تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۴۵۰۲۶۱
سرمربی تیم ملی در جام جهانی را بشناسید!

تیم ملی در کما؛ علی دایی؛ گزینه اول هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال امروز

۶
۰
تیم ملی در کما؛ علی دایی؛ گزینه اول هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال امروز
کبنا ؛کمیته فنی فدراسیون فوتبال روزگذشته صلاحیت «اسکوچیچ» برای هدایت تیم‌ملی را رد کرد. از بین گزینه‌های داخلی نیز گفته می‌شود «علی دایی» پیشنهاد هدایت تیم‌ملی را رد کرده است! 
روزگذشته کمیته فنی فدراسیون فوتبال برای بررسی عملکرد «دراگان اسکوچیچ» در تیم‌ملی فوتبال برای حضور در جام‌جهانی 2022 تشکیل جلسه داد که بر این اساس صلاحیت این سرمربی کروات توسط کمیته فنی فدراسیون فوتبال رد شد. 
  نظر کمیته فنی 
ابراهیم قاسمپور بعداز جلسه کمیته فنی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: خبر خوب و بد داریم متأسفانه زمان را از دست می‌دهیم. در جلسه به جمع‌بندی رسیدیم که فدراسیون گزینه‌های ایرانی و خارجی جدید تیم‌ملی را اعلام خواهد کرد. صلاحیت فنی اسکوچیچ را کمیته فنی تایید نکرد. قاسمپور ادامه داد: فدراسیون باید تصمیم می‌گرفت و به ما ارجاع نشده بود اما ما صلاحیت او را تایید نکردیم، اما گزینه‌های مدنظرمان را به فدراسیون پیشنهاد دادیم. به جمع‌بندی نرسیدیم. اسامی مطرح شده حدس و گمان است و هیچکدام را من تایید نمی‌کنم. عضو کمیته فنی تاکیدکرد: مسائل فنی بحث شد و به جمع‌بندی رسیدیم که هنوز قطعیت ندارد ولی 80- 90 درصد کمیته فنی به این نتیجه رسیده که گزینه‌هایش را اعلام کند و فدراسیون فوتبال در صورتی‌که صلاح دانست در اطلاعیه‌اش نام آنها را اعلام می‌کند. وی در مورد اینکه نام کی‌روش در بین گزینه‌های کمیته فنی هست یا نه گفت: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که به هیچ عنوان کی‌روش را تایید نمی‌کنیم. وی در مورد اینکه دلایل قانع‌کننده برای برکناری اسکوچیچ چیست، بیان داشت: از ابتدا با انتخاب اسکوچیچ مخالف بودم و الان هم مخالفم اما چون زمان را از دست دادیم اما با مشورتی که با اعضا کردیم مسجل شد بودنش به ما کمکی نمی‌کند. مطالبی در جلسه عنوان شد که یقین پیدا کردم بودنش خیلی نمی‌تواند به ما کمک کند. قاسمپور در مورد اینکه با فسخ قرارداد اسکوچیچ چقدر باید به او غرامت بدهیم، افزود: در مسائل مالی این قرارداد اشرافی ندارم. مسائل مالی ارتباطی با ما ندارد. اینکه با یک مربی با یک دلار به توافق برسند یا با میلیاردها دلار، ما برای فدراسیون تامین بودجه نمی‌کنیم و خود فدراسیون هم با مشکل مالی مواجه است مطمئنا از جایی می‌توانند این کمک مالی را بگیرند تا این مشکل مالی را حل کنند. قاسمپور در مورد اینکه در حال حاضر بحث طلب ویلموتس باقی مانده، اظهارداشت: ما به‌عنوان کمیته فنی جلسه‌ای سه ساعته داشتیم هیچیک از اعضا تحت فشار چنین تصمیمی نگرفته‌اند این نظر ما نظر مشورتی است. شاید از جایی دیگر بخواهند مربی دیگری بیاورند که آن بحثش جداست، اما ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اسکوچیچ نمی‌تواند به ما کمک کنند. از نظر ما که کمیته فنی هستیم بحث اسکوچیچ تمام است. ماجدی عضو کمیته فنی است و سرپرست فدراسیون فوتبال هم هست. وی در مورد اینکه ترجیح می‌دهید جانشین اسکوچیچ ایرانی باشد یا خارجی تصریح کرد: به‌عنوان کمیته فنی نظرات‌مان را اعلام کردیم و اجازه بدهید خود فدراسیون فوتبال در این زمینه نظرش را اعلام کند. به جمع‌بندی رسیده‌ایم تصمیمی که در کمیته فنی گرفته شده را من نباید اعلام کنم. سخنگوی فدراسیون فوتبال مسائل را بیان می‌کند من فقط سخنگوی کمیته فنی هستم. ما نظر داده‌ایم شاید این تصمیم ما عوض شود. 
