تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۸
کد مطلب : ۴۴۶۹۱۳
نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛

کرمی: هر جا علم را به کار گرفتیم در کار خود موفق هستیم / قلندری: یک قدم تا تولید ثروت فاصله داریم / هاشمی: در استان، تا حالا 410 شغل در حوزه دانش‌بنیان ایجاد شده است / اکوانی: نامگذاری امسال فرصتی برای استان‌های کم‌برخوردار است / احمدزاده: کارگروهی متشکل از دستگاه‌های اجرایی و دانشگاهیان تشکیل شود

۱
۰
کرمی: هر جا علم را به کار گرفتیم در کار خود موفق هستیم / قلندری: یک قدم تا تولید ثروت فاصله داریم / هاشمی: در استان، تا حالا 410 شغل در حوزه دانش‌بنیان ایجاد شده است / اکوانی: نامگذاری امسال فرصتی برای استان‌های کم‌برخوردار است / احمدزاده: کارگروهی متشکل از دستگاه‌های اجرایی و دانشگاهیان تشکیل شود
کبنا ؛
جلسه هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه یاسوج و روسای دانشگاه‌های استان با سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد با موضوع شعار سال (تولید؛ دانش بنیان اشتغال آفرینی) برگزار شد که در نهایتاً استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیشنهاد داد کارگروهی برای بررسی و پیگیری موضوعات دانش‌بنیان در استان تشکیل شود.
به گزارش کبنا، عصر امروز (24 فروردین 1400) نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج با حضور سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و رؤسای دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در سالن شهید چمران دانشگاه یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این نشست که با 37 دقیقه تأخیر شروع شد، بهادر کرمی رئیس دانشگاه یاسوج عنوان کرد: از استاندار مردمی و بسیار محبوب و بی‌ادعا تشکر دارم؛ انصافا دکتر احمدزاده ضمن تسلط کامل بر مسائل، این بی‌ادعایی و صداقت در گفتار و کلام را از ایشان دیدم.
وی گفت: امیدوارم این نامگذاری که توسط مقام معظم رهبری انتخاب شد سرآغازی باشد برای کمک به تولید و اشتغال‌آفرینی.
کرمی گفت: من در جلسه تودیع و معارفه هم عرض کردم که ما سربازان علمی ولایت هستیم. دانشگاه‌ها دست و بازوی توانمند نظام و رهبری هستند برای غلبه بر کمبودها و مشکلاتی که سر راه تولید است. دانشمندان ما نشان دادند هر جا دانشگاه و علم را به کار گرفتیم در کار خود موفق هستیم.
کرمی عنوان کرد: اگر اینقدر دقیق موشک‌های نقطه‌زن ما عمل می‌کنند، اگر اینقدر دقیق می‌توانیم مراکز استکبار را مورد هدف قرار دهیم، حتماً در سایر حوزه‌ها هم می‌توانیم اینقدر دقیق باشیم.
کرمی در ادامه اظهار داشت: در سال 1357 تقریبا هیچ چیز نداشتیم، اما الأن به عنوان یک قدرت به ما نگاه می‌شود. چرا که دانشمندان ما با تلاش شبانه‌روزی توانستند این موضوع را به اثبات برسانند که ما چیزی کم نداریم. مقام معظم رهبری هم فرمایششان همین است. اینهمه تأکید بر دانش‌بینان و پشتیبانی از علم به خاطر آگاهی است که رهبری دارند و می‌دانند که ما توانش را داریم.
رئیس دانشگاه یاسوج عنوان کرد: ما دانشگاهیان استان اگر امکانات داشته باشیم و اگر از بسترهای پژوهشی ما حمایت شود توان کار داریم. می‌توانیم توانمندی‌ها و داشته‌هایمان را جمع کنیم و بر این درصد بالای بیکاری که در قشر تحصیل کرده استان هست پیروز شویم و در مقابل تولید را هم افزایش دهیم و بتوانیم همراه با سایر استان‌های کشور بتوانیم نیاز خودمان را از کشورهای خارجی کم کنیم. وزیر علوم به خوبی اشاره کردند که این شعار برای دانشجویان نیست بلکه یک دستور و فرمان است که توسط فرمانده صادر شده است. ما همگی باید پای کار بیاییم؛ هر چند با قدم‌های کوچک، در نهایت می‌توانیم قدم‌های بزرگ‌تر را برداریم.
حجت‌الاسلام قلندری رئیس دفتر نهاد رهبری در استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست عنوان کرد: طبق گزارشات استمراری پایگاه اسکوپوس سهم کشور ما در سال 1996 تقریبا 850 مقاله و رتبه ایران 54 بوده است. در سال 2020، کشور ما ایران 74440 مقاله یعنی بیش از 80 برابر سال 1996 رشد علمی داشته است و این رشد علمی یازده برابر متوسط جهان بوده است.

