تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۴۴۶۵۱۳
با شروع ماه مبارک رمضان؛

شهر بوی رمضان ندارد / لزوم خانه‌تکانی اساسیِ دستگاه‌های فرهنگی /آقای استاندار با این مدیران، امیدی به توسعه فرهنگی نیست

۰
شهر بوی رمضان ندارد / لزوم خانه‌تکانی اساسیِ دستگاه‌های فرهنگی /آقای استاندار با این مدیران، امیدی به توسعه فرهنگی نیست
کبنا ؛
گویی در این شیوه مدیریتی که در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، فرهنگ امری بیهوده و فاقد اهمیت است. البته هر چند در سطح کلام، بارها از مسئولین استانی در وصف فرهنگ شنیده شده است، اما در عمل کمترین تلاشی مشاهده نشده است. یکی نمونه خیلی مهم از آن نیز همین ماه مبارک رمضان است که تاکنون حرکتی جدی از سوی هیچکدام از نهادهای فرهنگی مربوطه در سطح استان دیده نشده است. با این رویه نه توسعه اقتصادی و عمرانی خواهیم داشت و نه حتی می‌توانیم از داشته‌های فرهنگی و عقیدتی خود پاسداری کنیم.
به گزارش کبنا، از امروز ماه مبارک رمضان شروع شده است. در این ماه بر مسلمانان واجب است که روزه بگیرند. روزه آداب خاصی دارد و به معنای خودداری از خوردن و آشامیدن و برخی کارهای خاصِ دیگر از اذان صبح تا اذان مغرب به انگیزه پیروی از فرمان خدا است. روزه جزو فروع دین، برترینِ عبادات و از ارکان پنج‌گانه اسلام است. در منابع دینی برای روزه آثار اخلاقی و معنوی متعددی بیان شده است؛ از جمله:‌ کسب تقوا، سپر آتش دوزخ، کفاره گناهان، زکات بدن، و عامل دوری از شیطان. همچنین گفته می‌شود روزه‌داری آثار جسمی و روانی همچون کاهش اضطراب و افسردگی، افزایش عزت نفس و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.
ولی با این وجود، حال و هوای این ماه در استان کهگیلویه و بویراحمد دیده نمی‌شود. گویی هنوز رمضان در کهگیلویه و بویراحمد شروع نشده است. سال‌ها پیش، قبل از آغاز این ماه، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی با نصب بنرهایی در سطح شهر به پیشواز این ماه می‌رفتند و به محض آغاز این ماه مبارک، حال و هوای رمضان، کل استان را فرا می‌گرفت. اما حال هیچ خبری از شروع این ماه نیست.
روزه گرفتن علاوه بر آثار معنوی که برای هر شخص در پی دارد، در نهایت می‌تواند آثار اجتماعی فراوانی نیز به همراه داشته باشد. با توصیه‌هایی که برای روزه‌داران در نظر گرفته شده است، سطح پایبندی به اخلاق فردی و اجتماعی در این ماه در حد قابل توجهی افزایش می‌یابد. در استانی که در آن سطح آسیب‌های اجتماعیِ متعدد در حال افزایش است، ماه مبارک رمضان می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای مسئولین باشد که از آن به عنوان الگویی برای دیگر ماه‌های سال استفاده کنند. اما با وجود برکات این ماه، اصلاً هیچ خبری از شروع این ماه در کهگیلویه و بویراحمد نیست. بر اساس مشاهدات میدانی که در سطح برخی از شهرهای استان و به ویژه یاسوج داشتیم، به جز چند سازمان آن هم نه در سطح وسیع، دیگر هیچ تابلو و بنری که خبر از آغاز این ماه بدهد در سطح شهر دیده نشد. سازمان تبلیغات اسلامی استان که یکی از وظایف ذاتی آن تبلیغ دین در جامعه است، به جز یک بنر آن هم در سر در ساختمان اداری خود، دیگر کار خاصی از آن دیده نشده است. در حالی که نصب چنین بنرهایی بیش از همه باید در مناطق حاشیه‌ای و اماکنی باشد که بیشترین آسیب‌های اجتماعی در آنجا اتفاق می‌افتند. البته واضح است که تبلیغ این ماه نباید صرفاً محدود به نصب بنر باشد. با تغییر شرایط حاکم بر جهان و گسترش بیش از پیش شبکه‌های اجتماعی، متدهای تبلیغ نیز باید متناسب با این شرایط تغییر کنند. شیوه‌های نوین تبلیغاتی باید برای نسل جوان جذابیت داشته باشند که بتوانند آنها را جذب کنند. زمان زیادی از صدور فتوای جهاد تبیین از سوی رهبر انقلاب نگذشته است. یکی از موارد مهم در جهاد تبیین نیز باید همین تبلیغ اصول و فروع دین از سوی چنین سازمان‌هایی باشد. اما متأسفانه تاکنون چنین برون‌دادی از سوی این سازمان‌ها دیده نشده است.