علی دایی؛ گزینه اول هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال امروز

آرمان ملی نیز در این باره نوشت: هيات رئيسه فدراسيون فوتبال امروز جلسه دارد ، دستور جلسه نيز بررسي گزينه هاي داخلي براي تصدي سرمربيگري تيم ملي است.
گرچه ديروز وزير ورزش که گفته مي شود بطور کامل در بستر فعل و انفعالات تغيير سرمربي تيم ملي قرار داشته ، در پاسخ به پرسشي دررابطه با برکناري اسکوچيچ، بلافاصله چنين گفت که مگر هيات رئيسه با تصميم کميته فني موافقت کرده است؟! تا بدين گونه خود را بي خبر از همه چيز نشان دهد ، اما به هر روي نسخه اسکوچيچ از قبل پيچيده شده است و احتمال بازگشتي براي او متصور نيست. تنها اميدواريم هيات رئيسه در اين جلسه حسابي از اين مرد کروات که در سخت ترين شرايط به تيم ملي خدمت کرد تا با صعود به جام جهاني از خود کارنامه اي روشن ارايه دهد، حسابي دلجويي و تقدير کند تا اين بار به نوعي خوش استقبال و بد بدرقه نباشيم.  اما پرسش اساسي اين است که با روي ميزقرار گرفتن گزينه داخلي براي تيم ملي فوتبال، چه کسي سکاندار تيم در جام جهاني 2022 قطر خواهد شد. مسئوليتي که سنگين و دشوار خواهد بود و هرکسي که از سبد راي هيات رئيسه خارج شود بايد پشتوانه حمايتي کليه مربيان وطني را در بر داشته باشد تا در فاصله 130 روزه به جام جهاني، تيم را از معبري سخت و دشوار به سلامت عبور دهد. علي دايي، امير قلعه نويي و جواد نکونام سه گزينه روي ميز هيات رئيسه فدراسيون فوتبال هستند. سه گزينه اي که مذاکرات مقدماتي با هريک از آنان در جريان است تا با توجه به اهميت زمان، هيات رئيسه فدراسيون به سرعت با يکي از آنها به توافق نهايي برسد.  گرچه ابتدا گفته شد که علي دايي پيشنهاد سرمربيگري را رد کرده و به فدراسيون اعلام کرده که تمايلي براي تصدي اين پست ندارد ، اما ديروز اين خبر تکذيب شد تا مشخص شود که اولويت فدراسيون علي‌دايي است و در صورت عدم توافق با او، پرونده قلعه نويي و نکونام به صورت جدي مورد توجه قرار خواهد گرفت.  
شرفي: هيچکس نمي تواند سر دايي کلاه بگذارد     
اصغر شرفي بازيکن و مربي پيشين تيم ملي فوتبال ايران در اين بين علي دايي را گزينه مناسبي براي تيم ملي مي داند . وي در تحليل خود از فعل و انفعالات صورت گرفته که به برکناري اسکوچيچ منجرشده، گفت: خيلي‌ها دوست دارند روي نيمکت تيم‌هاي ملي در جام جهاني حضور داشته باشند. الان هم وضعيت تيم ملي طوري است که اگر يک مربي هدايتش را بر عهده بگيرد و در جام جهاني نتيجه نگيرد، اين موضوع را بيان مي‌کند که زمان کافي را در اختيار نداشته‌است.
