تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۲
کد مطلب : ۴۴۶۷۹۴
ادعای واشنگتن‌پست:

بایدن درخواست ایران درباره حذف سپاه از FTO را رد می‌کند

۰
کبنا ؛درحالیکه آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره مناقشه ایران و آمریکا بر سر آخرین مانع توافق احیای برجام (اختلاف درباره حذف سپاه از لیست سیاه [ادعایی] آمریکا شامل سازمان‌های تروریستی خارجیFTO) حاکی از این بود که به گفته منابع «پس از رد بسته پیشنهادی واشنگتن توسط تهران، و متعاقباً ارسال پیشنهاد ایران به آمریکا توسط انریکه مورا، انتظار می‌رود پیشنهاد متقابل کاخ سفید به ایران ارائه شود»، ستون‌نویس واشنگتن‌پست با ادعای اینکه «دولت بایدن قصد دارد درخواست ایران مبنی بر لغو نامگذاری سپاه پاسداران به عنوان شرط احیای برجام را رد کند» هشدار داد که «این امر به طور جدی تکمیل توافق را به خطر می‌اندازد». پیش از این گفته می‌شد ایالات متحده قصد دارد در ازای لغو نام سپاه از لیست یادشده -بطور کلی-، نام نیروی قدس را -بطور خاص- در این فهرست درج کند.
به گزارش اکوایران، بر اساس آخرین گزارش‌ها قرار است پیشنهاد متقابل آمریکا به ایران درباره مناقشه حذف سپاه از لیست سیاه FTO -به عنوان آخرین اختلاف باقیمانده تا دستیابی به توافق احیای برجام- به زودی به تهران ارائه شود.
درحالیکه آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره مناقشه ایران و آمریکا بر سر آخرین مانع توافق احیای برجام (اختلاف درباره حذف سپاه از لیست سیاه [ادعایی] آمریکا شامل سازمان‌های تروریستی خارجیFTO) حاکی از این بود که به گفته منابع «پس از رد بسته پیشنهادی واشنگتن توسط تهران، و متعاقباً ارسال پیشنهاد ایران به آمریکا توسط انریکه مورا،  انتظار می‌رود پیشنهاد متقابل آمریکا به ایران ارائه شود»، ستون‌نویس واشنگتن‌پست با ادعای اینکه «دولت بایدن قصد دارد درخواست ایران مبنی بر لغو نامگذاری سپاه پاسداران به عنوان شرط احیای برجام رد کند» هشدار داد که این امر به طور جدی تکمیل توافق را به خطر می‌اندازد.
مقاله اخیر دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس ارشد واشنگتن‌پست، از روایتی دیگر خبر داد مبنی‌بر اینکه: «دولت بایدن قصد دارد درخواست ایران مبنی بر لغو نامگذاری سپاه پاسداران از لیست سیاه FTO -به عنوان شرط احیای توافق هسته ای 2015 رد کند و این امر تکمیل توافق را به خطر می اندازد».
پیش از این گفته می‌شد ایالات متحده قصد دارد در ازای لغو نام سپاه از لیست یادشده -بطور کلی-، نام نیروی قدس را -بطور خاص- در این فهرست درج کند.این گمانه زنی بر اساس اظهارات مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش و جالینا پورتر، معاون سخنگوی وارت خارجه آمریکا شکل گرفت که هر دو، بین سپاه پاسداران به طور عام و نیروی قدس -که بازی‌گری عمده در پویش‌های خاورمیانه به شمار می‌رود- بطور خاص، تفکیک قائل شده‌اند؛ بر این اساس، پیشنهاد احتمالی آمریکا ممکن است بطور کلی شامل حذف سپاه از لیست سیاه با حفظ نیروی قدس در آن باشد.  پیش‌تر راب مالی، مذاکره کننده آمریکایی و نماینده ویژه بایدن در امور ایران در پایان ماه مارس گفته بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حتی در صورت حذف این گروه از فهرست مذکور، تحت تحریم‌های آمریکا باقی می‌ماند و موضع ایالات متحده در مورد آن بدون تغییر باقی می‌ماند.
دیوید ایگناتیوس مدعی است: یکی از مقامات ارشد دولت به من گفت که پرزیدنت بایدن قصد ندارد لغو نامگذاری تروریستی را بپذیرد، حتی اگر این امر یک تهدید جدی برای توافق باشد. وی ادعا کرده است؛ «وظیفه ایران است که آیا ما توافق هسته ای داریم یا خیر. رئیس جمهور به اصول اصلی پایبند است. ایرانی‌ها نظرات ما را می‌دانند.»
