تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب : ۴۴۶۶۲۶
رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا:

بالای 150 مورد سرخک دیده شد / سرخک هنوز وارد کهگیلویه و بویراحمد نشده است

۰
بالای 150 مورد سرخک دیده شد / سرخک هنوز وارد کهگیلویه و بویراحمد نشده است
کبنا ؛رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نسبت به عدم مراجعه برخی خانواده‌ها برای تکمیل واکسیناسیون کودکان علیه سرخک هشدار دارد و گفت: برخی خانواده‌ها به علت شیوع ویروس کرونا از مراجعه به مراکز بهداشت برای دریافت واکسیناسیون کودکانشان خودداری کرده‌اند.
جلال الدین بطحائی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: واکسن سرخک در دو نوبت یک سالگی و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود و برخی والدین به علت شیوع کرونا و ترس از ابتلا به مراکز مراجعه نکرده و کودکانشان تاکنون واکسن‌های لازم را دریافت نکرده‌اند که توصیه می‌شود این افراد هر چه سریعتر برای تکمیل واکسیناسیون فرزندانشان اقدام کنند و تمامی مراکز آمادگی ارائه خدمات به آنها را دارد.
وی افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از شیوع سرخک در استان همدان مشاهده نشده و بر اساس هشدار وزارتخانه به علت جابجایی جمعیت و مهاجرت‌ها نسبت به بیماری سرخک نیز در صورت مشاهده موارد مشکوک پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.
بطحائی با بیان اینکه در حال حاضر پوشش واکسیناسیون علیه سرخک که طبق روال‌های گذشته از قدیم انجام می‌شود و پوشش بیش از ۹۰ درصدی دارد، تصریح کرد: خانواده‌هایی که تاکنون برای دریافت و تکمیل واکسیناسیون کودکانشان اقدام نکرده‌اند هر چه سریعتر باید مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه واکسن سرخک مانند سایر واکسن‌های موجود ریسک انتقال بیماری و شدت ابتلا را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: واکسن سرخک مانند سایر واکسن‌ها ریسک ابتلا را کاهش می‌دهد و ایمنی‌ لازم را در بدن ایجاد می‌کند.
رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار علوم پزشکی همدان با بیان اینکه علائم بیماری سرخک پیچیده نیست، خاطرنشان کرد: والدین در صورت مشاهده تب و بثورات باید به پزشک مراجعه کنند و در صورت مشکوک بودن به سرخک نیز، نمونه گیری و آزمایشات لازم انجام می‌شود.
آیا موردی از سرخک در استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شده است؟

 مدیرگروه بیماری مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد آخرین وضعیت بیماری سرخک را رد این استان تشریح کرد.
 "علیرضا عوض پور" نیز در این باره، گفت: تا کنون مورد قطعی و مثبتی از بیماری سرخک در استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است.
 وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد آمادگی لازم را برای مقابله با بیماری سرخک دارد و به شبکه‌ها و مراکز بهداشت استان اعلام شده تا آمادگی کامل داشته و نسبت به آموزش مردم اقدام گردد
در صورتی که با مورد مشکوکی برخورد داشته‌اند و یا گزارشی دریافت شده ضمن اینکه اقدامات بهداشتی از جمله بررسی اپیدمیولوژی بیماری، جداسازی و سایر اقدامات بهداشتی و درمانی به مرکز بهداشت استان نیز به صورت آنی گزارش دهند.
 مدیر گروه بیماری مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: از مردم استان انتظار داریم هر فرد ایرانی و اتباع خارجی که واکسن سرخک (در کشور ما در قالب واکسن سه‌گانه MMR که واکسن ترکیبی علیه بیماری‌های سرخک، سرخجه و اوریون است) خود را دریافت نکرده‌اند یا یک نوبت از این واکسن را هنوز تزریق نکرده‌اند باید بدون فوت وقت برای تزریق واکسن خود به مراکز بهداشتی درمانی، خانه بهداشت‌ها و یا پایگاههای سلامت مراجعه کرده و نسبت به تزریق واکسن خود بصورت رایگان اقدام کنند.
 عوض پور خاطرنشان کرد: پوشش واکسن امام آر (سرخک، سرخجه و اوریون) در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۹۸ درصد است.
 وی در پاسخ به این سؤال که درصورت برخورد با فرد مشکوک به بیماری سرخک مردم چکار کنند؟ تصریح کرد: نسبت به جداسازی و ایزوله فرد مشکوک اقدام کنند و حتماً به مراکز بهداشتی گزارش دهند.
 مدیر گروه بیماری مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این واکسن در ۲ نوبت در سنین ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود. 
عوض پور تاکید کرد: عموم مردم استان فارغ از نوع ملیت که ایرانی هستند یا اتباع خارجی، اگر کودک زیر پنج سال دارند و واکسیناسیون کودکشان به تأخیر افتاده، حتماً برای تکمیل واکسن سرخک اقدام کنند.
 وی در خصوص علائم بیماری ویروسی سرخک اظهارکرد: راه انتقال ویروس سرخک از طریق تنفس و قطرک‌های تنفسی است که مسری‌ترین عامل عفونی شناخته شده است؛ به نحوی که اگر کسی مبتلا به بیماری در اتاق در بسته‌ای باشد و بعد از ۱۰ دقیقه از اتاق خارج شود، ممکن است کسی که ایمنی کافی ندارد و پنج دقیقه پس از او وارد اتاق می‌شود، باز هم به بیماری مبتلا شود.
 مدیر گروه بیماری مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بیماری سرخک می‌تواند با علائم تنفسی، سرفه و آبریزش بینی و همچنین قرمز شدن مخاط چشم همراه باشد. سرخک ممکن است در مواردی شدید بروز کند و حتی منجر به مرگ شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مناقشه اوکراین و نبرد رسانه‌ای

مناقشه اوکراین و نبرد رسانه‌ای

 روز ۲۴ فوریه‌ی ۲۰۲۲ (5 اسفندماه 1400) بود که اعلام شد روسیه تهاجم نظامی به اوکراین، ...
به عصر «دیکتاتورهای چرخشی» خوش آمدید!

به عصر «دیکتاتورهای چرخشی» خوش آمدید!

دیکتاتورها همیشه دروغ گفته‌اند، براین اساس، ادعاهای اخیر کرملین محلی از اعراب ندارند....
نسخه «معمار تحریم‌های ایران» برای محاصره روسیه

نسخه «معمار تحریم‌های ایران» برای محاصره روسیه

ریچارد نفیو، نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها» در مقاله‌ای برای نشریه فارن‌افرز، نسخه خود برای ...
1