وي در واکنش به اينکه گفته مي‌شود قرار است يک مربي ايراني هدايت تيم ملي را بر عهده بگيرد، تصريح کرد: استفاده از مربي ايراني به مراتب بهتر است، چون مربي ايراني از بازيکنان و شرايط تيم ملي شناخت کافي دارد، ولي اين موضوع براي مربي خارجي صدق نمي‌کند. ما بايد دنبال کسي برويم که در اين شرايط حساس شخصيت بزرگي داشته باشد و فکر مي‌کنم علي دايي بهترين گزينه است، خصوصاً در وضعيت موجود که شاهد برخي اختلاف‌ها در تيم ملي هستيم.
شرفي نشان کرد: من درباره شرايط فعلي صحبت مي‌کنم که چهار ماه تا جام جهاني باقي مانده است و فقط مي‌توانيم يک اردو برگزار کنيم. اگر قرار است مربي ايراني بياوريم دايي بهترين گزينه است. او نقطه ضعفي ندارد که ديگران از آن استفاده کنند و هيچ‌کس هم نمي‌تواند سرش کلاه بگذارد.
دايي در جهان شناخته شده است و با توجه به شخصيتي که دارد مي‌تواند شرايط رختکن تيم ملي را عوض کند. از طرفي مي‌توانند سه نفر خبره هم کنار دايي بگذارند تا به او مشورت بدهند، کاري که فصل قبل استقلال با فرهاد مجيدي انجام داد.
به گزارش کبنا، ورزش سه در این باره نوشت: آنچه مسلم است بعد از جلسه دیروز کمیته فنی و البته فشارهای بی‌سابقه روزهای قبل، احتمال تداوم همکاری فدراسیون فوتبال با دراگان اسکوچیچ به کمترین میزان خودش رسیده است. در فاصله کمتر از پنج ماه تا آغاز جام جهانی، صرف‌نظر از معقولانه بودن یا نبودن تغییر در راس کادر فنی، فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی گزینه‌های محدودی دارد. بدیهی است که در اندک زمان باقی‌مانده تا مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا، چهره‌ی جدیدی که روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند باید از حداکثر آشنایی نسبت به تیم ملی برخوردار باشد. به اضافه اینکه قدرت کوچینگ، رهبری و مدیریت فضای رختکن تیم ملی هم دیگر ملزوماتی است که مرد اول نیمکت ایران در جام جهانی به آن احتیاج دارد.
با این تفاسیر و مطابق با انتظارات، دایره محدودی از اسامی داخلی و خارجی می‌توانند به سرمربیگری تیم ملی برسند. افرادی که بعضی از آنها سابقه هدایت تیم ملی را در مقاطع مختلف برعهده داشته و بعضی دیگر از آنها برای اولین بار شانس قرار گرفتن در چنین مسئولیت بزرگی را به دست آورده‌اند. در ادامه این مطلب به بررسی سایه‌روشن‌های انتخاب هر یک از گزینه‌هایی می‌پردازیم که به واسطه نتایج و سوابق‌ از مقبولیت و صلاحیت نسبی با ضریب احتمالاتی مختلف برای نشستن روی نیمکت تیم ملی برخوردارند؛
* برانکو ایوانکوویچ
سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی آلمان، این روزها به عنوان سرمربی تیم ملی عمان مشغول است و بنا بر ادعای خودش به هیچ وجه پیشنهاد احتمالی از سوی فدراسیون فوتبال ایران را نمی‌پذیرد. مرد کروات که در نخستین دوره حضورش در فوتبال ایران سومی جام ملت‌ها را به دست آورده بود، در جام جهانی نتوانست نتایج قابل قبولی با تیم ملی به ارمغان بیاورد و همین موضوع باعث شد برای چندین سال به ایران برنگردد. با این حال، پروفسور در بازگشت به ایران توانست رنسانسی در تاریخ باشگاه پرسپولیس رقم زده و این تیم را به قهرمان بلامنازع فوتبال ایران تبدیل کند. رسیدن برانکو با پرسپولیس به فینال آسیا اوج عملکرد این سرمربی در دوره دوم حضورش در فوتبال ایران بود. در همه این مدتی که سرمربی تیم ملی عمان از فوتبال ایران دور بوده اما نتایج تیم ملی را به واسطه هدایت توسط هموطنش دنبال کرده و به خوبی از زیر و خم کار در این مسئولیت و البته پتانسیل تیم ملی مطلع است. از طرف دیگر سابقه حضور در جام جهانی چه به عنوان سرمربی و چه به عنوان دستیار بلاژ باعث شده تا او تجربه حضور در رویدادی چنین عظیم را داشته باشد. با این حال، کشمکش‌های او با کی‌روش، در دوره حضورش در پرسپولیس باعث شده تقریبا اقبال نیمی از جامعه هواداری فوتبال ایران را از دست بدهد. اتفاقی که شاید در ظاهر چندان پراهمیت به نظر نرسد، اما یکی از دلایل اصلی کنار رفتن اسکوچیچ هم به حساب می‌آمد.

