تاریخ انتشار
جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۴۸۴۴۹
رالی افزایش قیمت سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و قراضه مجدد متوقف شد

آمریکا سهم روسیه در بازار قراضه فولاد را گرفت

۱
آمریکا سهم روسیه در بازار قراضه فولاد را گرفت
کبنا ؛جنگ روسیه و اوکراین مناسبات تجاری جهانی در بازارهای کالای دنیا را برهم زده و در این میان بازار قراضه فولادی نیز از این جنگ متاثر شده است. روسیه ظرف سال‌های اخیر از جمله صادرکنندگان قراضه فولادی به ترکیه بود، جنگ باعث شد تا سهم روسیه در صادرات قراضه به ترکیه کاهش محسوسی داشته باشد. در این شرایط فرصت برای آمریکایی‌ها برای کسب سهم از این بازار افزایش داشته است.
به گزارش کبنا به نقل از اکوایران، بهای هر تن سنگ‌آهن معیار پلتس یعنی سنگ‌آهن عیار 62 درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز سه‌شنبه 24 مارس با کاهش قیمت 5 دلار و 45 سنتی نسبت به روز قبل مواجه شد و تا کف کانال 130 دلار عقب نشست. کاهش حاشیه سود فولادسازان مهم‌ترین دلیل عقبگرد قیمتی سنگ‌آهن ظرف روزهای ابتدایی هفته جاری بود.
ظرف روزهای پایانی هفته گذشته اخباری مبنی بر عزم دولت چین در حمایت از اقتصاد این کشور منتشر شد؛ در گام ابتدایی بانک خلق چین نسبت به کاهش 15 واحدی نرخ بهره اقدام کرد و در ادامه نیز خبری مبنی بر تزریق نقدینگی 5.3 تریلیون دلاری به اقتصادی چین ظرف نیمه دوم سال جاری منتشر شد که این اخبار به‌سرعت بر بازار سنگ‌آهن در چین اثرگذار شد و این محصول را وارد مسیر افزایش قیمت کرد. اگرچه این وعده‌ها با تحریک اقتصاد زمینه رشد تقاضا برای فولاد به‌خصوص فولادهای ساختمانی را فراهم می‌کند، اما همچنان بازار فولاد چین متاثر از استمرار قرنطینه در رکود به سر می‌برد و در این زمان با رشد قیمتی قابل ملاحظه‌ای روبرو نشد. عدم افزایش قیمت فولاد متناسب با رشد نرخ سنگ‌آهن در روز پایانی هفته قبل باعث شد تا فشار کاهشی به سنگ‌آهن در روزهای ابتدایی هفته جاری اعمال شود.
عقبگرد قیمتی زغال‌سنگ
قیمت زغال سنگ فوب استرالیا و بهای این محصول CFR چین در روز 24 مه با کاهش قیمت روبرو شد. افت تقاضا از سوی چینی‌ها مهم‌ترین دلیل این عقبگرد قیمتی بود؛ از استرالیا خبر می‌رسد که تمایل به فروش میان تجار افزایش داشته و نرخ زغال سنگ به صورت کاملا رقابتی تعیین می‌شود. همچنان چینی‌ها به کنترل شیوع کرونا و قرنطینه‌های سختگیرانه درگیر هستند و این موضوع با تضعیف تقاضا برای بخش قابل توجهی از مواد اولیه صنعتی، زمینه افت قیمت در بازارها را فراهم کرده است. 
آمریکایی‌ها جای روس‌ها را در بازار قراضه ترکیه می‌گیرند
 قیمت واردات قراضه آهن ترکیه همچنان در حال رنج به سر می ‌برد. به‌نظر می‌رسد که این بازار در ترکیه به بن‌بست رسیده است. محموله‌های وارداتی متعددی از قراضه فولادی به ترکیه وارد می‌شود و این موضوع به سردرگمی فعالان این بازار در این کشور منجر شده و در نهایت زمینه رنج شدن قیمت قراضه در ترکیه را فراهم کرده است.
ظرف سال‌های اخیر روسیه از جمله صادرکنندگان قراضه فولادی به ترکیه بود؛ اما جنگ روسیه و اوکراین باعث شده تا سهم روسیه در تامین قراضه ترکیه کاهش پیدا کند. در این شرایط سهم آمریکا در تامین قراضه مصرفی ترکیه افزایش داشته است. داده‌های تجاری منتشر شده نشان از افزایش 61 درصدی واردات قراضه ترکیه  از آمریکا ظرف 3 ماه ابتدایی سال 2022 دارد به نحوی که در این زمان یک میلیون و 120 هزار تن قراضه به ترکیه وارد شده است. ظرف 3 ماهه ابتدایی سال جاری میلادی روس‌ها تنها 280 هزار تن قراضه به ترکیه صادر کردند، این در حالی بود که میزان صادرات آن‌ها در زمان مشابه سال گذشته برابر  638 هزار تن بود.
ممنوعیت صادرات چدن با وضع عوارض
مهم‌ترین خبر نشریه پلتس در بازار چدن نیز مربوط به اعمال تعرفه 15 درصدی بر صادرات چدن هند می‌شود؛ این تعرفه صادراتی باعث شد تا عملا واردات چدن آمریکا از این کشور آسیای جنوب شرقی به صفر برسد. هند و برزیل 2 تامین‌کننده اصلی چدن آمریکا هستند و بنابراین وضع این تعرفه سیگنالی افزایشی برای بازار چدن آمریکا خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

اولین خروش رسانه‌ای شهرداری علی‌رضا زاکانی پر کردن بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران با گزارش ...
وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان‌ تهران، وضعیت جوی استان تهران آسمانی صاف تا قسمتی ...
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
1