدان ادن یکی از اشتباهات مدیران و فرماندهای نظامی بود نباید پلبس و بسیج ون امنیتی را سرکوب ویا بی احترامی کرد باید درمقابل این افراد خشن وبی ابرو خشن رفتار کرد یک کشور مقتدر میشود که پلیس و ن م ان هم قوی باشد که ما هستیم به تعدادد شهدا و مجروعین ن م باید با تمام انانی که قتل کردن و یا سنگی پرتاب کرده برای پلیس ومردم با شدت برخورد شود
Iran, Islamic Republic of
خوابی؟پلیس دست خالی است؟ مگر توی شهر شما پلیس ندیدی؟آن هم ضد شورش و لباس شخصی نه؟
Iran, Islamic Republic of
پس مامورین را مردم می‌کشند ومردم که کشته می‌شوند با تیر غیب کشته می‌شوند عجب باوجدان ایارانوشته
فراز و فرود آیت‌الله

فراز و فرود آیت‌الله

هاشمی نه فقط در مقطع پایان جنگ با دشمن خارجی که در زمان بروز جنگ داخلی هم در نقش یک سیاستمدار ...
سفره خانوارها کجا رفت؟

سفره خانوارها کجا رفت؟

نتایج «پایش فقر در سال۱۴۰۰» که دو روز پیش منتشر شد، حاوی دست‌کم دو هشدار اقتصادی به سیاستگذار ...
«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

با گذشت یکسال و نیم از آغاز دولت سیزدهم، علیرغم سوء مدیریت در تصمیمات اقتصادی و سیاست ...
1