* علی دایی
شاید توقع می‌رفت در مقطع جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی ایران بعد از جام ملت‌های آسیا در امارات، سرمربی تیم ملی در مرحله انتخابی جام جهانی 2010 بار دیگر روی نیمکت تیم ملی بنشیند. اما فضای ملتهب آن روزها، فوتبال ایران را به سمت پدیده شگفت‌انگیزی چون مارک ویلموتس کشاند. هرچند نام علی دایی به صورتی جدی‌تر بعد از این سرمربی بلژیکی پیرامون نیمکت تیم ملی مطرح شد اما باز هم قرعه به نام شخص دیگری افتاد. در این مدت اما علی دایی هدایت هیچ تیمی را نپذیرفت تا سال‌های دور از مستطیل سبز را در کنار خانواده‌اش سپری کند. با این حال، بین‌المللی‌ترین چهره تاریخ فوتبال ایران این روزها بالاترین سطح از اقبال عمومی را در بین جامعه فوتبال تجربه می‌کند و از دید بسیاری، بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی است مخصوصا که قدرت رهبری بالای این سرمربی در کنار وجهه کاریزماتیکش در مدیریت ستاره‌ها به واسطه شخصیت بزرگ خودش، از او یک سرمربی مقتدر و به معنای واقعی کلمه مدیر می‌سازد. البته که سرمربیگری تنها در مدیریت خلاصه نمی‌شود و دوری چندساله دایی در کنار عدم تمایل این مربی به پذیرش مسئولیت تیم ملی در مقطع کنونی می‌تواند دلایلی باشد که او را از هدایت یوزهای ایرانی در قطر دور کند.


* افشین قطبی
یکی دیگر از گزینه‌های در دسترس فدراسیون فوتبال برای قبول هدایت ایران در جام جهانی، سرمربی سابق تیم ملی است. قطبی که روزگاری با قهرمان کردن پرسپولیس در لیگ برتر بعد از شش سال، به محبوبیت و مقبولیتی کم‌نظیر در فوتبال ایران دست پیدا کرده بود، بعد از برکناری علی دایی از سمت سرمربیگری تیم ملی به نیمکت این تیم رسید و در سه بازی باقی‌مانده تا جام جهانی با یک برد و دو تساوی، از رساندن ایران به آفریقای جنوبی باز ماند. با این حال فدراسیون فوتبال در آن مقطع به او اعتماد کرد و تیم ملی در جام ملت‌های آسیا 2011 را به او سپرد. حذف سنتی ایران در یک‌چهارم‌نهایی برابر کره جنوبی در آن دوره هم رقم خورد
تا کار افشین قطبی با فوتبال ایران به پایان برسد. او بعدها در ژاپن و تایلند مشغول شد و با کسب نتایج سینوسی راهی سوپرلیگ چین شد. دستیار سابق گاس هیدینگ و دیک ادوکات، بار دیگر به فوتبال ایران برگشت و این بار مسئولیت فنی فولاد خوزستان را برعهده گرفت. تحت قرارداد نبودن این سرمربی در کنار سابقه هدایت تیم ملی به واسطه اصرار مسئولان فدراسیون به انتخاب مربی داخلی از او یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی را ساخته است. اما محدودبودن موفقیت او در فوتبال ایران به قهرمانی با پرسپولیس و ناکامی در سالهای اخیر مربیگری‌اش، مواردی است که می‌تواند خط قرمز تصمیم‌گیران فوتبال ایران روی نام افشین قطبی را به دنبال داشته باشد.

