تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۶
کد مطلب : ۴۴۷۵۷۹
گزارش کبنا از سوءمدیریت‌ها در اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد

آیا سریال برگشت اعتبارات در اداره کار کهگیلویه و بویراحمد تکمیل می‌شود؟

۳
۱
آیا سریال برگشت اعتبارات در اداره کار کهگیلویه و بویراحمد تکمیل می‌شود؟
کبنا ؛
مبلغی قریب ۶۰ میلیارد ریال اعتبار ملی توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته برای تکمیل مجتمع تفریحی ورزشی کارگران شهر سیسخت به استان  اختصاص داده شد ولی به دلیلی سوءمدیریت‌ها مبلغی بالغ بر 4 میلیارد تومان از آن برگشت داده شد. مطالبه افکار عمومی از استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل اداره کار این است که هر چه زودتر در راستای کمک به امکانات رفاهی کارگران کهگیلویه و بویراحمد این اعتبار به استان برگردد تا بخشی از این مجتمع تکمیل شود. 
به گزارش کبنا، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از مهمترین دستگاه‌ها در استان‌های محروم است. در استان‌های کم‌برخوردار، نقش این اداره در اشتغالزایی و ایجاد بستر برای تولید و رونق آن بسیار قابل توجه است. در استانی مثل کهگیلویه و بویراحمد که در بسیاری از شاخص‌های توسعه در رده‌ی استان‌های محروم کشور است، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعیِ آن نیز بر اساس آخرین ارزیابی در رده‌ی ضعیف‌ترین ادارات‌کل در بین استان‌های کشور قرار گرفته است.
دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس ارزیابی عملکرد سال 1400 تیم‌های خودارزیابی، نتایجی را منتشر کرده که بر اساس آن، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد رتبه 28 را در بین 31 استان کشور کسب کرده و در سطح عملکردی ضعیف قرار گرفته است. این در حالی است که در زمان مدیریت اسبق، این اداره‌کل جز رتبه‌های برتر کشوری بود.
گفتنی است یکی از مأموریت‌های این اداره، اشتغالزایی و رونق تولید در مناطق محروم است. در واقع یکی از ‌سیاست‌های مورد توجه و ویژه در نظام جمهوری اسلامی، همین توجه ویژه به مناطق محروم است که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. دولت سیزدهم نیز که با شعار فسادستیزی و به عنوان دولت انقلابی در عرصه حاضر شد، بر همین سیاست‌ها تأکید دارد. اما با این وجود برخی از مدیران در این دولت، گویی همسویی چندانی با سیاست‌های اقتصادی دولت ندارند. در اداره‌کل ، تعاون، کار و رفاه کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکلِ آن گویی یک وصله‌ی ناجور در دولت است؛ چرا که عملکرد او در همین مدت نشان می‌دهد نه تنها تلاشی برای قشر محروم و آسیب دیده در استان نکرده، بلکه مستنداتی که در دفتر کبنا نیوز موجود است نشان می‌دهد برگشت اعتبار و انحراف‌های آشکار در پرداخت تسهیلات در این اداره رخ داده است.
به گزارش کبنا، با وجود اینکه در کهگیلویه و بویراحمد بالغ بر ۱۰۵۰ تعاونی راکد و  غیرفعال و یک هزار تعاونی در حال راه‌اندازی وجود دارد، حدود 300 میلیون تومان از اعتبارِ کمک به تعاونی‌ها، جذب نشد و به دلیل خاتمه‌ی مهلت قانونی عودت داده شد.
 
بیشتر بخوانید:
 
هزار و 50 تعاونی راکد و 300 میلیون اعتباری که برگشت خورد / استاندار کهگیلویه و بویراحمد ورود کند