وی گفت: مقالات هاد پیپر که در سال 2007 یک درصد سهم داشتیم، الأن این سهم ما بیش از 5 درصد شده است. این نشان می‌دهد کشور ما ایران رشد فزاینده‌ای داشته است.
حجت‌الاسلام قلندری ادامه داد: پایگاه مکنزی مقاله‌ای با عنوان «ایران فرصت رشد» منتشر کرده است. در این مقاله آمده است: ایران یکی از بالاترین نرخ مشارکت دانشگاهی در جهان را دارد. این موضوع باعث شده که ایران یکی از 5 کشور برتر جهان در دانش آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی باشد.
وی افزود: ظرفیت فوق‌العاده بالای کشورمان را در این گزارش می‌توانیم ببینیم. اگر ما دنبال این هستیم که تولید ما رشد پیدا کند چاره‌ای نداریم جز اینکه به مقام علم توجه کنیم. اما متأسفانه صنعت ما ارتباط کمی با دانشگاه‌ها دارد. ما ظرفیت بالایی داریم ولی نتوانسته‌ایم زیاد استفاده کنیم. اگر ما می‌خواهیم تولیدمان رشد کند باید مولدان، دانش و دانشگاهمان را حمایت کنیم.
ما یک قدم تا تولید ثروت داریم و این قدم هم تولید از حمایت و دانشگاه است. با این حمایت هم می‌توان اقتصاد و تولید را نگاه داشت. همه بخش‌های دولتی باید دقت خیلی جدی بر اصل 44 داشته باشند. در دوره‌ای کارخانه‌ها را به نام بخش خصوصی دادند رفت. حمایت باید در کنار نظارت باشد.
وی در پایان خطاب به اساتید دانشگاه گفت: انشاالله تلاش شبانه‌روزی شما در مسیر رشد اقتصادی و همه‌جانبه ایران در همه عرصه‌ها خواهد بود.
حمدالله اکوانی رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست اظهار داشت: نامگذاری امسال فرصتی است برای استان‌های کم‌برخوردار و دانشگاهی مثل ما که بتوانند برای تبدیل دانش به فرصت استفاده کنند. مجموعه‌ای از کارها باید صورت بگیرد؛ معتقدم 5 اصل طلایی است که ما در استان خودمان برای حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان و عبور از اقتصاد نیمه‌دامداری و نیمه‌کشاوری و نیمه‌صنعتی که داریم رعایت کنیم؛ تبدیل اقتصاد دانش بنیان به گفتمان عمومی؛ ما باید همه گروه‌های اجتماعی را اقناع کنیم. ما جای کار بسیار داریم. اصل دوم که حوزه سیاستگذاری استان است، تکمیل زنجیزه نهادی زیست بوم دانش‌بنیان استان است. دو سه حوزه را ما نیاز داریم که خیلی فعال نشده است؛ مثلا کارخانه نوآوری و خانه‌های نوآور که در کشور راه افتاده ولی هنوز در استان ما راه‌اندازی نشده است. اصل بعدی که خیلی مهم است انسجام درونی است. اصل بعدی نیز تمرکز بر مزیت‌های نسبی استان است.

سیدشمس‌الدین هاشمی رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست عنوان کرد: در استان ما پارک علم و فناوری بسیار ناشناخته بود. حتی در جلسات شورای اداری هم اشرافی نسبت به این مجموعه نبود. اما در این دو سال تجربه محدود ما در پارک علم و فناوری، تا حالا 410 شغل در حوزه دانش‌بنیان ایجاد شده است. این نوع شغل دانش‌بنیان با سایر شغل‌ها متفاوت است. خیلی از شاغلین این حوزه تحصیل‌کردگان در مدارج بالا است. تعداد شرکت‎های دانش‌بنیان و خلاق به 17 شرکت رسیده است. همین آمار را شما می‌توانید در مورد فروش محصولات فناورانه ببینید.
وی گفت: واحدهای فناور هم که در پارک علم و فناوری مستقر هستند، 65 مورد است. نکته حائز اهمیت این است که ما توزیع خیلی خوبی در سطح استان داریم. در مناطق دورافتاده ما هم شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد. این شرکت‌ها از انعطاف‌پذیری و چابکی برخوردارند و می‌توانند نقطه اتکایی برای دولت در زمان‌های بحرانی باشد.
60 درصد شغل‌های آینده مبتنی بر دانش‌ و فناوری‌های جدید خواهد بود. ما باید کار تیمی انجام دهیم و کار جزیره‌ای را کنار بگذاریم و دانشگاه‌های ما به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کنند.
علیرضا منفرد مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد گفت: شرکت ما تنها شرکتی است که دارای طرف معامله ریاست جمهوری در اجرای یک طرح کلان ملی است.