* امیر قلعه‌نویی
پرافتخارترین سرمربی داخلی فوتبال ایران در عصر حاضر، شانس بسیار بالایی برای برعهده گرفتن مسئولیت فنی تیم ملی دارد. قلعه‌نویی که به همراه علی دایی اصلی‌ترین گزینه برای نشستن روی نیمکت تیم ملی بعد از ویلموتس به شمار می‌رفت، بار دیگر برای این مسئولیت با رقبای داخلی و خارجی‌اش مقایسه خواهد شد. کارنامه مملو از قهرمانی امیر قلعه‌نویی به همراه تجربه‌اش در هدایت تیم ملی در یک تورنمنت بزرگ مانند جام ملت‌های آسیا در کنار قدرت رهبری بالا از او یک گزینه ایده‌آل برای هدایت تیم ملی در مقطع کنونی ساخته است. قلعه‌نویی که با تجربه‌ترین مربی داخلی در بین گزینه‌های موجود به شمار می‌رود، به واسطه ارتباط خوبش با مدیران باشگاه گل‌گهر و البته تفاوت فاحش برهه فعلی با دوره قبلی مطرح بودن نامش برای هدایت تیم ملی، مشکل خاصی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی در صورت موافقت مسئولان فدراسیون نخواهد داشت. سرمربی‌ای که سابقه هدایت بدون شکست تیم ملی در مقطع پرافت‌وخیز کمیته انتقالی را دارد و نشان داده در مواقع بحرانی، چهره قابل‌اتکایی برای واگذاری اختیارات است. هرچند که در نهایت، زاویه‌ی فکری طیفی از مسئولان تصمیم‌گیر در خصوص این صندلی مهم ورزش ایران، ممکن است که انتخاب گزینه‌ای دیگر منجر شود.

* کارلوس کی‌روش
احتمالا عنوان "دورترین و نزدیک‌ترین" گزینه هدایت تیم ملی مناسب مستر C.Q است. سرمربی پرتغالی که در دوران هشت‌ساله حضورش، سطح کمی‌ای جدیدی از محبوبیت و مقبولیت را در فوتبال ایران ارائه داد به گونه‌ای که کمتر شاهد اظهارنظرهای نسبی در مورد او بودیم. موافقان و مخالفان کی‌روش در فضای فوتبالی و هوادارای ایران عمدتا تعریفی از حد وسط برای او قائل نبودند و در بالاترین سطح ممکن از احساس علاقه یا تنفر نسبت به او قرار گرفتند. شاکله و اسکلت اصلی تیم ملی در حال حاضر، نسل پرورش‌یافته کی‌روش در دوران حضورش در ایران به شمار می‌روند. سرمربی‌ای که به واسطه ایجاد نظم و هارمونی بی‌سابقه‌اش در محیط تیم ملی، مقبولیت فوق‌العاده‌ای نزد هواداران تیم ملی پیدا کرد و با نمایش‌های قابل قبولش در برابر بزرگان فوتبال جهان در دو جام جهانی به این اعتبار افزود. ناکامی کی‌روش در دو دوره حضور در جام ملت‌های آسیا با ایران و درگیرشدنش با مسئولان فدراسیون و ورزش ایران در کنار اختلاف عقیده شدیدش با سرمربیان استقلال و پرسپولیس در چند مقطع مختلف، مواردی بود که باعث شد جدایی این سرمربی از نیمکت تیم ملی ایران تسهیل شود. سرمربی سابق رئال مادرید و دستیار محبوب فرگوسن در منچستر یونایتد، از غنی‌ترین رزومه ممکن در بین گزینه‌های هدایت تیم ملی بهره می‌برد. هرچند این سوابق درخشان با ناکامی در تیم ملی کلمبیا کمی خدشه‌دار شد، اما عمق آن به حدی است که باز هم سایر گزینه‌ها به سرمربی سابق تیم ملی پرتغال رجحانی پیدا نکنند. اگرچه سربلندی تیم ملی در رویداد پیش رو، از چنان اهمیتی در نزد مسئولان ورزش ایران برخوردار خواهد بود که پرداخت دستمزد سرمربی نایب‌قهرمان آفریقا مسئله‌ای خاصی نباشد اما کی‌روش هم به مانند سایر گزینه‌های این لیست، حضورش در تیم ملی بدون مخالفت نخواهد بود. پیش آمدن فضای دوقطبی شدید در فوتبال ایران در کنار مخالفت بسیاری از چهره‌های فوتبالی و غیرفوتبالی تصمیم‌گیر در انتخاب سرمربی تیم ملی با نگرش این سرمربی به کار در تیم ملی ایران، تنها مواردی است که ممکن است به حضور چهره‌ای دیگر روی نیمکت تیم ملی منجر شود.