اظهارات این مقام سخنان اوایل هفته جاری توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در مصاحبه ای با NBC نیوز ، را تقویت می کند. ویدر پاسخ به این سوال که آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی است، پاسخ داد: "بله، همینطور است." وی ادامه داد: من به دورنمای دستیابی به توافق خیلی خوشبین نیستم.
ایگناتیوس نوشته است: دولت از مذاکره با ایران کنار نمی‌رود، و ممکن است با کمک متحدان اروپایی، فرمول قابل قبولی مورد مباحثه و مصالحه قرار گیرد که میل بایدن را برای پاداش ندادن به این سازمان که ممکن است از نگاه آمریکایی‌ها قاطعانه باشد را برآورده کند. اما ظاهراً بایدن نمی‌خواهد  -و نباید- تکان بخورد. این ممکن است تا حد زیادی یک موضوع نمادین باشد، اما خود سپاه باید راه خود را از لیست جدا و نام خود را از آن خارج کند. 
ایگناتیوس مدعی است: گفته می‌شود که رئیس‌جمهور به مسئله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را جدا از مذاکرات هسته‌ای نگاه می‌کند، هرچند ایران اصرار دارد که به این مذاکرات مرتبط است. بایدن و دیگر مقامات آمریکایی قاطع هستند زیرا معتقدند فعالیت‌های  [نیروی قدس] سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق شبکه نیروهای متحدش [به زعم آن‌ها] مستقیماً بر امنیت پرسنل آمریکایی و شرکای آن در منطقه تأثیر می‌گذارد.
و حتی به نظر می‌رسد آن‌ها در نظر دارند مذاکرات جداگانه‌ای درباره موضوع سپاه پاسداران وفعالیت نیروی قدس سپاه در خاورمیانه، با ایران داشته باشند.
تمدید برزخ احیای برجام؛ پیشنهاد کاخ سفید در راه تهران؟
با این تفاسیر به نظر می‌رسد، ظاهراً توافق «در یک‌قدمی خط پایان» است، اما در «برزخ بلاتکلیفی» درجا می‌زند. عبور آن از خط پایان، در گرو حل مناقشه آمریکا و ایران درباره حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه [ادعایی] «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) وزارت خارجه آمریکاست. و به هر طریق برای دستیابی به توافق، این «یک‌قدم باقی‌مانده» باید برداشته شود و در غیراینصورت علیرغم پیمودن مسیر دشوار و پرپیچ‌وخم دیپلماتیک، و مذاکرات فنی و سیاسی دشوار از یک‌سال پیش، دیپلماسی شکست خواهد خورد، احیای برجام از برزخ کنونی به دوزخ می‌رود، و هرآنچه ممکن است در پس یک «پایان بدون توافق» رخ دهد، به اندازه‌ای فاجعه‌بار خواهد بود که همه طرف‌های برجام برای اجتناب از آن، تاکنون در این راه سخت و پرفراز  و نشیب، در کنار هم تا اینجا پیش رفته‌اند.
پیش از این  لارا روزن، خبرنگار آمریکایی که روند مذاکرات را به دقت زیر نظر دارد در حساب کاربری سابستک خود –دیپلماتیک- گزارش داد که منابع دیپلماتیک می‌گویند که انتظار می‌رفت ایالات متحده در روزهای اخیر یک پیشنهاد متقابل به ایران ارسال کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است، تا احتمالاً راهی برای غلبه بر مشکل نهایی در پیش‌نویسی که اساساً به غیر از این موضوع، نهایی شده است، بیابند.
منابع گفتند، پیشنهاد متقابل پیش‌بینی‌شده ایالات متحده در پاسخ به پیشنهادی از سوی ایران است که انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در اوایل هفته گذشته به واشنگتن ارائه کرد، که ایالات متحده آن را کاملا غیرقابل قبول تلقی کرده است.
اریک بروئر، مدیر ارشد سازمان ابتکار تهدید هسته ای و یکی از مقامات سابق شورای امنیت ملی و جامعه اطلاعاتی گفت: «حرکت به یک استراتژی فشار محور یک قمار بلندمدت است و کاری که باید در دوره موقت انجام دهید این است که راهی برای کنترل برنامه [اتمی ایران] بیابید».
وی افزود: اگر خط قرمزها را تعیین کنید، باید ریسک انجام عملیات نظامی بالقوه را به جان بخرید. اگر این انتخاب را انجام دهید، باید مایل باشید که این بار را به دوش بکشید. با توجه به اوضاع چین، روسیه و اوکراین، این یک بار سخت است».
پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها برای نجات برجام
ایگناتیوس در ادامه مقاله خود نوشت: گفته می‌شود که رئیس‌جمهور به مسئله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جدا از مذاکرات هسته‌ای نگاه می‌کند، هرچند ایران اصرار دارد که این مذاکرات مرتبط است. 
آخرین نمونه از فعالیت‌های مشکوک مورد حمایت ایران، حمله توپخانه‌ای در اوایل پنجشنبه به پایگاهی در شرق سوریه موسوم به روستای سبز بود که توسط نیروهای آمریکایی در آنجا مورد استفاده قرار گرفت. در این دو گلوله، چهار نظامی آمریکایی زخمی شدند که پنتاگون گفت که برای زخم‌های جزئی و آسیب‌های مغزی احتمالی تحت درمان هستند. پنتاگون نگفته است که آیا ایالات متحده تلافی خواهد کرد یا خیر.
ژنرال مارک ای میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، با حضور در کمیته نیروهای مسلح سنا، ارزیابی سپاه را تقویت کرد. میلی در این پنل گفت: «به نظر شخصی من، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی می دانم و از حذف آنها از فهرست حمایت نمی کنم.
حامیان حذف سپاه از فهرست استدلال می کنند که تحریم های دیگر علیه این گروه، حتی در صورت لغو نامگذاری FTO، باقی خواهد ماند، و اینکه سازمانی به قدری بزرگ که بسیاری از بخش های آن را تحت تأثیر قرار دهد، «تروریستی» توصیف کردن منطقی نیست. اقتصاد و دولت ایران اروپایی‌ها مصالحه‌ای را پیشنهاد کرده‌اند که در آن ایران متعهد می‌شود تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد و حمله به آمریکایی‌ها را متوقف کند.
اما موضوع سپاه نمی‌تواند فقط یک ابزار چانه‌زنی باشد. اگر ایران در مورد مهار خشونت و ارعاب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرتاسر منطقه جدی است، پس باید این را به وضوح و قاطعانه بگوید - نه به عنوان یک توافق جانبی برای توافق هسته ای.
موضوع شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی توسط اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی به دقت رصد شده است. آنها آن را آزمونی برای اعتبار و تعهد دولت بایدن در خاورمیانه می دانند. علیرغم استدلال برخی از مقامات ارشد ارتش آمریکا مبنی بر غیرضروری و بالقوه غیرمولد بودن این اقدام، وزارت خارجه ترامپ در سال 2019 به طور رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کرد. با این حال، هنگامی که این نامگذاری تحمیل شد، جمهوری خواهان کنگره و دموکرات ها به طور یکسان استدلال کرده اند که نباید بدون بهبودهای معنادار در رفتار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حذف شود. حذف نام و تحریم‌های مرتبط با آن، روابط با سعودی‌ها و اماراتی‌ها را که از غیرقابل اعتماد بودن ایالات متحده گلایه کرده‌اند، بیشتر می‌کند.
سوال عمیق‌تر این است که آیا بن‌بست بر سر برچسب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تلاشی موفقیت‌آمیز برای اعمال مجدد مفاد توافق هسته‌ای 2015 در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران به نظر می‌رسید. مقامات دولتی اذعان دارند که پیش نویس توافق دور از ایده آل است. برخی از مفاد آن به زودی منقضی می‌شوند و ایران را به‌طور خطرناکی در آستانه داشتن ذخایر اورانیوم غنی‌شده کافی برای سلاح هسته‌ای قرار می‌دهد.
اما دولت استدلال می‌کند که ایران توانست برنامه‌اش را پیش ببرد، غنی‌سازی اورانیوم تا سطح 60 درصدی که به درجه تسلیحات نزدیک می‌شود، تنها به این دلیل که دولت ترامپ تصمیم گرفت در سال 2018 از توافق خارج شود - عملاً محدودیت‌های آن را لغو کرد. تصمیم رئیس جمهور دونالد ترامپ از سوی بسیاری از تحلیلگران امنیت ملی، از جمله برخی از مقامات امنیتی برجسته در اسرائیل، به عنوان یک اشتباه پرهزینه تلقی می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

آناستازیا و ویاچسلاو در یک پارک در کی‌یف اوکراین با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج از اعضای ...
سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

تهاجم گسترده نظامی روسیه و خسارات مادی و تلفات انسانی ناشی از آن برای بسیاری از تحلیل‌گرانی ...
1