وی گفت: ایده این بود که این زنبور گرده‌افشان را در داخل کشور تولید کنیم. در سال‌های مختلف در خارج و داخل کشور ذره ذره این اطلاعات را به دست آوردیم و تبدیل به پنجمین تولیدکننده این نوع زنبورها در دنیا شدیم. ما کارمان را از یک زیرزمین در روستا شروع کردیم. حمایت‌های مالی انجام شد. اولین کولونی‌های ما در استان‌های مختلف کشور وجود دارد. امیدواریم اول کشور را بی‌نیاز کنیم و بعد به سمت صادرات برویم. دانش‌بنیان بودن یک کار لوکس نیست. ما همیشه در حال کار هستیم. خیلی از جاها نیاز است که لباس خاکی همیشه بر تنمان باشد تا بتوانیم مشکلی از کشور حل کنیم. خوشحالی من از این است که ما توانستیم این مشکل را برای کشور حل کنیم. از سال دیگر احتمالا وارداتی در این زمینه نخواهیم داشت.
در پایان سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: ما دیشب در جلسه حضرت آقا حضور داشتیم، حضرت آقا تأکید بر تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین داشتند که نشان دادند موضوع چقدر مهم است.

وی گفت: من از دانشگاه یاسوج و هیئت رئیسه و دفتر نماینده ولی فقیه در دانشگاه و رؤسای دانشگاه و معاونینش تشکر می‌کنم. اهمیت موضوع را اساتید بیان کردند. ما برای اینکه بتوانیم در کشور تحول ایجاد کنیم، حتما باید تولید دانش‌بنیان کنیم. اما اینکه الأن باید چکار کنیم این است که من از دانشگاه می‌خواهم پای کار بیاید. کار علمی مرکز آن دانشگاه است.
وی گفت: من موظف هستم به عنوان نماینده عالی دولت در استان کارهایمان دانش‌بنیان باشد. دنیا به سمت دانش‌بنیانی می‌رود. الأن به این نتیجه رسیده‌ایم علم باید بیاید تا تحول ایجاد شود.
احمدزاده خاطرنشان کرد: باید کارگروهی در استان تشکیل شود متشکل از دستگاه‌های اجرایی استان و دانشگاهیان که گفتمانی را به وجود بیاوریم. باید ببینیم واقعیت کار چیست؟ باید در میدان بود. اما اینکه علمی باید چکار کرد کار اساتید دانشگاه است. اینکه برای جاده سازی از چه شیوه‌هایی باید استفاده کرد، کار دانشگاه است.
احمدزاده گفت: گرفتاری من این است که مدت‌ها پروژه‌های ما تعطیل می‌شود، چون قیر نیست. باید چه جیزی را جایگزین قیر کنیم تا این مشکل حل شود. مردم چکار باید بکنند که دسترسی به جاده داشته باشند. آیا راه‌های جایگزینی داریم؟ این وظیفه دانشگاه است. ما باید تحول را در دانشگاه‌ها ببینیم. اگر دانش‌بنیان کار کنیم، می‌تواند زیرمجموعه‌های آن اشتغال ایجاد کند.
احمدزاده در ادامه با اشاره به اهمیت نقش بانوان در بحث اشتغال گفت: در بحث اشتغال بانوان بسیار مشکل داریم؛ خودکشی بانوان در استان ما بالا است. من از بانوان می‌خواهم پای کار بیایند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پایان گفت: از همکاران می‌خواهم پای کار بیایند تا این کارگروه را هر چه زودتر تشکیل دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

هیات علمی
Iran, Islamic Republic of
صحبتهای کرمی واقعا در حد یک رئیس دانشگاه نبود.
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

آناستازیا و ویاچسلاو در یک پارک در کی‌یف اوکراین با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج از اعضای ...
سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

تهاجم گسترده نظامی روسیه و خسارات مادی و تلفات انسانی ناشی از آن برای بسیاری از تحلیل‌گرانی ...
1