* یحیی گل‌محمدی
احتمالا نسبت‌دادن عنوان موفق‌ترین مربی دهه گذشته فوتبال ایران به یحیی گل‌محمدی کار اغراق‌آمیزی نیست. کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران که تجربه حضور در جام جهانی و گلزنی در این مسابقات را هم دارد، بعد از جدایی از پرسپولیس با نایب‌قهرمانی در جام حذفی، به نفت تهران رفت و با ساختن تیمی قابل احترام، پله‌های بالارفتنش در نردبان مربیگری را با دوگانه حذفی و سوپرجام برای ذوب‌آهن بنا کرد. یحیی که به واسطه نمایش فراتر از انتظارش با شهرخودرو، دل مدیران پرسپولیس را برد، در این تیم هم به دو قهرمانی در لیگ برتر دست پیدا کرد و با رساندن سرخپوشان تهران به فینال آسیا، دستاورد عظیمی در کارنامه مربیگری خودش برجا گذاشت. به واسطه همین افتخارات و البته سابقه ملی قابل توجه گل‌محمدی، سرمربی فعلی پرسپولیس به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در دسترس فدراسیون فوتبال برای واگذاری هدایت تیم ملی در جام جهانی به حساب می‌آید. هرچند قرارداد با پرسپولیس که حتی خود گل‌محمدی در مصاحبه دیروزش به پایبندی به آن تاکید کرد، در کنار ناکامی او در تکرار قهرمانی در فصل گذشته و باختن قافیه به رقیب جوانش در استقلال به همراه اکت‌های هیجانی غیرقابل قبول این مربی در این فصل، مواردی است که در کنار توانایی‌های بالای او، ممکن است نگاه‌ها را از او به سمت دیگری معطوف کند.

* فرهاد مجیدی
سرمربی جوان و کاملا موفق استقلال زودتر از آنچه که خودش فکرش را می‌کرد به گزینه‌ای برای هدایت تیم ملی تبدیل شد. فرهاد که در دو مقطع حضورش در استقلال با رساندن این تیم به دو فینال متوالی جام حذفی و صعودهایش با آبی‌پوشان از مرحله گروهی لیگ قهرمانان به خوبی قابلیت‌های فنی خودش را نشان داده بود، در آخرین دوره حضورش در استقلال دست به کار بزرگی زد و توانست این تیم را بعد از نه سال به قهرمانی در لیگ برتر ایران برساند. اهمیت کار فرهاد با تیم جوانش وقتی بهتر مشخص می‌شود که با آمار شگفت‌انگیز تیم او در خط دفاعی و قهرمانی بدون باختش روبرو می‌شویم. مربی‌ای که سبک کاری‌اش در استقلال 1400 به اعتقاد بسیاری، همان مدلی است که تیم ملی در جام جهانی برای بازی در برابر حریفان به آن احتیاج دارد و با تکیه بر فوتبال دفاع-ضدحمله‌ای او، راه موفقیت در گروه B جام جهانی هموار می‌شود.اما تجربه کم فرهاد که مانند قلعه‌نویی پس از برانکو، به عنوان سرمربی تیم قهرمان فوتبال ایران از شانس برای نشستن روی نیمکت تیم ملی برخوردار است در کنار سابقه نه‌چندان درخشان او در دوران ملی در مقایسه با سایر گزینه‌ها از دلایلی است که می‌تواند او را از نیمکت جذاب تیم ملی در قطر دور کند.