اما گویا برگشت اعتبار در این اداره‌کل مرسوم است؛ گفتنی است مبلغی قریب ۶۰ میلیارد ریال اعتبار ملی توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته برای تکمیل مجتمع تفریحی ورزشی کارگران شهر سیسخت، به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شد. پیمانکار مربوطه مشخص، قرارداد لازمه منعقد و مبلغی از اعتبار نیز هزینه شد و با عاملیت بانک توسعه تعاون نیز تا حدودی مراحل انعقاد قرارداد انجام شد. اما  متاسفانه به دلیلی کم‌توجهی مدیرکل فعلی بر اساس مکاتبه بانک توسعه تعاون، مبلغی بالغ بر 4 میلیارد تومان از اعتبار موصوف برگشت داده شد.
ماجرا از این قرار است که در زمان انعقاد قرارداد با بانک توسعه تعاون، چون ذیحساب، امضا کرده که من هیچ مسئولیتی در پرداخت پول به پیمانکار ندارم. در پی همین اقدام، مسئول حقوقی بانک نیز نامه زده است که ذیحساب چنین متنی را در کنار امضا نوشته است و نباید پول به او پرداخت شود. البته حالا مسئولان بانک و استان گفته‌اند که ذیحساب یک بار دیگر بیاید و امضا کند و این شرط را نگذارد. به هر حال اعتباری که برگشت داده شده موجب شده است که در کار پیمانکار خلل ایجاد شود. حتی این اعتبار هم دوباره بازگردد، باز نشان از آن دارد که مسئولین اداره کار استان، در در گرو کار ندارند.
گفتنی است که در حال حاضر تکمیل این پروژه با 8 میلیارد تومان نیز صورت نخواهد گرفت. مسئولین استانی به جای آنکه هر چه زودتر این اعتبارات را جذب کنند تا با چالش تورم روبرو نشوند، به خاطر چنین تعلل‌هایی حتی آن مقدار اعتباری که قرار بود جذب شود را نیز از دست می‌دهند و با گذشت زمان، حتی اگر اعتبار برگردد، به دلیل تورمی که در کشور و به ویژه در استان قرار دارد، دیگر جوابگوی تکمیل پروژه نیست.
پیمانکار پروژه نیز ضمن تأیید این موضوع، گفت تاکنون، اعتباری برای تکمیل این پروژه پرداخت نشده و پروژه را با هزینه شخصی خود پیش برده است. 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز به عنوان رئیس شورای اداری و بالاترین مقام اجرایی در استان که باید در این موضوعات پاسخگو باشد، گویی در جریان چنین برگشت اعتبارتی نیست و عدم اطلاع از این موارد یا به این دلیل است که او چندان سیطره مدیریتی بر ادارت‌کل استان ندارد و یا بارزسی به او اطلاعی نمی‌دهند.
حال، چه کسی باید پاسخگوی این وضعیت باشد؟ انتظار افکار عمومی از استاندار کهگیلویه و بویراحمد، وزیر کار و رئیس جمهور کشور این است که با ورود جدی‌ترشان، کاری کنند که رونق به زندگی مردم برگردد. چرا که قرار بود با روی کار آمدن دولت سیزدهم، توجه ویژه‌‌تری به دغدغه‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به اقشار محروم و آسیب‌‌پذیر شود. اما حال نه تنها رخداد قابل توجهی در این زمینه دیده نمی‌شود بلکه اعتبارات مربوط به رفاه کارگران نیز برگشت می‌خورند. علاوه بر این اطلاعات عجیب دیگری در زمینه پرداخت تسهیلات در کهگیلویه و بویراحمد از سوی این اداره کل و انحراف در این پرداخت‌ها در دفتر کبنا نیوز موجود است و در روزهای آتی، کبنا از این موضوع پرده برخواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

ایده
Iran, Islamic Republic of
اگر اعتبار تحت عنوان وجوه اداره شده به استان اختصاص یافته ذیحساب با توجه به قرارداد منعقده اداره کار و بانک عامل و نامه مدیر دستگاه مبنی بر پرداخت به حساب مشترک پول را به حساب عنوان شده توسط دستگاه واریز و به هزینه قطعی منظور میکند و دیگر مسئولیتی طبق قانون بر عهده ذیحساب نیست و دستگاه و بانک می‌بایست بر اساس پیشرفت فیزیکی به پیمانکار پرداخت نمایند در غیر اینصورت اگر پول از محل اعتبارات ملی بوده و به حساب بانک پرداخت تملک دارائیهای سرمایه ای آمده و موافقتنامه آن هم تحت عنوان تکمیل مجتمع سیسخت باشد بر اساس صورت وضعیت ارائه شده و تائید شده از طریق ذیحساب پرداخت می‌شود اگر هم صورت وضعیتی نباشد پول برگشت داده می‌شود بنابراین در هر صورت ذیحساب مبرا از این مورد میباشد.ضمن اینکه از متن پیدا است پول از محل وجوه اداره شده میباشد نه طرح تملک چون طرح تملک تا پایان تیر ماه فرصت هزینه کردن را دارد.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا همین ذیحساب اداره کار قراره معاونت دارایی بهشون سپرده بشه.
كارمند
Iran, Islamic Republic of
این تسهیلات جزء اعتبارات اداره کار و در اختیار مدیرکل نیست . و تصمیم گیری برای پرداخت آن در حیطه وظایف ذیحساب و بانک عامل می باشد . در حال حاضر بدلیل مشکلات قانونی در سطح 31 استان کشور مشکل پرداخت این اعتبارات وجود دارد
زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت: ولایتی به صراحت اعلام کرد که نهادهای مدنی تهدیدی ...
۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و‌تری گلیسیرید ...
رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

وضعیت معیشت مردم فعلا در حدی شکننده است که در این شرایط، نیاز نخست مردم زنده ماندن است! ...
1