تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۱
کد مطلب : ۴۴۷۶۳۸
انتخابات 1402 در بویراحمد؛

مناسبات سیاسی در بویراحمد به کدام سو خواهد رفت؟ / آیا اپیدمی ریزش در ندای وحدت ادامه خواهد داشت؟

۱۰
۱
کبنا ؛
از همان روزهای نخست پیش‌بینی می‌شد ندای وحدت که شعار ایجاد وحدت در بین تفکراتی ناهمگون را داده بود، دچار ریزش و عدم وحدت شود. ریزشی که روز به روز بیش از بیش هویدا می‌شود. اخیراً نیز رحیم ابوذر مشاور رسانه‌ای روشنفکر با انتشار توئیت‌هایی نشان داد که از ندای وحدت دل کنده است. عملکرد روشنفکر یکی از عوامل اساسی چنین ریزش‌هایی است که احتمالاً در آینده نیز شاهد تداوم آن خواهیم بود. در خبرهایی که در سایت‌های استانی در مورد عملکرد روشنفکر منتشر شده است، کامنت‌های مخاطبان نشان می‌دهد جمعیت قابل توجهی از طرفداران روشنفکر، از رأی خود به او پشیمان شده‌اند.
جوانانی که روزی دل در گرو ندای وحدت نهاده بودند، حال یکی یکی در حال خروج از آن هستند. حال با توجه به نارضایتی فراگیری که از روشنفکر در بدنه رأی دهنده به او به وجود آمده است و همچنین تعدد کاندیداها در بویراحمد سفلی، وضعیت کمی پیچیده‌تر از قبل شده است. اگر در کنار این موارد، ستار هدایتخواه نیز به هر دلیلی در انتخابات شرکت نکند، بر این پیچیدگی افزوده می‌شود.
در حوزه بویراحمد سفلی در کنار روشنفکر و شیرعلی خرامین رقبای دیگری نیز وجود دارند که باعث می‌شود آراء بین آنها تقسیم شود و یک نفر نتواند بخش زیادی از آراء را کسب کند.
اما از سوی دیگر نادر منتظریان، محمد بهرامی و غلام محمد زارع نیز در این رقابت‌ها حضور دارند. در واقع رقابت اصلی بین این افراد خواهد بود.
در بین این افراد به نظر می‌رسد کمترین شانس پیروزی را نادر منتظریان دارد. این احتمال وجود دارد که مردم به خاطر صبغه منتظریان، به سمت زارع بروند؛ چرا که زارع چهره‌ای است کعه همیشه با مردم با تواضع برخورد می‌کرد؛ سابقه هشت سال مدیریت زارع در این حوزه بوده، ممکن است یادآور برخی از خاطرات دوران او شود؛ خاطراتی که دربردارنده خدماتی  است که زارع در بویراحمد سفلی به جای گذاشته است، شهرستان شدن مارگون، توجه به روستاها و مناطق محروم.
بهرامی نیز در رقابت‌های چند دوره اخیر همیشه آراءاش روندی افزایشی داشته است. جنس سبد آرای بهرامی علاوه بر رأی‌های طایفه‌ای (که اغلب کاندیداها بخشی از آن را دارند)، شامل آراء جریانی نیز می‌شود. چیزی که در کمتر کاندیدی در حوزه انتخابیه بویراحمد دیده می‌شود (البته با این فرض که هدایتخواه در انتخابات شرکت نمی‌کند).
در نهایت با توجه به موارد مطرح شده به ویژه ریزش در آرای روشنفکر و تعدد کاندیداها در بویراحمد سفلی، شانس چندانی برای پیروزی آنها پیش‌بینی نمی‌شود. چرا که هم آراء بین این چند نفر تقسیم می‌شود و هم برخی از آراء سرگردان به سبد افرادی همچون منتظریان، زارع و بهرامی ریخته می‌شود. در واقع منافع تعدد کاندیداها در بویراحمد سفلی بیشتر برای این سه نفر مذکور خواهد بود. به هر حال به دلایلی همچون تغییر احتمالی مناسبات سیاسی و اجتماعی در ایام نزدیک به انتخابات، نمی‌توان به طور قطع از پیروزی هیچکدام از این نامزدها سخن گفت؛ چرا که ممکن است بر اثر یک اجماع احتمالی، رقبای روشنفکر با او ائتلاف کنند. در این صورت می‌توان پرسید آیا ممکن است روشنفکر شرایط را به نفع خود تغییر دهد و باز هم حادثه 1398 را تکرار کند یا خیر؟ باید دید در ماه‌های پیش رو چه اتفاقاتی خواهد افتاد و نهایتاً ورق به نفع چه کسی برگشت خواهد خورد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
روشنفکر به تنهایی که باشد شانس برنده شدن ندارد وتک دوره ای را به خودش اختصاص میدهد
Sara
Iran, Islamic Republic of
نمبارك و سياستي ك تو تحليل ايكني
مردم نون نيارن بخرن تو هي تحليل سياسي ايكني
بهرامی
Iran, Islamic Republic of
فقط منتظریان ....
دکتر خرامین
Iran, Islamic Republic of
پیوستن بهرامی به جریان منتظریان ...به زودی اعلام خواهد شد
دکتر خرامین
Iran, Islamic Republic of
پیوستن بهرامی به جریان منتظریان ...به زودی اعلام خواهد شد
ندای وحدتی
Romania
روشنفکر با تصمیات اشتباه و پا گذاشتن روی بانیان این جریان...
اینده سیاسی خود و جریان ندای وحدت را نابود کرد
باید به فکر گزینه جدید باشیم شکست روشنفکر قطعی است
زمان
Romania
منفعت طلبان و چاپلوسان دور روشنفکر جمع شدند و الان مدیر هستند همین مدیران دقیقه نودی به وقتش پا میگذارند روی اقای نماینده و باعث باخت مفتضحانه روشنفکر خواهند شد
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
تک دوره ای هست و ما دیگه فریب ظاهر کسی را نمیخوریم و یه دور تعصبی شدیم دیگه تعصب کنار گذاشته میشه و طبق شایستگی طرف رای داده میشه
سید حسن
Iran, Islamic Republic of
تحت هیچ عنوان ما با اقای منتظریان اعلام همبستگی نمیکنیم راه روشن فردا تا آخرین لحظات ادامه خواهد داشت به امید روزهای بهتر و فردایی قشنگتر✌✌✌
سید
Iran, Islamic Republic of
مشخص است با سیاست کوتاه نظر و منفعت طلبانه برای مردم خبر می‌گذارید...طعم نان همه سیاسیون مذکور را مردم چشیده‌اند...انقلاب مدیریتی با انتخاب انقلابی از جنس مبارزه با فساد را به مردم بازتاب دهید تا انتخابات به نفع مردم تمام شود نه انحصار طلب‌ها...فساد و سوءمدیریت در این استان جوانان و آیندگان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد...کمی به آثار ما‌تاخر رفتار سیاسی خودمان دقت کنیم
زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت: ولایتی به صراحت اعلام کرد که نهادهای مدنی تهدیدی ...
۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و‌تری گلیسیرید ...
رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

وضعیت معیشت مردم فعلا در حدی شکننده است که در این شرایط، نیاز نخست مردم زنده ماندن است! ...
1