در حالی که امام خمینی (ره) یکی از وظایف اساسی مسئولین در نظام اسلامی را انجام وظیفه اجرای احکام الهی دانسته است؛ به گفته وی در کتاب ولایت فقیه، عهده‌‏دار شدن حکومت، فی حد ذاته شأن و مقامی نیست؛ بلکه وسیله انجام وظیفه اجرای احکام و برقراری نظام عادلانه اسلام است. امام خمینی (ره) در جایی دیگر فرموده است: در دنیای امروز، که گفته می ‏شود دنیای صنعت است، رهبران فکری می‏ خواهند جامعه بشری را نظیر یک کارخانه بزرگ صنعتی اداره کنند؛ در حالی که جامعه‌ها از انسانها تشکیل شده است که دارای بُعد معنوی و روح عرفانی است و اسلام در کنار مقررات اجتماعی، اقتصادی و غیره به تربیت انسان بر اساس ایمان به خدا تکیه می‏کند و در هدایت جامعه از این بُعد بیشتر برای هدایت انسان به طرف تعالی و سعادت عمل می‏کند.
مدیران، مدیر نظام اسلامی هستند و از وظایف اساسی آنها ترویج و تبلیغ این احکام در سطح جامعه است. در کلام بنیانگذار انقلاب اسلامی آمده است؛ حکومت اسلامی حکومت قانون الهی بر مردم است. این نظام ثمره خون هزاران شهید همچون شهید سلیمانی‌ها، حججی‌ها و ایزدپناه‌ها است. از این رو بر مدیران نظام اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد واجب است که در تبلیغ و ترویج روزه‌داری و آثار و برکات این ماه مبارک بیشترین تلاش را داشته باشند. اما سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که از وظایف فرهنگی در استان برخوردارند از قبیل شهرداری، آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه‌ها، و از همه مهمتر استانداری کمترین حرکتی برای تبلیغ این ماه و برکات آن از سوی آنها دیده نشده است.
در گلایه از وضعیت موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز، سید علی ملک حسینی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این ماه و رفتار مسئولین به طرح پرسش‌هایی انتقادی پرداخته بود: آیا در این ماه که خدای متعال قرآن را برای هدایت بندگان نازل کرده و ماه رحمت و بخشش است تاکنون در سطح شهر و محله خود، تابلو، بنر، پیام تبلیغاتی و یا کوچکترین کار تبلیغی فرهنگی مشاهده کرده‌اید؟ جدا از مشکلات اقتصادی و تأثیر قابل توجه آن بر آسیب‌های اجتماعی و افزایش جرایم آیا به این فکر کرده‌ایم که کاهش اعتقادات و آموزه‌های دینی چه تاثیری در ایجاد فضای کنونی داشته است؟ نقش نهادهای فرهنگی و اجتماعی در ایجاد فضای معنوی و پاسداشت مقدسات دینی چیست؟ آیا در شهری که هنوز یک بنر و تابلو در تبریک ماه مهمانی خدا و یک حدیث یا کلام الهی در پاسداشت و بیان آثار معنوی روزه و فرائض دینی نصب نشده می‌توان با روزه‌خواری به‌عنوان فعل حرام برخورد کرد؟ آیا می‌دانید در استان ما در کنار مشکلات اقتصادی یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار در افزایش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و خودکشی و ...، ضعف اعتقادات دینی و مذهبی بوده است؟
در این شرایط که امید چندانی به توسعه اقتصادی و عمرانیِ استان کهگیلویه و بویراحمد نیست، حداقل باید از لحاظ فرهنگی و در راستای فرهنگ‌سازی تلاش کرد. اما متأسفانه چنین تلاش‌هایی نیز دیده نمی‌شود. اصولاً گویی در این شیوه مدیریتی که در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، فرهنگ امری بیهوده و فاقد اهمیت است. البته هر چند در سطح کلام، بارها از مسئولین استانی در وصف فرهنگ شنیده شده است، اما در عمل کمترین تلاشی مشاهده نشده است. یکی نمونه خیلی مهم از آن نیز همین ماه مبارک رمضان است که تاکنون حرکتی جدی از سوی هیچکدام از نهادهای فرهنگی مربوطه در سطح استان دیده نشده است. با این رویه نه توسعه اقتصادی و عمرانی خواهیم داشت و نه حتی می‌توانیم از داشته‌های فرهنگی و عقیدتی خود پاسداشت کنیم.







نام شما

آدرس ايميل شما

فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

سایت قرن نو نوشت: فائزه هاشمی انتقاد جدی به دولت ابراهیم رئیسی دارد و نگرانی‌اش در سال ...
از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از مجموعه داستان «مالاتیون» و رمان «تیراندازی طبق بخشنامه» اثر حسن بهرامی نویسنده و شاعر ...
جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

سقوط کابل در 15 آگوست سال 2021 را که مهم‌ترین تحول سال رو به پایان است، نمی‌توان تنها ...
1