* جواد نکونام
سرمربیگری در تیم ملی برای این چهره شاید دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز نه! رکورددار بازی با پیراهن تیم ملی از دوران بازیگری‌اش مشخص بود که روزی بر مسند هدایت تیم ملی می‌نشیند. نکونام که به قول فوتبالی‌ها مربیگری را پله‌پله جلو برده، بعد از صعود به لیگ برتر با نساجی، در فولاد به بهترین مقطع کاری‌اش رسید و بعد از رساندن این تیم به لیگ قهرمانان آسیا از طریق کسب سهمیه در لیگ، با یک جام حذفی برابر استقلال و یک سوپرجام برابر پرسپولیس، قدرت بالای مربیگری‌اش را به رخ کشید تا بعد از صعود به مرحله حذفی ACL به همراه فولاد، از اعتماد بنفس کافی برای قبول مسئولیت تیم ملی برخوردار شود. جواد که کارش در مربیگری را با دوره دیدن در اسپانیا در زمان بازی‌اش آغاز کرده بود، در کنار مرد پرتغالی روی نیمکت تیم ملی هم نشسته و با تجربه‌ی فوق‌العاده حضور در دو جام جهانی، هفت سال بازی در اسپانیا، چهار دوره حضور در جام ملت‌های آسیا و چهار بار بازی در مرحله مقدماتی جام جهانی، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های هدایت تیم ملی به شمار می‌رود. ارتباط فوق‌العاده نکونام با بازیکنان تیم ملی به واسطه همبازی بودن و همکاری با آنها در تیم ملی، دیگر دلایلی است که شانس او را برای نشستن روی نیمکت تیم ملی در قطر به شدت افزایش می‌دهد اما خاص بودن شرایط تیم ملی در این مقطع و نگاه به جواد نکونام به عنوان سرمایه آینده مربیگری در فوتبال ایران در کنار اعتقاد عده‌ای مبنی بر ناکافی‌بودن تجربه کاپیتان سابق تیم ملی در عرصه مربیگری، مواردی است که شاید ختم به انتخاب گزینه‌ی دیگری از این لیست پرنام‌ونشان شود.

در نهایت، با وجود مطرح شدن اسم‌های بزرگ دیگری که حضورشان روی نیمکت تیم ملی ناممکن خواهد بود، سرمربی تیم ملی در جام جهانی یک نفر از این لیست هشت نفره خواهد بود. لیستی متشکل از شش گزینه ایرانی که دو سرمربی مطرح خارجی اما ایرانیزه‌شده‌ی دیگر آنها را همراهی می‌کنند. باید منتظر ماند و دید در فرصت بسیار کم باقی‌مانده تا جام جهانی، کدام یک از این هشت نفر سکان هدایت تیم ملی در قطر را برعهده می‌گیرد.
بیانیه فدراسیون پس از پایان جلسه با اسکوچیچ
پس از پایان نشست اسکوچیچ و اعضای هیئت رئیسه قرار بر این شده تا با برگزاری جلسه‌ای دیگر درباره آینده نیمکت تیم ملی تصمیم گیری شود.

 روز گذشته یکی از روزهای پرالتهاب فوتبال ملی ایران بود؛ روزی که اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال در مرکز ملی فوتبال دور هم جمع شدند تا در مورد ادامه حضور اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران تصمیم بگیرند و در شرایطی که از اعضای هفت نفره این کمیته پرویز مظلومی، نادر عزت اللهی، علی اصغر مدیرروستا و ابراهیم قاسم پور حضور فیزیکی داشتند و حمید استیلی، مرتضی محصص و میرشاد ماجدی نیز به عنوان سه عضو دیگر به صورت آنلاین در جلسه شرکت کردند، در پایان این جلسه ابراهیم قاسم‌پور مقابل خبرنگاران ایستاد و با قاطعیت اعلام کرد که کمیته فنی فدراسیون فوتبال صلاحیت دراگان اسکوچیچ برای ادامه حضور روی نیکمت تیم ملی را تایید نکرده است.
البته که این تصمیم اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال برای رسمیت گرفتن نیاز به تایید اعضای هیئت رئیسه داشت و به همین دلیل امروز خبرنگاران رسانه‌های مختلف به ساختمان فدراسیون فوتبال در سئول رفتند تا خروجی جلسه اعضای هیئت رئیسه با سرپرست فدراسیون را مخابره کنند.

در پایان این جلسه اما خبری از برکناری اسکوچیچ منتشر نشد و سایت رسمی فدراسیون فوتبال با انتشار خبری به شرح زیر درباره محتوای جلسه اطلاع رسانی کرد: 
«اعضای هیئت رئیسه به همراه دبیرکل فدراسیون در این دیدار نقطه نظرات و نگرانی های موجود در خصوص شرایط تیم ملی را در گفت و گو با دراگان اسکوچیچ مطرح کردند؛ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نیز در این جلسه توضیحاتی پیرامون اتفاقات و موضوعات مطرح شده همچنین سوالات اعضای هیئت رئیسه ارائه داد؛ پس از توضیحات اسکوچیچ مقرر شد اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در نشست دیگری پیرامون شرایط و برنامه های تیم ملی تصمیم گیری کنند.» 

این جلسه البته در شرایطی برگزار شد که به دلیل عزل‌ برخی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال طی ماه‌های اخیر تعداد آنها به هشت نفر نرسید و طبق اساسنامه اگر تعداد اعضای هیئت رئیسه به هشت نفر نرسد جلسات آنها شکل قانونی و رسمی به خود نمی‌گیرد. 
طی روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آینده تیم ملی فوتبال ایران و همینطور اسکوچیچ وجود داشته و به نظر می‌رسید که با تصمیم روز گذشته اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال، سرانجام امروز تصمیم نهایی در مورد این موضوع مشخص شود، ولی به نظر می‌رسد مواضع اهالی فوتبال پس از تصمیم روز گذشته فدراسیون فوتبال و به حد نصاب نرسیدن جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال سبب شده تا شرایط به سمت و سویی دیگر حرکت کند که طی روزهای آینده ابعاد بیشتری از آن روشن خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ardalan
Iran, Islamic Republic of
تیم ملی با کارلوس کیروش هم ۳ بر صفر به ژاپن باخت .
Iran, Islamic Republic of
یعنی تصمیمات و برنامه ربزی ما ایرانی ها واقعا خنده داره هر ادمی توی همه جای دنیا وقتی میخواد شخصی رو از برنامه خود خارج کنه اول نفر جایگزینش رو انتخاب میکنه و تحقیقات رو شروع میکنن برنامه ریزی اون نفر جایگزین رو انالیز کامل میکنند وقتی اوکی بود تازه اون شخص رو جایگزین میکنند یعنی خروج و ورود در یک لحظه انجام میشه ایرانی ها اول که اون شخص رو اونقدر میبرن بالا و بعد یهو با کله میارنش پاییین و خار و ذلیلش میکنن و بعد اخراج میکنن تازه یادشون میاد فکر کنن کی رو جاش بزارن واقعا مسخزه است و یکی دیگه از تناقصهاشون اینه که هیچ وقت مسول ایرانی جرات اینو نداره واضح و روشن بیان کنه ما فلانی رو اخراج کردیم همیشه پشت سر طرف فقط حرف میزنن تو روش جرات نمیکنن این همون تعارف ما ایرانی هاست که مزخرف ترین ویژگی فردی یک ایرانی به معنای کلمه تعارف یعنی دروغ یعنی ریاهکاری یعنی چاپلوسی ......یادبگیریم عین کشورهای متمدن دنیا تصمیم قاطع بگیریم
ماھور
Iran, Islamic Republic of
اگر قرارہ ایرانی باشہ فقط علی دایی و دیگر ھیچ کس
والا جواد نکونام ۔قعلہ نوعی چہ کار بزرگی انجام دادہ اند بجر باختن مقابل استقلال و کمک کردن بہ مجیدی برای قھرمانی
P.m
Iran, Islamic Republic of
توحالت خوبه فرهادمجیدی روکی میتونست شکست بده داری شعروورمیگی بااحترام به دایی بهترین گزینه جوادنکونام هست قلعه نوعی شایدقبول نکنه
Iran, Islamic Republic of
باز دست مافیا در کاره حالا در فکر قرار داد مدید و اختلاس حسابی هستن اینها دیدن عطایی با والیبال ۷ شد میگن حتما ایرانی ها موفق هستن همین والیبال این دوره هشتم میشه
علی
Iran, Islamic Republic of
متوجه تیپ و قیافه علی دایی وابهتش بودین خدا وکیلی خودتون قضاوت کنید ماشاالله به این ابهت. دنیا بخاطر بزرگیش و افتخاراتش بهش احترام میزاره.
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1